• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: J
    Je to na tobě:o)))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MIMISEKU: Moc hezký. Bohu žel neumím rumunsky, ale rumunština je moc hezkej a zajímavej jazyk, halvně ta církevní. Má plno slovanských výpůjček, však Rumuni do 19. století sloužili v církevní slovanštině.
    "Ve jménu Otce i Syna i svatého Ducha" se řekne "În numele Tatlui i al Fiului i al Sfântului Duh.":o)))
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    MIMISEKU: něco takového v Čechy a Slováky chybí, holt je nás tu málo a nikomu se do toho nechce. prozatím...
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    MIMISEKU: na těchto stránkách naleznete také mnoho obrázků svatých - ikon, videa z mší, liturgie..
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    book

    byla jsem křtěná před 30 lety v ortodoxním kostele v Bukurešti, který už bohužel nestojí
    denně mi chodí moc zajímavý mail - agenda (svatý, modlitba, evangelium, významné výročí, videa a obrázky - na daný den) z tohoto serveru, který je opravdu hodně promakaný: http://www.crestinortodox.ro/
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    moc všem děkuju za zajímavý odpovědi, rozhodně mám o čem přemýšlet.
    tak mý rodiče jedi vegansky v postní dny a jinak zapáleně jedou maso, já si jedu veganství z důvodů primárně etickejch, každopádně tydle cenný informace vstřebám a snad se mi zadaří pevně stanovit dosud neurčitou hranici mezi nezištnym bojem za práva zvířat a "frikulín" životním stylem ;-))
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    KOMATSU: Zcela základně je to u Filipiho, ale to nijak zvlášť podrobné není...
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    HAROLD: Čím podrobněji, tím líp.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: jednoduše řečeno zpychnul. tak jako všichni ostatní. je to jen otázka času. Má zkušenost říká, že proti pýše se skoro žádný člověk neubrání... Pak pomůže jen pád, který pyšný vnímá jako svou velikou chybu, selhání. Namísto toho, aby jej oslavil, protože je to příležitost k novému začátku, k narovnání vektoru k Bohu (vektor proto, že je jedno kde v prostoru, ale jako má velikost a kam míří). Kdo tluče, tomu bude otevřeno, kdo chce, ten nalézá, ostatní je jen podpůrné, ale nikoliv spásonosné.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    KOMATSU: Jak moc podrobně?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jo, to je možné. takovéhle věci se stávají i při normálním postu a zvlastní zkušenosti můžu říct, že je to docela velké pokušení.
    I v pravoslavných klášterech se to mnichům stává a starci přímo radí, co s takovým mnichem, který si an půstu "ujede" dělat.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: např. zpychne, nebo se jeho duchovnost vydá nedobrým směrem.

    To je zajímavé. Četl jsem kdesi v jakémsi mainstreamovém médiu pohled bývalého buddhistického mnicha (svlékl roucho, ale buddhistou je pořád). Ten tam popisoval něco ve smyslu, že ho paradoxně nejedení masa činilo víc sobeckým - nebo to alespoň tak prožíval. Uvědomil si, že to nedělá kvůli utrpení zvířat, ale pro svoje vlastní ego - pro určitou představu o sobě.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    POLICKA: Jak píše Aachen, postních dnů, kdy se nesmí jíst živočišné výrobky, je v pravoslavném kaledáři přibližně polovina. Někdy je v tyto posty dovoleno jíst rybu (ale ne mléko a vejce, což je trochu paradox) - ovšem při velkém postu, uspenském postu a každou středu a pátek je to i bez ryby.
    Mniši nesmějí jíst maso nikdy, krom ryb a mořských potvor a navíc je v klášterech postním dnem i pondělí.
    Vegetariánství je křesťanství skutečně cizí. Ježíš maso jedl, což je přímo v Evangeliu napsáno. Zvířata byla dána za pokrm Noemu po opadnutí potopy - zajímavé je, že do té doby lidé maso nejedli (jak s mlékem a vejci, to nevím) a rostlinnou stravu jedli i prarodiče v ráji před pádem.
    Křesťan by měl sice dodržovat posty, ale zříkání se masa (mléka atd.) i mimo posty církev vždy posuzovala s velkou nedůvěrou. Asi v duchu "Co nad to jest, od ďábla jest" - či spíše může od něj být. Stálé vegetariánství může (ale taky nemusí, jenže proč to pokoušet?) mít na člověka špatný vliv - např. zpychne, nebo se jeho duchovnost vydá nedobrým směrem. Tomu se církev snažila zamezit. Např. byl vydán kánon, odsuzující lidi, kteří odmítají jíst maso z jiných než zbožných důvodů. Proto se má za to, že člověk, který nejí maso ani mimo posty, by měl na to mít požehnání od duchovního otce, stejně jako někdo, kdo posty nedrží z rozumného důvodu.
    Samozřejmě, že když někdo nemůže jíst maso ze zdravotních důvodů, tak je to O.K. Pak znám taky lidi, kterým maso nechutná. To je taky těžký:o)
    "Nezabiješ" se skutečně vztahuje jen na lidi, ale to neznamená, že člověk může jen tak zabíjet zvířata. Ovšem zabití zvířete za účelem získání potravy je v pořádku.
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    AACHEN: jo dík.. to sem si myslela, teda respektive sem věděla že v pravoslaví je oká a super bejt vege ale zároveň je to jedno a nemusí se to hrotit.. teda já tady s tim přístupem mám docela problém ale tak co :-)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    POLICKA: Nejsem pravoslavný, ale co vím, tak na východě (alespoň v teorii a často i v praxi) dodržují půst od masa a/nebo živočišných výrobků po relativně dlouhá období v roce. Určitě jsou mnišský komunity, kde tuhle abstinenci rozšiřují na delší období, nebo ho nejí vůbec. Na západě vím jen o trapistech (možná paulánech), kde se s tímhle ještě trošku pracuje. Jinak je západ (myslím ŘKC, protestanti toto odhodili celé) co se týče postní praxe velmi liberální - půst od masa lze nahradit i něčím jiným (kromě dvou dnů v roce).

    Obecně je ale myslím křesťanství cizí považovat maso za vraždu a vůbec nějak spekulovat na toto téma - nezabiješ se samozřejmě týká našeho druhu. Zajímavě (i když v souvislosti s židovskými stravovacími předpisy) se o tom píše v Pavlových listech - vlastně tam kdesi říká, že odlišná strava by neměla lidi rozdělovat. Skutečně Ježíš maso jedl, dokonce i po vzkříšení s apoštoly pojedl rybu. Kristus zkrátka nebyl žádný jogín, byl to Syn Boží a narodil se do určité doby a společnosti. V našem civilizačním okruhu bylo (záměrně minulý čas) vegetariánství spíše výjimkou - nakolik danou kulturně a prakticky lze jen spekulovat (v tropech je skrátka mnohem snazší být o plnohodnotné a bohaté vegetariánské dietě než v mírném pásu a i dnes je možné dopřávat si luxus bezmasé stravy díky masivnímu importu potravin z jiných zemí). To se dnes samozřejmě mění a člověk se může ptát sám sebe zda skutečně maso k přežití potřebuje.

    Najdou se křesťani, co vegetariánství propagují, je to ale věc, která spadá do svědomí každýho křesťana. Někteří například s textů Geneze vyvozují, že v ráji se maso nejedlo. Jakkoli je to závažná otázka - pro křesťany jsou halt otázky ještě závažnější a těm se věnuje více pozornosti.

    Já osobně jsem spíše pro lokální a k přírodě šetrnou stravu než nutně neobsahující maso - i když ho jím zřídka.
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    jak se díváte na jezení masa? samo, že v Bibli se o tom píše na mnoha místech, a Ježíš ho taky jedl, o tom žádná - ale co "nezabiješ"? nebo se to vztahuje jen na lidi?
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Víte někdo o publikaci, která se zabývá podrobně rozdíly mezi východní a západní církví? Ať už z pohledu věrouky, spirituality, teologie, historie etc...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: S tím překřtíváním záleží na knězi, který konvertitu přijímá do církve, a také na církvi, z níž konvertita přichází. U nás máme jak kněze radikální, kteří překřtí ponořením každého, kdo byl křtěn u jiné naž pravoslavné církve, kněze liberální, kteří překřtí jen ty, kdož byly křtěni v nějaké podivné rádobykřesťanské sektě, která ani nefvěří v Trojici (jehovisté) a kněze středního proudu, kteří překřtívyjí ty, kdož byli křtěni v církvi, kde je otázka, zda křest skutečně proběhl ve jménu Trojice. Ale třeba katolíky překřtívá málokdo.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    BUKIN: To je vyčerpávající. Díky. Nevíš jak je to s tím křtem, opravdu záleží na každém člověku jak se rozhodne - zda chce být pokřťen znovu, pokud šlo o pokropení?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam