• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No... mam jeho velmi obsahlou osobni korespondenci a napriklad vuci biskupu Paskovi je v ni velmi otevreny, oba byli dlouholeti pratele. Ale tedy mozna jsem to rekl prilis vyhranene - pro Pavlika (alespon podle toho, co sam psal) byla jako vzorovy model prave cyrilometodejska tradice, ktera stoji ve skutecnosti dost unikatne jako spojovaci most mezi vychodem a zapadem. On se k tomu blizil rekneme z te vychodnejsi strany, ceskojazycni starokatolici se snazili z te zapadni. Takze ty Pavlikovy vyroky, ze je smyslenim zapadni (opet z korespondence) je asi treba vnimat jako vyhrazeni se vuci "vychodnimu" ve smyslu ruskeho (jestli Pavlik neco nebyl, tak rusofil, coz asi nikdo nebude popirat...).
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: a jeste by me zajimalo v cem vidis tu Gorazdovu "zapadnost" ve ktere byl vice doma?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: A opravdu k tomuhle neni nekde neco vic k precteni verejne? Nejspis ale musel Matej pavlik projit nejakym vyvojem..pac mi to nesedi do jeho studii na vychode a jeho zajmu o byzantskou misii, apod. plus uniatske hnuti kolem velehradu, atd. Starokatolici na tohle taky nejak navazuji..tohle hnuti naopak vnimam (zjednodusene receno) jako jazykove a kulturne nemeckou zalezitost resp. alespon historicky.

    Vsak on i otec soucasneho vladyky Krystofa myslim pochazel ze starokatolickych luhu a haju..jak se vlastne syn odrodil?
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    Zde jeho interiér:

    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    Jinak toto je kostel, ve kterém jsem byla pokřtěna, březen 1980, byly mi 4 měsíce a máma musela podplatit popa, aby voda v křtitelnici byla ohřátá.

    Biserica Sf. Elefterie, Bucuresti - Cotroceni

    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    GOBERS: je výrazný rozdíl ve formě starokatolictví a řeckokatolictví? Nevyznám se v tom, ale četla jsem, že řekokatolíci mají byzantský rit, čímž se blíží pravoslaví, a v Plzni i působí, že bych se na ně šla podívat..

    Pravoslavná u nás, co jsem se dočetla, neslouží mše v češtině.. chápu, že drtivá většina členů jsou rusky mluvící imigranti, ale to mě odrazuje od návštěvy, ruštinu jsem ve škole už nestihla.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Jináč dneska mi psal otec Asmar ze syrské pravoslavné farnosti, která se schází v mém starokatolickém kostele v Grenchen, a navrhoval, že bychom mohli společně slavit velikonoční liturgii... tak se těším. :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    KOZMA: Ano... z Benátek do Cařihradu. To je moc pěkně a přesně řečené!!

    AACHEN: Gorazd mi z toho vyplyva jako ustavujici kamen ceskeho pravoslavi

    A to je právě ten trabl. Gorazd byl a vždy zůstal duší a smýšlením "západní". Dokonce to v korespondenci sám přiznává. A spíš než k pravoslaví řekněme ruského střihu měl blízko ke starokatolictví. Inu... tohle je také vtipná kapitola našich církevních dějin. ;)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    MORGAINE
    MORGAINE --- ---
    Nevíte co všechno je v češtině dostupné o sofiologii, kromě překladů Solovjova?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Pozvánka na festival pravoslavné duchovní hudby Archaion Kallos, jenž se koná v říjnu v chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Praze.
    http://www.philokallia.com/ - viz odkaz vpravo ve sloupci.
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    nový diskuzní klub [ Evangelická církev ]
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOZMA: Díky, to by bylo fajn..
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    AACHEN: myslim ze je mam nekde zahrabany v archivu. Tohle se na netu moc najit neda. Vis co, ja se mrknu az prijedu za par dni do civilizace mezi svy stary harddisky a cdcka. Nekde to tam mam a stejne jsem to planoval prevest na mp3 a hodit to na net. Tak dam vedet jo ?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOZMA: Nemas k dispozici link na nejake zpevy prave z monastyru Veljusa?
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    zvláště mne potěšilo, že použili audionahrávky z aktivních monastýrů Veljusa a sv.Jan Bigorski
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    AACHEN: Cesty víry: Sedmipočetníci - svatí učedníci svatých - vynikající dokument. Překvapil mne příjemně. Díky za link. Je milé vidět moje oblíbené lokace s hezky českým komentářem !
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Ono ne vždy došlo k oddělení té které církve kvůli tomu, že měla jinou praxi, ale někdy také kvůli tomu, že měla jinou víru.
    Ale k hlavnímu tématu: Důležité je věřit v Krista, nikoli ve zlaté tele církve a ano, ani ve zlaté tele pravoslaví. Pravoslaví je pravoslavím pouze tehdy, pokud v něm ctíme Krista.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    MIMISEKU: Myslim, ze to srozumitelne je:-) Ohledne toho prizpusobeni..docela jsem si jeden cas vsimal jak napr. katolicka cirkev vysoce hodnoti rodinu a porodnost, apod. a takove ty klasicke tradicni hodnoty, coz nema uplne paralelu v tom, co je o Jezisovi zaznamenane v Bibli - kde napr. odsekne sve matce na svatbe v kane galilejske, a ruzne vyroky otom, ze kdo neopusti otce, matku neni ho hoden. a vubec ma trosku zivotni styl potulneho nezakorenence ve vazbach tohohle sveta. Myslim, ze jsem narazel trosku na to, ze kdyz je cirkev vetsinovou silou ve spolecnosti, nutne na sebe bere i nejruznejsi celospolecensky a konzervujici (nakonec v dobrem slova smyslu) fuknce jako je prave pozitivni oceneni rodiny, statu, apod., to pak nekdy muze obrusovat "revolucni potencial" krestanske zvesti:-) Ja nakonec ty svickove babicky neodsuzuju, mozna jsem nekdy vetsi baba nez oni, nezazil jsem valku, bolsevika, apod.;-)

    A co se tyce volnosti formy - to si myslim jeste zadna cirkev nenaucila (vehoz jedukazem i rozdeleni krestanu), respektovat odlisnost a uchovat jednotu (na jedne strane - alespon v institucionalni a ofiko rovine tlak na uniformitu ve velkych cirkvich, a na druhe privatni a partikularni cirkvicky jako ditka protestantismu), coz beru jako symbolicky a vypovidajici o cloveku a jeho neschopnosti doprat svobodu beze strachu, ze je v tom nejaka certovina. Vlastne mozna jako lidi tezko hledame to co nas spojuje. No tak to Buh vyresil tim, ze nam naordinoval Jezise Krista - ten krestany spojuje..tak snad bude lecba v dlouhodobem horizontu uspesna..Mozna si ale jen tu jednotu predstavujem moc pozitivisticky, ona nekde na nejaky rovine je a nejspis o ni ani nevime..

    Kdyz jsme v pravoslavnem auditku, tak nekdy nechapu preziravy pohled vatikanu vuci vychodnim katolickym cirkvim..pak se ale clovek zacte do historie a kouka, ze ani byzantska cirkev nebyla schopna ve sve bohorovnosti respektovat odlisnosti v syrii, apod., viz nechalcedonske cirkve, nebo katolicke cirkve vychodnich obradu - melkitska, apod, ktere se zacli kamaradit s Rimem. Na to nekdo namitne, podivej se dnes, mas spoustu rozmanitych pravoslavnych cirkvi, a jde to. Ovsem uz neprida, ze ta jednota pravoslavi je take hodne krehka, cehoz jsou ilustraci nespocetne schizmaticke cirkvicky a ruzne prehlizeni urcitych narodnich cirkvi, etnicka roztristenost, apod. Podobne zas z druhe strany vznik Orthodox church of America na zaklade byvalych reckokatoliku, kteri pravem neskousli (mozna pochopitelnou) politiku latinskych biskupu..A tak porad dokola..

    Jen nevim jestli navazuju na to, cos myslel(a) ty:-)
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    AACHEN: moc zajímavé pohledy na věc.. a s těmi nároky a obutím do bačkor - je to tak, ale zároven bych viděla určitou volnost formy jako přínosnou, tedy začlenění víry křesťanské do dané kultury - jinak probíhají bohoslužby na pacifických rajských ostrovech, jinak v severním norsku a jinak v nějaké církevní metropoli - černoši budou juchat gospely a severní chladné národy budou mít možná introvertnější nejen formu, ale i prožívání víry.. nevím jestli je mi rozumět, ale věřím, že Bůh vidí do všech srdcí, vidí snažícího se křesťana o dobro v pro nás "obačkorovaném hábitu" , ale i třeba pravoslavného mnicha zaslepeného pýchou a egem své zbožnosti..
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    MIMISEKU: Tohle je vsude a nejvic to clovek vidi u tech co sou mu blizko..Nekdy tohle hranici az z branim jmena boziho nadarmo:-) Lide si zazpivaji peknou pisnicku o "nejsladsim Jezisi" ale pro jejich zivot to nema zadnej vyznam..folklor a "co by rekla babicka".

    Mozna v tom tvem srovnani hraje roli i to, ze pokud budeme brat vazne (ne moc stastne kategorie) zapad - vychod, tak u nas je mnohem vetsi hodnotou jedinec, jinde to zas muze byt naopak obec, narod, apod., pokud tedy aplikujes nase hodnoty na mereni viry a zboznosti nekoho jineho, je minimalne dobre vedet, ze je to opet jen uhel pohledu. Prazdnota a vzdalenost od Boha muze byt i v te casto intelektualizovane vire preslechtenych a rozmarnych individualit na zapade (a jinde:-)..

    Tezky vyvazit obecnost cirkve a jeji vysoky naroky na svoje vyznavace, milovat svy nepratele, odpoustet lidem, apod. veci, no nic moc:-) Masovost tohle vsechno rozmelnuje a radikalni Jeziova zvest se obuje do backor a prizpusobi se malomestske mentalite..Jak odmitnout folklorni a zvykovou zalezitost pro davy (i kdyz to uz dneska opravdu vetsinou nehrozi) a neuzavrit se v elitistickem spolku? Osobne mi ke krestanum vic sedi byt inspirativni mensinou ktera nema nic jisty, nez soucasti nejakeho hura narodovectvi (nekde tahle fukce dulezita byla a je, i kdyz to neni muj salek caje), ale v tom jsem spise jen konformni s obecnou ceskou rezervovanosti k vyznamnejsi roli nabozenstvi ve verejnem zivote..ale mozna je to i blizsi obrazu ukrizovaneho Mesiase, nez superhrdiny vykopavajiciho Rimany z Jeruzalema.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam