• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    MIMISEKU: Myslim, ze to srozumitelne je:-) Ohledne toho prizpusobeni..docela jsem si jeden cas vsimal jak napr. katolicka cirkev vysoce hodnoti rodinu a porodnost, apod. a takove ty klasicke tradicni hodnoty, coz nema uplne paralelu v tom, co je o Jezisovi zaznamenane v Bibli - kde napr. odsekne sve matce na svatbe v kane galilejske, a ruzne vyroky otom, ze kdo neopusti otce, matku neni ho hoden. a vubec ma trosku zivotni styl potulneho nezakorenence ve vazbach tohohle sveta. Myslim, ze jsem narazel trosku na to, ze kdyz je cirkev vetsinovou silou ve spolecnosti, nutne na sebe bere i nejruznejsi celospolecensky a konzervujici (nakonec v dobrem slova smyslu) fuknce jako je prave pozitivni oceneni rodiny, statu, apod., to pak nekdy muze obrusovat "revolucni potencial" krestanske zvesti:-) Ja nakonec ty svickove babicky neodsuzuju, mozna jsem nekdy vetsi baba nez oni, nezazil jsem valku, bolsevika, apod.;-)

    A co se tyce volnosti formy - to si myslim jeste zadna cirkev nenaucila (vehoz jedukazem i rozdeleni krestanu), respektovat odlisnost a uchovat jednotu (na jedne strane - alespon v institucionalni a ofiko rovine tlak na uniformitu ve velkych cirkvich, a na druhe privatni a partikularni cirkvicky jako ditka protestantismu), coz beru jako symbolicky a vypovidajici o cloveku a jeho neschopnosti doprat svobodu beze strachu, ze je v tom nejaka certovina. Vlastne mozna jako lidi tezko hledame to co nas spojuje. No tak to Buh vyresil tim, ze nam naordinoval Jezise Krista - ten krestany spojuje..tak snad bude lecba v dlouhodobem horizontu uspesna..Mozna si ale jen tu jednotu predstavujem moc pozitivisticky, ona nekde na nejaky rovine je a nejspis o ni ani nevime..

    Kdyz jsme v pravoslavnem auditku, tak nekdy nechapu preziravy pohled vatikanu vuci vychodnim katolickym cirkvim..pak se ale clovek zacte do historie a kouka, ze ani byzantska cirkev nebyla schopna ve sve bohorovnosti respektovat odlisnosti v syrii, apod., viz nechalcedonske cirkve, nebo katolicke cirkve vychodnich obradu - melkitska, apod, ktere se zacli kamaradit s Rimem. Na to nekdo namitne, podivej se dnes, mas spoustu rozmanitych pravoslavnych cirkvi, a jde to. Ovsem uz neprida, ze ta jednota pravoslavi je take hodne krehka, cehoz jsou ilustraci nespocetne schizmaticke cirkvicky a ruzne prehlizeni urcitych narodnich cirkvi, etnicka roztristenost, apod. Podobne zas z druhe strany vznik Orthodox church of America na zaklade byvalych reckokatoliku, kteri pravem neskousli (mozna pochopitelnou) politiku latinskych biskupu..A tak porad dokola..

    Jen nevim jestli navazuju na to, cos myslel(a) ty:-)
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    AACHEN: moc zajímavé pohledy na věc.. a s těmi nároky a obutím do bačkor - je to tak, ale zároven bych viděla určitou volnost formy jako přínosnou, tedy začlenění víry křesťanské do dané kultury - jinak probíhají bohoslužby na pacifických rajských ostrovech, jinak v severním norsku a jinak v nějaké církevní metropoli - černoši budou juchat gospely a severní chladné národy budou mít možná introvertnější nejen formu, ale i prožívání víry.. nevím jestli je mi rozumět, ale věřím, že Bůh vidí do všech srdcí, vidí snažícího se křesťana o dobro v pro nás "obačkorovaném hábitu" , ale i třeba pravoslavného mnicha zaslepeného pýchou a egem své zbožnosti..
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    MIMISEKU: Tohle je vsude a nejvic to clovek vidi u tech co sou mu blizko..Nekdy tohle hranici az z branim jmena boziho nadarmo:-) Lide si zazpivaji peknou pisnicku o "nejsladsim Jezisi" ale pro jejich zivot to nema zadnej vyznam..folklor a "co by rekla babicka".

    Mozna v tom tvem srovnani hraje roli i to, ze pokud budeme brat vazne (ne moc stastne kategorie) zapad - vychod, tak u nas je mnohem vetsi hodnotou jedinec, jinde to zas muze byt naopak obec, narod, apod., pokud tedy aplikujes nase hodnoty na mereni viry a zboznosti nekoho jineho, je minimalne dobre vedet, ze je to opet jen uhel pohledu. Prazdnota a vzdalenost od Boha muze byt i v te casto intelektualizovane vire preslechtenych a rozmarnych individualit na zapade (a jinde:-)..

    Tezky vyvazit obecnost cirkve a jeji vysoky naroky na svoje vyznavace, milovat svy nepratele, odpoustet lidem, apod. veci, no nic moc:-) Masovost tohle vsechno rozmelnuje a radikalni Jeziova zvest se obuje do backor a prizpusobi se malomestske mentalite..Jak odmitnout folklorni a zvykovou zalezitost pro davy (i kdyz to uz dneska opravdu vetsinou nehrozi) a neuzavrit se v elitistickem spolku? Osobne mi ke krestanum vic sedi byt inspirativni mensinou ktera nema nic jisty, nez soucasti nejakeho hura narodovectvi (nekde tahle fukce dulezita byla a je, i kdyz to neni muj salek caje), ale v tom jsem spise jen konformni s obecnou ceskou rezervovanosti k vyznamnejsi roli nabozenstvi ve verejnem zivote..ale mozna je to i blizsi obrazu ukrizovaneho Mesiase, nez superhrdiny vykopavajiciho Rimany z Jeruzalema.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MIMISEKU: No, jak říkáš, to je docela smutnej jev, a je to asi ve všech církvích:o)
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    CHOMI: vyrůstala jsem v pravoslavném prostředí a popravdě jsem často měla z pravoslavných věřících (víc než z jiných denominancí) pocit, že u nich nejde až tolik o to vlastní "chození s Bohem" v každodenním životě, ale o jakousi společenskou identitu a splnění společenské povinnosti dané oblasti (křest), národní tradice - ale v tom kulturně-solečenském ohledu, ne vlastní víry. Totéž se asi vyskytuje i u latinských států s katolictvím.
    Současně jsem v ČCE Plzeň a slyšela jsem od některých farářů toto: "no jo, zápaďáci to máte jinak, u vás kdo už chodí do kostela, tak je opravdu hluboce věřící, to u nás na vysočině je to společenská identita a tradice obce, kdo by nešel na bohoslužbu, zrazuje svoji rodinu i vesnici."

    Zvláštní jev toto, napříč Církví a církvemi.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    PONOZKINA: Křest je vlastně obraz Kristovy smrti a zmrtvýchvstání. Ve křtu umírá starý člověka a rodí se nový. Hříchy starého člověka jsou před Bohem hříchy někoho jiného, ne tvoje. Technické detaily jako tetování jsou nepodstatné:o)
    Není hřích, který by nebyl zničen křtem, pokud je křes přijat upřímně.
    Co se týče těch dětí pořtěných v nějaké církvi, je důležité hlavně to, co člověk vyznává svou vírou a skutky. Křest bez víry samozřejmě nestačí, takže je skutečně možné, že řada jinoslavných křesťanů či dokonce nevěřících je lepší než řada pravoslavných, kteí víru neberou vážně.
    PONOZKINA
    PONOZKINA --- ---
    AACHEN: Diky :) to je hezky napsany
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Cesty víry: Sedmipočetníci - svatí učedníci svatých

    ...kratkej dokument o ucednicich cyrila a metodeje
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    PONOZKINA: Myslím, že ohledně volby správné církve je dobré - kromě studia a rozhovoru s prislusnymi vericimi - i navsteva jejich bohosluzeb, popr. dalsich akci toho kterého společenství, sboru, či farnosti. Jedna vec je teorie a slozite teologicke diskuse a druha konkretni zivot a prozivani mistni cirkve. Jak jednou nekde pekne napsal CHOMI, cirkev by te mela priblizovat ke Kristu, tak si najdi cirkev, ktera ti v tomhle minimalne nebude prekazet:-) Vetsina cirkvi ma urcite obdobi kdy se pripravujes na krest, to je urcite dobre neuspechat a nejakou takovou pripravu si doprat - minimalne se lepe seznamis s tou konkretni cirkvi. Ale to jsou jen takove teoreticnosti, neb sam jsem byl pokrten jako male decko a i kdyz jsem "obesel cirkvi pet", zustavam dosud ve spolecenstvi s katolickou cirkvi.

    PONOZKINA: Obraceny hrisniky maj krestani nejradeji, jsou z nich pak nejlepsi svati:-) Myslim si, ze snaha o zmenu zivota a jeho nasmerovani nekam jinam/k Nekomu jinymu je predpokladem pro krest, takze rozhodne ne prekazkou. Takze opravdu nelze cekat, ze by ti nekdo rekl: "joo pani/slecno, vy ste byla moc velka hrisnice, tady je to pro lepsi spolecnost!" Po hrichu, pokud se nechas pokrtit nezustava nesmazatelna pamatka (tetovani), krestani neveri na karmu..nevim jak to maji pravoslavni, ale obecne jde o to, ze krtem hodis lano Panu Bohu a on tobe, je navazanej vztah a to je podstatny a minuly hrichy ti nikdo ani Nikdo pripominat nebude..co se krtem nerusi, jsou dusledky toho spatnyho co clovek v zivote udelal, to je ale samozrejme evidentni - kdyz sem nekoho zabil, mym obracenim a krtem clovek neobzivne, ale Buh to odpusti:-)
    PONOZKINA
    PONOZKINA --- ---
    Este ten priklad trosku priostrim(to ale opravdu neni muj pripad:)) Kdyby treba nejakej bejvalej satanista prozrel, opravdu litoval svych cinu (verim, ze by to musel tezce dokazovat) a chtel se nechat pokrtit, ale mel pres cely zada obracenej kriz- jak by k tomu knez postavil? No mozna je to blbost a takova vec by se vubec nestala, ale me takovy veci napadaj.
    PONOZKINA
    PONOZKINA --- ---
    CHOMI: Dekuju za odpovedi! :) Jen nad dvojkou stale premyslim, kdyz treba deti si cirkev nevyberou a vetsina lidi je krtena v detstvi..a urcite si myslim, ze porad je nejdulezitejsi, jak je blizko Bohu clovek sam, tudiz i clovek jine cirkve muze byt Bohu bliz, nez pravoslavny..jinak s tim souhlasim, urcite je to jeden z hlavnich duvodu proc myslim, ze Pravoslavna cirkev bude nejlepsi. Dalsi vec co me ale napada, je ze kdyz budu chtit jit do kostela v nejakem malem meste, pujdu klidne i jinam. Za treti jsem rada, ale presto dam zase priklad-co kdyz se clovek Bohu zproneveri predeslyma cinama, po kterych mu zustane pamatka, jako napriklad tetovani? A pak u ty ctyrky, bych byla moc rada za tip, z Prahy jsem a postu vybiram :) Diky moc
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    PONOZKINA: Nuže:
    1) Jak říkáš, není důležité kdo tě křtí - důležité je být pokřtěn "ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého". Ale, jak opět říkáš, důležité to zároveň je, protože ten kněz by tě měl uvádět do víry a je tedy třeba, abys k němu měla důvěru a abyste si "sedli".
    2) Samozřejmě, že je důležité v jaké církvi jsi křťená - je totiž důležité být členem církve, která uchovala pravdu Kristovu v nejryzejší podobě, chceš-li čleenem "církve svaté" - v tom případě je pravoslaví správná volba:o)
    3) Kněz může odmítnout křest pouze tomu, kdo nevěří v Krista. Pak totiž křest nemá smysl.
    4) O těch kněžích by to chtělo se pobavit spíš v poště, ale poud jsi z Prahy, tak bych asi věděl, koho ti doporučit - ale záleží na tom, různým lidem vyhovují různí kněží.
    PONOZKINA
    PONOZKINA --- ---
    Ahoj, muzete mi prosim poradit? Chtela bych se nechat pokrtit, nejlepe v Pravoslavne cirkvi, ale mam nejdrive par dotazu. Jednak jestli si myslite, ze je dulezite kdo vas krti, protoze ja se nemuzu zbavit toho pocitu, ze ano, i kdyz zaroven logicky vzato ne. Za druhe, jak moc dulezite myslite, ze je, v jake cirkvi se necham krit (uz jsem rozmyslena, nicmene taky mam pocit, ze to nehraje az takovou roli a ze nejdulezitejsi je, jak to citi clovek sam-krest a vubec odevzdani se Bohu. Za treti, jestli muze knez nekomu krest odmitnout a za ctvrte,pokud odpoved na prvnim otazku zni ano, znate dobreho kneze, o kterem jste si stoprocentne jisti, ze Bohu opravdu zasvetil cely svuj zivot, ne jen jako sve zamestnani. Dekuju moc za odpovedi, at jsou jakekoli, setkala jsem se uz s ruznymi nazory a je to pro me moc dulezitej krok v zivote, do ktereho chci jit s naprostou jistotou a odhodlanim.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jasně že jde odstranit národní zvláštnosti! Zbyde ti Písmo a výroky sněmů. A liturgie v nejširším smyslu. Ta aspoň ve své enujdvětší části.
    Jistě je škoda mít pravosalví bez národních zvláštností - ale můžeme je mít české, ne ruské.
    O návštěvě sv. Prokopa an aAthosu envím . to slyším poprvé.
    Bratří šli do Říma, bo papež byl halvou západního patriarchátu. V té době byl ještě pravověrný.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu

    Pricemz byli ochotni pro uspech sve mise spolupracovat i s tim proklatym papezstvim:-) I kdyz mozna jsem zmasirovan katolickym pohledem na vec. Navic potize tehdy delali spis nemecti biskupove utrzeni ze retezu nez biskup v Rime.

    Kdesi jsem ted zaslechl ze sv. Prokop snad navstivil i Athos - je na tom neco pravdy?

    Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.

    No jo, jenze nakolik je mozne odpreparovat od pravoslavnych cirkvi jejich etnicka specifika? Vetsinovy laicky pohled v Cechach je (troufam si tvrdit), ze pravoslavi je proste ruske krestanstvi, hezky se tam zpiva a maji krasne ikony. Co je to to pravoslavi bez privlastku, kde ho najdes?

    Jinak diky za tvuj pohled na vec.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Protože se Češi houfně neženou do žádné církve.
    Ačkoli uvedení světci byli součástí nerozdělené církve, nelze popřít, že přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu a ti ostatní svatí čerpali z obou proudů. Naproti tomu potom tu zvítězil proud západní, který východní křesťany prohlásil za kacíře.
    To, co u těchto světců je možno zdůraznit je právě jejich nesporná "pravoslavnost", která se tehdy ještě nevylučovala s "katolickostí".
    Jinak nejde o to odkazovat celkově na husity, ale spíše na výrazné stránky jeiich zbožnosti, které jsou blízké pravoslaví. To je zejména důraz na Písmo a eucharistii, přičemž to druhé jednoznačně u evangelíků a čechoslováků chybí. A ovšem odpor k papežství.
    Samozřejmě, že u nás nelze odmyslet 1000 let vývoje křesťanství - to také nikdo nechce.
    Co se týče toho "cizího parvoslaví", pak je takto možno snad označit příliv ruského pravoslaví, ale už ne Gorazdovu misii, která se snažila čerpat z domácích zdrojů co jen to šlo - uveďme třeba demokracii v církvi (různé výbory a komise laiků) a lidový zpěv, vyrůstající z místních kořenů. Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.
    Je třeba navazovat spíš na Cařihrad než na Moskvu. A v posledku samozřejmě na Jeruzalém:o)))
    Česká katolická církev východního obřadu není řešením - poněvadž by nadále zastávala bludy jako papežská neomylnost a pod., Filioque, neposkvrněné početí... Nejde přece o podobu, ale o obsah víry.
    V tomto smyslu by spíš byla řešením naopak česká pravoslavná církev západního obřadu. Západního - tedy upraveného předkoncilního, nejlépe ale asi kališnického.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    na zacatku 20. stoleti samo..
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop
    To prece neni specifikum pravoslavi, to jsou svetci nerozdelene cirkve..

    Podobne ty dalsi veci, kalisniky, Chelcickeho, na ty se odkazuje ceskoslovenska cirkev, CCE i pravoslavni..Gorazd mi z toho vyplyva jako ustavujici kamen ceskeho pravoslavi (a to ostatni je zpusob jak obhajit, ze ceske pravoslavi se tu na zacatku 19. stoleti neobjevilo z cista jasna; do urcite miry je to samozrejme legitimni). Nejsem insider, tak mam mozna hodne zkresleny pohled, ale myslim, ze od ceskeho prostoru proste dedictvi katolicke cirkve (v rimskem pojeti), kalisnickou a pak protestantskou reakci nelze odmyslet. Pravoslavi (v te podobe po schizmatu) pak vnimam v CR spise jako novy prvek, ktery cerpa s vlivu nam tady cizich...To ovsem neznamena, ze tu po teto moznosti neni a nemuze byt poptavka, a ze tu tahle moznost ma svoje misto. K tomu cyrilometodejskemu odkazu by se mi vic hodila nejaka neprilis "latinizovana" ceska katolicka cirkev vychodniho obradu, ale s tou jsem se tady nesetkal...

    Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího

    Proc se ale tedy houfne nezenou do pravoslavne cirkve? Kazdy se dnes muze svobodne rozhodnout...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop - obecněji pak tradice vzdělaného křesťanství.
    Pouzději může stavět na tardici národní církve (kališníci), českém biblismu, Chelčického "duchovním boji" atd.
    Ještě později an kladných stránkách národního obrození, meziválečné tradice atd. a samozřejmě práci novomučedníka Gorazda.
    Prostě na tradici národní církve, která vede Čechy ke Kristu. Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího. pokusem o třetí cestu bylo třeba zrovna husitství.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Na ceste: Ruska Karelie

    Sice dost popularni zpracovani, ale pekny zabery z Valaamu, apod.

    KOZMA: Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.

    Jaky prusery maz presne na mysli?

    Otazka na cem stavet "autenticky" cesky pravoslavi...Me sice prijde hezky, kdyz cesky pravoslavi neustale operuje s cyrilometodejskou misii, ale nekdy mam pocit, ze se nejde porad jen ohanet minulosti...V 9. stoleti byla byzantska misie skvelym pocinem, bohosluzba ve srozumitelnym jazyce, apod., co ale dnes dela pravoslavi, aby mluvilo k dnesnimu cloveku srozumitelnym jazykem? To je ovsem problem vsech cirkvi...a vlastne vseho:-)
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    mno... vtipná to kapitola může být z jednoho pohledu. Z pohledu druhýho... čeká nás hrozně těžká práce dostat zpěv v chrámech ,, z Benátek do Cařihradu " a propos, posílám kudos našim v Resslovce. Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.. ufff. Těžký práce. Věřte mi...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam