• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    MIMISEKU: Projdi si tuhle diskusi o neco nazpatek, CHOMI a GOBERS se tam k tomu docela obsirne vyjadrovali..Poznavaci znameni je tenhle obrazek:-)


    pokud si na tu debatu dobre vzpominam..
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    Ještě se naotravuju s jedním dotazem: vysvětlil byste mi někdo význam směru při křižování, že u pravoslavných nejdřív vpravo a pak vlevo a u katolíků nejdřív vlevo a pak vpravo? Čím to obě strany vysvětlují?
    Kamarádka, co chodila na přípravu na křest ke katolíkům říká, že ji kněz vštěpoval jak moc je ten směr důležitý, ale nedokázala mi to vysvětlit dál.
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    CHOMI: můžu ještě mít jeden lamí dotaz, v pravoslaví se užívá Bible jaká? S nebo bez deuterokanonických knih?

    Jinak tedy, ač jsem současně v ČCE, tak čím dál víc si myslím, že je velmi přínosné, žije-li kněz celibátně a nežení se, žije plně soustředěně pro své povolání Bohem, vždyt kromě mší je tolik práce, které se musí věnovat a rozdávat se, kdo by se víc měl modlit za vše co se děje v blízkém i dalekém okolí, a na to je třeba veškerý čas. Jakmile je rodina, děti, musí se hlavně věnovat jim.

    Mým názorem (v mém okolí velmi neoblíbený) je také, že by neměly být farářkami ženy (matky), z téhož důvodu co píšu výše, navíc nedokážu k nim mít takovou autoritu, všímám si, jak mají upraven účes a během bohoslužby přemýšlím zda má řasenku hnědou nebo černou - což je samozřejmě moje chyba, nesoustředěnost, ale u kněze nic co se týče vzhledu neřeším a uznávám ho, že se zasvětil tomu co dělá plně, neskáčou mu doma po hlavě děti při modlitbách.

    A teď po mně hoďte kamenem :)
    (v svém evang.klubu bych se tohle ani neodvážila napsat)
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    CHOMI: díky! Ještě se znovu budu informovat, napíšu přímo protopresbyterovi, obávám se, že šlo opravdu o ruštinu, jednou o Velikonocích byli všichni venku před chrámem, davy rusů a ukrajinců, a mluvil k nim rusky (říkal manžel, ten rusky umí). Slovanštinu chápu. Doufám, že mají někdy mši i českou, na nástěnce kostela jsem se to nějak nedozvěděla a na www nemají.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MIMISEKU:
    Starokatolictví a řeckokatolictví: V tom je rozdíl naprosto jasnej. Řeckokatolíci jsou jen maskovaní římští aktolíci, mají římskokatolické úplně všechno, jen mají východní liturgii a ženaté kněžstvo. Řeckokatolická církev byla ustavena proto, aby se pravoslavní pozvolna převáděli k římské církvi - a ponechala se jen ta liturgie, aby lidi nic nepoznali a ženaté kněžstvo,a by se kněží nebouřili. Ovšem počítalo se s tím, že tyto výjimky časem zmizí a církev bude zcela shodná s katolickou. Skutečně v řadě biskupství se před I. svět. válkou už zakazovalo řeckokatolickým kněžím manželství. Čili pokud bys šla na řeckokatolickou bohoslužbu, jdeš k římskejm katolíkům. Pokud bys chtěla poznat východní bhoslužbu, nejlepší zajít k pravoslavným - řeckokatolíci ji mají duchovně jinou a je to poznat.
    Naproti tomu starokatolíci jsou jiná církev, včetně rozdílných dogmat od Říma.
    Pravoslavná církev slouží samozřejmě mše !v češtině" úplně běžně, ale pravda,mnoha kostelech se slouží církevněslovansky (ne rusky:o), což ej samozřejmě škoda. Ale v Plzni se snad slouží česky, ne?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Tak to si pis!!! Hrozne zajimava a hrozne zabavna... Hlavne me bavi, jak se tehdy lide umeli posilat s odpustenim do prdele, ale delali to krasopisnym rukopisem, vybranym slohem a literarnimi prostredky. Nejlepe jeste poezii jako Vochoc... :D Třeba takhle... ;-)))


    Setkání s ďáblem
    Karlu Hanfovi
    (ad completorium)

    I.
    Jsou duše, které jenom zradou žijí
    já poznal tě a řek´ si „neuvěřím“
    však ty ses´ plížil ode dveří k dveřím
    mých přátel, kmotrů, k tajné policii.

    A všude trousils´ slintals´ jed svůj zmijí
    a srdce hledals´ skyté mezi peřím –
    tvých záští propast klidným okem měřím
    a v časů změnách ověřuju si ji.

    Ty hledáš dvířka zákeřná a tajná,
    bys polapit moh´ křídla moje schablá,
    můj každý krok, mé každé slovo hlídáš.

    Jest v hloubi pekel propast jménem Kaina,
    tam v rudé držce trojhlavého ďábla
    ti vedle sebe místo chystá Jidáš.

    Coburg 1942

    II.
    Krev Kristovi si píval z ruky mojí,
    sám za otce a za bratra mne chtíval,
    k mým modlitbám jsi „Amen“ často zpíval,
    já s tebou křísil Církev podobojí.

    Na smrti své však hříchu tvého bojí
    se duše má – sok nejsi můj a rival,
    však v nenávisti stržen děsný příval
    jen v službě zla se duch tvůj ničit strojí.

    Krev Boží pít a Tělo Páně jísti
    už nechceš mír – tys´ převrátil si missál,
    sám Bůh ti v ďábla zčernal nenávistí.

    Ty čekáš na soumrak – když den se smráká,
    bys lačným pyskem s hrdla krev mi vyssál
    a zardousil mne drápem vlkodlaka.


    Praha Pankrác 1945

    III.
    Satan Mekatrig

    Než protivník si vždycky stoupnout výše,
    toť strategie tvá, s níž uměls´ hrát –
    ty obětuješ stranu, církev, stát
    své touze po pomstě a temné pýše.

    Plic kouskem posledním už oběť dýše –
    též tentokrát se zdařil atentát...
    Ty nejsi vrah, ba nejsi ani kat –
    tys vše jen řídil ze zbabělé skrýše.

    Však jméno „denunciant“ s atributem,
    jejž dal mu básník – to ti náleží
    po soudu duší dávno rozhodnutém.

    Já – pevně upřen ke znamení kříže –
    odpouštím – stoupám, zbaven přítěží –
    ty – lásky neschopen – přec padáš níže.

    Pardubice 1948
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: To musela byt vubec vyzivna doba:-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Tak on nejprve odesel spolu s ostatnimi do CCS a tam nejakou dobu vydrzel... teprve kdyz se pozdeji Farsky a jeho kridlo vydali "mimo vody katolictvi a krestanstvi vubec" (Gorazdova slova) a on se se svou minoritou od CCS trhal a zacal tvorit pravoslavne struktury (a to uz byl ze Srbska vysveceny biskup), tak to mohlo rimskou stranu spis tesit, ze se ti heretici hadaji navzajem... ;-) Ale tak v dobovem katolickem textu to jiste prislusne ironicky komentovane bude... bych se mohl podivat, nekde to mam doma sfocene.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Mrknu do tech tvych praci (mozna to tam je), ale zachovala se nejaka polemika s jeho odchodem od RKC (a vznikem ceske pravoslavne cirkve) prave z teto rimske strany? Co malo vim, tak arcibiskup Stojan z toho asi nemel moc radost..

    Je smutne, ze mnohe veci, ktere lide jako Gorazd pozadovali byli az o nekolik desitek let pozdeji na II. Vatikanu diskutovany a nektere i realizovany - napada me hlavne liturgie v narodnich jazycich..
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Ne, tam ty vazby byly v podstate kompletne zpretrhany. Udrzoval pak kontakty i s nekterymi lidmi z CCS, ale take ne moc... na to s nim moc s odpustenim vyjebali...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Z nedostatku info. jsem si myslel, ze propojeni rusofilstvi a pravoslavi bylo alespon pri "znovuobnoveni" ceskeho pravoslavi na zacatku 20. stol. tak nejak samozrejmosti..

    Jinak ta "druzba" pravoslavnych a starokatoliku je pro me dost novinkou, ale to je dane tim, ze toho obecne hlavne o starokatolicich moc nevim. Pratelil se i po svem odchodu s rimsko-katolicke cirkve o. Gorazd i s nekym ze sve byvale cirkve, nebo vazby zcela pretrhal, nebo byli zpretrhany z druhe strany?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Diky ti za zajimave odpovedi a link na tvoje prace!

    byla jako vzorovy model prave cyrilometodejska tradice, ktera stoji ve skutecnosti dost unikatne jako spojovaci most mezi vychodem a zapadem. On se k tomu blizil rekneme z te vychodnejsi strany, ceskojazycni starokatolici se snazili z te zapadni.

    V podobnem duchu jsem se myslim snazil vyjadrit nize..cyrilometodejskou misi si tezko muze at uz zapad nebo vychod privlastnit. byl to ambiciozni projekt, ktery ovsem narazil..da se na nej ale samozrejme navazovat.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No... mam jeho velmi obsahlou osobni korespondenci a napriklad vuci biskupu Paskovi je v ni velmi otevreny, oba byli dlouholeti pratele. Ale tedy mozna jsem to rekl prilis vyhranene - pro Pavlika (alespon podle toho, co sam psal) byla jako vzorovy model prave cyrilometodejska tradice, ktera stoji ve skutecnosti dost unikatne jako spojovaci most mezi vychodem a zapadem. On se k tomu blizil rekneme z te vychodnejsi strany, ceskojazycni starokatolici se snazili z te zapadni. Takze ty Pavlikovy vyroky, ze je smyslenim zapadni (opet z korespondence) je asi treba vnimat jako vyhrazeni se vuci "vychodnimu" ve smyslu ruskeho (jestli Pavlik neco nebyl, tak rusofil, coz asi nikdo nebude popirat...).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Tak on i sam Krystof je puvodne pokrteny jako starokatolik, ze ano. :-) Jinak neco je o tom v me magisterske a rigorozni praci a v dohlednem strednedobem casovem horizontu (cca. 2-3 roky Deo volente) by měla být na dejiny starokatoliku u nas (a jejich vztahu s CCS a pravoslavim) disertace, která následně vyjde knizne - ovsem tam bude duraz prave na to nemeckojazycne starokatolictvi, ktere bylo - jak spravne rikas - u nas drtive prevazujici. O neco drive (cca. 1-2 roky Deo velmi volente ;-)) by mela vyjit monografie orientovana primo na ceskojazycne starokatolictvi a jeho roli v tzv. duchovni krizi v pocatku Ceskoslovenske republiky - tam toho o vztazich prazskych duchovnich (Rab, Vochoc) a starokatolickeho biskupa (Pasek) s Gorazdem, Savatijem a vubec dalsimi pravoslavnymi kruhy bude dost. Vydat to chce Universität Bonn, takze to ale bude nemecky... :-(
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: a jeste by me zajimalo v cem vidis tu Gorazdovu "zapadnost" ve ktere byl vice doma?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: A opravdu k tomuhle neni nekde neco vic k precteni verejne? Nejspis ale musel Matej pavlik projit nejakym vyvojem..pac mi to nesedi do jeho studii na vychode a jeho zajmu o byzantskou misii, apod. plus uniatske hnuti kolem velehradu, atd. Starokatolici na tohle taky nejak navazuji..tohle hnuti naopak vnimam (zjednodusene receno) jako jazykove a kulturne nemeckou zalezitost resp. alespon historicky.

    Vsak on i otec soucasneho vladyky Krystofa myslim pochazel ze starokatolickych luhu a haju..jak se vlastne syn odrodil?
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    Zde jeho interiér:

    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    Jinak toto je kostel, ve kterém jsem byla pokřtěna, březen 1980, byly mi 4 měsíce a máma musela podplatit popa, aby voda v křtitelnici byla ohřátá.

    Biserica Sf. Elefterie, Bucuresti - Cotroceni

    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    GOBERS: je výrazný rozdíl ve formě starokatolictví a řeckokatolictví? Nevyznám se v tom, ale četla jsem, že řekokatolíci mají byzantský rit, čímž se blíží pravoslaví, a v Plzni i působí, že bych se na ně šla podívat..

    Pravoslavná u nás, co jsem se dočetla, neslouží mše v češtině.. chápu, že drtivá většina členů jsou rusky mluvící imigranti, ale to mě odrazuje od návštěvy, ruštinu jsem ve škole už nestihla.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Jináč dneska mi psal otec Asmar ze syrské pravoslavné farnosti, která se schází v mém starokatolickém kostele v Grenchen, a navrhoval, že bychom mohli společně slavit velikonoční liturgii... tak se těším. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam