• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: asi se musim dovzdělat, ale hranice mezi státem a církví nebyla v byzanci vždycky zcela zřetelná, natož v později v rusku..ale rozumim jak to myslis.

    to je zvlastni, filioque mirilo prave proti arianum..ale jak jsem psal nejsem studovanej v detailech. mas pravdu, ze uspornost co se tyce zminovani Ducha v predkoncilni rimske liturgii je v kontrastu s vychodem zarazejici, ale mozna to ma nejake rozumne duvody.

    ä jak se to podle tebe odrazi v cirkevnim zivote zapadu? tedka pokud pomineme ty kruciaty, inkvizice a vsechno co se tradicne uvadi v polemice vuci (rimsko) katolicke cirkvi. "produkuje" treba podle tebe rkc po schizmatu svate? :-) to me prijde jako docela dobry ukazatel toho jak jsou na tom katolici s pusobenim ducha ve sve cirkvi..mozna lepsi nez teologicky piskuntalie. ale kazdopadne diky za tvuj pohled.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Byzantská říše nebyla jistě nebe na zemi, ale "byzantská církev" samozřejmě ano. A mluvíme o církvi, ne o státech.
    Vezmi to z druhé strany: Politisace všeho má také svoje meze.
    Pro část lidí nemá Filioque dnes už zásadní význam, jistě. Ale ono pro plno lidí nemá už dneska význam ani Kristovo Božství. Často titíž lidé, kteří nemají problém s Filioque, by neměli problém ani s ariány. Což není dobře. Ale samozřejmě, ne všichni.
    Ale to filioque má následky v církevním životě západu: postavení papeže na místo Ducha, potlačení úlohy Ducha v Eucharistii (epiklese). A to se odráží v celém církevním životě západu.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: ja nevim CHOMI, ale tahle argumentace ve stylu filioque a svedeni zapadni cirkve na scesti me prijde vic nez zjednodusena, vyvozovat z toho kruciaty, scholastiku, inkvizici, apod...asi jsi to takhle presne nezamyslel, ale dost to tak vypada. nevim jestli dogmaticke spekulace jsou jedinym faktorem, ktery ovlivnuje zivot cirkve.zajimavy je treba tenhle blog:

    “Orthodox Constructions of the West”: Report (2)

    kde se pise o politickych souvislostech negativniho vnimani rima v 10. stoleti a o tom jak bylo filioque spise zpetne pouzivano jako legitimizace schizmatu..vyzivna je i diskuse pod clankem o maronitech a pro me zajimave drobnosti o realpolitik byzance. kdyz mluvis o tech kruciatach a inkvizici, byzantska rise zrejme byla nebe na zemi..

    nebo tady The Filioque: a very basic introduction, kde me zaujalo hned v uvodu:

    But I do think that the lecture, as given, shows at least one thing: that, if one wants to understand why the Filioque question became a church-dividing issue, one needs to become aware of the political matrix in which the controversy was engendered.

    Jinymi slovy, teologizace vseho ma sve meze.

    Nabizim to jen jako alternativni pohled, nejsem teolog. Samozrejme chapu citlivost tehle otazky, a nemam potrebu ten problem zlehcovat. K tomu rychlemu vyporadani se z tve strany jsem ale mel potrebu se ozvat..
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Když Duch dopustí, i sukovice spustí!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Po ovoci poznáte je. Na západě po definitivním zavedení Filioque a velkém rozkolu jsou vyhlášeny kruciáty, vzniká inquisice, lidu je odpíráno podávání Eucharitie pod obojí způsobou, papež si usurpuje stále více pravomocí, dominikáni a minorité zavádějí do Kristova učení aristotelismus a celé to vrcholí zavedením papežské neomylnosti, díky níž je papež v podstatě vyvýšen na místo Ducha jako strážce neporušenosti víry a církve. A jako třešnička na dortu je ještě vyhlášeno dogma o neposkvrněném početí, aby byl ponížen nejn Duch, ale i Matka Boží.
    A to všechno nejsou jen nějaké věci typu "ňějakej vůl někde něco", to jsou dogmata a kánony celé západní církve, čili nikoly omyly lidí, ale církve. Myslíš si, že by Duch dopustil, aby Církev svatá takhle bloudila?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Nebo na židy, ó Kriste! :)))
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Nebo pro mě za mě bych to po-ovoci mohl vztáhnout třeba na zednáře, a bylo by! :))
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Tak totéž se dá říci i z druhé strany. To jsou takový přihlouplý hrátky. Já bych mohl tvrdit, že vidím u jehovistů jednu církev bez víry v Kristovo božství a plnou Ducha Svatého, a dokázal bys mi prd. :)))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Hm, okecat se dá leccos, ale já vidím jednu církev bez Filioque plnou Ducha Svatého a druhou s Filioque a chudou Duchem Svatým. Po ovoci poznáte je.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    ...mezi západním a východním pojetím v této věci.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Ta debata probíhala zhruba v tom duchu, že se snažili na tom najít nějaký teologický rozdíl a nepodařilo se jim to. Resp. vždy, kdy jeden z nich vyhmátl nějaký (ve stylu "je to ponižování Ducha" nebo "je to triteismus), ten druhý to efektivně vyvrátil, takže došli ke konsenzu, že neexistuje teologicky ospravedlnitelný rozdíl.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: U Pospíšila mě to nepřekvapuje, u otce Gorazda tedy hodně. Až mi připadá, že to asi myslel jinak.
    Takže proti Filioque se musí každý pravoslavný křesťan co nejdůrazněji ohrazovat. Je to ponižování Ducha, které má v západní církvi těžké následky.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Oba.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: No a říkal to otec Gorazd nebo Pospíšil?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Matně si pamatuju nějaký rozhovor Vopatrného s Pospíšilem, kde to v tom duchu zhruba probíhalo...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Jo? A kdo vám to říkal? Někdo pravoslavný?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Jak moc jinou? Na HTF nám nejednou vysvětlovali, že žádný normálně uvažující pravoslavný proti filioque nemůže nic mít, ale že je to prostě jen tak sere. :-)
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    já myslim že co se týče rastů v ČR výmluvné je počtení této diskuze [ Rastafari, I-tal, respect, peace,love and unity ], příspěvky kolem poloviny prosince minuleho roku. myslím si že rastafariánství v českém kontextu se blíží víře v jednoho Boha, v něco, a že Haile Selassie je jim spíš vzorem než Bohočlověkem. V autochtonním prostředí to kdosi definuje jako takový černý judaismus http://debate.uvm.edu/dreadlibrary/buchwald.html. ať věří v cokoliv, je mezi reggae lidmi hodně věřících, myslím že to hodně pomáhá dostat se dál někam...
    podle mýho průzkumu je mezi frankofonními posluchači reggae asi 42% věřících: vyšlo mi rastafariánů 8.65% , křesťanů 9.73% , muslimů 2.70%, věřících bez vyznání 20.54% (celkem odpovědělo asi 200 lidí)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Ono ethiopové a arméni chodí i u nás do pravoslavných chrámů:o)
    Překřtívání záleží kněz od kněze. Někdo překřtí, jiný jen biřmuje.
    nový křest je pochopitelný u všech jinoslavných, kteří nevyznávají stejnou Trojici. A katolíci a protestanti mají Filioque, čili jinou nauku o Duchu.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: ja moc nevim jaky se pro nechalcedonsky (orientalni pravoslavny) cirkve pouziva ceskej ekvivalent, tak to zjednodusu na pravoslavny..to s tim marleym je fakt, on prave haile sellasie, kdyz videl jak ho rastafariani povazujou za boha, tam zacal posilat misionare z etiopie..

    navic mam pocit, ze v usa - v zavislosti na konkretni farnosti - asi casto dochazi k tomu, ze do klasicke pravoslavne (byzantske tradice) chodi i koptove, etiopani, apod. pac ti tam asi nemaj tak velky pokryti, i kdyz diaspora je rok od roku vetsi..

    a jaka je vlastne politika ceske pravoslavne cirkve vuci prijimani katoliku a evangeliku - prekrtivate, nebo pouze birmujete? ja treba tu praxi prekrtivani - trebas katoliku - vubec nechapu (nekde to tak delaj).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam