• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    GOBERS: Něco takového jsme četl v Putnově monografii, s tím, že Apokatastasis vyslovil spíše jako druh naděje, něco v co můžeme doufat.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    CHOMI: Podívám se pozítří do knihovny. Samotného by mě to zajímalo.
    Ta druhá nedůležitější část toho, co mne na tom dostalo je šíře Boží milosti. Tudíž origenovci včetně origena mohli dosáhnout spasení. jelikož bylo ale jeho učení odmítnuto a co přijme církec na zemi příjme se i v nebi. dnes , člověk vyznávající např preexistenci duší, zlkrze tuto nauku spasení dojít nemůže? a to i přes jeho praxi?
    Může tedy právoslavný křesťan alespoň s nadějí doufat v návrat všeho k Bohu?

    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Moderni origenovske badani se celkem obecne shoduje na tom, ze odsudek Origena stal z velke casti na prekladech a parafrazich Rufinovych. To jsem mel na mysli.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: O nestoriánech ve filokalii nevím - vzpomeneš si na nějaký příklad?
    Každopádně někteří svatí otcové tíhli k Origenovu učení, to ano. A spásy mohli dosáhnout i tak, jelikož to učení bylo odsouzeno až skoro 300 let po Origenově smrti a oni prostě nevěděli, že vyznávají něco bludného.
    V Alexandrii působili i pravověrní theologové: svatí Cyril a hlavně Athanasius. A ještě Klemens.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: origenés byl odsouzen na 5. koncilu, kde kromě pár legátů ze západu byli samí Řekové, kteří mohli číst jeho spisy v řečtině, která byla nejen jazykem originálu, ale i jejich mateřštinou. A rozhodně bych netvrdil, že antiochijci "nebyli myšlenkově na výši"- byli, ačkoli zdůrazňovali jiné stránky křesťanství než "alexandrijci".
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SAMUELARACHNID: No, ono s Origenem je to trochu slozitejsi... on byl sice odsouzen jako heretik, ale az o mnoho let po sve smrti a na zaklade mizernych latinskych prekladu a jinych parafrazi z pera svych zaku. A zle jazyky by mohly rici ze proto, ze theologove antiochijske skoly nebyli dostatecne myslenkove na vysi, aby pochopily jeho teorie v jejich uplnosti, tak z nich neco vytrhli a vznikla perverze...
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    CHOMI: Dík moc za info, je to zvláštní protože právě ty jeho myšleky mne přivedly kdysi dávno k zájmu o právoslaví. Spor na téma "Co má zjevení společného s filosofií - Přece Alexandrii!"
    Tímpádem bych se chtěl zeptat ještě na jednu věc: pokud si dobře pamatuju, tak ve Filokalii byly zahrnuty i spisy nestoriánů s odůvodněním, že ačkoliv byla jejich nauka bludná, tak zkrze praxis dosáhli theosis. Vím, že to není asi následováníhodný příklad, nicméně dostala mne v tomto případě šíře Boží milosti.
    Kdyžtak mne oprav, pamatuju si to doufám správně?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: Origenés byl geniální theolog, ale, Bohu žel, heretik. Moc si ujel na novoplatonismu a začal vymýšlet nesmysly. Jeho učení o apokatastasi (že všechny duše splynou nakonec v Bohu a budou spaseny) a preexistenci duší bylo zavrženo na 5. koncilu jako bludné. On se mu totiž pak z té theologie začal trochu vytrácet Kristus, což docela vadí.
    Docent Milko, který se Origenem zabývá, říkal, že tam, kde byl O. pravověrný, nebyl nikdo pravověrnější, ale tam, kde zbloudil, nikdo nezbloudil víc.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: Ano, jak jsem napsal Lauzerovi, je možné si popovídat s duchovním i když je člověk nevěřící. Kdybys měl zájem, tak taktéž do pošty:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    LAUZER: Katechismus už máš:o)
    S duchovními se pohovořit určitě dá, pravoslaví není uzavřená sekta. Konec konců, od toho jsou duchovní, aby mluvili o Kristu:o)
    Pokud bys měl zájem o nějaké kontakty, napiš mi do pošty a asi bych ti mohl dát spojení.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    COCKROACH: Samozřejmě, že v pravoslaví existuje logos spermatikos - je to svatootcovské učení, s nímž přišel sv. Justin Filosof už ve 2. století.
    Proto by snad z milosti Boží mohli být spaseni zbožní "pohané" před příchodem Krista a snad obecně i pohané, kteří žili sice po Kristu, ale s Jeho Evangeliem se nikdy nemohli setkat.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    SAMUELARACHNID: Mne knez nabidl uz pri prvnim setkani, at se na nej kdykoliv obratim. Take nejsem (zatim) pokrteny. Duchovni vedeni nepokrtenych a potencinalnich katechumenu urcite spada do jeho kompetenci. Rozhodne ti hlavu neukousne bych rekl :)
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    z knížky od kratochvíla knížky od putny si pamatuju, že by měl bý brán jako schizmatik, zaráží mne tedy třeba tato ikona
    St. Andrei Rublev Icons
    http://www.fatherbill.org/gallery.php?action=viewPicture&id=90&gall_id=18
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    Jinak jsme se chtěl ztaky zeptat, mám nějáké dotazy ajestli je běžné požádat duchovního o radu i když nejsem vůbec pokřtěný a k víře si spíše hledám cestu.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    Právěě čtu Cestou orthodoxie ( je na uložto) takyfajn kniha
    Můžu se zeptat,jaký je vztah Právoslaví k Origénovi z Alexandrie
    (nebude asi ctěn, ale pochopil jsem , ž některé jeho myšlenky se drži doteď např způsob biblické hermenautiky)
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    Pravoslavny Gorazduv katechismus je dostupny i online:

    Gorazdův pravoslavný katechismus
    http://pravoslavi.cz/katechismus/
    LAUZER
    LAUZER --- ---
    Ta poslední výměna názorů mne zaujala... dá se někde sehnat něco jako katechismus pravoslavné církve? Dá se normálně požádat o pohovor s jejich duchovními atd.?
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    Dovolim si otevrit jedno tema. Zajimal by me vas nazor, popr. jaky ma pravoslavna teologie nazor na spasu pred prichodem Krista. Existuje v pravoslavi koncept logos spermaticos, diky nemuz mohl byt na spase ucasten i clovek narozeny pred prichodem Jezise?
    ICXC
    ICXC --- ---
    COCKROACH: Není to ideální, ale pokud je to vztah vážný a upřímný, láskyplný a směřuje to k něčemu smysluplnému, tak v tom, kromě pár "talibanců", nikdo velký problém nevidí (pozn. krásná stavba věty se slovesem na konci, hezky po německu...). Samozřejmě, že se najde jeden či dva, co budou ukazovat prstem, ale takoví často sami jsou ještě většími hříšníky, mají doslova bordel ve vlastních životech a proto se radši zajímají o druhé než o sebe samé a pro všechny okolo mají rady, jen ne pro sebe...

    Bůh bude soudit hříšníka nejen za skutky, ale i to zda jsou tyto skutky úmyslné a neúmyslné. Pokud takový vztah není o sebeuspokojování, či uspokojování čistě tělesných potřeb, pokud to nanabírá formy tzv. "kultického" smilstva, kde je kultem tělo či vášně, tak se tím netrap. Vše má svůj čas a místo, některé jevy v naších životech se vyvíjejí, rostou a vydávají své plody až po několika letech! To co se někdy v určité fázi jeví jako nehezké či nevhodné, může za pár let přerůst do krásy a vysoké hodnoty.

    "Řecké slovo („porneia") znamená smilstvo. Slovo („porneia") souvisí s výrazem („porneuó") – což znamená necudný, chlípný skutek, cizoložství, doslova to znamená vyhovět (dopřát si, oddávat se, uspokojit, hovět si, dát volný průchod, neomezovat se, popustit uzdu, libovat si) nedovoleným žádostem (týkajících se sexu), přeneseně to pak znamená praktikování modlářství – dopustit se smilstva."

    Na strašení peklem, zatracením a věčným utrpením je tu římskokatolická církev. Pravoslavní jsou tolerantnější a ví, že tělo je tělo a těžko se s některými projevy těla bojuje.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    CHOMI: Diky za odpoved. Ja se o pravoslavi dost intenzivne zajimam, jsem uz v kontaktu s pravoslavnymi, chodim na bohosluzby a celkove me pravoslavi velice oslovuje. Ovsem s tim smilstvem mam problem.

    Pravoslavny teolog Alexej Osipov napsal neco ve smyslu, ze po smrti to bude hlavne nase svedomi, co nas bude tizit a soudit. K tomu jsem kdysi dosel nezavisle i ja sam, aniz bych o pravoslavi cokoliv vedel.

    Mam za to, ze hrich je o svedomi a pokud svou partnerku miluji (jakoze ji miluji), jsem ji verny, tak se kvuli tomu, ze jeste nejsme sezdani, asi nikdy citit vinen nebudu. A vzhledem k tomu, ze ona na pravoslavi nikdy nepristoupi, neni mozny cirkevni snatek. Proto bych nerad, aby me nekdo neustale pripominal, ze ziji v hrichu i kdyz hrich necitim. Tohle by uz na me bylo docela dost. Jsem clovek konzervativni, ale v tomhle zaujimam liberalni postoj.

    Kazdopadne diky za nazor, poresim to s duchovnim :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam