• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: Apokatastase byla zavržena na 5. koncilu. Protože je to v podstatě gnostická nauka. A silně pochybuju, že jí učil sv. Maxim Vyznavač, protože to by byl kacíř. Takže v tomhle bych Berďajevovi zas tak nevěřil.
    Všeobecné vzkříšení myslíš jako všeobecné spasení? Tak tomu nevěřím. ale bylo by to krásné, kdyby všichni spasení dosáhli. Ale myslím, že to to tak nebude.
    Berďajev má pravdu v tom, že tohle není otázka viny a trestu před Bohem a nějakých právnických kategorií. Ale někteří lidé se prostě sami svým životem přivedou do stavu, kdy nejsou schopni být s Bohem a tedy musí žít ve věčném zatracení. Bůh s nesmírnou lítostí jejich svobodnou vůli respektuje.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    New Page 2
    http://www.popjan.cz/pravda.htm
    Nikolaj Berďajev : PRAVDA PRAVOSLAVÍ

    "Proto centrálním svátkem v životě pravoslavné církve je svátek Paschy, Světlého Kristova vzkříšení. Zářivé paprsky vzkříšení pronikají pravoslavný svět. V pravoslavné liturgice má paschální svátek daleko větší význam než v katolicismu, kde vrcholem je svátek Kristova Narození. V katolickém prostředí se setkáváme především s Kristem ukřižovaným, v pravoslaví s Kristem vzkříšeným. Kříž je cesta člověka, avšak po ní spěje, jako i celý svět, ke vzkříšení. Tajemství ukřižování může snad zastínit tajemství vzkříšení. Tajemství vzkříšení je mezním tajemstvím pravoslaví. Tajemství vzkříšení je nejenom lidské, ale i kosmické. Východ byl vždy kosmičtější než Západ. Západ je lidštější, v tom je jeho síla a význam, avšak zároveň i jeho ohraničenost. Na duchovní půdě pravoslaví se projevuje tíhnutí k všeobecnému spasení. Spasení je chápáno nejen individuálně, ale i obecně (sborově), společně s celým světem. Z pravoslaví by nikdy nemohla vzejít slova Tomáše Akvinského29, který řekl, že spravedlivý v ráji bude pociťovat radost nad mukami hříšníků v pekle. Podobně na půdě pravoslaví nemohlo vzniknout učení o předurčení, nejenom jako forma krajního kalvinismu 30, ale i v té podobě, jak je vyjádřil blažený Augustin31. Velká většina východních učitelů církve, od Klimenta Alexandrijského32 až k Maximu Vyznavači33, zastávala apokatastasi - všeobecné spasení a vzkříšení. A to je charakteristické i pro (současné) ruské náboženské myšlení. Pravoslavné myšlení nikdy nebylo tlumeno idejí božské spravedlnosti a nikdy nezapomínalo na ideu božské lásky. A hlavně, nikdy neurčovalo člověka z hlediska Boží spravedlnosti, nýbrž myšlenkou proměnění a zbožštění člověka a kosmu."


    chtěl jsem se jen zeptat, jaký je váš názor na všeobecné vskříšení? doufáte v něj alespoň?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tento týden byla zprovozněna nová podoba oficiálních stránek naší místní pravoslavné církve na www.pravoslavnacirkev.cz
    Oficiální facebooková stránka je zde https://www.facebook.com/pcczs?fref=ts
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    CHOMI: přestat kouřit, a žádný internet :D ( stejně to proberu s o. Josefem)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: Nemocní jsou každopádně od postů osvobozeni. Takže jestli máš až takový problémy, tak půst vůbec neřeš. Ideálně to samozřejmě prober se svým duchovním otcem, máš-li jakého, třeba přijdete na nějaký způsob, jak se "postit" jinak. Třeba nekoukat na televizi nebo něco takového:o)
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    jo chtěl bych se zeptat, jak to REÁLNĚ máte s postní praxí?
    (nejde o nějáké měření pindíků, spíšwe o to, žejsem echtovně zhubnul na infekčním s kapilobakterem a nějáká veganskýá strava se mne asi týkat moc nebbude, páč jak zhubnu ještě tak o 2 kila a jsem studený)
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    Orthodox Filmmakers and Artists
    http://www.orthodoxfilmmakersandartists.blogspot.cz/
    Krátké filmy s právoslavnou tématikou
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jasně, zdehle: http://www.orthodox.sk/
    Jsou tam i fotky v odkaze.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SANTAL: Ano, chvála Bohu, vl. Rastislav působí jako tichý mnich, ale důležitých chvílích dokáže rázně jednat a hájit naši církev. Takto má aj ozajstny biskup vyzerať!
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    A příští neděli je intronisace Rastislava, v Prešově :-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: To nevím. Určitě budou fotky.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    Monks from the Kiev-Caves Lavra stand between police and demonstrators in Kiev / OrthoChristian.Com
    http://www.pravoslavie.ru/english/67776.htm

    (you shall not pass!!!!)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Intronisace nového pražského arcibiskupa vl. Jáchyma se uskuteční v kathedrále sv. Cyrila a Metoděje (v Resslově ulici) v sobotu 1. 2. od 9:30.
    Všichni jste srdečně zváni:o)
    Krátký životopis našeho nového vladyky najdete zde: http://pravoslavnacirkev.cz/aktuality.htm
    VOJPA
    VOJPA --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Nevím, jestli v tom pokračovali. Já jsem to embryo dostal v centru Prahy, ale všiml jsem si, jak na to někteří lidé reagovali. Jako by jim v tu chvíli skutečně došlo, že se při potratu zabíjí dítě, a nevyhazuje se jen jakýsi biologický odpad. Takže podle mého názoru to určitý úspěch mělo.
    VOJPA
    VOJPA --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tyhle modely embryí se v ČR rozdávaly už před několika lety, myslím, že to organizovalo HPŽ.
    ICXC
    ICXC --- ---
    Pulcovi hlavně žádnou funkci... může být rád, že po něm a jeho hospodaření nikdo nepůjde a bude moci na návštěvu do Ruska..
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Zde přikládám pro zájemce tiskové zprávy o volbě nového pražského arcibiskupa a nového metropolity Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku.

    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Vl. Rastislav je 1. jako metropolita, vl. Jáchym 2. jako arcibiskup pražský a českých zemí, vl. Jiří 3. jako biskup michalovecký.
    Vl. Kryštof je pořád v klášteře, velká usmiřovačka s ním se nechystá, nicméně nedávno z kláštera podpořil posvátný synod.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    COCKROACH: Vl. Simeonovi poslal sněm, který volil metropolitu, hezký dopis, zvoucí ho k jednotě Tak snad se umoudří. Nyní nepochybně stojí proti celé místní církvi.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    A co na to Simeon? Ten 8.1. v pastyrskem listu napsal, ze svolani synodu je neplatne, protoze odporuje ustave a pozval vsechny biskupy k jednani.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Ano, to je on:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Habemus episcopum Pragensem, cui nomen est Joakim!
    Habemus metropolitam, cui nomen est Rastislavus!
    Gloria in excelsis Deo!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Cařihrad tu autokefalitu neuznával, Moskva ano, ostatní nevím.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: V roce 1951 námm autokefalitu udělila Moskva, což Cařihrad neuznal.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Jistěže autokefalitu máme. A Cařihrad nám do ní může zasahovat přesně vymezeným způsobem, popsaným v Tomosu. Nicméně v tuto chvíli by byl zásah do autokefality nad rámec Tomosu a tedy protiprávní.
    Dopis vl. Bartoloměje se dá číst různě, podstatné je, že odmítá jakýkoli rozkol, vyzývá k jednotě a naléhá na co nejrychlejší volbu pražského arcibiskupa a metropolity. Zatím sem Cařihrad zasahovat nehodlá, ale kdybychom si tohle nebyli schopni sami vyřešit, tak by mohl.
    Ovšem problém je, že vl. Bartoloměj není dobře informován a vychází ze zkreslených zpráv. Škoda.
    Rusy pozvali na zasedání posvátného synodu ostatní 3 biskupové. To bylo za dané situace velmi rozumné. Popravdě: ruská církev je naší mateřskou církví stejně jako církev cařihradská. Rusové nám dali autokefalitu roku 1951, Cařihrad roku 1998.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    Ja jsem ten dopis Jeho Vsesvatosti pochopil jako vyhruzku, ze pokud si pravoslavna cirkev nevyresi sve problemy co nejdriv, prijde o autokefalitu.

    Je ovsem otazka, zda vubec jeste nejakou autokefalitu ma....formalne jeste mozna jo. Ale nejsem insider, nebudu spekulovat.

    Kazdopadne preji vsem na foru hezke Vanoce.

    Christos raždajetsja, slavitě Jeho!
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    Stane se z chrámu Hagia Sofia opět mešita? Turci na scestí | Týden.cz
    http://www.tyden.cz/...-se-z-chramu-hagia-sofia-opet-mesita-turci-na-scesti_293913.html#.UswLALQX-ZQ
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HARALD: Fakt? Tohle jsem při letmém čtení tak nepochopil. Ráno si to přečtu ještě jednou.
    Ergo souhlasím: také si nejsem jist obsahem...
    HARALD
    HARALD --- ---
    COCKROACH: Přiznám se, že ani po druhém přečteni si nejsem jist obsahem. Jediný smysl mi dává, že Bartoloměj sice není spokojen s účastí zástupců ruské pravoslavné církve na PS, ale nabádá Symeona k jednotě i přes formální nedostatky v postupu druhé strany. Čili cařihrad hází Symeona přes palubu, pokud nedokáže uspět ve volbě, která by měla být co nejrychlejší. Je to tak?
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    Jinak pekne Vanoce...

    Dopis od Jeho Všesvatosti Bartoloměje-patriarchy cařihradského - český překlad

    Protokol číslo 1127

    Vaše Eminence Metropolito Olomoucko-Brněnský Simeone, vroucně milovaný bratře v Kristu, našem Bohu, a spolusloužiteli s naší maličkostí: Milost a pokoj Boží budiž s Vámi.

    Je dobře známo a doloženo, jak církevní historií, ale zejména z vývoje Církve zápasící
    po celém světě v průběhu věků až po dnešní den, že náš Nejsvětější Apoštolský a
    Patriarší Ekumenický Trůn, má kromě jiných výsad a povinností rovněž svědomitý
    duchovní úřad a starost o stabilitu Božího blaha, jakož i nepřerušené kontinuity
    spásonosné služby lidstvu ve všech místních Svatých Pravoslavných Církvích. Navíc
    vždy činí to, co je vhodné, se správnými důsledky a s ohledem na principy
    pravoslavného kanonického pořádku a tradice, pomáhá je co nejlépe pochopit, ať již k
    předejití či řešení jakéhokoli možného odchýlení ze stanovených hranic, které byly
    položeny našimi otci a synodálně potvrzeny Církví v Duchu Svatém.
    V souladu s tímto kanonickým a eklesiologickým principem Nejsvětější a Veliká
    Církev Kristova, po řádném posouzení žádosti blahé paměti zesnulého Arcibiskupa
    Doroteje Pražského a Celých českých zemí a Slovenska, užívajíc své výlučné kanonické
    odpovědnosti a práva usoudila, že Pravoslavná Církev v českých zemích a na Slovensku
    splnila všechna požadovaná kanonická kritéria k tomu, aby byla povýšena do postavení
    autokefální a samosprávné Církve, čímž byla požehnána její autokefalita v roce 1998 ve
    smyslu našeho Patriaršího a Synodálního Tomosu.

    Jak známo, spolu s tím, že před téměř dvanácti staletími přinesla světlo Pravoslaví
    národům tohoto území, stejně tak i celé Velké Moravě Konstantinopolská Matka Církev,
    která pokračovala ve svém snažení a kanonickém jednání s velkými oběťmi a riziky,
    zatímco se utvářela autokefální Církev v českých zemích a na Slovensku, aby tato
    mohla nadále vzrůstat na pevné skále a základně ve svém spásonosném poslání se
    zralostí pro poučení Těla Kristova, tedy pravoslavných věřících.
    Jak dosvědčuje bohatá korespondence mezi (našimi) dvěma Církvemi, Matka Církev se
    zejména v poslední době velmi bedlivě zajímala o církevní situaci po podání abdikace
    Jeho Blaženosti Arcibiskupa Kryštofa, jenž byl až do nedávna hlavou místní Církve,
    (tato situace) se nevyvíjela hladce, jak by se bylo předpokládalo, a Matka Církev se
    všemožně snažila podpořit hierarchii, kněží a lid k udržení jednoty.
    Vskutku tedy naše maličkost vyslala jako svého exarchu (vyslance) Jeho Eminenci
    Metropolitu Francie Emmanuele na základě formálního pozvání, v souladu s článkem 9.
    Tomosu o autokefalitě, vyjádřeného v listě datovaném 10. října 2013 od Vaší Eminence
    z pravomoci Locum Tenens (Místodržícího Metropolitního Prestolu), v němž
    požadujete „doplnění počtu archijerejů – členů Posvátného Synodu vaší (naší) Církve,
    aby jeho rozhodnutí naplnilo požadavky Posvátných Kánonů naší Svaté Pravoslavné
    Církve, jehož rozhodnutí se týkaly obsazení prázdného Pražského stolce, což v posledku
    nebylo možné, protože navrhovaní kandidáti na tuto pozici nesplňovali požadovaná

    kritéria předpokládaná posvátnými a svatými kánony, jak jsme byli informováni Jeho
    Eminencí, Metropolitou Francie v jeho obšírné a podrobné zprávě, kterou nám podal.
    Drahý bratře, přiznáváme, že Matka Církev byla rozčarována neočekávaným a
    nesprávným vývojem situace. Nicméně (Matka Církev) i nadále projevovala svůj
    svědomitý a laskavý zájem a odpověděla znovu na pozvání, vyjádřené písemně v listě
    Vaší Eminence datovaném 22. října 2013, a vyslala – na náš návrh a (naše) rozhodnutí
    Synodu – naše bratry, J.E. Metropolitu Emmanuela z Francie a Arsenia z Rakouska,
    jako pozorovatele a poradce, kteří se rovněž zúčastnili jednání Posvátného Synodu
    Nejsvětější Církve v českých zemích a na Slovensku, konaném 9. prosince 2013, kde se
    během zasedání Synodu znenadání objevili, aniž byli pozváni, zástupci Nejsvětější
    Ruské Církve – skutečně nás zajímá z jakého kanonického oprávnění? (Konec konců,
    proč nebyli pozváni i zástupci ostatních Pravoslavných Církví?) – jak jsme byli
    vyrozuměni našimi výše zmíněnými zástupci.

    Proto jsme povinni komunikovat s Vaší (milovanou) Eminencí z našeho pověření
    Prvního Hierarchy Vaší Matky Církve a toho, kdo nese odpovědnost v této záležitosti, a
    to prostřednictvím tohoto Patriaršího dopisu sdělit naše překvapení a zděšení z událostí
    jak předchozího, ale zejména z průběhu posledního setkání Posvátného Synodu
    Pravoslavné Církve v českých zemích a na Slovensku, nad situací, která se rozjitřila až
    k odvolání Vaší Eminence z postu Locum Tenens nikoli kanonickým postupem, ale
    spíše neprůhlednými a nepřijatelnými způsoby, což jste odsoudil v (pastýřském) listu
    místní Církvi a dále i co se týče událostí, které se nestaly v souladu s kanonickým
    pořádkem.Výsledkem toho se vyskytují pověsti o hrozbě – pokud už se tak skutečně
    nestalo – vzniku rozkolu uvnitř Církve v českých zemích a na Slovensku, což by se
    prokázalo být zničujícím pro její (vlastní) posvátnou instituci, které byl svěřen
    pravoslavný Boží lid, ale také i pro svědectví o Jedné a Jednotné Pravoslavné Církvi v
    celém světě.

    Vaše Eminence bude jistě souhlasit, že tyto události, které nemohou být popsány jinak,
    obsahují indikace nezdravého fungování synodálního systému a svévolného režimu
    místní autokefální Pravoslavné Církve. Tento fakt vyvolává různé otázky pro vzdělané
    kanonisty, teology a archijereje a vede k závěru, že autokefalita vaší místní Církve
    zažívá krizi, neboť příslušná kanonická kritéria nejsou splňována, (hlavně) jedno z
    nejzákladnějších, kterým je schopnost autokefální Církve být spravována sama svou
    hierarchií, která by měla být zralá a schopna kanonicky uznat své členy stejně tak jako
    svého předsedu a prvního archiereje mezi sebou. Toto přivádí Matku Církev do
    nešťastné pozice hledání jiných způsobů k vyřešení nezákonné situace, která nastala a
    stále nabírá na intenzitě, a to v souladu s posvátnými a svatými kánony jakož i s
    historicky doloženou tradicí Církve.

    Opakujeme, že tato vzniknuvší a vyvíjející se situace velice znepokojuje Ekumenický
    Patriarchát, který již podstoupil mnohé oběti pro dobrý rozvoj a Boží zdar vaší místní
    Církve. Pročež nabádáme a ustanovujeme dle slov sv. Jana Zlatoústého, že „pověst
    církve spočívá v jejím synodálním systému“ (O Žalmu 149, PG55.493), a připomínáme,
    že dokonce ani mučednická krev nesmyje hřích někoho, kdo vnáší rozkol do Církve.
    Proto vyzýváme všechny naše bratry v Kristu včetně členů Posvátného Synodu
    Nejsvětější Církve v českých zemích a na Slovensku, ke zvážení povinností, které jim
    náleží a které nesou před Bohem a lidmi, aby se každý držel toho, co vyznal během
    svého biskupského svěcení; máte spolupracovat jak jen můžete – neřku-li více než
    můžete – v partnerství, spoluúčasti a svornosti, aby byly napraveny důležité vzniknuvší
    problémy, jimž čelí vaše drahá místní Církev, jmenovitě bezodkladná volba pražského
    arcibiskupa a následně prvního hierarchy vaší Církve, takže si budete moci urovnat své
    domácí záležitosti, aby se nenaplnila slova otců: „ Vskutku jsme nejhorší z lidí, pokud
    vytváříme rozkol a rozdělení v Církvi, místo toho, abychom jednotu považovali za
    největší službu členům Těla Kristova“ (Basil Veliký, Dopis 156: Presbyteru Evagriu,
    PG32.613C). A konečně, aby se nejsvětější Ekumenický Stolec neocitl v nevyhnutelné,
    i když nezbytné pozici, kdy bude nutno řešit vzniknuvší situaci jiným způsobem,
    bratrsky prosím, abyste do svých činů nevpouštěli Zlého - „aby se tak zlo nemnožilo“.
    Vaše Eminence, drahý bratře, v souladu s kanonickým pořádkem a přesností opakuji, že
    Matka Církev je povinna (svými) skutky sloužit na jedné straně Všepravoslavné jednotě
    a na druhé straně stabilitě a blahu každé místní Pravoslavné Církve, čímž usiluje o
    zachování a spásný vývoj Jedné a Jednotné Pravoslavné Církve tradičními cestami,
    přičemž Církev Konstantinopolská bratrsky a oddaně včleňuje zpět do Kristova Těla to,
    co bylo odděleno nebo se čas od času odděluje a tak zachovává „jednotu ducha ve
    společenství pokoje“.

    Nemáme žádnou pochybnost, že výše uvedené mateřské sdělení Ekumenického
    patriarchátu a naše osobní Patriarší napomenutí najde pozorné uši zejména v současné
    době, kdy „je potřeba velkého úsilí a píle pro službu (všem pravoslavným) Církvím.
    Prospěšné je sjednotit části zatím oddělené. “ (Basil Veliký list 113, P.G. 32,525 C-D)
    Tedy očekáváme, že Hierarchové převezmou svoji odpovědnost k příslušným (svým)
    iniciativám a také k této bezprostřední radě od Matky Církve.
    Na závěr, Vaše Eminence, modlíme se aby nebeská hvězda, která dovedla moudré muže
    k oslavě Božského dítěte, také vedla mysli vás všech a osvítila myšlenky nás všech v
    českých zemích a na Slovensku k uskutečnění nezbytností a prosazení vlády pokoje a
    dobré vůle v náruči místní Pravoslavné Církve, pro kterou se přimlouváme o Boží
    odpuštění a nekonečné slitování.

    31. prosince 2013

    Milující bratr v Kristu, Bartoloměj
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam