New Page 2
http://www.popjan.cz/pravda.htm
Nikolaj Berďajev : PRAVDA PRAVOSLAVÍ
"Proto centrálním svátkem v životě pravoslavné církve je svátek Paschy, Světlého Kristova vzkříšení. Zářivé paprsky vzkříšení pronikají pravoslavný svět. V pravoslavné liturgice má paschální svátek daleko větší význam než v katolicismu, kde vrcholem je svátek Kristova Narození. V katolickém prostředí se setkáváme především s Kristem ukřižovaným, v pravoslaví s Kristem vzkříšeným. Kříž je cesta člověka, avšak po ní spěje, jako i celý svět, ke vzkříšení. Tajemství ukřižování může snad zastínit tajemství vzkříšení. Tajemství vzkříšení je mezním tajemstvím pravoslaví. Tajemství vzkříšení je nejenom lidské, ale i kosmické. Východ byl vždy kosmičtější než Západ. Západ je lidštější, v tom je jeho síla a význam, avšak zároveň i jeho ohraničenost. Na duchovní půdě pravoslaví se projevuje tíhnutí k všeobecnému spasení. Spasení je chápáno nejen individuálně, ale i obecně (sborově), společně s celým světem. Z pravoslaví by nikdy nemohla vzejít slova Tomáše Akvinského29, který řekl, že spravedlivý v ráji bude pociťovat radost nad mukami hříšníků v pekle. Podobně na půdě pravoslaví nemohlo vzniknout učení o předurčení, nejenom jako forma krajního kalvinismu 30, ale i v té podobě, jak je vyjádřil blažený Augustin31. Velká většina východních učitelů církve, od Klimenta Alexandrijského32 až k Maximu Vyznavači33, zastávala apokatastasi - všeobecné spasení a vzkříšení. A to je charakteristické i pro (současné) ruské náboženské myšlení. Pravoslavné myšlení nikdy nebylo tlumeno idejí božské spravedlnosti a nikdy nezapomínalo na ideu božské lásky. A hlavně, nikdy neurčovalo člověka z hlediska Boží spravedlnosti, nýbrž myšlenkou proměnění a zbožštění člověka a kosmu."
chtěl jsem se jen zeptat, jaký je váš názor na všeobecné vskříšení? doufáte v něj alespoň?