To, co mistr Dogen učí v Tenzo Kyokun, je nejhlubší cvičení. Je to
úplně za náboženstvím, za duchovnem, za materialismem. Za kategoriemi,
omezeními. Toto cvičení je úplně nekonečné. A aktualizovat ho, potvrdit ho
v každém okamžiku našeho života, je to, co nazýváme Cestou. To je činnost
každého buddhy, každého boha, je to přirozená činnost každé bytosti v tomto
vesmíru.
4. 8. 1997 20:30
Podstatou zenu je zazen. To je cvičení, zkušenost. A je to jenom ze cvi-
čení, jenom z naší vlastní zkušenosti, vlastní zkušenosti života, ze zkušenosti
sebe sama, že můžeme mít opravdový, autentický vztah se svým okolím,
s ostatními. Opravdové cvičení, autentické cvičení, to není cvičení a zku-
šenost, které jsou omezené jen na jednu oblast našeho života. Není to jen
tenzo. V našem životě nejsme jen tenzo, nejsme jen obcho dníci, nejsme jen
dělníci. Máme mnoho různých činností, různých cvičení. Ale které z nich je
nakonec to nejlepší? Někdy si myslíme, že materialismus, peníze, moc jsou
to nejlepší cvičení. Někdy si myslíme, že duchovno, intelekt jsou to nejlepší
cvičení. Ale vše existuje v našem životě. Nejsme jenom tohle nebo tamto. Co
učí Buddha, co učí zen je: Cokoliv máte dělat ve svém životě, dělejte to, jak
nejlépe umíte. Všechno, okamžik za okamžikem. Dělat něco co nejlépe, jak
nejlépe umíte, znamená, že když něco děláte, vydáváte ze sebe to nejlepší.
Udělejte to úplně upřímně, čestně. Samozřejmě, toto cvičení nemůžete ukázat
druhým a druzí jej nemohou vidět. Pro politiky, pro mnichy, pro obcho dníky,
pro dělníky toto cvičení se dotýká všech oblastí našeho života. Je to cvičení
ze dna našeho srdce, ze dna našeho vědomí. Víte velmi dobře, že když něco
děláte upřímně a co nejlépe, nakonec jste vždy spoko jení, dokonce i když vás
ostatní kritizují, dokonce i když vám ostatní vyčíta jí: Tak tohle je všechno,
co umíš? Ale to je úplně jedno. Nejdůležitější je, že nemáte nic, co byste si
vyčítali. A v tomto okamžiku jste vždy spokojení. V zenu vždy říkáme: Tady
a teď. Protože tady a teď je opravdový okamžik našeho života, přítomný oka-
mžik, živý okamžik. Většina lidí není nikdy spoko jena se svým tady a teď.
Buď litují zašlých časů, minulostí, nebo dělají plány do budoucna. Říkají:
Jo, později to bude lepší, časem budu bohatý, časem budu mít vše, co budu
chtít. Budu slavný, budu takový, makový. Ale když nejste schopni tady a teď
na jít způsob, jak být spokojení sami se sebou, se svým životem, jak být úplně
spoko jení s tímto živým okamžikem, s touto živou přítomností, jak můžete
být spoko jení později? Co koli děláte, dělejte to co nejlépe, jak nejlépe umíte,
upřímně, čestně. Život, život s velkým Ž, po vás žádá pouze jediný okamžik
upřímnosti. Podívejte se na přírodu kolem sebe. Všechno v tomto vesmíru,
v této přírodě cvičí pouze tohle, dělá jenom tohle. Pouze žije úplně. Tohle
je to, co učí mistři. Ve skutečnosti mistr neučí. Pravdu zná každý přesně,
každý zná sám sebe velmi přesně, každý ví moc dobře, jak dělá tohle, tamto,
není nutné se ptát někoho jiného. Každý rozumí sám sobě velmi dobře. Jen
cvičte, jen zakuste tuto věčnou pravdu. Tohle je zazen, Buddha, bůh. To je
pravda, která nikdy nezestárne, stále živá, okamžik za okamžikem. To, co na-
zýváme moudrostí, je ve skutečnosti jenom zdravý rozum. Jestliže neděláte
věci tak, jak se ma jí udělat, pokud neděláte to, co máte udělat, jak nejlépe
umíte, je velmi prosté a jednoduché porozumět, že později budete mít kom-
plikace a problémy. Je to jako když si čistíte zuby. Už od dětství si každý
večer před spaním čistíte zuby. A co se stane, jestliže si zuby nevyčistíte
správně, tak, jak to má být? Za pět, deset let budete mít problémy se zuby.
Tohle je moudrost, je to zdravý rozum. Všechno musí být uděláno určitým
způsobem. Je způsob, metoda, jak všechno dělat. Nečistíte si zuby kouskem
cukru. To, co mistr Dogen učí v Tenzo Kyokun, je nejhlubší cvičení. Je to
úplně za náboženstvím, za duchovnem, za materialismem. Za kategoriemi,
omezeními. Toto cvičení je úplně nekonečné. A aktualizovat ho, potvrdit ho
v každém okamžiku našeho života, je to, co nazýváme Cestou. To je činnost
každého buddhy, každého boha, je to přirozená činnost každé bytosti v tomto
vesmíru. Dělat to, co mám dělat, tady a teď, co nejlépe, jak nejlépe dovedu.
Co víc můžete dělat? Tohle je dokonalost našeho života. Tohle je nejčistší
projev našeho bytí, naší vlastní originality, našich vlastností. V dojo během
sesshinu, během léta cvičte jenom tohle. Duchovno je něco velmi konkrét-
ního. Dotýká se všech stránek našeho života. Není to sen, představa, fata
morgana, nic tajného, magického, zvláštního. Jestli chcete vidět kouzla, něco
zvláštního, jděte do Lucerny, do casina, běžte do kina. Ale náš život, náš
skutečný život, to je každodenní život. Každý den opakujeme to samé. Stále
přemýšlíme o stejných věcech. Ale uvnitř tohoto malého života, uvnitř tohoto
malého těla, téhle malé mysli si můžeme uvědomit nejvyšší rozměr, můžeme
dosáhnout nekonečné dimenze našeho života. Sesshin, zazen je dotknout se
tělem a myslí tohoto rozměru. S ostatními je samozřejmě možné lhát, hrát si
na schovávanou, ale jaký máme důvod dělat to sami se sebou? Co chceme, co
si každý z nás přeje? Je to jen prožít svůj život úplně, každý okamžik, každý
moment být spokojený se svým tady a teď, okamžik za okamžikem, a to je
všechno.