Jinej kraj, jinej mrav. Všude dobře, doma nejlépe. Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem. I těmito příslovími lze charakterizovat karibský středobod všeho dění, jménem Kuba.
Formality související s vycestováním oběma směry k tomuto ostrovu jsou řečeny téměř v každém průvodci - potřebujete zkrátka turistické vízum, za které zaplatíte 750,- a na cestu zpět si ještě připravte 25 kubánských pesos, které budete muset složit na letišti v Havaně. Počítáno pochopitelně na 1 osobu. Před letištním prostorem už na vás bude čekat kolona taxíků, které bude dirigovat jedna z uniformovaných letištních žen a za 20 pesos vás hodí do centra, kde si lze zařídit ubytování téměř na každém rohu. Před tím ještě vyměňte hotovost přímo ve směnárně na letišti a nemusíte se obávat vysokého kurzu - všechny směnárny na Kubě jsou státní, tudíž disponují totožnými cenami.
Havana je bezesporu kapitola sama pro sebe. Je to tepající karibský živel rozkládajíc se v několika částech, při čemž každé má své specifikum. Tím nejžhavějším ohniskem všeho dění je okolí stavby Kapitol, které se hemží nepřeberným množstvím taxíků, které vám bez přestání nabízí své služby. Výfukové plyny přestárlých amerik vás po čase začnou dusit a nelze se jim schovat, pokud potřebujete cestovat a to je při rozloze města nepostradetelné. Ceny jsou ale opravdu lidové - po městě vás vozí převážně za 1 peso, tedy 20 Kč. Ulice Obispo je tou nejznámější havanskou uličkou, kde se to rojí turisty, domorodci, bary a občas narazíte i na nějakou žebrající osobu. Je zde také jakési centrální internetové místo, kde je pokaždé nejméně hodinová fronta. Zkoušeli jsme to dvakrát a vždy nejméně 50 lidí čekajících na své spojení se světem. S internetem je na Kubě obecně velký problém,doporučuji tedy vybavit svůj aparát a nebo si to zkrátka odpustit (naordinoval bych to každému evropanovi, co dennodenně zabíjí svůj čas na sociálních sítích apod.)
V Havaně se neplatí svoz odpadu a je to na ní znát. Zejména v odlehlejších uličkách si mnohdy přijdete, jakoby jste procházeli skládkou - od té doby již nepoužívám výraz "mít se jako prase v žitě" , ale nahrazuji "mít se jako krysa v Havaně" Těžko říct, proč to nikomu nevadí. Kubánci jsou obecně vymydlení a voňaví, ale žít v tomto prostředí jim nevadí. Asi síla zvyku. Na druhou stranu si zase nedovedu představit, že by všechny ty uličky a domy s balkóny, visící elektroinstalace, rozbité, neosvětlené chodníky, byly vymetené a důkladně uklizené. Celý genius loci města by byl pryč. Atmosféra, která na vás díky tomu sálá, je nezaměnitelná.
Krása kubánských žen (tedy spíše slečen do 30. roku) je taktéž věcí, která vás ohromí. S přibývajícím věkem však zle upadá a boční části rozrůstají se do obřích rozměrů. Své křivky dávají na odiv způsobem takovým, že často tápete, zda-li se jedná o prostitutku, nebo obyčejnou ženu z davu. U chlápků není neobvyklý výstřih a kalhoty těch nejpastelovějších barev. Tomu se říká kontrast! Nepostradatelným doplňkem je zlato - má ho téměř každý. Poslední zmínkou k tomuto tématu jsou gelové nehty, které nosí místní děvčátka již od útlých let.
Po celé Kubě jezdí státní autobusová dopravu Viazul, která vás zaveze do všech zajímavých lokalit. My jsem z Havany cestovali do letoviska Varadero, opravdu jen ze zvědavosti a bylo to celkem zbytečné. Menší městečko sloužící jako továrna na turisty. Opěvované bílé pláže jsou poměrně dost špinavé a pokud se bude Atlantský oceán bouřit, místní plavčíci vás nenechají ani pořádně vykoupat. Koupačka je nejlepší zkrátka na jihu v Karibském moři. Celkem zajímavé je si půjčit skútr - cca. 20 pesos na 4hod. a s ním si lze projet celý poloostrov, na kterém se Varadero rozkládá. Mj.zde můžete navštívit území s jakousi naučnou stezkou, kde se seznámíte s místní faunou i flórou a při troše štěstí uvidíte i předkolombovské malby v tamějších jeskyních. Pokud tedy nejste vyloženě válecí typ, na Varadero stačí 2 dny.
Za 14 pesos jsme se opět se státní linkou Viazul přesunuli na poloostrov Zapata, kde jsme se v zátoce Sviní poblíž playa Larga ukotvili na další 2 dny. Je to perfektní výchozí bod do okolních mokřadů, kde se nachází největší zimoviště ptačí říše na světě. Plameňáci, modré volavky, ale i krokodýli jsou zde jako doma. Do většiny parků je vstup povolen je s průvodcem. Já si však půjčil kolo a vyrazil na vlastní pěst. U závory mne po 10 min.nesrozumitelném hovoru rozespalý "vrátný" přeci jen pustil a já absolvoval bezmála 3 hod.jízdy po prašné cestě uprostřed jednoho obrovského hnízda. Stačilo se zastavit, zatleskat a ze všech stran se vznášela křídla širší a barevnější, než si dokážete představit i v tom nejbujnějším ornitologickém snu. Navíc za celou dobu ani živáčka. Krása.
15 min.cesty od Playa Larga, která je na koupání poměrně fádní, můžete vyrazit k těm pravým karibským břehů. Menší základna u silnice půjčí vše potřebné a vy se ponoříte do dech beroucí vodní říše se všemi druhy korálů a kýčovitě barevných rybek. Naproti je navíc také velice zajímavá jeskyně s hloubkou 70 metrů, kde se lze také vykoupat.
Z měst stojí k vidění netypicky kubánské město Cienfuegos, které jako jediné kolonizovali francouzi a to se také promítlo do místního vzezření - tím největším rozdílem jsou nezvykle široké ulice. Ostatní zůstává při starém. Město lemuje rozsáhlé nábřeží, kde lze v podvečerních hodinách spatřit trénink mladých boxerů. Box spolu s baseballem patří na Kubě k nejoblíbenějším sportům. Cca. 20 km od města se nachází rozsáhlá botanická zahrada s většinou místních rostlin a stromů. Menší středisko Rancho Luna vzdálené v obdobné vzdálenosti nabízí komornější pláže s korálovými útesy - pro nás jedno z nejpříjemnějších koupání na Kubě.
Ve večerních hodinách vás budou místní "naháněči" lákat do restaurací se živou hudbou a nabídkou tradičních místních specialit sestávajíc převážně z mořských plodů a klasických stakeů všeho druhu. Na Kubě gastronomii silně nezvládají a proto i zde, jídlo chutná mdle -ostatně jako všude jinde. Pokud chcete zaplnit žaludek, vyplatí se spíše zajít do nějaké pouliční baro-restaurace a pozřít placku se sýrem, které říkají pizza za 1/3 ceny. Dalším oblíbeným jídlem většiny domorodců je smažené kuřecí stehno podávané s rýží a bramborovými lupínkami, kterými musíte alternovat absenci příboru, to celé servírované v papírové krabičce. Solidní obědosvačina za necelé 2 pesa, kterou najdete také téměř na každém rohu.
Trinidad je sice také velice turisticky profláklý, ale v tomto případě je opravdu o co stát. Koloniální městečko, kde se téměř zastavil čas. Jedinečná atmosféra tu sálá doslova z každého kamene, kterými ji dlážděno celé historické jádro. Letos navíc slaví 500 let od svého založení, tudíž tu většinou místních staveb najdete v té nejlepší formě. V severní části města se nachází Casa del musica, kde hrají po celý den místní kapely. Na prohlídku města stačí opět ideálně 2 dny.
Bohužel se nám nepodařilo prohlédnout jeden ze nejzajímavějších koutů celé Kuby -údolí Viňales a v podstatě celá oblast Piňa del Rio stojí za vidění. My se tam shodou nepříjemných okolností jeli pouze vyspat.
Na závěr pár užitečných informací:
V Havaně bydlí již přes 50 let Češka - Helena Rodriguez, která nabízí ubytování za 25 pesos/noc. Poradí, pomůže, poskytne cenné informace. Velmi příjemná - doporučuji všemi deseti!
helenarodriguezova@yahoo.es
Pokud jste klienty Komerční banky a vlastníte platební kartu MasterCard, na platbu na Kubě zapomeňte. Většina bankomatů přijímá pouze Visa a ostatní pouze v bankách. KB bohužel nefunguje ani tam.
Alespoň základní znalost španělštiny se vyplatí, většina Kubánců anglicky téměř neumí.