• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TRAMINBharataNatyam a ostatni indicke tance
    BLACKSPIRIT
    BLACKSPIRIT --- ---
    tak mě ta debata zaujala, našla jsem tohle :)
    http://www.youtube.com/watch?v=csFfZT6pJTE&feature=related
    pro nedočkavé koukněte od druhé minuty
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    http://www.youtube.com/watch?v=Bk0xaIedlNU

    pěkná ukázka tarany - technická část Kathaku :)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    MURRIEL: ale ne, rozhodně bych nezaměňovala výraz s tradiční indickou mimikou (exponované emoce, přesné pohyby panenek očí atd.). Výraz samozřejmě k tanci patří, bez ohledu na to, jestli je to kathak nebo polka :)
    Ale ani ta mimika se mimochodem neučí v každé škole.
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    MURRIEL: zcela jistě je bharat velmi podobný kathaku. Jsou to ostatně dva ze sedmi klasických indických tanců (na každý den připadá jeden tanec). Oba původně tančili jen muži a tančili je v chrámech. Mají stejné základy. Dalším takovým tancem je třeba kathakali.
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    MURRIEL: tančit můžeš opravdu začít kdykoli. V tom není problém. V kathaku je to u nás trochu jiné, protože tady kathak učí jediný člověk, a sice Ivana Hessová. Je to tu komornější, nejsou problémy s tím, že by tu někdo chtěl učit brzy a že by chtěl sám vystupovat... alespoň zatím :)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    No, Sandip Malick nikdy nekladl důraz na mimiku jako takovou. A že nás učil různý věci. Z principu nemůže moc evropan tančit indický tanec skutečně indicky, neboť v indii je normální, že pokud studuješ tanec, musíš k tomu studovat historii, sanskrt atd. Drtivá většina textů jsou v sanskrtu. Nemůžeš tanec bezezbytku pochopit a tudíž tančit, pokud tyhle věci neznáš. Sandip nám říkal, že pokud vůbhec chceme dělat kathak, musíme studovat hindi. indové k tomu mají jiný přístup. Pro ně je každý tanec modlitbou. A to doslova. Pro ně není důležité, jak tanec vypadá, ale co při něm cítí a zda je jejich tanec skutečnou modlitbou k bohu. Můžeš se dívat na provedení, připadne ti to nic moc a tanečník ti řekne, že tančil nádherně, protože byl v extázi. Proto evropan nikdy nemůže zatančit indický tanec indicky a nikdy to nebude opravdu indický tanec, ale jen jeho interpretace.
    MURRIEL
    MURRIEL --- ---
    OLEJOVKA: Souhlasím jednak je to součást tance, vynechat výraz to je jako vynechat dupy, kostým nebo mudry, je to prostě součást.
    Jinak si ještě myslím, že vynechat výraz z jakéhokoliv tance je šílené, pak už to bude jen drezůra a skoro nebude žádný rozdíl mezi tancem a gymnastikou.
    MURRIEL
    MURRIEL --- ---
    TANAIS: Ale když se učím indický tanec tak nevynechám jeho hlavní charakteristiku, to je jako vynechat z orientu třasy nebo z flamenka gesta rukou.

    To s tím učením od raného věku je jen pověra, třeba ten mistr, co jezdí do evropy se sám učil od 18 a jeho učitelka začínala děsně pozdě, snad ve 40. On sám tvrdí, že začít se dá kdykoliv, spíš problém je náš evropský přístup, mistrem bharat. (a domnívám se že v kathaku je to totéž) se člověk stává po 10 letech a každý chce po roce hned vystupovat a myslí si, že na to má..... prostě to není těžké, chce to jen čas a to je ten problém....... ořezávat tanec je prostě neodpustitelné.......
    MURRIEL
    MURRIEL --- ---
    SHAHLAH: Nevím, s jednou chodím tancovat perský tanec, už skoro 4 roky, na tancování mi nosí bylinky a objednám se k ní tak do týdne max. dvou a když mám problém, tak mi kapičky doveze na nějakou stanici metra.


    TRAMIN: Mudry pro mě nejsou problém, dokonce ani šóky, ale jak to nemá příběh tak si to nemůžu zapamatovat, to mi v orientu ani persii nikdy nedělalo problém.

    TANAIS: A taky se u těch dupů střídá pata a celá noha? A jak moc se do toho přidávají ruce?..... zatím mi to zní podobně jako věci co děláme na bharat. .... jsou to adavu, která se jmenují asi jako mišra, tyšra, něco a sankírna..... jsou jednoduché:
    ta - dy - ta
    dup celou ploskou, pravá noha - dup levou špičkou - dodup levou patou
    těch jednoduchých je několik a ty se skládají do složitějších
    ta - dy - ta + ta - ka - dy - ny



    TANAIS: To je škoda, bez očí to prostě není Indické :(
    OLEJOVKA
    OLEJOVKA --- ---
    TANAIS: ale já myslela, že kathak jako celek obsahuje mimiku, jako obsahuje mudry... podle mne je to prostě součást a navíc pěkná součást dávající tanci obsah a objem :o)
    ale je to na každém, co si z tance vezme, jen to pak už není ten tanec, když jeho podstatnou část vypustíš... toť můj názor
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Resp. já kathak pojímala vždy mnohem divadelněji, než to dělají Indové. Oni to tak při tanci cítí. Já to hraju. Jestli mi rozumíš. Ono je trochu obtížný to vysvětlit. Ale takhle to cítím a vnímám já. Proto pro mě není škoda, že se neučím mimiku, protože já Kahtak dělám z jiných důvodů, než ho dělá Ind :)
    OLEJOVKA
    OLEJOVKA --- ---
    TANAIS: to ale pořád není důvod vynechat takovou zjevně podstatnou část tance :o)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    OLEJOVKA: no on je podstatný rozdíl v tom, že ty děti se to učí úplně od útlého věku. Ale nejde jen o to, jde taky o celou filosofii, která za tím je. O podstatu kultury a ať budeš dělat co budeš dělat, vždycky budeš jen evropan, který tančí indický tanec. A s největší pravděpodobností v tom nikdy nebudeš tak dobrá, jako ind :)
    OLEJOVKA
    OLEJOVKA --- ---
    TANAIS: děláš jakoby se v Indii rodily děti s vrozeným koulením očima :o) taky se to musí naučit, mají tudíž jen náskok... sice pár let, ale prostě to k tomu tanci podle mého patří...
    jako bys řekla, že Evropanky z principu neumí kolečko bokem, nebo vertikální osmičku a tak tančí orient bez toho
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Tintál je v podstatě takt, který má 16 dob. A dupe se na to různě, základní "podup" :) je většinou na osm dob 4 + 4 (A tej tej ta, tá tej tej ta), kdy se po 4 dobách střídá pravá s levou nohou. Pak se třeba dělá taky na 8 dob 3 + 3 + 2 (Takita takita ghina).
    Jo a připojit ruce k nohám je fakt docela těžký, i když to vypadá úplně jednoduše :)
    OLEJOVKA
    OLEJOVKA --- ---
    SHAHLAH: ještě můžeš zkusit magnetoterapii, taky mi to na pár měsíců pomohlo... ale jak se pak na to člověk vyprdne, zase se ty šlachy a klouby zatrnou...
    jedině zkusit se naučit stát jako při kung-fu, tam jde ten hlavní tah přes spodek stehen, kolena jsou sice pokrčená, ale ten tah se posune nad klouby... jen se to je třeba naučit a hlídat pánev a těžiště...
    přiznávám, že to vydržím jen pár minut, kolenům ulevím, pak to přestanu hlídat a je to v pytli :o)
    případně si nechat napsat ortézy, hodně lidí je na sport používá...
    OLEJOVKA
    OLEJOVKA --- ---
    TANAIS: tintál je ten čtyřdobý podup? byla jsem na jedné hodině a docela mi dělal po půl hodině už problémy, přesně v okamžiku, kdy bylo třeba zapojit i ruce :o)))))
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Kathak rychlý je, ale určitě ne zpočátku :) Oproti Bharatanátjam se opravdu netančí v podřepu. Základem rytmu je tintál ve třech rychlostech. Mohu jen doporučit! :)
    MURRIEL
    MURRIEL --- ---
    OLEJOVKA: Stíhala, když bude pár lidí, co bude mít zájem, tak udělá lekce i pro začátečníky, on učí rád začátečníky, když jsem začínala, tak to bylo před 2 lety v červnu měl seminář pro úplné začátečníky a kurzy začínaly koncem září a pak přijel začátkem listopadu a sice ty 3 hodiny s ním byly záhul, ale dali nám tolik, co 1/4 roku lekce s Michalem. Tak je to do dneška, vždycky přijede, uděláme s ním celou choreografii za 12 hodin a pak ji s Michalem trénujeme. Jeho cena je směšná 5,- euro za hodinu pro začátečníky, to Michal a Jana jako hodně pokročilí žáci to mají podstatně dražší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam