• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MERTLASKomentar k zavodum a F1
    Live komentář závodů (a) formule 1 pro ty, kdo nemohou koukat na televizi

    | NYX F1LIGA | f1fanatic | formula1 livetiming | espnf1 | Formula 1 Live Streams
    |8.4.AUS|24.4.ITA|8.5.USA|22.5.ESP|29.5.MON|12.6.AZE|19.6.CAN|3.7.GBR|10.7.AUT|24.7.FR|31.7.HUN|28.8.BEL|4.9.NED|
    |11.9.ITA|2.10.SGP|9.10.JPN|23.10.USA|30.10.MEX|13.11.BRA|20.11.UAE|
    rozbalit záhlaví
    TOFI
    TOFI --- ---
    ZDENDAK: kdo je Kubica?
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Tak co, jedem the Driver of Day na Kubicu? :)
    MADCAT
    MADCAT --- ---
    ZDENDAK: To je peklo, tys něco pil, to se nedá číst! :-D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    TOM_HOST: Tyvoe by ses nevyspal :D
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    Tyvole zdeno ja chci tvuj vzorek! :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Okruh Yas Marina byl navržen dvorním designérem systémů rovin a pravých úhlů, vyskytujících se převáženě ve F1, Hermannem Tilkem.





    Byl otevřen v roce 2009 uprostřed pouště, hnedle vedle akvária obklopeného restauracemi, bary, hudebními kluby, horskou dráhou, pískem a hotelem. Shodou okolností se poblíž akvária nachází i přístav. Samo akvárium se nachází na ostrově , vzdáleném asi třicet minut od hlavního města Spojených Arabských Emirátů, Abu Dhabi. Jestli je to ale půlhoďka tágem, koloběžkou, pěšky nebo Cybertruckem vám neřeknu, i přestože jsem si to zjistil.

    Yas Marina Circuit je historicky druhým okruhem F1 na Středním Východě, hned po prvním Sakhir v Bahrainu.


    V roce kdy okruh zahájil provoz zde byla tma:




    Ferrari však bylo červené a leckdo s dostatečným přehledem si mohl všimnout, že v něm stejně jako v ostatních okamžicích celé sezóny sedí Kimi Räikkönen:





    Mezi rovinkami okruhu se rozprostírá jednadvacet zatáček, jedna pravější než levá.
    Kdyby se celý hranatý okruh rozmotal do téměř naprosto dokonalé roviny, dosahoval by celých pětapadesáti shluků decimetrů, uspořádaných za sebe po tisíci.
    Nejdelší úsek, určený dvěma zatáčkami propojenými jinak zcela nerušeně nekonečnou přímkou, by byl změřitelný na 1 246,72 Jardů. Nevím kolik Jardů znáte vy, já osobně bych to se svými sociálními schopnostmi nebyl schopen přesně odpočítat. Navíc jsem si téměř stoprocentně jist, že Jardové se ve své podstatě velmi podobají sněhovým vločkám a žádný z Jardů tak není stejný, jako kterýkoliv jiný.
    Navzdory nedostatečnému počtu Jardů v mé společenské množině vám ale dokážu přesně říct, jaké bylo na trati naměřeno převýšení – zhruba 107.000 archů kancelářského papíru libovolného formátu položených na sebe v bezvětří.


    Robert Kubica tehdy ještě sedlal monopost Formule 1 před tím, než přestal sedlat monopost Formule 1:




    Závod, který se do doby jeho konání pro předchozí historicky prokázanou nepřítomnost F1 v okolí dá zcela logicky nazvat prvním závodem F1 v Abu Dhabi, vyhrál Sebastian Vettel. Dějiny dnes už mají jasno v tom, proč tomu tak bylo – Sebastian nejezdil ve Ferrari. Tato domněnka byla potvrzena v letech 2010 a 2013, kdy Vettel triumfoval rovněž bez Ferrari.
    (v roce 2018 pak vyšlo najevo, že Ferrari na okruhu Yas Marina ještě nevyhrálo ani jednou)




    Okruh je osazen trvalým osvětlovacím systémem, který produkuje světlo ve světově největším světelném projektu osvětlujícím sportovní areál, který pravidelně vykazuje potřebu světla.
    Povrch dráhy je vyroben z šedého kameniva, které v čase konání závodu – za předpokladu že osvětlovací systém nefunguje nebo je vypnut – vypadá černě. Vedle této banální vlastnosti každého šedého kameniva ve vesmíru, vystaveného absenci světla, se toto konkrétní šedé kamenivo vyznačuje svým původem v lomu Bayston Hill, hrabství Shropshire, založeném kdysi dávno v předaleké Anglii.
    Tento v poušti velmi vzácný materiál je pro svou povšimnutíhodnou úroveň přilnavosti vysoce ceněn kýmkoliv, kdo někdy slyšel o F1 a nepovažoval ji za sektor v Atlasu Světa. Ke smůle zdejšího závodního okruhu už ale byl poprvé tento materiál použit v Bahrainském Sakhiru, a Yas Marina tak obsazuje pozornost-si-nezasluhující pozici Valtteriho Bottase.
    První zkušební jízdu na okruhu absolvoval 280. dne gregoriánského kalendáře roku 2009 (odpovídajícímu kalendářnímu datu, kdy Kryštof Kolubus roku 1492 minul Floridu a Henry Ford v roce 1913 zavedl výrobní linku) Bruno Senna.

    První Velká Cena Abú Dhabí se jela ve stejném kalendářním roce jako byl ten, jehož numerickým součtem číslic v letopočtu je 11, třetí číslice v součtu se druhou nemá žádnou cenu, devět let před ním se často mluvilo o přelomu milénia, a shodou okolností to bylo před deseti podzimy. Od dnešního podzimu na rok přesně.

    Kromě všech výše uvedených specifických vlastností je tento okruh jedinečný také tím, že z pit-lane na dráhu musíte podchodem, který se však místním security složkám daří dlouhodobě držet bez pankáčů, houmlesů a chronických uživatel návykových látek (s výjimkou vysokoprocentní čokolády).

    První volné tréninky vzbudily reakce. Což stojí za pozornost, protože reakce způsobí leccos, co se stane. Leccos, jenž se přihodí, velmi často vzbudí reakce které nejsou nutně jedna jako druhá, ale na druhou stranu to není ani vyloučeno.

    Tak kupříkladu Nico Rosberg reagoval vyjádřením, že každá zatáčka je zde jiná.
    Dvojnásobný Ferdinando Alfonso potvrdil Bárbínova slova spokojeným pomlaskáváním a dodal, že bylo pořád co dělat.
    Adrian Sutil ocenil zdejší tmu a zvednul tak laťku hodnocení nad Singapur, který se mu tak – s přihlédnutím k faktu, že tam panovala nejmenší tma, jakou kdy během formulového závodu viděl – zdál až druhým nejlepším nočním podnikem seriálu F1.

    Ne všichni jezdci však byli tak shovívaví jako trio Rosberg–Alfonso–Sutil.
    Giancarlo Fisichella projevil jakousi blíže nespecifikovanou nechuť k podchodu vedoucímu z pit-lane. Ani prokazatelná nepřítomnost pankáčů, houmlesů a chronických uživatel návykových látek (s výjimkou vysokoprocentní čokolády) mu na náladě nepřidala.
    Ošlehanými životními podmínkami zocelený Kimi Räikkönen střízlivě zhodnotil situaci a vzletně, avšak aniž by zbytečně plýtval slovy, pronesl, že prvních pár zatáček je celkem na klidex, ale zbytek je na piču.


    V roce 2010 v Abu Dhabi jezdil Nico Hülkenberg formulí:




    Zatímco Michael Schumacher mohl mít oprávněný důvod se obávat, že mu zacloní výhled veliký oranžový míč:




    Sebastian Vettel zde v roce 2010 oslavil jeden ze svých titulů, který získal ještě dříve, než se mu podařilo získat ten druhý:




    Jeden ze vzácných snímků dějin F1; Pastor Maldonado sedí v kompletním monopostu:




    Léta Páně 2011 museli Lewis Hamilton, Ferdinando Alfonso a Jenson Button zdolat všechny schody, které vedou na stupně vítězů. Oba dva.




    O rok později byli tento vyčerpávající výstup nuceni vykonat Kimi Räikkönen s Ferdinandem Alfonsem (který už měl výhodu ve znalosti terénu) a Sebastianem Vettelem.




    Jen obtížně vysvětlitelnou shodou okolností se Sebastian Vettel roku 2013 na trati třicet minut od Abu Dhabi setkal se stejným oranžovým míčem, jako Michael Schumacher o tři roky dříve:




    Téhož roku Ferrari během závodu zastavilo v boxech. Na stejnou strategii vsadili i všichni ostatní, avšak bohužel nebyli na fotografii vidět.




    Sebastian Vettel se 30 minut od Abu Dhabi v závěru sezóny 2014 loučil s kariérou mistra světa:




    Stále ještě téhož roku a ve stejné časové vzdálenosti od Abu Dhabi překvapený Lewis Hamilton v samém závěru závodu zjistil, že celou dobu seděl na britské vlajce, už ji nedokázal znovu poskládat na původní místo, a musel ji odvézt v ruce nepohodlně vystrčené z kokpitu jeho Mercedesu, který shodou okolností zhruba ve stejné chvíli odvezl Lewise k titulu mistra světa pro sezonu 2014.




    Vedle Lewise Hamiltona se na stupně vítězů 2014 postavily i oba vozy suverénně nejslabšího týmu roku 2019.




    Ferdinando Alfonso se tehdy loučil s rudým vozem, aby mohl jít strádat k McLarenu, jehož posléze pověsil na hřebíček.




    Během závodu roku 2015 by leckdo mohl snadno získat dojem, že je na koupališti:




    I když měl Nico Rosberg v sezóně 2015 na začátku svého Mercedesu ošklivý čumák, tak stejně za rok ukončil kariéru pilota F1. Jo a závod 2015 vyhrál. I když měl na začátku svého Mercedesu ošklivý čumák.




    Roku 2016 hrozilo bombardování, ale několika hrdinným letounům se dařilo odlehčovat atmosféru směšně barevnými dýmovnicemi, čímž se situaci nakonec podařilo zachránit. A k tomu měli všichni dobrou náladu:




    Rozverná nálada držela hlavně Nico Rosberga, jenž se stal mistrem světa. Kupodivu neměl na začátku svého Mercedesu ošklivý čumák, ale všem se vysmál, a když pak odcházel, pořád se ještě smál.




    Závod roku 2017 začal startem:




    Toho využil Valtteri Bottas a přijel do cíle:




    Felipemu Massovi se tehdy podařilo na druhý pokus odejít z F1. Stihnul to jen tak tak; ve Williamsu nadcházející sezóny už by se jen tak někam nedostal, natož k východu ze seriálu.




    Nevím jaký mechanismus vede k tomu, že se v posledním závodě sezóny dycky někdo loučí s kariérou. Ať je v tom záhada jakákoliv, tentorát to padlo na Ferdinanda Alfonsa:




    Vítězství urval Lewis Hamilton a snažil se při tom vyfotit, ale pořád se nemohl dostat do záběru:

    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    More fun fact:

    Formule 1 chystá pro příští rok vlastní oficiální sérii parfémů.


    Jako da fuk? :D Bude smrdět jako spálené Pirelli, vyhořelý Shell, nemyté copánky Lewise Hamiltona? :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Věděli jste, že...

    ... závod Formule 1 se jede v prosinci poprvé od roku 1963?

    (a celkově je čtvrtým takovým v historii)


    1959 Sebring, Florida, 12. prosince (Bruce McLaren)
    1962 Prince George Circuit, Jižní Afrika, 29. prosince (Graham Hill)
    1963 Prince George Circuit, Jižní Afrika, 28. prosince (Jim Clark)



    Fun fact:

    1965 Prince George Circuit, Jižní Afrika, 1. ledna (Jim Clark)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E: Koukat na starý fotky F1 opravdu nikdy na škodu není :) Kromě toho tohle udělátko tam mají pořád (pokud vím, tak to má sloužit k rozbití proudu vzduchu, který by jinak napřímo narážel do jezdcovy přilby a zakláněl by mu tak hlavu dozadu)


    No a s tím koukáním na staré F1 – kdo disponuje programem Sport5, tak pravidelně dávají "sestřihy" a dokumenty o jezdcích a osobnostech z pradávných sezón. Tam je to pokoukání :) I když teda v dobové kvalitě. Pokud vím, tak by snad něco měli mít i na webu:

    Vaše sportovní televize | SPORT 5
    https://sport5.cz/
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: zas je pravda ze neni nikdy na skodu koukat na stary fotky F1 :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Krom toho úplně nevím jak by to zafungovalo proti několikakilovým letícím kusům jako třeba letos ve Spa, dva roky zpět ve Spa při Alíkově postartovním vyhlídkovém letu, případně kdyby to letos v Japanu Lewis nechytnul na zrcátko, nebo prostě jen proti upadlýmu kolu (jakkoliv už by prej kola upadávat neměly)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E: Proč má Kalty smůlu? :)

    Možná to spadá do stejné kategorie, ale možná že je to přeci jen něco malinko jiného, protože to co ukazuješ nemá asi ani tak poskytovat ochranu, jako možná spíš aerodynamiku. Každopádně to není konstrukce "přesahující" profil pilota, neposkytuje ochranu "shora".


    Jinak:



    :D
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    KALTY: halo pro me spada do kategorie screenu prip. ochrany jezdce, takze mas smulu a tady si pekne prohlidni tohle kdyz uz to hledam :D









    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E: Začal bych bezpečnostníma pásama a headrestem :D


    KALTY, ANDR3E: Očividně HALO přinesl přirozený vývoj F1, čili je její součástí. Možná že kdysi šlo říct, že přítlak do F1 nepatří. Nebo pneumatiky se záměrně nízkou životností :)
    KALTY
    KALTY --- ---
    ANDR3E: celou dobu mluvím o halo.
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Jinak smím-li si dovolit ještě nějaká další přání do další sezóny, ovšem i mimo místu F1, tak bych prosil:

    Aby se ARC Blava znovu dostali do Le Mans a podařilo se jim už dokončit.
    Scuderia Praha s Josefem Králem aby se rozhodla vstoupit do WEC (klidně mezi GTE–AM) a taky se zúčastnila Le Mans (což je vyhlídka spíš až na sezonu 2021 – ale tak jinak aby všem vypálili rybník stejně jako letos).
    Aby Roman Staněk pokračoval ve svých výkonech a posunul se do F3 – zázemí i pozornost okolí už by na to měl.
    Juan Manuel Correa aby se zase posadil do F2 a pokračoval v kariéře.
    Tatiana Calderón aby ve F2 ukázala nějaké výsledky.
    Aby se i Sophia Flörsch protloukla do F2 a rozšířila řady křehčího pokolení v kokpitech rychlých vozítek.

    :)
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    KALTY: jak jsem daval priklad z 50.let, kdyz meli tenkrat sklo, proc by ho nemohli mit ted a jak muzes rict ze do F1 nepatri? ;))
    KALTY
    KALTY --- ---
    ANDR3E: tenhle by je fakt ochránil :)
    KALTY
    KALTY --- ---
    ZDENDAK: ANDR3E:
    je to prostě hnusný a dle mého názoru to do F1 nepatří.
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: na druhou stranu proti aeroscreenu by Farina urcite nic nenamital :D



    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    KALTY: ja uz to vubec nevnimam, a jestli to prineslo vic bezpecnosti pro jezdce byl to spravnej krok
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam