• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: dobře napsáno...


    CABOWITZ: možná bych dodal:

    Spodní serif doprava u „q“ mi přijde zbytečný a spolu s bříškem, které je zase dost převislé, působí že znak je takový nestabilní a trochu padá doleva

    Horní tah u „c“ je v textu dost tmavý, podobně je na tom vršek „p“ „b“ a „g“

    „a“ působí jakoby shrbeně, má takový zlomený vaz

    napojení bříška na dřík u „g“ je takové divně nelogické...záměr? taky trochu tmavé

    „z“ je moc pěkné :)

    Go on! :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Ehm, z řemeslnějších věcí :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CABOWITZ: kdyžtak to sem prosím hoď pro větší přehlednost i jako obrázek :)

    Jinak — každé písmo má svoji stránku. Co tím chci říci — písmo nefunguje jen „samo o sobě“, ale především v kontextu. Může být děláno se záměrem provokovat (být hodně akcidenční), experimentovat (hledat ještě nezaplněné mezery v tom vší hmotě již hotových písem), být dobrým sluhou („neutrální“ textová písma), „restaurátorským“ počinem atd. Podle toho lze i přikročit k rozumné kritice — lze však jen obtížně hodnotit písmo, pokud neznáme jeho vytouženou stránku, jeho účel :)

    Z toho, co zatím můžeme vidět, je evidentní jistá hybridnost (a to nejen v názvu souboru). Nejen mezi kaligrafickým a precizním počítačovým přístupem, ale i mezi účelem, který lze z jednotlivých detailů odhadovat. Relativně nízkým kontrastem a výraznými, jakoby karikovanými detaily by bylo lze se domnívat, že se má jednat o jakousi experimentálnější reinkarnaci lomených písem pro textové použití. Na druhou stranu výrazně úzká mezera mezi patkami u „u“, „y“ či „w“, jakož i celkový charakter abecedy, spíše nasvědčují akcidenčnímu písmu.

    S řemeslnějších věcí:

    — v písmu je nesmírně důležitá jistá konzistence. Nejen co se týče vertikálních metrik, ale i co se týče jednotného kontrastu, jednotné „hmotnosti“ napojení atd. Pokud srovnáme jen napojení oblouků na dřík u „n“ a „m“, asi vidíš, v čem shledávám problém :)

    — šikmení dotahů dříků bez zakončení je velmi výrazné; obávám se, že bude dělat problémy v podobě „skákajícího“ řádku; pokud bys jej chtěl takto výrazné zachovávat, je třeba optimálně vyvážit rozumnými přesahy pod základní dotažnici (a možná o něco přeci jen zmírnit úhel);

    — „r“ je příliš široké

    — není zvykem dělat horní serif u „t“…a je pro to dobrý důvod :)

    — „w“ vypadá spíše jako dvojité „u“; ačkoliv je více způsobů, jak „w“ konstruovat, doporučoval bych v dolní části zachovta nějakou souvislost ze zkosením „v“;

    — šířka znaků může být dosti rozličná, zachování jisté textury je však pro „gotická“ písma typická; nejvíce je tomu samozřejmě u (gotické) textury a nejméně u (renesančního) švabachu, nicméně i u (barokní) fraktury (čemuž se nejvíce blíží tvé písmo) hrála důležitou roli; tomu pomáhá nejen sjednocení optické šířky znaků, ale také sjednocení optické velikosti ok;

    — horní přetahy byly u těchto písem zpravidla krátké, v tomto ohledu je to tedy i u tvého písma v pořádku; nicméně pokud bys chtěl písmo užívat i pro sazbu češtiny, je potřeba počítat s dostatečným prostorem pro diakritická znaménka; nebál bych se tedy přetahy přeci jen trošku protáhnout :)

    Jinak držím palce! ;)
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    ahoj, je zde nekdo z prazskych, kdo by poskytnul konzultaci? mam ve vyvoji font a potreboval bych par rad od zkusenejsich. kovam to v inkscape + fontforge, momentalne resim kerningove pary a rad bych se poucil jak to delat efektivne (ukazkovy text zatim bez kerningu)... :)
    nektere ze znaku by tez jiste potrebovaly jeste trochu vybrousit (e a d by asi zaslouzilo ubrat na hmote), o diakritice nemluve. budu rad za komenty i tady, ale pokud by se chtel nekdo ze zde pritomnych setkat osobne nad kavou a probrat to, tak budu rad...

    hybrid.pdf (16279 B)
    PLANETOVA
    PLANETOVA --- ---
    děkuji moc.
    MILAZAJICEK
    MILAZAJICEK --- ---
    PLANETOVA: FontForge
    PLANETOVA
    PLANETOVA --- ---
    mohli byste mi prosím doporučit nějaký free editor na fonty. Dělám teď nějakou parádu v ilustrátoru a už toho je tolik, že by se mi vyplatilo z toho dodělat funkční abecedu, díky.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Děkuji vám :)

    Ke koupi zatím není, neb v tuto chvíli není zcela kompletní. Ale po červnu už snad budu mít volněji a tedy i čas na dodělání, během prázdnin pak počítám s vydáním. Snad :)
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Dá už se to někde koupit?
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    jj, ta italika je nadherna.
    ERVIN
    ERVIN --- ---
    BINARY_PARANOIC: Báječný, skvělý, obzvlášť ten Semi bold italic žeru!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Nu, vydání Dumplingu se poněkud zdržuje (ehm ehm), tak si alespoň dovolím přiložit náhled jedné z příčin — Dumpling Sign, adaptace pro potřeby dopravního (a jiného) značení.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Robothon 2012: Glyphs introduction
    http://vimeo.com/38350057
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    !!!

    RMX for Glyphs public beta
    http://remix-tools.com/glyphsapp
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    :)

    ABBE
    ABBE --- ---
    Peter Biľak má nový web: http://www.peterbilak.com/
    Design dělal Ondrej Jób http://www.urtd.net/
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Jen upozornim na zajimavy typograficky pocin. aneb ligatury v akci. ma to fakt vychytane.
    http://www.tktype.com/chartwell.php

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam