• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Zdravím, mám tak nějak vymyšlený vlastní font.
    Kdysi jsem se jej pokoušel udělat tuším v nějakém Fontographeru, ale nejsem grafik. Takže výsledný font je příšerný.
    Jedná se o abecedu složenou z trojúhelníků. (3 verze trojúhelníků velký a malý rovnostranný a jeden rovnoramenný) Čísla jsou pak klasika arabské.
    A také bych potřeboval je asi i počeštit.
    Nemá to velké a malé písmena.
    A potřeboval bych aby matematicky i pozičně byly znaky přesné.
    A jestli je vůbec možné je nějak rozumě dostat do matice co má třeba DOS.

    GOGGA
    GOGGA --- ---
    VLKSAMOTAR: vyresil

    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    GOGGA: Už jsi to asi vyřešil, ne?
    Kdyžtak, bez dlouhého trápení něco odtud: https://www.dafont.com/theme.php?cat=302
    A místo outline bych to vytiskl světle šedou, bude to pak i přehlednější, když to někdo vyplní.
    GOGGA
    GOGGA --- ---
    netusite nekdo, kde by se dal sehnat existujici seven segment outline font (prip. postcode font, anebo 7-segment, 9-segment, 14-segment, 16-segment)?

    cil je predtisknout papiry, kde si nasledne lidi rucne vyplni cisla tak, aby vsechna vypadala stejne

    https://www.pyimagesearch.com/wp-content/uploads/2017/02/digit_reco_template.png
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    BUBBLE: zabralo to díky...
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    BUBBLE:
    BUBBLE: díky zkusím dneska
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    SMYSLOV: taky bych vzal to vyexportovany otf, hodil si to do glyphs a podival se jestli jsou vsechny outliny v pohode a nejsou nejaky problemy v nazvech znaku apod.
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    SMYSLOV: zkusil bych smazat vsechny OT funkce, znova vytvorit a zkompilovat. Smazat a znova vytvorit vsechny instance. Ulozit pod jinym jmenem a z toho udelat export.
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    zdar poptám radu jelikož si už nevím rady a třeba jste někdo měl obdobnej trabl
    expruju s glyphs hotové písmo a funguje u mě přes fontexplorer ale jinde nemaká
    nejde nainstalovat zkoušel jsem i varintu ať si font nainstalují přímo do složky indesignu
    to jde ale nejdou všechny znaky... dostal jsem radu abych ve font info / features
    udělal languagesystem DFLT dflt,... i po této radě vše přetrvává a co považuji za trabl je,
    že font nemá náhled liter ani znakovou sadu či pangram... prostě je tam prázdnej dlouhej bílej pruh
    ,,,
    kdyby někdo poradil budu rád...
    ,,,
    jiné písma a jejich export není problém
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    JOBLO_: hm, tak to bylo ono, z nějakýho důvodu ten font po exportu při psaní normálního "i" píše "idotless", jinak znak "i" existuje a znak "dotaccent" taky. Celý se to stane jen procesem exportu fontu.
    JOBLO_
    JOBLO_ --- ---
    CALTROP: Napada me, jestli tam neni znak "idotless" - bez tecky. A pak samostatny "dotaccent" - samostatna tecka. potom se s teckou pracuje jako s normalnim komponentem/akcentem, ktery se nahrazuje za carku a dalsimi akcenty, ktere patri nad tecku...
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    Ahoj, mám prosím dotaz a prosbu o pomoc.
    Snažíme se počeštit písmo Syne, tak jaksi v rychlosti, abychom to mohli použít do návrhů a pak se k tomu vrátit a udělat to řádně. Já mám jen záhadnej problém, že jak to otevřu ve FontLabu, a vyexportuju font konkrétně tento "Syne Extra" (ať už .otf nebo .ttf), vždycky mi zmizí tečka nad minuskou "i", a to i přes to, že na ten glif nebo na cokoliv jinýho vůbec nesáhnu. Když jsem zkoušel ze zajímavosti "i" totálně deformovat, font jakoby to ignoroval, a píše to furt to svoje i bez tečky., Nad "j" tečka vždy zůstane. Jsem hloupej a dělám nějakou pitomost, nebo to je nějaká neobvyklá chyba?

    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    Indra Kupferschmid napsala clanek o tom co by melo splnovat moderni pismo. Dole pod clankem je dobra sbirka linku na clanky s navodama jak na to.

    Evaluating the quality of a typeface
    http://kupferschrift.de/cms/2018/08/evaluating-the-quality-of-a-typeface/


    Super vec kterou jsem tam nasel je obsahla digitalni knizka o kresleni stredoevropskych akcentu.

    The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages
    http://theinsectsproject.eu/
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    CALTROP: připomeň se mi také do pošty...
    i když jsem tam byl za františka štorma
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    CALTROP: rozumim tomu a ted uz to vic chapu. Pokud je teda ucelem hlavne si osahat tvorbu pisma, doporucoval bych nasledujici:

    To pismo je ted takovej trosku kockopes, je to mix stylu ktery uplne sesedi dohromady. Doporucoval bych to osekat na nejaky zaklad ktery bude dobre fungovat dohromady a na tom muzes potom stavet. Tzn. ubrat na tech expresivnich vecech jako jsou ty hranaty tvary a zkusit si postavit system kterej bude podstatne nudnejsi, ale koherentni.

    Nebudu resit problemy v kresbe jednotlivych znaku, ale vratim se trochu zpatky. Dejme tomu ze chces udelat bezserifove pismo s rozsirenou kresbou (extended) a vysokou stredni vyskou na veskrze monilinearni kostre. To je nejakej zaklad kterymu je tvoje reseni asi nejpodobnejsi. Jakmile to osekas o ty hranaty detaily, zamer se na nejaky historicky vzor ze ktereho muzes cerpat. Prvni vec kterou bych resil je ze tam ted z toho neni jasne jestli delas otevrenou nebo zavrenou kresbu znaku.
    Horizontalni tahy "a" a "g" se otviraji doleva a jsou ukoncene svisle nebo temer svisle. "c" je zespoda uzavrene (konci horizontalne) a zeshora trochu otevrene (konci diagonalne) stejne jako "e". "s" je naproti tomu uplne zavrene. To same se opakuje u cislic i verzalek. Zase je to nejak smichany.
    Ono se da udelat pismo ktere kombinuje pristupy, ale je to tezsi a vyzaduje to vic praxe a znalosti. Takze bych doporucil to nejak sladit a az potom pripadne vymyslet co dal.

    Priklady:
    Zavrena kresba (grotesk)
    Druk wide
    Helvetica extended
    Sharp grotesk
    Eurostile extended

    Otevrena kresba (humanist)
    Antique Olive Nord
    Hrot

    Polootevrena kresba
    Ringside wide v tomhle pripade americky gothic

    Vykaslal bych se ted na verzalky a cislice a pracoval jenom s minuskama.
    Az tohle vyresis, dalsi na rade bude pomer spodniho a horniho dotahu (spodni ted vypada delsi coz je trochu nestandardni), sirkove proporce znaku, pak opticke kompenzace v napojeni tahu na drik. Ale prvni zkus promyslet tohle a nakoukej si ty cizi pisma (co nejvic pisem). To te posune v tom vnimani a ujasnis si jak to vlastne ma vypadat.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    CALTROP: Nemusíš běžně.
    Podle mého oka bych nejdřív zkusil vršek J udělat jako u tvé 1 a spodek poloviční šířky.
    Na to B si musíš zvykat. Jenže na první pohled se mi prudce nelíbí. A než se dostane od nelíbí k líbí, skončí v nevadí/nevnímám. Já nevím. Co udělat horní část spodního bříška oblou? Zůstane provokativní, ale nebude tak nasírací.
    S tím ces, možná kdybys to sjednotil podle úhlu horní části c... Nejvíc to trhá za oči dole. Tedy když je to ve velikosti asi 12 znaků na řádek a větší. V poloviční velikosti to tolik nevadí.

    I když. Teď mě napadlo, táhnout to na druhou stranu a udělat z toho čistě provokativní písmo. Třeba pro nějakou kapelu. Sáhnout třeba i na T a K...
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    CALTROP: jo, napis mi do posty
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    CALTROP: btw, to mě ještě vede k dotazu, máme tady v auditku nějaký lidi z písma na umprum (současný nebo absolventy)? Vlastně bych se rád zeptal na pár věcí okolo studia, konzultací pro lidi z venku a jak to tak chodí u příjímaček, o jaký lidi je v ateliéru zájem, co by měli splňovat, a tak různě...
    CALTROP
    CALTROP --- ---
    ERGOSUM: Dík! J a B, uvážim, jestli je neudělat běžně, i když do toho B jsem možná trochu hloupě zakoukanej. "ces" konkrétně je problém že jsou ty znaky tak nějak tak nesourodý? Horní a spodní hrana by u nich měla být zaoblená stejně?
    BUBBLE: Díky moc! Kdybys měl někdy náhodou čas na ty komenty do pdf jak jsi psal, byl bych ti moc vděčnej, uvidíš :). Co se týče toho původního záměru, řekněme, že jsme s grafickym studiem pro který pracuju dělali na nový identitě a vniknul z toho takovej hranatej symbol jako logo, chtěli jsme k tomu použít (jak už jsem zmínil předtim) nějaký moderní písmo, který kombinuje běžný zaoblený znaky s občasnejma hranatejma prvkama. V prvnim testovaní jsme zvolili Goshu (https://pangrampangram.com/products/gosha-sans) ale nakonec finálně vybrali TT Firs (https://www.myfonts.com/fonts/type-type/tt-firs/). Já jsem ještě před výběrem zkoušel spíš asi trochu ze srandy modelovat pár znaků, protože jsme si původně představovali něco trochu víc extended. Momentálně je písmo vybraný a já jsem pokračoval v modelování dalších znaků i tak. Takže, nějakej jasnej koncept a záměr tohle bohužel nemá, a já to beru tak, že jsem si vybral tenhle styl pro to, abych měl nějakej objekt, kterej mě bude provázet všema estetickejma pravidlama a technickejma náležitostma z edukativních důvodů. Takže v podstatě dělám tohle písmo jen, abych se za jeho pomocí naučil tvořit písma. Ale byl bych hrozně rád, aby na konci vzniklo použitelný a pro ostatní vzdělaný tvůrce plnohodnotný písmo. Bohužel k tomu nemám žádnej background, nestudoval jsem písmo a jakejkoliv kontakt s lidma, co to studujou (studovali) hodně ocenim!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam