• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SUN_VU_KUNGPlastika - trojrozměrná tvorba z různých materiálů, různými postupy, diskuse, praxe, vlastní práce, rady a tipy
    HE11_KNIGHT
    HE11_KNIGHT --- ---
    Ahoj kamerídi, tady mám něco z tohoto roku. Většinou je to material beesputty plastic a na dodělávky magicsculpt.

    hellknight | Polaris_M – rajce.net
    http://hellknight.rajce.idnes.cz/Polaris_M/
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    nakonec jsem to strikl nejakym cernym univerzalem jako zaklad a na to ten autosprej, vypada to, ze to drzi;)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    No hlavně aby to na ten epoxid vůbec chytlo. Autolaky jsou dělané na kovové povrchy, případně na plniče a základovky, na které to chytne. Na plastech a pryskyřicích to naopak nedrží a odlupuje se... nevím jak je na tom tvůj epoxid, to chce vyzkoušet na vzorku. Ale obvykle, když se stříká autolakem na plast, tak se plast nejřív upravuje nástřikem primeru, který vytvoří můstek aby autolak chytnul. Pokud tam nemáš nějak extra jemné detaily, tak bych to stříknul plničem, ten chytne na všechno a zaleje případné nedokonalosti a trochu tím začistí povrch do sametova... na to pak chytne každý příslušný autolak.
    HE11_KNIGHT
    HE11_KNIGHT --- ---
    R0C3S3K: Zakladovku by to chtelo (taky obyc zakladovku ma auto), pokud nechces aby z toho ta barva sla odloupnout pohledem :))
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    ahoj, mam otazku, je potreba na plastiku z apoxie sculptu (epoxid) aplikovat pred barvenim nejakou zakladovku? mam v planu to nastrikat autosprejem a nechce se mi to delat dvakrat, tak jestli je to nutny
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SUN_VU_KUNG: uz rozumim, mel jsem prave pocit, ze gelcoat v nejake silnejsi vrstve by pres tu zakladni hmotu proste udelal krustu navic, uplne mi nedoslo, ze by se mela pryskyrice vsaknout do sadry,,, diky, ja si uplne zatim nedokazu sam sebe predstavit s manipulaci s acetonem, ale asi budu muset zaexperimentovat,,, jinak s tou vlhkosti uz to neni tak zasadni, bude to vetsinou v interierech a kdyz to bude na noc dve venku, tak pod nejakym pristreskem

    takhle zatim vypada low-poly model v praxi, kdyby mel jeste nekdo nejaky napady, jak postupovat dal pri tvorbe "svalstva"

    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    R0C3S3K: Myslíš spíš napuštění sádry pryskyřicí ne? Jde o to, že když si připravíš pryskyřici a tou ten sádrový model natřeš, tak ona se nevpije tolik do sádry a když zpolymeruje, tak vytvoří na modelu spíš něco jako silnou vrstvu laku. Ale ty potřebuješ, aby sádra tu pryskyřici nasákla, jako vodu, protože když ta vsáklá pryskyřice uvnitř sádry zpolymeruje, tak vytvoří nové molekulové sítě napříč sádrou a výrazně tak sádrový model zpevní a zlepší i odolnost proti vlhkosti (protože vlastně vyplní prostory v sádrové struktuře, které by jinak zaplnila vlhkost).

    Proto, abys mohl sádrový model napustit pryskyřicí a nevznikl lakový povrch, ji musíš naředit, aby se dobře vsákla. Problém je, že pokud naředíš pryskyřici moc, tak ztratí schopnost polymerace a molekuly se nezesíťují. Zkrátka vyrobíš kapalinu, která nic nedělá. Případně, bude síťovat, ale bude to probíhat velmi dlouho (klidně dny a týdny) a výsledná struktura polymeru bude bídná. Proto je potřeba pryskyřici naředit maximálně na práh, kdy ještě polymeruje, aby v sádře zatuhla. Většinou se ředí acetonem. Jde s tím experimentovat a najít si množství acetonu na adekvátní zředění, nebo budou existovat nějaké tabulky, kde bude možné procento ředidla, které ještě umožní pryskyřici polymerovat.

    Gelcoat je pryskyřice, do které je přidaná složka, která způsobuje nestékavost. Bývá to většinou křemík. V probarvených gelcoatech je ještě pigment, u bílého je to klasicky hlavně titanová běloba. Dává se to tam proto, aby když se gelcoatem vytírá nebo vystříkává forma, aby nestékal ze stran dolů do jednoho místa, ale aby zůstal jako nátěr rovnoměrně všude. Gelcoat tvoří svrchní vrstvu odlitku nebo laminátu a tak se logicky do formy natírá jako první. Představ si formu na bábovku, kterou jdeš vymazat máslem než tam naleješ těsto. Máslo drží na stěnách a nestéká a tvoří vlastně do určité fáze vrchní vrstvu bábovky po tom, co tam naleješ těsto. No a gelcoat je vlastně to máslo, akorát nezmizí při procesu jako máslo, ale zůstane v podobě svrchní vrstvy.

    Gelcoat můžeš taky naředit stejně jako čistou pryskyřici, aby lépe tekl, ale to se dělá jen pro aplikace stříkáním, aby to prošlo stříkací pistolí. Takže i naředěným gelcoatem můžeš sádru napouštět. Ale myslím, že to půjde hůř, protože ten křemík v něm bude jako plnivo obsazovat porézní strukturu sádrového modelu a bude brzdit průsak... ale to jen spekuluji, nezkoušel jsem to.

    Pokud to myslíš tak, že bys použil gelcoat jako nátěr, prostě že bys tím sádrový (nebo z jiné hmoty) model natřel, tak to jde taky... vytvoří to svrchní tenkou vrstvu pryskyřice, něco jako lak.. gelcoat vypadá v podstatě jako hustší balakryl. Ale pokud máš na modelu jemné detaily, tak ti je schová, protože má chování husté barvy. To by bylo možná lepší to natřít třeba právě balakrylem (lakem), který vytvoří tenkou vrstvu akrylátové pryskyřice, ale nechá +/- detaily.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SUN_VU_KUNG: u te varianty zacisteni modelu zredenou epoxidovou pryskyrici na prah, co to znamena? je to to same, jako gelcoat? stacil by na to pouzit ten? treba GC1 080? na kostru nahazu samotvrdnouci hmotu misto sadry, ona precejen tvrdne 24 hodin a da se zpracovavat ocky
    FAIRYNKA23
    FAIRYNKA23 --- ---
    Koukám na to :-) super, aspoň se něčemu přiučím. :-)
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    FAIRYNKA23: tady na to mas primo klub, mohlo by te to zajimat
    [ STRING DECO - 3D UV ART ||||| ]
    FAIRYNKA23
    FAIRYNKA23 --- ---
    FAIRYNKA23
    FAIRYNKA23 --- ---
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    FEEX: A to proč přesně? Jednou z výhod licího polyuretanu je právě nízké zdravotní riziko, oproti třeba polyesteru. Podobně dobře je na tom i epoxid. Maska je samozřejmě dobrá věc, ale u těch polyuretanů není potřeba.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    MEJLA77: ahoj, diky,,, nakonec po porade s nekolika id ho nakonec udelam jako kasirku na konstrukci,,, uz ji mam hotovou, drevo, drat, jemna sitovina na povrchu, mela by mit mechanickou celist a hejbaci ploutve, napajeni na baterku, uz jsme zkouseli mechaniku na modelu z merkuru a funguje to,,, je to skladaci na tri casti na neodymovy magnety,,, protoze to je asi metr velky a neni to 3d placka jako treba maska, ma to zuby a velkou celist, nedokazu si predstavit jak bez predchozich zkusenosti udelam dobrou formu a odleju dobrej odlitek,,,

    takze me napadlo udelat kasirku z d3 disperzniho lepidla a novin, to by ve finale melo jit i dobre brousit, je to levny,,, gumovy rukavice a masku s filtrem mam:)

    ma to smysl? pozdeji nafotim
    FEEX
    FEEX --- ---
    MEJLA77: akorat u pulky tech vyrobku je dobry mit masku pri praci, jestli chces mit v dalsich letech zdravy deti ..
    SOMEONE
    SOMEONE --- ---
    Poradíte nějaký materiál podobný polystyrenu ale aby př zapálení neskapával?
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MEJLA77: S Axsonem mám taky dobré zkušenosti, používám jejich polyuretany.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    R0C3S3K: Osobně mám skušenost s firmou AXSON (na doporučení id AXTHEBa tady na nyxu), rádi poradí a mají docela široký sortiment licích hmot, ceny mi přišly v pohodě... :)

    Měl jsem od nich licí polyuretan - http://www.axson.cz/produkty/modely-a-formy/odlevaci-polyuretany

    Mají i průhledné pryskyřice, které se dají barvit... taky by to mohlo vypadat zajímavě.)

    Jinak postup viz SUN_VU_KUNG - dělaná forma a do ní to odlít, možná bude potřeba separátor - hodně štěstí a ukaž pak výsledek :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    R0C3S3K: V ruce jsem to neměl, takže nemohu soudit, ale může to být také řešení. On je problém v tom, že řada modelovacích hmot třeba na celuozové bázi (DAS atd.) která na vzduchu vysychá, neumožňuje dělat detail a nejde ji zpracovávat rydly, očky atd. protože se to trhá, je to na takovou práci nevhodné. Zkrátka to jsou hmoty spíš na tvarování prsty, max. nějakými hladítky.

    Tohle vypadá ale, že by díky přítomnosti jílu šlo zpracovávat i očky. Ona je fakt radost pracovat na plastice tak, že očky ubíráš hmotu a vytahuješ detaily, než když je naopak musíš prsty přidávat. Zkus koupit jedno balení a uvidíš, jak se s tím pracuje. Vypálení by bylo při té konstrukci a velikosti asi dost problém, takže jedině až to vytvrdne, tak to pořádně nalakovat, nebo nějak napustit.

    Když se ti povede tu plastiku dobře nalakovat nebo napustit a nikde nezůstanou vstupy, kudy by se voda mohla dostat do armatury (protože po ní potom vzlíná dál do objektu a rozruší ho zevnitř), tak to určitě pár dní na dešti vydrží.

    Nejlíp koupit vzorek hmoty, vyzkoušet si, jak se s ní pracuje, a potom nějaký vzorkový výrobek otestovat i ohledně počasí. Tyhle testy nanečisto se mi vždycky osvědčily, než něco koupit a pak zkazit pár kilo materiálu...
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SUN_VU_KUNG: diky moc za reakci,

    totalni odolost vuci pocasi neocekavam, jde spis o to, ze kdyz to bude 3 noci nekde viset venku na party a zaprsi, aby se to nerozpadlo

    vcera se mi podarilo najit ceskeho vyrobce, co si o tom myslils?
    SiO-2 PLUS
    http://www.propec.cz/www-50-sio-2-plus

    MATHEZ: pekne – vubec nemam predstavu, jakou ma fimo mechanickou odolnost ve vetsich objemech, nikdy jsem s tim nepracoval, vim ze se to pouziva na mensi figurky a hlavne sperky,,,

    takze aby to treba pri stehovani autem nemelo tendenci praskat,,, neocekavam, ze to bude nekde padat zrovna ze schodu, ale aby to proste nejaky mensi pady prezilo

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam