• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SUN_VU_KUNGPlastika - trojrozměrná tvorba z různých materiálů, různými postupy, diskuse, praxe, vlastní práce, rady a tipy
    DRRAK
    DRRAK --- ---
    ROWAN:
    Havel Composites
    http://www.havel-composites.com
    O nás
    http://skolil.cz/

    ale jelikož myslím, že toho nepotřebuješ moc, dá se sehnat i v obchodech pro vodáky jako set na opravu lodí
    ROWAN
    ROWAN --- ---
    DRRAK: odlévat budu z parafínu. A laminát se shání kde?
    ARAON
    ARAON --- ---
    DRRAK: ROWAN: Ja bych udelal laminatovou skorepinu se silikonovym vnitkem, kteremu bych udelal klice, aby se mi v te laminatove skorepine nemrcasil a dobre sedel. Je to oser, ale dosahnes tim pozadovane pevnosti i presnosti.
    DRRAK
    DRRAK --- ---
    ROWAN: pokud to má tvar, který jde v pohodě vyndat i ze sádry, tak bych asi udělal laminátovou formu, ta vydrží hooodně dlouho. Nevím tedy z čeho budeš odlévat výrobky, ale určitě nepodceň separaci.
    ROWAN
    ROWAN --- ---
    DRRAK: no, to není úplně to co bych chtěla - ono se mi to při lití potom někdy děformuje (někdy potřebuju manipulovat s formou jěště před zatuhnutím litého materiálu). A tady v tomhle případě jde o konický tvar, který by nebylo problém vyndat ani ze sádrové formy (jen mi sádra přijde málo tvranlivá).
    DRRAK
    DRRAK --- ---
    ROWAN: to není úplně velké ... pokud si okolo modelu postavíš ohrádku a celé to zaliješ, tak ti lukopren postačí, jen musí být dost silný (třeba dva centimetry by už mohly být v pohodě)
    ROWAN
    ROWAN --- ---
    Potřebovala bych poradit - potřebuji vytvořit licí formu pro opakované používání, docela velkou cca prům 10 cm, výška 16 cm, takže pořebuju, aby byla pevná (na malé a různě zprobýbané tvary používám lukopren 1522, ale ten by v takové velikosti nedržel tvar).
    HE11_KNIGHT
    HE11_KNIGHT --- ---
    SUN_VU_KUNG: tak ja děkuji :) co se týče těch lesklých ploch, jestli máš na mysli toho nosorožce, tak ty lesklé plochy to je obyčejný Primer od Tamyie, musel jsem sjednotit barvu do šede, protože jsem na té figurce testoval různé hmoty a tím pádem vypadal jako duha.

    Jinak samozřejmě na vyhlazování používám normálně 3 základní věci, Terpentýn > White Spirit > Líh, přesně v tomto pořadí.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    HE11_KNIGHT: Pěkný pěkný, mají i výraz, dobrá práce :) Jak jsi uhlazoval ty lesklé a hladké plochy? Nějaké ředidlo + štetec?
    HE11_KNIGHT
    HE11_KNIGHT --- ---
    Ahoj kamerídi, tady mám něco z tohoto roku. Většinou je to material beesputty plastic a na dodělávky magicsculpt.

    hellknight | Polaris_M – rajce.net
    http://hellknight.rajce.idnes.cz/Polaris_M/
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    nakonec jsem to strikl nejakym cernym univerzalem jako zaklad a na to ten autosprej, vypada to, ze to drzi;)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    No hlavně aby to na ten epoxid vůbec chytlo. Autolaky jsou dělané na kovové povrchy, případně na plniče a základovky, na které to chytne. Na plastech a pryskyřicích to naopak nedrží a odlupuje se... nevím jak je na tom tvůj epoxid, to chce vyzkoušet na vzorku. Ale obvykle, když se stříká autolakem na plast, tak se plast nejřív upravuje nástřikem primeru, který vytvoří můstek aby autolak chytnul. Pokud tam nemáš nějak extra jemné detaily, tak bych to stříknul plničem, ten chytne na všechno a zaleje případné nedokonalosti a trochu tím začistí povrch do sametova... na to pak chytne každý příslušný autolak.
    HE11_KNIGHT
    HE11_KNIGHT --- ---
    R0C3S3K: Zakladovku by to chtelo (taky obyc zakladovku ma auto), pokud nechces aby z toho ta barva sla odloupnout pohledem :))
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    ahoj, mam otazku, je potreba na plastiku z apoxie sculptu (epoxid) aplikovat pred barvenim nejakou zakladovku? mam v planu to nastrikat autosprejem a nechce se mi to delat dvakrat, tak jestli je to nutny
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SUN_VU_KUNG: uz rozumim, mel jsem prave pocit, ze gelcoat v nejake silnejsi vrstve by pres tu zakladni hmotu proste udelal krustu navic, uplne mi nedoslo, ze by se mela pryskyrice vsaknout do sadry,,, diky, ja si uplne zatim nedokazu sam sebe predstavit s manipulaci s acetonem, ale asi budu muset zaexperimentovat,,, jinak s tou vlhkosti uz to neni tak zasadni, bude to vetsinou v interierech a kdyz to bude na noc dve venku, tak pod nejakym pristreskem

    takhle zatim vypada low-poly model v praxi, kdyby mel jeste nekdo nejaky napady, jak postupovat dal pri tvorbe "svalstva"

    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    R0C3S3K: Myslíš spíš napuštění sádry pryskyřicí ne? Jde o to, že když si připravíš pryskyřici a tou ten sádrový model natřeš, tak ona se nevpije tolik do sádry a když zpolymeruje, tak vytvoří na modelu spíš něco jako silnou vrstvu laku. Ale ty potřebuješ, aby sádra tu pryskyřici nasákla, jako vodu, protože když ta vsáklá pryskyřice uvnitř sádry zpolymeruje, tak vytvoří nové molekulové sítě napříč sádrou a výrazně tak sádrový model zpevní a zlepší i odolnost proti vlhkosti (protože vlastně vyplní prostory v sádrové struktuře, které by jinak zaplnila vlhkost).

    Proto, abys mohl sádrový model napustit pryskyřicí a nevznikl lakový povrch, ji musíš naředit, aby se dobře vsákla. Problém je, že pokud naředíš pryskyřici moc, tak ztratí schopnost polymerace a molekuly se nezesíťují. Zkrátka vyrobíš kapalinu, která nic nedělá. Případně, bude síťovat, ale bude to probíhat velmi dlouho (klidně dny a týdny) a výsledná struktura polymeru bude bídná. Proto je potřeba pryskyřici naředit maximálně na práh, kdy ještě polymeruje, aby v sádře zatuhla. Většinou se ředí acetonem. Jde s tím experimentovat a najít si množství acetonu na adekvátní zředění, nebo budou existovat nějaké tabulky, kde bude možné procento ředidla, které ještě umožní pryskyřici polymerovat.

    Gelcoat je pryskyřice, do které je přidaná složka, která způsobuje nestékavost. Bývá to většinou křemík. V probarvených gelcoatech je ještě pigment, u bílého je to klasicky hlavně titanová běloba. Dává se to tam proto, aby když se gelcoatem vytírá nebo vystříkává forma, aby nestékal ze stran dolů do jednoho místa, ale aby zůstal jako nátěr rovnoměrně všude. Gelcoat tvoří svrchní vrstvu odlitku nebo laminátu a tak se logicky do formy natírá jako první. Představ si formu na bábovku, kterou jdeš vymazat máslem než tam naleješ těsto. Máslo drží na stěnách a nestéká a tvoří vlastně do určité fáze vrchní vrstvu bábovky po tom, co tam naleješ těsto. No a gelcoat je vlastně to máslo, akorát nezmizí při procesu jako máslo, ale zůstane v podobě svrchní vrstvy.

    Gelcoat můžeš taky naředit stejně jako čistou pryskyřici, aby lépe tekl, ale to se dělá jen pro aplikace stříkáním, aby to prošlo stříkací pistolí. Takže i naředěným gelcoatem můžeš sádru napouštět. Ale myslím, že to půjde hůř, protože ten křemík v něm bude jako plnivo obsazovat porézní strukturu sádrového modelu a bude brzdit průsak... ale to jen spekuluji, nezkoušel jsem to.

    Pokud to myslíš tak, že bys použil gelcoat jako nátěr, prostě že bys tím sádrový (nebo z jiné hmoty) model natřel, tak to jde taky... vytvoří to svrchní tenkou vrstvu pryskyřice, něco jako lak.. gelcoat vypadá v podstatě jako hustší balakryl. Ale pokud máš na modelu jemné detaily, tak ti je schová, protože má chování husté barvy. To by bylo možná lepší to natřít třeba právě balakrylem (lakem), který vytvoří tenkou vrstvu akrylátové pryskyřice, ale nechá +/- detaily.
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    SUN_VU_KUNG: u te varianty zacisteni modelu zredenou epoxidovou pryskyrici na prah, co to znamena? je to to same, jako gelcoat? stacil by na to pouzit ten? treba GC1 080? na kostru nahazu samotvrdnouci hmotu misto sadry, ona precejen tvrdne 24 hodin a da se zpracovavat ocky
    FAIRYNKA23
    FAIRYNKA23 --- ---
    Koukám na to :-) super, aspoň se něčemu přiučím. :-)
    R0C3S3K
    R0C3S3K --- ---
    FAIRYNKA23: tady na to mas primo klub, mohlo by te to zajimat
    [ STRING DECO - 3D UV ART ||||| ]
    FAIRYNKA23
    FAIRYNKA23 --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam