uffff… to sem si dal :) Chtěl jsem zjistit, co je na tom dokumentu End of Nations pravdy :
Zaměřil jsem se jen na jeden problém - tvorbu zákonů, jejich schvalování a nadřazenost EU zákonů nad vnitrostátními. To poslední jsem moc nerozluštil. Konsolidované převyprávěné verze toho, co se změní jsou na nic, tak jsem porovnával originál (český pochopitelně :)) se starými smlouvami. Dvojnásobně matoucí je, že LS odkazuje někde nepochopitelně na stará čísla článků v předcházejících smlouvách ?! Takže ty odkazy jednoduše nenajdete, musíte napřed najít na co se změnily.
Kdo v EU navrhuje „zákony“?? (zákony se tomu neříká – směrnice, smlouvy… = legislativní akty)
Komise.
Nikoli Europoslanci, které volíme, ale lidi, které navrhují vlády a které schválí Rada.
přesněji:
předsedu Komise navrhuje Evropská Rada a schvaluje Evropský parlament.
Členy komise vybírá Rada po konzultaci s předsedou, na návrh členský zemí (vlád členských zemí?).
Rada je proměnlivá, má různé složení, podle toho o čem rozhoduje a tvoří ji ministři jednotlivých zemí. Takže kdo přesně rozhoduje o členech Komise??? To už tam není..
a teď to hlavní:
čl. 9d / 2 odst.
Nestanoví-li smlouvy jinak, mohou být legislativní akty Unie přijaty pouze na návrh Komise. Ostatní smlouvy se přijímají na návrh Komise, pokud tak Smlouvy stanoví.
Takže „zákony EU“ tvoří Komise, nikoli Europoslanci, které volíme, ale lidi, o kterých nic nevíme.. Navíc ji od r. 2014 budou tvořit jen dvě třetiny členů (členských států (podle systému rovné rotace, který odráží demografickou a zeměpisnou různorodost – Co přesně to znamená? Myslím, ne to, že státy se budou střídat, ale že to závisí i na tom kolik mají obyvatel, neboli, že velké státy se až tak moc střídat nebudou..?)).
Nic víc se z toho vyčíst nedá, tedy to, jakým způsobem to pak reálně funguje.
V dokumentu End of Nations se pak dál říká, že za tou Komisí je množství pracovních skupin… spousta lidí, kteří dávají dohromady zákony, spousta místa pro lobby, korupci atd. Členové komise mají pochopitelně dle LS poskytovat veškeré záruky nezávislosti atd.. čl9d/3 a 5, ale už se tam nic nepíše o jich podřízených (prac. skupinách, které to v reálu provádějí)
Europoslanci mohou legislativní akty jen schvalovat a připomínkovat, dávat pozměňovací návrhy,které pak ale musí protlačit ještě přes 2. čtení v Radě a Evropském parlamentu. Proč? Protože se schvalují v nějakých balíčcích zákonů, do nichž zasahovat není tak snadné, jako do samotného zákona a protože viz výše:
mohou být legislativní akty Unie přijaty pouze na návrh Komise.
Nenašel jsem jak se to s upřednostňováním práva EU nad právem členské země, ale občané Unie mají práva a povinnosti stanovené smlouvami (tedy zákony EU). Řeší to nejspíše také principy subsidiarity a proporcionality, které ukládají předkládat návrh legislativních aktů vnitrostátním parlamentům. Ty sice mohou poslat E parlamentu odůvodněné stanovisko k tomu, zda je návrh v souladu se zásadou subsidiarity, ale Rada, E parlament, nebo ten kdo legislativní akt vydává ho může stejně vydat, když připojí zdůvodnění.
Myslím, že právní nadřazenost evropské smlouvy může být ukryta ještě v něčem jiném, ale to jsem nenašel, nebo nerozluštil.
----------------------------------------
Podtrženo, sečteno, všechno o čem se mluví v End of Nations se čtením těchto smluv prokázat nedá, ani vyvrátit. Myslím, že tyto obecné zákony mohou být reálně naplňovány různě. Faktem je, že to utváří superstrát, který redukuje suverenitu členských států, jejich možnosti vůbec se podílet na přípravě zákonů.. Nehledě na to, že příprava zákonů mi přijde dost netransparentní a jejich schvalování pak hodně v rukou pouze silných států. K tomu schvalování ještě krátké video tady:
http://www.youtube.com/watch?v=L6RBYyScXOU
Závěr: Nelíbí se mi to :) Děkuju, snaha byla hezká, ale co takhle nějaký transparentnější systém??