• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATTlow-end audio hardware aneb hifi pro normalni smrtelniky - zesiky, monitory, receivery, ...
    WILDENBURY_SQ
    WILDENBURY_SQ --- ---
    MACHALIK: Ah, chápu, něco jako push-pull a boxer ve světě motorů :) Díky.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    WILDENBURY_SQ: Ve zkratce, dipól je třeba Martin Logan nebo Magnepan, tj. jeden reprák, kterej je otevřenej na obě strany a vyzařuje dopředu i dozadu s opačnou fází. Dopředu tlačí, dozadu ve stejnou chvíli tahá. Bipól jsou pak dva repráky osazený na obě strany ozvučnice, ale oba jsou ve fázi, takže oba tlačí, oba tahají. Příkladem jsou třeba Mirage M-1 a M-3.

    Dipól:


    Bipól:
    PELDA
    PELDA --- ---
    MACHALIK: díky... 23 pobavilo :)
    WILDENBURY_SQ
    WILDENBURY_SQ --- ---
    MACHALIK: Jaky je prosimte v auditotechnickem zargonu rozdil mezi dipolem a bipolem?
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    PELDA: Zjednodusene: vetsina beden, kery znas, s beznejma reprakama, se chovaji jako soustava bodovych zaricu, ktere se diky vyhybce spoji do jednoho "bodovyho zdroje", ve zkratce rekneme pulsujici koule (vskutecnosti polokoule (dokonce ani to ne), protoze vyzaruje jen dopredu = do poloprostoru). Liniovy zdroj je ekvivalent pulsujiciho valce (polovalce). Ve zkratce bedny, ktere maji dlouhy paskac, magnetostaty, elektrostaty, ale taky bedny, co maji hromadu identickych repraku v rade pod sebou. Nejlepsi priklad: hledej Dali Megaline. Ale taky bedny v kostelech se delaj liniovy, na koncertech jsou "hrozny" repraku visicich ze stropu (Nexo). Ma to vyhody i nevyhody, do tech asi nemame prostor se tady poustet, ale rekneme, ze v absolutnim meritku a pri neomezenym rozpoctu vyhody asi prevazuji, proto je tolik tech opravdu top beden liniovych (Wisdom, Infinity/Genesis/Swans, Dali, Martin Logan, Magnepan, Apogee, Marten, je jich tuna). Dalsi zajimavy principy jsou skutecne pulsujici koule (MBL, German Physiks), horny, dipoly a bipoly, je toho hromada. V levnejch vecich se nic takovyho nepouziva, snad horna a tlakace na louce u seticku na rychte woe23.
    PELDA
    PELDA --- ---
    VOZKA:
    MACHALIK:

    co je "line source"? zkousel jsem gugl, ale moc modry z toho nejsem:)
    diky
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MACHALIK: Jj, nepředstírám že je to pro každýho. Zároveň efekt u beden který maj perfektní stereo obraz samy od sebe bude asi menší. Dávám to sem do low endu protože je tu předpokládám spousta lidí s regálovkama, se kterejma se hejbe snadno, jsou to většinou dvoupásma, a tam by efekt měl bejt hodně znát.

    Ty sluchátkový enhancery jsou většinou jen umělej crosstalk plus nějaká konvoluce s impulse response beden + místnosti = v principu by to nemělo znít špatně (konvoluční reverb se běžně používá i v profi studiích), ale z nějakýho důvodu úplně vždycky zní. Nevim, možná prostě od sluchátek čekám sluchátkovej projev, kterej by mi kazila jakákoliv kompenzace.

    S tím line sourcem máš pravdu, bylo to myšleno spíš tak, že line source s akustickou stěnou se dřív k dosažení tohohle efektu používal jako hardwarová cesta, jenže to má pochopitelně doma málokdo. Ambiophonics má nahrazovat efekty tohohle postavení, ale jiný bedny samozřejmě nevykouzlí. A já jsem line source v týhle konfiguraci nikdy neslyšel, takže nemůžu k tomu jak podobně to zní říct nic.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    VOZKA: Abych nebyl piča, tak to taky třeba zkusím. Každopádně by mě zajímalo, jak by to měl řešit třeba kámoš, co má toto:



    Co chci říct je, že u spousty beden jsou repráky tak rozházený, že něco jako 20° úhel nebude možný ani udělat (pro všechny pásma), takže se to ještě víc dojebe.

    Nicméně si to aspoň načtu. Z principu jsem skeptickej k modifikacím signálu, ta složitá matematika je tam v nějaké míře vždycky, i u těch spatial enhancerů pro sluchátka, ale jestli je to zadarmo a nechtějí za to sto tisíc jako za novej lék na všechny neduhy hifi, tak to jsou aspoň slušní borci. Ovšem s tím line source bych to nepřeháněl, válcová vlna se z kulové plochy nedá dostat ani sebesložitější matematikou :) Musím to vědět, line source mám (do jisté míry) doma.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    Jinak teda proti "zázraku" hovoří i to, že je to zcela otevřená technologie, kterou můžeš využít i zdarma a přečíst si vše o tom jak funguje, většina vylepšováků hovoří o tom jak je geniální aniž by řekla slůvko o tom co vlastně dělá a stojí nezanedbatelné peníze. Jinak skepticismus samozřejmě chápu, jen doporučuju lidem co nemaj doma zrovna Matrixy aby s bednama pohnuli a vyzkoušeli to.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MACHALIK: Za tímhle je podstatně složitější matika a poměrně dost výzkumu. Pár těch "vylepšovadel" na sluchátka jsem slyšel (údajně to má být pomůcka pro zvukaře aby mohl dělat mixy bez reproduktorů) a to co měly společného bylo to, že zněly totálně na píču, i když používaly složitější postupy než jen umělý crosstalk. Tohle zní dobře, v principu to v podstatě simuluje dvě line source bedny oddělené uprostřed akustickou stěnou, ale nebudu předstírat že do té matiky vidím do hloubky - podstatné je že věřím svým uším a doporučuju to vyzkoušet a poslechnout (lowendistům zejména - proto to odkazuju sem, jakkoliv na ambiophonics webu jsou reakce i highendistů).
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    VOZKA: To bude něco jako takovej ten sluchátkovej trik, jak ti pustí přeslechy napříč mušlema, takže se zdá, že to hraje zepředu. Jako nepopírám, že to asi něco udělá, ale je to prostě další "zázrak".
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MACHALIK: Eliminuje zkreslení, který je daný konceptem klasickýho sterea a přítomný i v ideálních podmínkách. Osobně nevidim problém.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    VOZKA: Čili zavlečený prostorový zkreslení, který eliminuje zkreslení?
    DEIKSAC
    DEIKSAC --- ---
    ale tak rekneme ze ta arn 8604 je proste velkej reprak, kterej neco odmaka, nad tim bych si uplne neodplivoval, ale zbytek stoji za prd. Zlutaka uz jsem dlouho neslysel, dostal jsem to asi v patnacti od strejdy a par let jsem na tom i poslouchal. Dokonce mam i ten pocit, ze zlutak byl zvukove hodnocenej lip, nez pozdejsi vejskace od TVM (ARN 104 a podobné), jenze ty samy o sobe byly strasny peklo.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    Slyšeli jste o Ambiophonics? Přepočet stereo signálu který funguje tak, že když dáte reprobedny zhruba 20° od sebe, tak sníží crosstalk natolik, že vytvoří soundstage o šířce 150-180° aniž by zkresloval zvuk.

    Já mám pocit, že jsem právě udělal zatím nejzásadnější objev z hlediska věrnosti poslechu a spolu s tím zážitku z něj. Nehledě na to že jsem strávil v součtu pěkných pár hodin výběrem beden, zkoušením ideálního umístění, tlumení rezonancí do stolu, dokonce i barbarským srovnáváním cháry na basech pomocí ekvalizace (ano, vyplatilo se, máte-li bedny na blbým místě a nemůžete s tím nic moc dělat, doporučuju), tak tohle mi přineslo největší kvalitativní skok.

    Před cca rokem a čtvrt jsem byl na výstavě High End Praha, kde jsem slyšel x párů beden za 100k plus, a to čím se skoro všechny lišily od lacinějších beden na které člověk narazí i normálně byla v malé míře detailnost, ale v největší míře dynamika a podání prostoru, obojí hrozně posiluje přirozenost a zážitek z hudby. A s Ambiophonic setupem mám najednou s blbejma monitorama za 13k postavenejma na stole přirozenější podání prostoru než měly leckterý bedny za podstatně víc než 100k v klasickým stereu. Nejlepší na tom je, že i když je nemám v ideálním postavení (mám je zatím dál od sebe) a někdy tak dochází ke slyšitelnému zkreslení výšek u nástrojů které jsou ve středu pole, tak celá nahrávka stejně zní daleko přirozeněji, protože to najednou není jako blbá bedna, ale spíš jako koncertní zvuk, kde taky nečekáte 100% audiofilní zážitek. Stejně tak jsou i přesto všechny nástroje mnohem čitelnější protože pro sebe mají vyhrazený prostor. WTF??

    Dema najdete zde: http://www.ambiophonics.org/Demos.html
    Určitě doporučuju vyzkoušet "2 Channel Ambiophone RACE cancelled" - to jsou nahrávky pořízené speciálním ambiophone mikrofonem kde je změna nejjasnější. Při domácím přepočtu klasických stereo nahrávek není efekt až tak dobrý, protože spousta z nich se snaží nedostatky klasického sterea nějak zakrýt nebo využít uměle, třeba s hodně "heavy" elektrickými kytarami v metalu je trochu potíž a je potřeba efekt zmírnit (což přehrávače/pluginy umí), není to out-of-the-box, ale i tak je to pořád nebe a dudy a u skoro jakékoliv akustické hudby to funguje skvěle bez zásahů.
    INSEQUI
    INSEQUI --- ---
    Chtěl bych se zeptat na TANNOY Sensys 1, jestli někdo nemá zkušennosti, reference, atd.
    NEVIEM
    NEVIEM --- ---
    Pozri MACHALIK: je gay, nema rad vianoce, dobry zvuk a tiez nie noziky. On je hrdina 3D
    NOISEGATE
    NOISEGATE --- ---
    MACHALIK: Hele a ty Cantony le 190 tě zaujaly čím? Furt je tady doporučuješ, a i když tvůj styl nedávám, zdá se že se v tom aspon trochu orientuješ. A mě je teď někdo nabídnul. Dík.
    GANBOY
    GANBOY --- ---
    MACHALIK: hifibazar je datart? ok:)
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    MACHALIK:
    to asi ne, ale v planu to ani nemam
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam