• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: a kdybych mel mluvit sam za sebe.. v co nejobecnejsi rovine: jde v podstate o urcite hodnoty, ktere nesmim zradit. Muzu si delat cokoliv, jsou ale veci, ktere delat nebudu - ne proto, ze bych nemohl, ale proto, protoze bych tim zradil toho "sebe uvnitr". A nemyslim ted hodnoty jako byt vegetarian nebo pomahat malickym zviratkum, ale spis takove nejake bytostnejsi hodnoty jako vlastni cena, vule.. jsou to takove metahodnoty, pro ktere nemam konkretni slova, spis tak nejak o nich vim
    EVAD
    EVAD --- ---
    JACOB: ano, ale posobit a vyzerat pre seba... aspon tak to nejak chapem
    JACOB
    JACOB --- ---
    EVAD: to jsou velmi pekne citace!

    YMLADRIS: jo ;-) ja vim no, je tam takova podivna.. rozpor :) logicky to asi vyslovene vysvetlit nejde, ale, pokud bych mluvil sam za sebe, tak to poznat jde. Clovek to proste citi

    EVAD: nemyslim si, ze soucasti tveho "autentickeho byti" nemuze byt pusobit/vyzerat dobre - treba takovej Nietzsche, kdyz uz se tu o nem mluvilo, ten by rekl, ze vyzerat dobre (resp. "delat krasno") je treba bytosny ukol zen jako takovych
    EVAD
    EVAD --- ---
    YMLADRIS: no ja zatial robim to, ze sa snazim si uvedomovat verejneho anonyma. a ak by som sa dostala do situacie ktoru popisujes, zrejme by som este stale automaticky fungovala standardne, ale zaroven by som si to uvedomila a snazila sa z tej situacie bud odist alebo si s tym clovekom vybavit ucty

    jasne ze to uplne nejde ak chodis do prace a fungujes medzi vela cudzimi ludmi, a ako pise Rogers, je to na cely zivot. Ale ide to aplikovat s priatelmi, v bezpecnom prostredi ...

    inak toto nejake jine slozky psychiky, ktere jako ze nejsou osobnost/charakter a kdyz clk jedna podle nich, clk neni autenticky. to je ten verejny anonym, ktory v tebe / v kazdom parazituje. typicky myslienky - vyzeram dobre?, posobim dobre?, neposobim blbo?, som najlepsia? pri ukonoch na verejnosti sa riadime tym, co si myslime, ze ti druhi od nas ocakavaju. Pripadne tym, co si myslime, ze nam pomoze tych druhych ovladnut, uspokojit, zaujat... atd atd, kazdy ma svoj vlastny set :)
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    YMLADRIS: nerad bych tady říkal, že už v tom mám jasno (z části mi to totiž v tomto klubu připadá nemorální), ale dík moc. Mnohé se mi vyjasnilo.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EVAD: diky za podrobnou odpoved.

    njn to jsem ja nikdy nepochopila, co to jako je, ten "muj zivot"

    JACOB: cili se predpoklada, ze je nejaka vicemene pevna osobnost/charakter a clovek, ktery jedna v souladu s nim, je autenticky. a pak jsou nejake jine slozky psychiky, ktere jako ze nejsou osobnost/charakter a kdyz clk jedna podle nich, clk neni autenticky.

    to byla pro mne vzdycky zahada, jak to lidi rozeznaji od sebe ;) ale neptam se nejak nutkave, je mi jasny ze je to dany mou extremne relativistickou osobnosti ;).

    nicmene kdyz by se nekomu chtelo uvest konkretni priklad, jak to pocitove proziva, to by mne zajimalo. Jako ze vy neco delate... nevim co, treba pokrytecky se usmivate na nekoho kdo vas vubec nezajima.... a pritom vidite, ze tento "program" nejste vy, ze to neni True. a vite, ze jiny program (poslat ho do hajzlu) je True. Jo?
    EVAD
    EVAD --- ---
    YMLADRIS:
    tak napr:
    "Neautentické bytie sa vyznačuje dodržiavaním zvykov a obyčajov a zabúdaním na dočasnosť života.
    Autentická osoba je prístupná nielen svetským požiadavkám, ale aj samotnému bytiu, alebo, ako to podáva Heidegger, svojmu "vnútornému volaniu". Čo predstavuje toto volanie k bytiu? Heidegger síce nedáva presú odpoveď (kto by nakoniec mohol?) ale načrtáva určitý obraz. Je to ako vnútorné volanie básnika - vášnivé, naliehavé a vyvierajúce z hĺbky. Tiež sa podobá tomu, čo cítil Ivan Iljič, keď sa dozvedel o svojej smrteľnej chorobe - je v ňom bázeň i chvála prítomnosti. "
    Schneider, May - Psychológia existencie

    alebo este trochu inak:
    "Citím velké uspokojení, mohu li být opravdový, mohu li být nablízku tomu, co probíhá v mém nitru. Velice rád naslouhám sám sobě. Bezpečně vědět, co v daném okamžiku prožívám, rozhodně není nic snadného, ale cítím se svým způsobem povzbuzen., protože vím, že jsem se v průběhu let zdokonalil. Jsem nicméně přesvědčen, že to je celoživotní úkol a že nikdo z nás není nikdy k obsahu své vlastní zkušenosti dostatečně blízko.
    Namísto slova "opravdovost" jsem občas použil slova "kongruence". Tím mám na mysli skutečnost, že je-li mé prožívání přítomného okamžiku obsahem mého vědomí, a když to, co je přítomno v mém vědomí, je obsahem mé komunikace, pak se všechny tyto tři úrovně prolínají a jsou tak kongruentní. V takových chvílích jsem integrovaný či celistvý, jsem dokonale v jednotě. Po většinu času však, stejně jako kdokoli jiný, vykazuji jistou míru inkongruence.
    Naučil jsem se však, že opravdovost, autentičnost, kongruence - ať už to nazveme jakkoli - je pro skutečnou komunikaci tím nejdůležitějším. "
    Carl R. Rogers - Způsob Bytí


    a este skusim ako to chapem ja - "neautenticky dav" je v podruci verejneho anonyma. Viac menej vkuse - vacsina ludi aspon podvedome prisposobuje svoje konanie okoliu, resp. tomu, co si vplyvom vychovy projikuje do okolia - rozne prehnane poziadavky na seba, svoj vykon, porovnavanie sa s druhymi atp. Byt autentickym znamena sa (aspon pokusit) z tohto vymanit a zit svoj zivot, stat sa samym sebou.
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: Authenticity is a technical term in existentialist philosophy, and is also used in the philosophy of art and psychology. In philosophy, the conscious self is seen as coming to terms with being in a material world and with encountering external forces, pressures and influences which are very different from, and other than, itself. Authenticity is the degree to which one is true to one's own personality, spirit, or character, despite these pressures. Existentialists see this process in different ways.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Authenticity_(philosophy)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a existuje nejaka koherentnejsi definice toho co to je to autenticke a neautenticke ziti?

    je fakt ze kecy o "nevedomem neautentickem davu" takhle zdalky pusobi jak 18. stoleti - my osviceni belosti vs. tupi divosi, ktere mozna je mozne a mozna neni mozne osvitit.

    ale kdyz by clk navazal hlubsi vztah s kterymkoliv clenem "davu", mozna by se divil... akorat to ten "tupec" mozna nebude umet tak konceptualizovat jako nejakej indianskej nebo maorskej nacelnik, ze jeho zivot je taky kvalitni byt naprosto jiny nez zivot intelektuala

    co je to ta autenticita? dik
    JACOB
    JACOB --- ---
    resp. vysvetluje: sila a vule k moci.. jenze to uz by bylo na prilis sirokou debatu
    JACOB
    JACOB --- ---
    on to bere vsechno desne animalne, to jest, ze existuji proste v grupe zvirata, ktera se (z x ruznych duvodu) stanou vudci a pak jsou zase zvirata, ktera jsou podrobena
    nevysvetluje moc proc to tak je, proste rika jenom, ze to tak je :)
    JACOB
    JACOB --- ---
    GREATDRAKE: ja ti rozumim no, proto jsem tam napsal, ze je to pro me jeste porad takove nejake tajuplne :) nevim presne, odkud se ta prirozenost jako ma brat.. tak to zatim beru jak to rekl a snazim se k tomu nejak postupne dobrat :) predpokladam, ze jednou prijdu na to, ze jsem to chapal cele uplne spatne ;)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: Nietze by dodal... a já bych zuřivě nesouhlasil s druhou částí věty. Existencialisty se nerodíme, těmi se stáváme. Přirozenost rozhodně není podmínka postačující a nevidím ani důvod, proč by to měla být podmínka nutná. Když jsem se narodil, nevyšla hvězda na východě :)
    JACOB
    JACOB --- ---
    OVERDRIVE: Noo, na Nietzscheho pozor ;) Nietzsche se rad opira do davu, protoze dav existuje. To co jsi pastnul je sice pravda, ale Nietzsche (a imho treba i Heidegger nebo Sartre) by urcite dodali: "jiste, to je sice hezke, ale vetsina lidi [zde je ten dav] o nic takoveho nestoji a nikdy se "stat tim cim je" nehodla".. proste, viz termin neautenticka existence/neautenticke byti. Konec koncu, velka cast Nietzscheho filosofie je prave zalozena na rozliseni davove a individualni

    To jest, svymi slovy bych rekl: Existencialismus je zalezitost vysoce (a dejme tomu zcela) individualni, ale ne kazdy chce byt (ci je) individuem na urovni, ve ktere toto muze delat
    Nietzsche by pak jeste dodal, ze toto neni zalezitost volby, ale proste nejake (pro me jeste stale tajuplne) "prirozenosti"
    OVERDRIVE
    OVERDRIVE --- ---
    JACOB: Existenci považovali za velice individuální stav, který lze přisoudit pouze člověku a kterou, podle nich, nelze odvodit z ničeho vyššího. Člověk se tedy teprve musí stát tím, čím je, nelze jej vysvětlit věčnými, předem formujícími kategoriemi. [~ wikipedia na tema existencialismus ;]

    nemam zadny konkrenui nazor zalozeny na nejakem hlubokem poznani tematu, spis proste ctu, jen tohle mi proste pripadne jako definujici a v ramci tehle myslenky s kterou se plne stotoznuji si proste odmitam pripustit, ze dav je neco, co by mohlo byt zajimave k pozorovani ;]

    Tedy treba Nietzsche se velmi rad opira do jakesi imaginarni masy hlupaku s tim, ze sebe [resp sveho idealu] se dotyka jako jedince. Tohle je zcela milna predstava, pokud tedy nevnimame davouvou mentalitu jako jakousi entitu. Pak nemuzeme ale mluvit o hlupacich a slabosich ale o hloupem a slabem jedinci.
    JACOB
    JACOB --- ---
    Jakoze, chapu tvoji nechut zobecnovat, a jako jedinec (a specialne jako existencialista!) na to mas jiste pravo to nedelat, na druhou stranu, chapu i pouziti kdy je toto opodstatneno, treba pokud jsi nucen se zabyvat vetsi/sirsi skupinou lidi, u ktere nemas moznost uz jednotlivce rozlisovat nebo kazdeho povazovat za unikatniho jako snehovou vlocku, zacnes nektere veci zanedbavat, zaokrouhlovat, soustredit se na vice a vice konkretni ci obecne platnejsi veci..
    JACOB
    JACOB --- ---
    OVERDRIVE: Simpsnovi :) Rekl to Skinner, kdyz prohlasil, ze kluci jsou lepsi v matematice nez zeny, a feministky ho roznesly ;-)
    OVERDRIVE
    OVERDRIVE --- ---
    JACOB: rovnost je zase jen nejake zobecneni...

    co je ten citat ktery jsi dal? je to samozrejme blbost, ale mile demagogicka.
    OVERDRIVE
    OVERDRIVE --- ---
    YMLADRIS: jasnejsi.
    zajimave jsou popperovy uvahy a tema nefungujici dlouhodobe kauzality, napriklad dejine, ale to sem zrejme nepatri, ackoliv doporucuju k precteni, tusim se to jmenuje Bida historicismu.

    Zde uz je proste pricina a nasledek v tak slozite vazbe jednotlivosti, ze neni mozne z minulost odvozovat budoucnot.

    Ale jak rikam, to sem vubec nepatri.

    Pamatujete si nekdo Camusuv Mor? Nebyl by nekdo snadno schopny dohledat takovou tu cast, kde se mluvi o subjektivite casu? Je to neco v tom smyslu, ze jedine, kdyz se clovek dostava do meznich situaci, napriklad, ze se velmi boji, hrozne nudi atd, tak jedine tehdy je jeho cas jakoby natazen. Jeho prozivani se jakoby zjemni a dochazi k efektu podobnemu sipu a zelve akorat v osobnim vnimani.
    Je to jednina myslenka, kterou z te knihy uz dlouho nosim v sobe, protoze mi pripadne pravdiva. Rad bych ji mel jako citat, ale nemam uz Mor u sebe, nekdo mi jej ukrad...
    JACOB
    JACOB --- ---
    OVERDRIVE: "kazdy varime jina jidla", hehe :) to je ta skoro az prislovnecna "rovnost" 20/21 stoleti, co ;)

    I don't have any opinions anymore. All I know is that no one is better than anyone else, and everyone is the best at everything.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam