• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    OVERDRIVE
    OVERDRIVE --- ---
    hrozne divne napsana veta formulujes podobne nekorektne jako ja, nicmene me zaujala:

    cili imho rozsireni obecne mentalni funkce "hledat vztahy mezi jevy" na megasmysl, stejne jako rozsireni obecne mentalni funkce "uchylovat se k silnejsi autorite/otci" na megaotce = boha.

    Chalu0li dobr, rikas, ze clovek jehoz schopnost abstraktniho mysleni je vytribenejsi se vice upina k autoritam, potazmo vic hleda boha?


    ad zeny vs muzi a absurdni drama vesmiru: nesouhlasim s timto deleni asi stejne jako nesouhlasim, ze muzi jsou lepsi kuchari a zeny horsi. kazdy varime jina jidla a dokonce i kazdy jedinec vari ruzn jidla ruzne rad. je to loupost.
    navic neverim v zadnou generalizaci na urovni abstraktni, nevim, zda bych to byl schopnen argumentacne dokazat, rozhodne ne jen tak z patra, takze brat jako pocit, ale myslim, ze zrovna v tomhle auditu je dobre pripomenout, ze se bavime o jedinci, i kdyz abstraktnim. netahal bych do cele veci masu a moc. jde o osobni vnimani a vlivy, pokud to dobre chapu. zobecneni na tehle rovine bych se ani nesnazil popisovat.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    YMLADRIS: Jak pravil klasik: "Potíž s lidskou duší však spočívá právě v tom, že její síly se pohybují naprázdno."
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    YMLADRIS: ad "touha po smyslu je produktem rozumu"... S tím radikálně nesouhlasím. Jak může být "touha po smyslu" PRODUKTEM rozumu? Znamená to, že rozum je primárnější, než jakákoliv touha, vůle ke smyslu? To evolučně absolutně nesedí. Co to obrátit? Co když je rozum produktem touhy po smyslu? Co když touha po smyslu (nebo i "pouhé" orientaci) je příčinou vzniku nástroje, který k tomu má sloužit? Proč vyjímat rozum z evolučního dění? I ten je evolučně ukotven jako všechno ostatní. Rozum je produktem mozku. Mozek je produktem evoluce. Evoluce je slepý proces. Prý.
    Smysl má primárně emocionální náboj. Raconálnímu kalkulu naprosto uniká, ten může být pouze nástrojem této primární emoce.
    Ženy nikdy nepotřebovaly světu rozumět, protože se jich svět nikdy tak netýkal. Jejich svět byla jeskyně, postarat se o děti a tam, kde končilo ohniště, končil jejich svět. Muž při lovu musel světu rozumět podstatně líp a podstatně líp se v něm taky musel orientovat. Možná i tu se rýsují počátky rozumu vyplývající z potřeby se ve světě orientovat.

    ad "touha po smyslu souvisi s touhou po kontrole/moci". To nějak nevim proč... z ničeho mi to tam nevyplývá...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: ad prvorade je netrpet.

    Opravdu?

    IMHO plno lidi si frci neco jako "zivot stejne nema smysl a je velmi kratky, je potreba si ho uzit i za cenu collateral damage". Kdyz bys vychytal 95 let 'netrpeni' a pak v klidu zesnul, co s tim?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ad muzi a zeny - nekolik trivialnich odpovedi. feministky by mne asi zabily.

    1. touha po smyslu je produktem rozumu; rozum je ta sila ktera se snazi pobrat nejake usporadani kolem sebe. muzi zpravidla jsou racionalnejsi, tj. maji vetsi sklon "to resit" nez zeny; zeny jsou zpravidla iracionalnejsi - vice zvykle operovat pomoci mechanismu, kterym ani samy "nerozumi" (jsou mimorozumove), ergo se i lepe srovnavaji s tim ze ani svetu "nerozumi"; pripadne maji nejakou teorii sveta ale nedrti je jestli je pravdiva atd.

    2. touha po smyslu souvisi s touhou po kontrole/moci. Zena ma v podstate jasny program: zformovat dalsi generaci. Do toho se promitne a to je slast. Propagace genu/memu = nejdulezitejsi cil, ktery je cilem sam o sobe.
    Ale k cemu je na svete chlap? Cim dal tim min k necemu. Muze se tak akorat snazit o nejake druhotne cile typu doletet na Mars nebo pochopit vesmir nebo se stat panembohem atd. Tak to holt furt resi, cim ma ten cas vyplnit, nez chcipne.


    Zamerne to pisu hodne vyhrocene; snad si neuletime na flejmu kolem blbosti. Tj., kazdej ma v sobe vnitrniho muze a vnitrni zenu, ble ble ble, no ale zpravidla neco prevlada, ze.
    JACOB
    JACOB --- ---
    GREATDRAKE: Asi to prvni?;)

    YMLADRIS: Ona vira ve smysl, ja dlouho uvazoval, zda je to vubec prirozene (zda to sem nedostahli treba az krestani - coz jsem teda dosel k odpovedi ze ne). A pokud se na to divame z hlediska bolesti (Nietzsche), tak to asi mozna opravdu prirozene bude - neco boli, hledame duvod bolesti, aby prestala. Konec koncu, pokud hledame vysvetleni takovedle jevu, asi se budeme muset zacit zabyvat spise fyziologii nez psychikou, ktera se rozvijela az mnohem pozdeji
    Slast je myslim az druhotna (a prave proto mam velke vyhrady k Levinasovi) - prvorade je netrpet, az druhorade je citit slast
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: Na anketu se dostanu - jen nevím, do které kategorie se s odpovědí "nedovedu si představit jinak, ale docela závidím těm, kteří mohou" mám trefit :)

    Ad ona otázka - jistě, že budou reagovat jinak. Nicméně slova "lépe srovnají" v tomto kontextu budou mít z téhož důvodu dosti pravděpodobně posunutý význam. Právě proto mne otázka rozhodnutelnosti docela zaujala.
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: Anketa zalozena - presne nevim, zda sem to udelal spravne - dostanete se na ni?:) mela by byt na homepage, tady: [ Filosofie existence - Existencialismus ]

    GREATDRAKE: To by bylo na delsi (a osobnejsi) debatu, nicmene myslim ze zeny i muzi se vztahuji ke svetu odlisnymi zpusoby a ty zpusoby mohou reagovat jinak na takovou otazku
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: To je vskutku zajímavé téma - proč by to mělo mít vliv? (takhle obecně muž vs žena podané)
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: "hlavne moji muzsti kamaradi" ?;-) _To_ by bylo zajimave tema, zda se s absurditou sveta lepe srovnaji muzi nebo zeny (ci zda to nema vliv - ja osobne myslim, ze to vliv ma) :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: jj tak to myslim. I naopak - kdyz neco chces (slast) patras za jakych podminek nastava... proste vedomi si vsimlo ze je schopne do urcite miry kontrolovat okolni realitu ... a zkousi, kam az to jde. Dalo by se pochopit cely svet = a tim udelat prvni krok k jeho ovladnuti? atd.

    Plus druha vec jeste je, ze pokud svet zadny duvod/smysl nema, je to pro urcite lidi hrozne zuzkostnujici predstava, hlavne moji muzsti kamaradi z "mznosti bezsmyslu" kdyz si to poradne uvedomi, pomerne lezou po zdi. Cili "vira ve smysl" jako obranna reakce.

    Mohla by se dat anketa neco jako Jaky mate vztah k moznosti ze svet nema absolutne zadny smysl, proste vesmir vyhori a pak skonci, tecka.
    JACOB
    JACOB --- ---
    a abych citoval treba i neco od Camuse (myslim ze mluvi o te stejne veci jako Nietzsche), tak
    Stastne svety nepotrebuji duvod.
    JACOB
    JACOB --- ---
    Nietzsche (pokud si pamatuju spravne), tak treba zastaval nazor, ze "sklony lidstva myslet si, ze to tady ma nejakej duvod" jsou puvodem od intence vysvetlit puvod a duvod bolesti, coz asi jistym zpusobem odpovida i tomu prikladu s lesem od YMLADRIS, to jest, kdyz te neco boli, prirozene chces aby to prestalo a tak hledas duvod toho, proc se to tak deje.. to je myslim fyziologicky docela prirozene
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    WOODMAKER: imho kauzalita velmi snizuje existencialni uzkost. predstav si sam sebe uprostred lesa kterymu absolutne nerozumis... kdykoliv te muze cokoliv killnout.. a pak postupne jak se ti rozsvecuje vedomi, vis ze kdyz sezeres tohle, bude ti blbe, kdyz udelas tohle, bude ti teplo, zlata pricina a nasledek, zlata opakovatelnost, zlata schopnost vytvorit teorii sveta = predpovidat budoucnost!!

    uz tu nejsi tolik napospas, muzes neco ovlivnit.

    no a ted tento polstarek extrapoluj: kdyz bys jen vedel jaka je podstata/princip/smysl/duvod/pricina sveta, to by teprv byla orientace jak po masle!

    cili imho rozsireni obecne mentalni funkce "hledat vztahy mezi jevy" na megasmysl, stejne jako rozsireni obecne mentalni funkce "uchylovat se k silnejsi autorite/otci" na megaotce = boha.

    neda se zjistit zda tyto obrazy/tendence v psychice maji nejaky vztah k realite nebo nemaji. IMHO, tedy
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Jednou ho někdo našel a pak se to celý zvrtlo.
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    Tak mě napadlo, kde se vzaly ty sklony lidstva myslet si, že to tady má nějakej důvod?
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Určitě by to chtělo originál, ale takhle je to stejné jako "subjekt síla se projevuje". Vtip se tu zdá být v tom, že v případě "síla pohybuje" má síla pohybovat něčím jiným, co samo touto silou není. Ale tady se zdá být to od síly odlišné právě v další větě - síla jakožto vůle "přemáhá, poráží, panuje, žízní..."
    Možná se tu rýsuje důvod, proč Heidegger označil Nietzscheho za metafyzika - Nietzsche sám se ještě nezbavil metafyzického myšlení, ačkoliv ho kritizuje a postuluje jakousi sílu/vůli za jevy, která se pro-jevuje skrze známé jevy jako je "přemáhání, porážení, panování" apod.
    Podle Nietzscheho pak vlastně subjekt-predikátová forma výroku je v zásadě chybná a matoucí a neodpovídá skutečnosti.
    Správné slovo by pak snad mělo být "silování" :)
    JACOB
    JACOB --- ---
    KOMATSU: a ta druha poznamka:

    Určité kvantum síly je právě také kvantum pudu, vůle, působení - ba dokonce to není vůbec nic jiného než právě toto puzení, chtění, působení samo, a jen jazyk (a v něm zkamenělé základní omyly rozumu) nás svádí k tomu chápat všechno působení mylně jako podmíně něčím působícím, "subjektem".
    JACOB
    JACOB --- ---
    KOMATSU: super :) ja si presne toho vsiml taky, ale presel jsem to s tim, ze v tom prvni odstavci "sila pohybuje" je mysleno, jako "subjekt sila pohybuje - a subjekt sila nemusi pohybovat" - teda, mozna to tam neni napsany uplne nejlip, ale v ramci toho co pise to imho dava smysl
    mozna ze v nemcine je to napsany vice smysluplne
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    JACOB: Inu, teď už ho poznávám. :)
    Nicméně poslední odstavec je mi v rozporu s předchozím...

    Totiž:

    "Přírodovědci nepostupují o nic lépe, když říkají "síla pohybuje, síla působí" a podobně – celá naše věda, navzdory veškerému svému chladu, veškerému oproštění od afektu, se ještě nalézá v područí jazyka a nezbavila se podstrčených děcek, "subjektů"

    zcela popírá tohle: "Požadovat od síly, aby se neprojevovala jako síla, aby nebyla vůlí přemáhat, vůlí porážet, vůlí panovat, žízní po nepřátelích a odporu a triumfech"

    Zároveň je u Nietzscheho přítomen silný redukcionismus a zároveň "kvantový skok" od jakési "síly", která se ještě ke všemu nějak projevuje a ještě ke všemu transformuje ve "vůli přemáhat, vůli porážet, vůli panovat..."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam