• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: LPG je přeci jen podstatně méně náročné na výrobu i skladování...
    Snazší (energeticky méně náročné=levnější) získávání, snazší transport ve větším množství...
    To je skoro jako srovnávat transport uhlí a transport zlatých cihel z pohledu bezpečnosti... :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    STAROJDA: Ve chvíli, kdy se nějaká technologie prokáže jako lepší než ta stávající, vybudovat infrastrukturu není problém.

    SYSLICEK: To taky, ale myslím že pořád je větší problém první část.
    SYSLICEK
    SYSLICEK --- ---
    "Problém je, kde získávat vodík."

    Problém je, kde skladovat vodík.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    BOBASH: však za 20-30 let budou i pořádný baterky ;). Jinak ano, souhlasím. Jsou to dvě srovnatelný technologie.
    DAN_F: to bych spíš řekl naopak.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jojo, kde natankovat není problém. Problém je, kde získávat vodík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STAROJDA: Vodík třeba na benzínce, stejně jako LPG, který před 20-30 lety taky nebylo vůbec nikde?
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Výsledky Tesly překonaly očekávání, Toyota kontrovala uvedením auta na vodík | byznys.ihned.cz - Analýzy a komentáře
    http://byznys.ihned.cz/...ysledky-tesly-prekonaly-ocekavani-toyota-kontrovala-uvedenim-auta-na-vodik

    Souhlasím s představiteli Tesly, že elektromobily na baterie mají smysl. Prostě to má své výhody i nevýhody - stejně jako vodík. Baterie jsou těžkopádné s malou výdrží, ale dají se nabít všude. Vodík je elegantní a lehký, ale kde ho načepovat je otázka.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Tohle snad není apríl :)

    Počet elektromobilů se za loňský rok zvojnásobil. Po světě už jich jezdí 405 tisíc | byznys.ihned.cz - Zpravodajství
    http://byznys.ihned.cz/...jstvi/c1-61948570-po-svete-jezdi-405-tisic-elektromobilu-usa-japonsko-cina

    Nicméně jestli to něco znamená pro raketový rozvoj odvětví, to pochybuji.
    BOUMRY
    BOUMRY --- ---
    COMODOR_FALKON: hezky napsano, souhlasim
    sam toto zazivam doma
    manzelka je pro Apple - design a trendy - a je ji uplne jedno, ze ma omezenou funkcionalitu
    ja jsem pro android - svoboda moznost uzivatelskeho nastavovani, pristupnost kodu
    ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Tesla je v tuto chvili symbolem vyspele technologie, hranici soucasnych technologickych moznosti v praxi - a zaroven dobre vypada a je dle recenzi "zabavna" co do jizdnich vlastnosti (coz je pro radu ridicu dulezitejsi, nez funkce).

    Oproti tomu Apple je symbolem "byti trendy".
    Kdyz se podivas na iVeci, tak to jsou pristroje, ktere jsou hardwarove moralne zastarale a s konkurenci drzi krok jen diky tomu, ze...
    ...starsi soucastky maji jednak uz vychytane chyby
    (jsou spolehlivejsi)

    ...druhak se vyskytuji jen v nekolika malo konstelacich...
    (treba iPhonu je momentalne asi 8 verzi, pricemz tem nejstarsim nejspis jiz nefunguje nevymenitelna baterka - porad to ale znamena potrebu maximalne 8 verzi ovladacu operacniho systemu pro mobily, tj. vyrazne kratsi, cistsi, rychlejsi program - a volitelnou moznost adaptovat chytra reseni odjinud)

    ...maji omezene uzivatelske nastaveni jak co do zakladnich funkci, tak co do rozsiritelnosti....
    (pouze povolene applikace, tzv. uzavreny ekosystem - opet zjednoduseni a zrychleni programoveho kodu)
    ...coz zaroven znamena vyrazne snazsi ovladani a tedy pristupnost pro uzivatele, kteri jsou radi, ze umi pocitac zapnout a vypnout - kdyz nic nemuzes zmenit, nemuzes provest ani zmeny vedouci ke kolapsu pocitace.

    ...a maji vychovanou "trendy generaci", co si kazde 2 roky z cireho frikulinstvi kupuje nove vybaveni a zajima ji predevsim design, resp. jeho hodnoceni ve frikulinskych casopisech...
    (coz naplno ukazal spor se Samsungem, kdy se ukazalo, ze Apple ma sice asi patent na obdelnik s tlacitkem, ale v tom obdelniku jsou starsi soucastky Samsungu)

    ...a take by se jim spatne prevadela data...

    ...navic roste pocet lidi, kteri nemaji jiz ani mlhavou predstavu, jak to funguje, tj. setrel se pro ne rozdil mezi technologii a magii a tem vyhovuje, kdyz to umi par zakladnich veci, spusti na tom par zakladnich aplikaci a "neobtezuje" je to moznostmi navic..
    Takove technologicke amarouny...

    Shrnuto - Apple je synonymem pro low-tech hardware v nalestenych krabickach s vysokou cenovkou...
    Je to designova, nikoliv technologicka firma.
    (a jeji zakaznici si spis nez Teslu koupi Ferrari - je vic kchůl)

    Chapal bych tedy mnohem vic spolupraci treba s Googlem, ktery se rovnez zameruje na vyvoj pokrocilych technologii a s nimz sdili radu zakazniku/fanousku (napr. Google Glass uz maji aplikaci na ovladani Modelu S, Googli balonovy internet by mohl udrzovat Tesly on-line a plne informovane o doprave, nabijeckach, atp., Google ma i vysoce pokrocily vyvoj autonomnich automobilu, tj. s Teslou by mohli spolupracovat na schopnosti Tesel jezdit i bez ridice - vcetne napriklad transportnich aut, taxiku, atp. )
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Moc nerozumím, šlo by to trochu rozvinout?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Problem je v tom, ze spoluprace s Applem by elektromobilitu tezko nejak rozvinula - spis naopak, je sance, ze by to dost poskodilo vnimani Tesly u tech-wise lidi...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Sice nemám Apple v oblibě, ale cokoliv co rozvine elektromobilitu vítám :)

    Šéfové Applu a Tesly se tajně sešli. Mluvili o akvizici, tvrdí americký deník | byznys.ihned.cz - Zpravodajství
    http://byznys.ihned.cz/...efove-applu-a-tesly-se-tajne-sesli-mluvili-o-akvizici-tvrdi-americky-denik
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Velmi pekne napsano.. :)
    GOGGA
    GOGGA --- ---
    BOBASH: 13, AFAIK
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesel je už u nás prej asi deset...

    Mimochodem...

    Tesla Model S: Záblesk budoucnosti? | Autíčkář.cz
    http://www.autickar.cz/clanek/tesla-model-s-zablesk-budoucnosti/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Tak nam tu pry po Praze jezdi bila Tesla...?!
    Nevi nekdo neco..?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad vývoj elektromobilů - mýlíš se, a mýlíš se velice grandiózním způsobem, protože očividně nesleduješ dění.

    Naprostá většina dnešních automobilek vyvíjí elektromobily nebo technologii pro ně, a velká část je dokonce i prodává... Nezapomeň, že plug-in hybrid má všechny technologie elektromobilu a stačí vyhodit benzínovej generátor a nahradit většíma baterkama, abys měl klasický EV.

    Takže v současnosti sériově vyráběný elektromobily (jen z hlavy):
    Nissan Leaf - asi sis všimnul, první čistý EV masově vyráběný velkou značkou
    Chevrolet Volt/Opel Ampera - plug-in hybrid, ale viz výše
    Chevrolet Spark EV - elektrická verze Chevy Spark
    Ford Focus Electric - elektrická verze Focusu
    Mercedes SLS AMG Electric Drive - elektrickej supersport od Mercedesu
    Renault Fluence ZE
    Mitsubishi i-MIEV/Citroen C-Zero/Peugeot iON - tři verze jednoho auta, sice je to takový pidivozítko, ale dá se to normálně koupit

    Ve fázi vývoje, prototypu nebo konceptu mají elektrický auta skoro všichni ostatní, jen je vesměs neprodávaj.

    Nicméně třeba "platforma" (přesněji modulární systém) MQB, tedy to, na čem je postavená nová generace Golfu, Octavie, Audi A3, Seatu Leon atd., je od začátku vyvíjená vedle benzínovejch, elektrickejch a plynovejch motorů i pro hybridy a čistý EV.

    V podstatě jedinej důvod, proč se EV nevyráběj a neprodávaj masově, jsou baterky. Kdyby byly dostatečně levný a velký baterky, tak to uměj všichni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ani v tomhle nemáš pravdu. Běžnej řidič si ty věci, který stojej ty miliardy dolarů, jen neuvědomuje. A bere jako samozřejmost, že jezdí autem, který je udělaný téměř perfektně - dnes v poměru k tomu, jak auta fungovaly dřív, až neuvěřitelně dobře.

    A všimne si toho až ve chvíli, kdy něco dokonalý není.

    Viz ta Alfa Romeo - když jsem s Giuliettou nebo MiTem jezdil já, dokázal jsem následně svoje znechucení vyjádřit stránkou až dvěma hutnýho textu, popisujícího, co všechno je na tom autě blbě. Protože se tím živím a ještě navíc autama žiju, takže intenzivně přemejšlím nad tím, co a proč se mi na něm líbí nebo mi vadí.

    Normální řidič si tohle neuvědomuje a nezajímá ho to, v tom máš pravdu. On neřekne, že si to auto nekoupí proto, že má špatně udělanou ergonomii, nebo že je podvozek blbě odladěnej, takže sekundární kvalita jízdy není taková, jaká by měla bejt.

    On se v tom prostě projede, zjistí, že se mu v tom blbě sedí, že to divně drncá a není to pohodlný, že to při rozjezdu hodně řve a divně cuká, a že ho ovládání toho auta prostě sere, protože v normálním režimu působí pedál plynu jako bys šlapal do hovna, v dynamickým je naopak trochu moc kousavej, ale dá se s tím žít aspoň trochu, nicméně přepnutí z normálního do dynamickýho trvá 5 vteřin držení takovýho dementního ovladače stisknutýho a to auto si to neumí zapamatovat, takže přepínáš po každým startu.

    Je to stejný, jako laickej pohled na restaurace, nebo na víno. Nemusíš rozumět tomu, proč je to špatný, abys přišel na to, že je něco hnusný.

    A výsledkem toho, že s autama, který nejsou vývojem dotažený úplně do konce, se blbě jezdí, je to, že si je pak lidi nekupujou. Tu Alfu si možná koupěj jednou, protože se jim líbí a na papíře vypadaj její parametry fajn... při testovací jízdě, nebo nejpozdějc po chvíli ježdění, ale zjistěj, že je to nedodělanej krám a další už si nekoupěj.

    Když si koupěj třeba VW, Škodovku, Forda nebo BMW, což jsou značky, který ty auta "dodělaj", tak jsou spokojený a koupěj si další. Ostatně třeba ty Škodovky jsou v tomhle dokonalej příklad, protože na téměř žádný Škodovce není nic, co by tě dokázalo nadchnout, proč by se ti měla líbit nebo proč by ses do ní měl zamilovat (narozdíl od Alfy), ale na všech, kterejma jsem jezdil, všechno fungovalo tak, jak mělo, a nesralo mě to. Což je to, čeho dosáhnout přijde na miliardy, aniž by si to někdo uvědomil.

    A traktůrky můžou jezdit krásně, stejně jako jezděj doma poskládaný hot rody, malosériový auta jako je Morgan (kterej je, ať už máme na mysli kterejkoliv model, krásnej, řídit ho je zážitek, jen občas něco upadne), doma ze stavebnice stavěný kity jako jsou třeba Cobry od Factory Five a spousty dalších věcí.

    Protože udělat něco, aby to jezdilo, je hrozně jednoduchý. Je dokonce dost jednoduchý udělat auto, který bude jezdit a bude strašlivě rychlý (viz ta Cobra - za řádově půl mega můžeš mít stavebnici, kterou si poskládáš doma a budeš mít auto s 300+ koněma, miniaturní hmotností a schopný ujet kde čemu).

    To, co je drahý, je udělat, aby v tom nebyl kravál, aby ventilace fungovala jak má, aby se v tom dobře sedělo a všechny věci jsi měl po ruce, aby to nevrzalo, aby to nedrncalo na rozbitý silnici a zároveň bylo stabilní ve 180 na dálnici při bočním větru, aby to stejně fungovalo v -40 a +40 stupních...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže tohle všechno, co jsi vypsal, běžného řidiče NEZAJÍMÁ. A to ani městský podtyp.

    Naladění podvozku... Mno... To zajímá fajnšmekry, běžného uživatele zajímá akorát to, aby se nerozsypal při přejezdech, tj. že by měl zvládnout 70 km/h ve městě, 30 km/h v koloně v Praze a 100 km/h na venkově...

    Pozeptej se "běžných řidičů" kolem na nejlepší auto, co kdo zažil - z nějakého důvodu Ti bude nejspíš zodpovězeno, že žigulík a nebo Škoda 100. Žigulíka jsem nezažil, Škodovku až 120L, kde to hodnocení chápu - sice to bylo spartánské auto, ale z bodu A do B dovezlo většinou spolehlivě...

    Koneckonců - i dnes si lze za celkem přijatelný peníz pořídit nějakou tu Ladu, nebo Dacii v základním provedení, kde možná zpracování není dokonalé, ale postačující účelu...

    BOBASH: Je fakt, že co jsem narazil, tak často motory byly vymontované z něčeho sériového, protože vývoj spalovacího motoru je náročný a pravděpodobně to bude podobné i u elektromobilů, až na to, že dodavatelem motorů nebude jiná automobilka, ale nějaká elektrofirma...

    Stejně jako se třeba dnes v Aeru Vodochody vyrábí kokpity vrtulníků a k letadlům už jen náběžné hrany a pár dalších věcí, které tam umí prostě nejlíp...

    Nicméně - velké automobilky si možná mohou dovolit utrácet miliardy za vývoj elektromobilů, ale jen GM to v minulosti činila a jen BMW to reálně činí i nyní a je dostatečně flexibilní na to, aby to vytáhla z archívu a uvedla na trh. (Ono i s těmi miliardami "k dispozici" je to diskutabilní)

    Jo a ještě bych možná připomněl, že na českých vesnicích se stále tu a tam prohání celkem životaschopné traktůrky postavené v garáži, zcela jistě za méně, než miliardy eur, byť pravda, nepochybně s cizím motorem... :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam