• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: LOL. Už nějakej pátek se částečně živím jako motoristickej novinář, což mimo jiné zahrnuje i testování aut. To, proč vývoj běžnýho mainstreamovýho auta stojí miliardy není o manažerech a čističích hajzlů, ale o detailech.

    Proto všechny ty malý, neznámý automobilky vyrábějí malosériový spartánský sporťáky, super drahý luxusní sporťáky nebo sem tam nějakou užitkovou nebo terénní věc, přičemž to všechno stavěj z kousků, který vyvinuli ty velký automobilky.

    Drahý není vyvinout auto, který bude umět jezdit 350 kilometrů za hodinu nebo který bude strašně rychlý na Nürburgringu, ani vyvinout hustokrutej teréňák.

    Drahý je vyvinout auto, který bude dostupný, spolehlivý a bude dělat všechny ty drobnosti, který si ani neuvědomuješ, že od něj čekáš, a nebude tě srát.

    Příkladem budiž Alfa Romeo - když si sedneš do Alfy Giulietta, jejíž vývoj určitě stál minimálně stovky milionů eur, možná i miliardy, tak z ní cejtíš, že ve srovnání třeba s ekvivalentním Fordem (Focus) nebo Volkswagenem (Golf) je taková "nedotažená". Má technicky super podvozek, super motor, high-tech převodovku a všechny elektronický kraviny, který od ní čekáš.

    Ale tu chybí odhlučnění, tu má převodovka debilní software, onde je zase podvozek blbě naladěnej, takže je ve městě nepohodlnej a funguje jen při ostrý jízdě, támhle jsou blbě udělaný tlačítka, takže se blbě používaj a brzo upadnou...

    Drahý na vývoji aut je to, že musej splňovat miliony různejch, často velmi protichůdnejch požadavků, a očekává se od nich, že všechny budou splňovat perfektně. Když stavíš sporťák, jako většina malejch automobilek, tak ti zákazník odpustí, že tam není místo na nohy, tlačítka jsou na blbejch místech, na budíky je špatně vidět nebo špatně funguje držák na pití.

    Když vyvíjíš auto, který hodláš prodávat normálním lidem, tak tě bude vývoj toho držáku na pití stát stejně, jako u Caterhamu nebo Morganu stojí vývoj novýho modelu.

    Vývoj podvozku tak, aby jeho naladění fungovalo ve všech představitelnejch podmínkách tak, jak si dnešní zákazník představuje, znamená miliony kilometrů naježděnejch prototypama, což je několik let intenzivní práce tisíců lidí.

    A totéž platí o každý blbosti, od hadru, kterým jsou potažený sedačky po tvar zpětnejch zrcátek, ve kterejch musí bejt něco vidět a zároveň nesměj dělat kravál.

    Proto jsou i drahý malosériový sporťáky v mnoha ohledech horší než běžný tuctový auto - protože třeba takovej Aston Martin si nemůže dovolit tu úroveň vývoje a zpracování jako BMW nebo třeba i pitomej Jaguar, kterej je proti Astonu jen asi desetkrát větší.

    Pokud jde o Teslu, tak jsem taky slyšel ne moc pěkný věci o tom, jak jsou ty auta zpracovaný, a dost pochybuju, že se v těch "každodenních věcech" bude schopná vyrovnat třeba Mercedesu nebo BMW, kde na každý píčovině pracovalo pomalu tolik lidí jako na celý Tesle dohromady.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH, BOBASH:
    Cena vývoje kompletně nového modelu NENÍ stanovena vývojem jako takovým, ale tím, kdo ten vývoj provádí...

    Pokud vývoj provádí korporace, kde 200-členný tým létá ze schůze na schůzi na trasách USA-Austrálie-Evropa 20x do týdne a každou větu musí schválit všech 2000 manažerů refreshementu sanitárních provozů v korporátním majetku (čti: čističi hajzlíků), tak ano, vývoj se protáhne a prodraží...

    Pokud se vývoj provádí v malé, flexibilní firmě s jasnou vizí, tak je vývoj výrazně levnější...

    Mno a pokud jde o modifikace na stávajícím podvozku - téměř v každé zemi máš jednu nebo více automobilek, o kterých jsi nikdy neslyšel a které mají často více než srovnatelnou technologii s velkými automobilkami, od kterých berou atestované podvozky a často jen právě ty...

    Krom toho - u elektromobilů většina technologií již nějaký čas existuje, stačí je začít používat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jen abys měl představu - cena za vývoj kompletně novýho modelu, tedy včetně nový platformy, nikoliv využívajícího podlahovou plošinu něčeho, co už existuje, se pohybuje V MILIARDÁCH DOLARŮ. Co jsem to jen zběžně zkoumal, tak třeba vývoj první generace Fordu Mondeo stál 4-6 miliard dolarů (v 90. letech). Ford Mondeo byl tuctovej rodinnej sedan, kterej neměl ŽÁDNOU průlomovou technologii a Ford už takový auta dělal.

    Vývoj modulárního systému MQB (nahrazuje systém sdílenejch podlahovejch plošin systémem sdílenejch komponent, umožňuje to větší flexibilitu, dá se to různě natahovat, zvětšovat a postavit na tom auta v rozpětí od dejme tomu Golfu po rodinný MPV, stojí na tom současnej Golf a Octavia III) stál Volkswagen Group skromnýech $60G.

    Ano. ŠEDESÁT MILIARD DOLARŮ.

    Pro srovnání, současná hodnota majetku Tesla Motors je asi 1,25 miliardy dolarů.

    To by mohlo v podmínkách normální automobilky stačit na vývoj jednoho, možná dvou modelů za předpokladu, že budou zcela konvenční a využívat už existující technologie, včetně toho, že třeba budou mít motory ze stávající nabídky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, ale ten rozdíl je právě dost podstatnej. Právě obrovský náklady na vývoj jsou důvodem, proč už víceméně neexistuje žádná samostatná automobilka, která by vyráběla míň jak řádově miliony aut ročně.

    Když vyrobíš 30 tisíc aut ročně, tak na tom budeš buďto strašlivě prodělávat, nebo ty auta musej bejt zatraceně drahý, nebo budou mít spoustu chyb a "nedoladěností". Na autech "chudejch" automobilek je to vždycky vidět.

    A důvody k nákupu od jinejch automobilek? Stejný, jako byly vždycky. Cena. I obrovský a bohatý automobilky se spolčujou s jinejma, protože vývoj kompletně novýho auta je pro ně příliš nákladnej. Dokonce i Toyota vyvíjí sportovní auta spolu se Subaru (GT 86) a plánuje snad spolupráci s BMW (nová Supra). Alfa a Mazda budou spolu vyvíjet příští MX-5/Spider. A totéž se týká i "normálních" aut.

    Všechny luxusní automobilky, produkující auta v "malejch" počtech (Maserati, Aston Martin, Bentley...) jsou buďto součástí velkejch koncernů a používají jejich techniku, nebo kupujou komponenty jinde.

    Aby vyvinul komplet celý auto a nekupoval věci odjinud, musíš jich vyrobit ročně milion.

    Vsadím se, že i velká část věcí v Tesle bude nakoupená někde jinde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pořád - jediný rozdíl, který v tom vidím, je rozpočtení R&D nákladů na různý počet výrobků, jinak jakmile je nějaký díl vyvinut, tak je to o skládání i u Tesly...

    K nákupu dílů od klasické automobilky nevidím důvod a ani smysl takového počinu, de facto špatně kontrolovatelné externalizace vývoje...?

    Jinak o tom, že by Tesla nějak dramaticky navyšovala výrobu o více než jeden řád, pochybuji - IMHO by to nedávalo ani ekonomickou, ani marketingovou logiku a uvážíme-li zkušenosti Elona Muska, patrně se této chybě vyhne, zvlášť když mu to jeho aktuální monopolní postavení umožňuje..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Hlavní rozdíl je v tom, že velká automobilka používá výsledky vývoje na obrovským počtu modelů - sdílejí se motory, celý podvozkový platformy i veškerý menší součásti. Takže když třeba GM nebo Volkswagen vyvíjí nový auto, tak za to sice utratí stejný peníze jako Tesla, ale utratí je v podstatě jen za skládání komponent. A když Volkswagen vyvine nějakej kus auta, třeba motor nebo přední nápravu, tak ho nakonec použije v desítkách modelů pro několik různejch značek, takže v milionech aut ročně.

    Vyvíjet komplet od základu nový auto je neuvěřitelně drahá věc a v množství aut, jaký Tesla vyrábí, se to sotva může vyplatit. Pokud se má Tesla udržet a stát se skutečným hráčem na trhu, musela by se postupně dostat minimálně na milion aut ročně... pokud by nechtěla nakupovat vlekou část dílů od zavedený automobilky...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak ono to není jen o absolutních číslech - velké firmy možná protočí více peněz a ano, mohou dynamičtěji přelévat peníze třeba do R&D, ale je otázkou, kolik procent jejich cashflow tvoří jednotlivé položky... A také - jaké jsou hodnoty po přepočtení na jedno prodané (nikoliv vyrobené) auto...

    Možná, že Tesla vyrobí za rok jen 31 000 aut, což GM v USA tuším zvládne za týden, nicméně na druhou stranu má menší (levnější) management, nevyrábí na sklad, ani nepotřebuje masivní investice do reklamy v boji o zákazníka - protože zákazník, který chce špičkový elektromobil, vlastně jinou volbu nemá...
    Uvidíme... Já jsem hlavně zvědavý na Project BlueStar...

    Nerad to přiznávám, ale slepě Ti závidím... :(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jakýkoliv nový auto je strašně nákladná záležitost, a naopak problém Tesly je v tom, že je to ve srovnání s "velkejma hráčema" srandovně malá firmička se strašně omezeným rozpočtem na vývoj i všechno další.

    Mluvit o tom, že velký automobilky ve srovnání s Teslou nemají na něco peníze je poněkud srandovní - když to trochu přeženu, tak celej rozpočet Tesly odpovídá u General Motors, Toyoty nebo Volkswagenu tak možná rozpočtu na toaletní papír.

    U Tesly je obdivuhodný už jen to, že se jim podařilo postavit zbrusu nový auto, nezaložený na existující platformě čehokoliv, dostat ho na trh a zdá se, že i prodávat. A navíc jim nejspíš funguje líp, než většina alternativ od "velkejch" automobilek. Což ale neznamená, že mají vyhráno.

    A k tomu ověřování - jedna Tesla Model S by se mi měla dostat zanedlouho do rukou na krátkej test...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Brzy ověříš..?

    Tak očividně se na tom postavit byznys dá - vyrábí, mají dost předobjednávek a z ročního reportu je zřejmé, že svoje technologie i někomu poskytují...
    A dál je zřejmé, že jsou sice ve ztrátě, ale 80% ztráty jde na vrub R&D, což na (stále ještě) začínající automobilku IMHO není vůbec špatné...

    Hlavně ono "dělat EV" znamená začít vyvíjet komplet od začátku - zcela jinou konstrukci i některé systémy vozu - to je hodně finančně náročné a v situaci, kdy některé automobilky zcela ruší i "spalovací" vývojové týmy (kamarád byl ve škodováckém, dodělali poslední koncept s posledními zbytky rozpočtu a konec), tak prostě na vývoj EV nemají zdroje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, Tesla je super tím, že nabízí to jediný, kde má EV šanci - tedy věc, která je hezká, rychlá a cool, protože takovou věc si lidi koupěj z nadšení. A navíc to vypadá, že asi i nějak plus mínus funguje i v reálným světě (což si snad brzy ověřím).

    Ale pořád je otázka, jestli Tesla dokáže existovat jako udržitelná automobilka - má sice možná nejlepší elektromobil na světě, ale pořád nikdo neví, jestli se na tom dá postavit byznys.

    Ostatní výrobci nemají o tolik horší technologie - oni se často spíš nesnažej dělat EV, protože můžou dělat jen vývoj a čekat, Tesla to musí hned hrnout na trh.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nissan Leaf je spíš marketingově úspěšný experiment, než seriozní elektromobil - nebo-li "nedovyvinutá technologie" - ale jako první přišli s celkem rozumnými parametry (dojezd 150 km je ve velkých městech dostatečný na týden) a pokročilými technologiemi ovládání...

    Ale pořád platí že mají-li se elektromobily uchytit, musí upoutat pozornost těch, kteří mají peníze na nákup nového vozu - což jde jen tehdy, pokud elektromobil umí cca to samé co spalovač - buď dojezd, nebo akceleraci. Tesla zvládá obojí, BMW spíš tu akceleraci (a láká k odzkoušení i lidi z mého okolí, co donedávna elektromobilitu považovali za nesmysl odsouzený k zániku), Leaf...mno...třeba v příští generaci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A Nissan Leaf je co? Nemluvě o tom, že elektromobil má každej druhej, ale jen málo automobilek se vrhne do toho prodávat je komerčně, protože to většina považuje za ještě nedovyvinutou technologii..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno v podstatě jediný vážný konkurent Tesly je momentálně BMW, které těží ze své finanční síly a toho, že celá léta pracuje na různých obskurních projektech a je to tak jediná "klasická automobilka", která byla schopna vytvořit plnohodnotný elektromobil...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Ford začíná s elektromobilitou. Jde třemi cestami - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=789618
    BLO_GROS
    BLO_GROS --- ---
    Řídili jsme elektromobil BMW i3. Je zábavný a mění dosavadní návyky - iDNES.cz
    http://auto.idnes.cz/bmw-i3-cnx-/automoto.aspx?c=A130717_231349_automoto_vok
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno, asi to zkusí, ale nevím, nevím... Přijde mi to jako dost chabý přístup...
    Navíc znám člověka, co dělal v jejich vývojovém týmu a dělal na nových vozech a poslední prototyp se skoro ani nepostvil (kvůli penězům) - pak ten tým rozpustiili..
    Je otázkou, zda za situace, kdy Škoda není schopna provozovat ani "standardní" vývojový tým, je schopna vyvíjet elektromobil, natož konkurenceschopný...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    I Škody pojedou brzy na baterky. Klasický hybrid nebude - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=783432
    FURAN
    FURAN --- ---
    Rimac - Electric Concept One Super Car 1088hp - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=1qodSfhk360
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    The New York Times is trying to kill electric car..
    A Most Peculiar Test Drive | Blog | Tesla Motors
    http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně tak... A protože ti přátelé se chtějí cítit bezpečně, tak is pořídili "víc železa" v podobě X5... Původně byl sice ve hře i Hummer H2, ale ten by se obtížně točil v garážích...

    Tak to jsem nikdy nezkoušel, nicméně se rozjíždím "na pohodu"... Ono beztak ve městě to je většinou tak, že z prvního semaforu to zvolna rozjedu na 40 a už vyřazuju a na volno dojíždím do kolony před další červenou, případně tam plynule hážu za 2, když blikne zelená a kolona se stihne rozject dřív, než k ní dojedu...
    ...obdobně, když jsem mimo město... +- konstantní rychlost, někdy i "schovka" za náklaďákem...

    Mno, to už je celkem brutální rozdíl... :(

    Jo, teď jsem si to měřil a jsem na padesátce za 15 vteřin.. Takže těch 26s je váždě nějak divný údaj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Šance na přežití v X5 oproti Octavii je výrazně vyšší, protože X5 je větší. Ale stejně tak je větší šance na přežití v X5 oproti Yetimu, protože je větší, v 535d proti Octavii nebo dokonce v 535d proti Yetimu, protože Yeti je sice SUV, ale menší a lehčí SUV a víc železa vyhrává.

    Jako economy run si představ způsob jízdy, kdy na křižovatkách překážíš i náklaďákům, jezdíš neustále 10-20 km/h pod limit, všichni tě předjíždějí a trouběj na tebe, protože brzdíš provoz. To je způsob jízdy, jakej je potřeba, abys dosáhl normovaný spotřeby dle eurocyklu.

    S tím rozptylem máš samozřejmě pravdu. Ale v reálu je to tak, že když jedeš opravdu úsporně, podle předpisů, ale ne vyloženě tak, aby jsi brzdil provoz, dá se u většiny aut dostat na spotřebu o kousek vyšší než je udávaná.

    Když vezmu jako příklad to Mini, se kterým jsme na novinářský prezentaci něco takovýho zkoušeli.

    Udávaná spotřeba byla 5,8 litru

    Když jsme se opravdu snažili jet na spotřebu, jelo to za asi 6,5 l/100km
    Když jsme jezdili normálně, žralo to 8-13 l/100km
    Když jsme "testovali jízdní vlastnosti" v alpským průsmyku, žralo to přibližně 23 l/100km

    Ad akcelerace na 50 km/h za 26 sekund. Normální dnešní auto má maximální zrychlení 0-100 km/h za 8-10s, velmi pomalý auto kolem 15s. Za 26s se na stovku dostane velmi pomalý starý auto - kupříkladu Škoda 105 má zrychlení 0-100 km/h za 24s.

    Takže 0-50 km/h za 26s odpovídá (vzhledem k tomu, že zrychlení není lineární, ale s rostoucí rychlostí se zpomaluje) zhruba stopětce akcelerující na třetinu plynu. I dráhovej cyklista to zvládne za poloviční dobu...

    Nikdo takhle nejezdí, nikdo nejezdí tak pomalu jako v tom testu a proto se v reálným světě nedá dosáhnout spotřeby, jaká ti v tom testu vyjde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Právě... A šance, že mne sejme někdo ve Fábce, "Oktávce f metle", Prassatu, nebo něčem podobném, je výrazně vyšší... Stejně tak moje šance na přežití, pokud zrovna pojedu v masivním SUV... A o to jde...

    Nemám úplně představu, co se reálně skrývá pod pojmem "economy run"... Prostě když jsem spěchal a moje jízda měla charakter brzda-plyn, tak šla spotřeba nahoru... Když jsem měl čas a jel "na pohodu", tak byla spotřeba třeba o čtvrtinu nižší..

    car slowly accelerates to 50 km/h in 26 s (manual: 5 s, 9 s and 8 s in the 1st, 2nd and 3rd gears, with additional 2 × 2 s for gear changes)
    Nevím, jestli se takhle rozjíždí Avie, ale to by celkem odpovídalo normálnímu rozjezdu...
    FESTER
    FESTER --- ---
    neni nad electricky auta ....

    16 Fisker Karmas Catch Fire In Hurricane - Business Insider
    http://www.businessinsider.com/16-fisker-karmas-catch-fire-in-hurricane-2012-10
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Moderní auta nemají nic jako "podvozek" a "karoserii", a SUV jsou už dnes dělaná "ohleduplně", tedy tak, aby to auto bylo kompatibilní s deformačními zónami toho, co trefí. Nechat se trefit od X5 ve Fabii asi bude průser kvůli rozdílu v hmotnosti, ale X5 vs. 530d bude rozdíl velmi malý. A pětka bude agilnější, srovnatelně prostorná nebo prostornější, úspornější a rychlejší. A levnější.

    A jezdit pod udávanou spotřebu dle EU metodiky prostě v reálném světě nejde. Respektive jde, ale bude to znamenat šílený economy run, kdy tě budou všichni ostatní chtít zabít a budou tě předjíždět Avie. Spotřeba může kolísat o hodně víc než 10-20%, já se s většinou aut pohybuju někde mezi 120-400% udávané spotřeby (třeba takový Mini Cooper S dokáže jezdit za 6 litrů nebo taky za 23 litrů :)).

    Test pro EU metodiku spotřeby vypadá takhle:

    New European Driving Cycle - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

    Podívej se na ty časy zrychlení - z 0 na 50 km/h za 26 s? To je zrychlení plně naložené Avie.

    Stejně tak test EPA je jen laboratorní, o skutečném jsem věděl jen o tom z Motor Trendu, jestli z Edmunds dokázali v reálném světě najezdit 430km, tak beru zpět.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Aha... Chybička se vloudila... :(

    Bavili jsme se o využití SUV ve městě a příměstských oblastech... Nejsem si vědom toho, že by dálnice někde vedla skrz... Stejně tak pochybuji, že by k tomu mohlo dojít při jízdě 50-60 km/h...
    Myslíš že není rozdíl mezi Tvým podvozkem v cizím autě a cizím podvozkem v Tvém autě...?

    Vedle té X5 parkuje už asi 6 let 330i, to mi nepřijde jako až tak staré auto - a zatím bez problému, akorát jednou oprava podvozku kvůli přistání v příkopu (náklaďák jedoucí v protisměru je prostě argument, kterému se neodporuje)

    Ale jo, jde jedit pod udávanou spotřebu... Ale chce to dost cviku... Jednu chvíli jsem dělal obchoďáka pro jednu podvodnou společnost s látkama a nalítal i přes 500 km denně (okolo 1500 á 5 dní) a ta spotřeba fakt dost kolísala i na stejné trati podle toho, jakou jsem měl zrovna náladu.. Tak o 10-20% oběma směry...

    Podle kterého reálného testu...? Pokud vím, tak oficiální je jen ten od EPA, který dopadl 480 km(2c) / 426 km(5c)
    Plus pak jsou mi známy ještě 2 další nezávislé testy v rámci akce "Půjč si Muskovo fáro"
    MotorTrend - 380 km
    Edmunds.com - 430 km

    Dej vědět! Přijdu se mrknout... Rád bych viděl Teslu v reálu... ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Elektromobily...

    Dojezd: při 90km/h to není ani náhodou, mám pocit, že je to dojezd v EU režimu pro měření spotřeby, kterej nemá s realitou vůbec nic společnýho.

    Reálná situace - trasa Strašnice - centrum Pardubic má 104 kilometrů (děkuju za informaci, jak dlouhá je trasa, kterou jezdím každej tejden, ale zcela překvapivě to vím líp než ty): http://mapy.cz/...bice_ulice%20Sladkovsk%C3%A9ho%2C%20Pardubice%2C%20okres%20Pardubice&rp=%7B%22criterion%22%3A%22fast%22%2C%22toll%22%3A%22free%22%7D

    Abych ujel tuhle trasu a zůstala mi ta cca 15 km rezerva, jel jsem celou cestu rychlostí MAXIMÁLNĚ 70-75 km/h, většinou kolem 60, do kopců jsem zpomaloval, z kopců jsem to nechával rekuperovat, kdekoliv to šlo, co nejmíň jsem brzdil, zrychloval jen když to bylo fakt potřeba, nikde jsem nic nepředjel... totální ekojízda. Jel jsem to přes dvě hodiny, tuším asi dvě a půl. To znamená průměrnou rychlost asi 30-40 km/h.

    Reálnej dojezd i v tomhle režimu je opravdu 120-130 kilometrů, na těch 160 by člověk musel jet ještě víc "eko" - což je ale ve skutečném provozu nemožné.

    Žádná skrytá rezerva tam není, když jsem ten krám jel vrátit, tak mi v garáži vyhodil pojistky a nedobil se, takže jsem do Prahy vyrážel s asi 80% baterie. Do Strašnic jsem dojížděl téměř na nule a už asi dva kilometry předtím to zapnulo "želví režim" (na palubní desce se rozsvítí želva a začne ti to ubírat výkon, protože ti zbejvá dojezd v řádu stovek metrů až kilometrů, tak aby ses měl čas někam odklidit).

    Je to stejný jako se spotřebou, za udávanou spotřebu benzínu taky jezdit nejde.

    ad 20 kWh - počítal jsem s účinností nabíjení 80%, baterka má skutečně 16 kWh.

    Ad Tesla a velikost - ne, nikoliv špatně. Kdyby Tesla nebyla velká jak je, nemohla by mít baterky, které má. Nejde jen o to, že by se tam fyzicky nevešly (což by se do i-MIEV nevešly, ani kdyby to byl nativní elektromobil, což ostatně do jisté míry je - Mitsubishi i se už od základu vyvíjelo s myšlenkou na elektromobil), ale taky by byly nesmyslně těžké.

    Udávaný dojezd Tesly je taky nesmysl, podle reálných testů je to 380.

    Jinak mám slíbený test Tesly, tak uvidíme, co budu říkat potom :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A nedíval ses na to Mini TAKHLE NÁHODOU bez daně? http://mini-invelt.com/assets/MINI/CenyvozuMINI032012aktual.pdf

    A výbavu na úrovni Fabie v plné palbě nemá ani náhodou, Mini One nemá kupříkladu v základní výbavě ani klimatizaci, kterou dostaneš už v low-cost Fabii za 225 tisíc. Fabia bez klimatizace stojí 200 tisíc, tedy téměř přesně polovičku toho, co Mini. Ekvivalentem Fabie v plné palbě (za půl mega) bude Mini za 800 tisíc.

    Ad převrácení - nejde o náraz, ale třeba o "zakopnutí" přes svodidla na dálnici (znám člověka, kterej přesně takhle šel přes střechu s Lexusem RX400h, kdyby měl místo něj GS nebo LS, tak se mu to nestalo). Kromě toho SUV hůř brzdí, hůř zatáčí a reálně není o moc bezpečnější, protože ten rozdíl "na" vs. "pod" nemá moc význam, pokud to druhý není náklaďák.

    Pokud bych měl volit něco s ohledem na spolehlivost, rozhodně to nebude moderní a šílenou technikou napěchované BMW. Poznat auto do posledního šroubku si mohl možná u 20 let staré E34, u novýho určitě ne. Kromě toho mám z aktuální generace pocit, že to s tou značkou jde kamsi do hajzlu (ale to je na delší povídání a patří to jinam).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam