• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Loading interface...
    http://oenergetice.cz/...-jezdi-jiz-1-milion-elektromobilu-prudce-rostoucim-prodejum-dominuje-tesla/
    No, ted uz je to 1,1M a dva miliony dosahnou nekdy na zacatku roku 2020
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Chápu, že v Německu to bude asi trošku o něčem jiném, ale minimálně v měřítku ČR se při nájezdu 400km bavíme o cestě napříč republikou, případně do Brna a zpět.

    Co se týče mne osobně, tak nejedu-li MHD, mám to do práce 14 km, na chalupu cca 80 a k rodičům asi 130.
    Takže u mne by byl dojezd 150 km naprosto postačující.

    Ale kdysi jsem chvíli dělal obchodního zástupce a tam jsem jezdil 450-650 km denně, tak 2/3 mezi 8 a 14 hodinou. Tam chápu, že potřeba dojezdu nad 300km není o kompenzaci mikropenisu, ale o reálné potřebě..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    chotebor nie je ani tak daleko od brna, to keby tam bola na kuk tm3 to by som prisiel pozriet, ak by mi to nejako casovo vyslo
    PER2
    PER2 --- ---
    hmm, nyx/tesla sraz ;))
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    JANOS: záleží samozřejmě na tobě :) Choteboř bude fajn :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    TOXICMAN: Prvni tyden v cervenci urcite budu celej na Festivalu Fantazie v Chotebori, a Tesla bude k dispozici na predvadecku. Do te doby planuju akorat Slovensko v dubnu, ale mozna se nejaky dlouhy vikend v kvetnu najde...
    PER2
    PER2 --- ---
    JIMIQ:
    Model X Towing a Chevy Silverado Truck out of a Supercharger Station
    https://www.youtube.com/watch?v=ClDpGqj3PGA&feature=youtu.be
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    JANOS: super, gratuluju... kdybys byl v ČR, neuvažoval bys o pidisrazu pro Tesla fans ? :) v zásadě bych dorazil kdy a kam by sis řekl :) chtěl bych se mrknout na vlastní oči :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: určitě zůstává hromada "nevýhod" elektromobilů. Pro mě je třeba ten dojezd 400km minimum, ale jsou lidé, kterým stačí 150. A sportovnější spalováky mají do 700km, tam ten přechod bude rychlejší. Myslím, že do roku 2040 by měla většina problémů pro "běžného" automobilistu (nemá garáž, jezdí týdně 200km na chalupu a zpátky) vyřešená

    Světový rekord. Třetina nových aut v Norsku jezdí na elektřinu – Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/.../493380-svetovy-rekord-tretina-novych-aut-v-norsku-jezdi-na-elektrinu.html
    tady nějaké pozitivní zprávy. Začíná se asi projevovat odkládání nákupu auta než bude k dispozici "správný" elektromobil. Celkový trh o 5% pokles. Hodně lidí čeká na TM3, která se začne prodávat někdy teď
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JANOS: Ve chvili kdy bude dobijeci sit svoji hustotou srovnatelna s cerpacimi stanicemi, budou tam super chargery a cena za kWh bude oscilovat v procentech - pak muj argument o akcnim radiusu zmizi jak para nad hrncem.

    Ale v soucasnosti kdy se bavime o rozptylu od "zadarmo" po 7 CZK/kWh to proste neni OK.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LINKOS: OK. Na to jsem se vlastne ptal, z prispevku i jinde na nyxu to vypadalo jinak.

    JIMIQ: + DZODZO: Rozumim a chapu.
    -- --

    Stale tedy ale mam nazor jiny. Omezeni zpusobene tim ze se to musi resit, planovat, jakoby s tim "hospodarit", je zakladni bariera. Zatim. Urcite se to zmeni a ja jsem od zacatku velky fanda elektromobilu. Jeste pred par lety jsem mel podobny nazor jako vetsina lidi zde, ale dneska se snazim usetrit kazdou minutu. Ano, nyx je pro me prakticky jediny socialni kontakt a vyuzivama male casove useky kdy treba na neco cekam a cas efektivne moc vyuzit nejde.

    Ja mam skoro 12 let stare naftove auta a jsem s nim stale velmi spokojen, jedine co me skutecne trapi je pouze 45l nadrz. Dalsi auto ktere budu kupovat jako daily car tak za 3 roky bude mit urcite 70+l nadrz.

    Uznavam ze pro cloveka s vlastni garazi u domu muze byt i elektromobil s vyrazne nizsim dojezdem nakonec lepsi, protoze kazdy den zaparkuje a pripoji auto do nabijeni. Takze odpada dalsi reseni.

    Ja v zasade souhlasim s timhle pohledem, byt me soucasne potreby koliduji s bodem 6) : [ LAUNCHER @ Elon Musk (SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink atd.) ]
    Pak jsou tu taky lidi jako ja, kterym je burt jakou to ma ekologickou stopu, ale chceme to proste kvuli:

    1) zrychleni
    2) tichu
    3) nevrzajicimu interieru od vibraci z ICE
    4) vykonu na libovolne otacky
    5) nizkemu tezisti
    6) nekonecnemu dojezdu - mam garaz a jezdim jen pod 200km (tzn nebudu muset 2x mesicne na benzinku jako ted)
    7) bezudrzbovosti ohledne motor/spojka/prevodovka, nizsimu opotrebeni brzd

    -- --

    K tomu je potreba dodat (a sem jsem se chtel vlastne v diskuzi dostat) ze prave nizsi udrzbovost a potencialne vyrazne vyssi zivotnost je mozna az kdyz ostatni casti auta budou proto take navrzeny. Chapu ze premiove auto s hlinikovou karoserii a kvalitnim interierem ktery se vyplati po letech renovovat, muze byt navrzeno a slouzit treba 25 let. Ale Fabie, jako uplny low-end automobilove nabidky, tohle splnovat nebude - a bude-li jednou stat jeden prumerny rocni plat - pak uz vubec ne.

    Ja k tomu tedy dodavam bod 8) Potencialne velka zivotnost, potencialne mit auta jako investici o kterou se staram (profit je v uspore, ne v prime monetizaci) a ne jako statek stredni doby spotreby. To ale bude platit IMHO maximalne u tech lepsich aut, alespon stredni tridy (Superb a vyssi)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co se týče placení za rychlodobíjení
    Lidl a elektromobilita - Lidl Česká republika
    https://www.lidl.cz/cs/Lidl-a-elektromobilita-5677.htm
    Lidl (zatím a nemyslím že na tom budou brzo něco měnit) nabízí rychlodobíjení zdarma (je to teda asi jenom 20kW, ale za tu půlhodinu nákupu to dobije víc, než kolik sežere jízda tam, v průměru :-) )
    a imho se budou přidávat další prodejci, když nebudou chtít přijít o zákazníky
    WINGAS
    WINGAS --- ---
    Už druhý rok jezdím s Nissanem Leaf 24 kwh, stačí i mi jako jediné auto a že by mě menší dojezd nějak výrazně omezoval ani necítím. Jen delší cesty se musí plánovat s dobíjením a trvají trochu déle.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Pozdravujem zo Svajciarska, odkial to mam k rodine na Slovensko a Cesko 700-1200km. Uvidime za 3 mesiace ako sa bude jazdit v Tesle Model 3...
    Ja sa nijako nebojim... Ze akcny radius 170km :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: 90% ludi auto vyuziva tak, ze by im dojazd 400 km bohate stacil, ja napr. najazdim rocne asi 20kkm ale nie som ten typ co by siel autom na dovolenku do chorvatska, radsej si tam zaletim lietadlom, zatial najdalej vo svojom zivote som bol autom asi z brna do kosic a to by som kludne dal aj s tym elektrom s 1-2 hodinovymi zastavkami na nabijanie
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    PETER_PAN: vubec nic o autech nevim,jen mam v oboru skolu a pulka rodiny a spousty znamich v nem dela a to vcetne vyvoje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PETER_PAN: a predstav si ze jsou lidi co si koupili prvni generaci leafu s dojezdem kolem 100km. Kazdy clovek ma jine potreby. Ja treba tydne ujedu 20km a dvakrat rocne 300, pricemz pak auto tyden stoji na miste (muze se tu dobu dobijet z obyc zasuvky).
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LINKOS: Ja vim ze zadelavam na flame, ale jaky ma clovek jako ty zkusenosti s automobilismem? Nemyslim to prezirave, nebo urazlive.

    Jako chapu svoji 60 letou tetu ze si na duchod poridila novou fabii, ale to opravdu neni universalni daily car (kor pro rodinu, nebo jako hlavni ci jedine auto v rodine ci jine skupine). Take 400km dojezd je krome primestske dopravy naprosto nedostatecny.

    Udavany dojezd elektromobilu je vzdy vyrazne nepresnejsi nez u auta na spalovaci pohon. Auto na spalovaci pohon ma volnobeznou spotrebu typicky 0.6-1l/hod. a to vc. vytapeni (mimo extremni podminky) nebo klimatizace. U elektroauta je vytapeni energeticky narocnejsi nez klimatizace. Ano za jizdy treba Jaguar umi ztratove teplo baterek vyuzivat k vytapeni (a verim ze jini vyrobci take), ale jakekoliv postavani v kolonach, nebo neplynula jizda se projevuje na dojezdu krvave.

    Navic dojezd je proste jedna hodnota. Akcni radius je mene jak 1/2 dojezdu. Potrebujes zapocitat rezervu, IMHO tak 15-20% dojezdu a pak teprve mas 1/2 jako akcni radius. Tj. auto co ma maximalni dojezd 400km ma akcni radius 170km a to je na universalni daily car podle me stale malo. Ano z Prahy mam chalupu take nejakych 130km, ale celkovy vikendovy najezd byl vzdycky kolem 450-500 km (pojezdy kolem, nekoho navstivis). Ted co ziju v Nemecku jsou najezdy skokove vetsi, z 20kkm rocne se dostavam na 30kkm rocne a to zdaleka nejsem mainstream lidi co potrebujou auta na denni bazi. Rocni najezdy kolem 35+kkm rocne s tim ze to auto potrebujes a potrebujes se na nej spolehnout, jedes nekam 200km+ jsou uplne bezne.

    Navic s nabijenim je to ted ohromna smakulada. Bezne se da koupit kWh za 5 CZK, nebo za 7 CZK. Ale doma se muzes dostat na nabijeni za 2,5 CZK, nebo 3,5 CZK (ano chapu ztraty AC/DC a ze ten domaci proud nakupujes AC a na nabijeckach nakupujes uz rovnou DC). To je presne ono, predstav si ze by stal benzin nekde 30 CZK a jinde 70 CZK za litr a ty bys mel dojezd 400 km a cepovani trvalo az nekolik hodin. To proste neni OK.

    Psychologicka hranice je IMHO 1000km dojezd podle nejake modernejsi metodiky pro Evropu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: to zas ne. Neco ve veku 3-5 let, dle ceny a mych fin moznosti


    LINKOS: tak si ty prachy nachystej na rok 2025
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JIMIQ: az bude e-fabia za 400k a dojezdem 400km,budu mezi prvnimi co si pujdou stoupnout do fronty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam