• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Nechápu. Jakože by ještě k tomu atomatickém šestikvaltu, co dnes většina ICEV má, byl někde přibastlem ještě (skrytý?) dvojkvalt...?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to by mozno vyriesila nejaka 2-stupnova prevodovka, ale to by zasa cele vozidlo zbytocne komplikovalo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Motoru. Protože motor má různou účinnost při různých otáčkách, různých otevřeních plynu atd.

    Samozřejmě to ale závisí i na autě. Obecně:
    – aerodynamičtější auta mají tu spotřebu na rychlosti závislou míň, neaerodynamický víc.
    – větší motory a diesely mají závislost na rychlosti menší než menší motory
    – přeplňovaný motory jí naopak mají větší
    – elektromobily jsou na to taky dost citlivý. třeba Kia e-Niro "žere" při 160 km/h skoro 2x tolik co při 130.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nechtel napsat ucinnosti motoru, na tu sere pes a je vzdy smesne mala, ale ucinnosti auta, ktera je u velkych motoru zalostna pri nizkych rychlostech/otackach.

    OMNIHASH: variabilita je napric modely (resp. typy karoserie). Mas pravdu v tom, ze trend rustu odporu vzduchu je kvadraticky rostouci, jenze jej musis srovnavat nikoli s pohybem chodce ale s ostatnimy ztratamy toho jednoho vozu. Jedine tak to dava radovy smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Spotřeba není závislá jen na odporu vzduchu, ale i na valivým odporu, kterej neroste se čtvercem, a taky na účinnosti motoru, která se mění s otáčkama a spoustou dalších věcí.

    Jsou auta, u kterých je ten rozdíl relativně malej (typicky velký motory a diesely), jsou auta, u kterých je ten rozdíl extrémní (nějakej malej přeplňovanej tříválec, kterej se na těch 160 dohrabe s nohou na podlaze a otáčkama u omezovače).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: to je sice pravda, ale to jsou všechno efektivně konstanty, moc aut s měnitelnou geometrií není a to proudění se taky chová v normálních cestovních rychlostech uniformně .
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: toto je vzorecek tlaku, a ne vzorecek prace potrebne pro prekonani toho tlaku. Pri pocitani prace uz pak musis vzit v potaz faktory jako treba aerodynamicky tvar aut, resp. ten koeficient rozrazeni vzduchu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: odpor vzduchu je přímo uměrnej čtverci rychlosti, 100 má 40% spotřebu, co 160 v jakýmkoliv autě.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rychlost má drastickej vliv na spotřebu/dojezd u všeho. I auta na benzín většinou žerou při 100-120 km/h klidně polovinu toho co třeba při 160. Akorát u EV je to víc vidět.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som videl nedavno na dialnici zoe, isiel vo veternom tieni za kamionom, pozeram, ze u toho ma rychlost dost drasticky vliv na dojazd narozdiel napr. od klimatizacie:

    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/zoe/baterie-a-nabijeni.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já teda v Pardubicích viděl TMS před lety (nevím kolik ale bude to 5+) a pak taky BMW i3, Leafa, Citigo IV, e-Up...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No on ale píše že poprvé viděl Teslu obecně. Já v Praze vídám tak tři denně, pokud vyjedu někam autem, a i v Pardubicích je už pár let vídám úplně běžně... První jsem viděl před 8 lety :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: Design se mi moc libi.

    Bohuzel: baterie jenom 35.5 kWh

    Takze tohle ne, poprosim dalsiho kandidata...

    Zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_e
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som tmx videl prvykrat uz dost davno na salasi krajinka, bol som tam odvtedy asi 3x a vzdy tam bola zaparkovana nejaka tesla na nabijacke https://www.salaskrajinka.sk/sk/index.html
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Prostějov, ale je možné,že jsem nějakou Teslu viděl i dřív a nepoznal. :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Ja teda v CR model X take prakticky nevidel. Jo v Nemecku ho potkavam relativne casto. A mam na nej radar, pac je to moje vysnene auto :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Dneska? Poprvé? Kde bydlíš, proboha?
    KEB
    KEB --- ---
    Dneska jsem poprvé viděl na vlastní oči Teslu konkrétně model x. Podle polepu asi firemní...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Třeba pro mne by byl dojezd naprosto pohodový, já za poslední 2 týdny ujel asi 150 km a většinu z toho na výletech do IKEA, HORNBACH a OBI....

    Ale přijde mi to jak hračka do Happy Meal nebo k nějakêmu supervýhodnému balení lentilek...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mě se to hrozně líbí, ale kombinace dojezdu a ceny z toho dělá luxusní hračku nebo popojíždědlo do města, který bude fungovat jako druhý až tak pátý auto v rodině.

    Prostě jako elektrický Mini, to je taky super, ale jako jediný auto úplně na prd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam