• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: to myslim pre elektromobil
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Nechápu. Jakože by ještě k tomu atomatickém šestikvaltu, co dnes většina ICEV má, byl někde přibastlem ještě (skrytý?) dvojkvalt...?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to by mozno vyriesila nejaka 2-stupnova prevodovka, ale to by zasa cele vozidlo zbytocne komplikovalo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Motoru. Protože motor má různou účinnost při různých otáčkách, různých otevřeních plynu atd.

    Samozřejmě to ale závisí i na autě. Obecně:
    – aerodynamičtější auta mají tu spotřebu na rychlosti závislou míň, neaerodynamický víc.
    – větší motory a diesely mají závislost na rychlosti menší než menší motory
    – přeplňovaný motory jí naopak mají větší
    – elektromobily jsou na to taky dost citlivý. třeba Kia e-Niro "žere" při 160 km/h skoro 2x tolik co při 130.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nechtel napsat ucinnosti motoru, na tu sere pes a je vzdy smesne mala, ale ucinnosti auta, ktera je u velkych motoru zalostna pri nizkych rychlostech/otackach.

    OMNIHASH: variabilita je napric modely (resp. typy karoserie). Mas pravdu v tom, ze trend rustu odporu vzduchu je kvadraticky rostouci, jenze jej musis srovnavat nikoli s pohybem chodce ale s ostatnimy ztratamy toho jednoho vozu. Jedine tak to dava radovy smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Spotřeba není závislá jen na odporu vzduchu, ale i na valivým odporu, kterej neroste se čtvercem, a taky na účinnosti motoru, která se mění s otáčkama a spoustou dalších věcí.

    Jsou auta, u kterých je ten rozdíl relativně malej (typicky velký motory a diesely), jsou auta, u kterých je ten rozdíl extrémní (nějakej malej přeplňovanej tříválec, kterej se na těch 160 dohrabe s nohou na podlaze a otáčkama u omezovače).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: to je sice pravda, ale to jsou všechno efektivně konstanty, moc aut s měnitelnou geometrií není a to proudění se taky chová v normálních cestovních rychlostech uniformně .
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: toto je vzorecek tlaku, a ne vzorecek prace potrebne pro prekonani toho tlaku. Pri pocitani prace uz pak musis vzit v potaz faktory jako treba aerodynamicky tvar aut, resp. ten koeficient rozrazeni vzduchu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: odpor vzduchu je přímo uměrnej čtverci rychlosti, 100 má 40% spotřebu, co 160 v jakýmkoliv autě.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rychlost má drastickej vliv na spotřebu/dojezd u všeho. I auta na benzín většinou žerou při 100-120 km/h klidně polovinu toho co třeba při 160. Akorát u EV je to víc vidět.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som videl nedavno na dialnici zoe, isiel vo veternom tieni za kamionom, pozeram, ze u toho ma rychlost dost drasticky vliv na dojazd narozdiel napr. od klimatizacie:

    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/zoe/baterie-a-nabijeni.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já teda v Pardubicích viděl TMS před lety (nevím kolik ale bude to 5+) a pak taky BMW i3, Leafa, Citigo IV, e-Up...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No on ale píše že poprvé viděl Teslu obecně. Já v Praze vídám tak tři denně, pokud vyjedu někam autem, a i v Pardubicích je už pár let vídám úplně běžně... První jsem viděl před 8 lety :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: Design se mi moc libi.

    Bohuzel: baterie jenom 35.5 kWh

    Takze tohle ne, poprosim dalsiho kandidata...

    Zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_e
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som tmx videl prvykrat uz dost davno na salasi krajinka, bol som tam odvtedy asi 3x a vzdy tam bola zaparkovana nejaka tesla na nabijacke https://www.salaskrajinka.sk/sk/index.html
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Prostějov, ale je možné,že jsem nějakou Teslu viděl i dřív a nepoznal. :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Ja teda v CR model X take prakticky nevidel. Jo v Nemecku ho potkavam relativne casto. A mam na nej radar, pac je to moje vysnene auto :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Dneska? Poprvé? Kde bydlíš, proboha?
    KEB
    KEB --- ---
    Dneska jsem poprvé viděl na vlastní oči Teslu konkrétně model x. Podle polepu asi firemní...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Třeba pro mne by byl dojezd naprosto pohodový, já za poslední 2 týdny ujel asi 150 km a většinu z toho na výletech do IKEA, HORNBACH a OBI....

    Ale přijde mi to jak hračka do Happy Meal nebo k nějakêmu supervýhodnému balení lentilek...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mě se to hrozně líbí, ale kombinace dojezdu a ceny z toho dělá luxusní hračku nebo popojíždědlo do města, který bude fungovat jako druhý až tak pátý auto v rodině.

    Prostě jako elektrický Mini, to je taky super, ale jako jediný auto úplně na prd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam