• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Německý auta můžou působit nudně, protože jsou všechny stejný, nebo minimálně stejný v rámci koncernu, ale všechny, do jednoho, mají design plnej "čistě designovejch" prvků. Prolisy, linky, spoilery, nádechy, výdechy, lišty, kraviny.

    Tesla působí tak "divně" právě tím, že je hrozně "nedesignová", respektive absolutně minimalistická. Jen aerodynamika, nic jinýho.

    PETER_PAN: Já se vůbec nebavím o tom, co se komu líbí nebo ne. Někomu se může líbit víc bavorák, někomu Tesla, mě se třeba Model 3 a řada 3 líbí oba, Model S s tím novým divným čumákem moc ne, řada 7 od BMW s mega ledvinkama mi přijde hnusná. Ale to není podstatný.

    Podstatnej rozdíl je, že jak to BMW, tak i třeba Audi, VW nebo BMW mají "víc designu". Oproti Tesle je na nich mnohem víc věcí, který tam být nemusí a jejich jedinej účel je nějak vypadat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: je to hafo subjektivne, mne naopak vsetky tie nemecke auta pridu fadne a na jedno kopyto, koncern ani nehovorim, kazdopadne ked vidim kolko ludi jazdi v roznych hnusnych oploch a vwckach ci dokonca multiplach, tak si nemyslim, ze tito ludia hladia na design, zaujima ich hlavne uzitkova hodnota
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To nevím čím – design je sice subjektivní, ale objektivně lze říct, že Tesly a zvlášť Model S víceméně postrádají jakýkoliv čistě designový prvky. Na většině aut najdeš různý prolisy, zlomy, křivky, komplikovaný prvky, který tam jsou převážně pro design. Model S (a víceméně i 3, X a Y, s výjimkou dveří u X) je naprosto čistý auto, tam čistě "designový" není skoro nic.

    Srovnej Model 3:


    A třeba přímou konkurenci, BMW 3:


    For the record, mě se to BMW 3 líbí víc (hybridní 330e mám tenhle tejden na test a nejradši bych jí místo vrácení koupil, ale taky je mi jasný, že za 5 let bude vypadat "staře", kdežto Model 3 bude vypadat i za 10 let stejně bezpohlavně jako vypadá teď.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Zajimavy, jak se nazor muze lisit. U me to prave evokuje spis noname asijskej design kterej chce zaujmout za kazdou cenu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Mimo Cybertrucku a Falcon dveří u Modelu X mi naopak přijdou Tesly výjimečný především tím, že se jejich design NESNAŽÍ bejt cool a očividně jsou navrhovaný záměrně tak, aby jejich design neohromil, ale taky nestárnul. S, 3, X a Y jsou víceméně čistá aerodynamika a praktičnost.

    Tím možná působí tak divně a nudně, protože všechny ostatní automobilky se naopak snaží mít "módní" design, kterej zastará, protože je to jedna z motivací, proč si koupíš nový auto.

    DZODZO: Dá se snadno udělat i špičkově aerodynamický auto, který zároveň vypadá zajímavě, ale tady to očividně nebyl cíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty rozdíly nejsou o detailních parametrech, to, že každej model se vyrábí se šesti motorama a v patnácti výbavách je jiná věc. Tady jde o to, že se každý auto vyrábí v X-typech karoserie.

    To s elektromobilama naopak zintenzivní, protože u elektrickýho auta máš menší prostor udělat rozdíl technikou. Máš akorát větší baterku/menší baterku a případně jeden nebo dva motory, případně silnější motor. Žádný že uděláš rozptyl od naftovýho čtyřválce po benzínovej osmiválec jako třeba u pětkovýho BMW.

    A jen reklamou tohle určitě není, to je prostě rozmlsaností zákazníků. Příklad třeba u toho BMW:

    Dřív lidem stačilo trojkový BMW, který bylo dvoudveřový a čtyřdveřový. Pak se v 80. letech přidal kombík a kabriolet. Pak začali dělat zkrácenou verzi Compact.

    No a pak to cca v posledních 20 letech začalo nabírat grády. Z trojky se v poslední generaci dělalo:
    - čtyřdveřovej sedan
    - kombi
    - liftback s trochu vyšší kastlí (3 GranTurismo)
    a pod označením řada 4 (původně vymyšleným pro kupé):
    - kupé
    - kabrio
    - liftback s trochu nižší kastlí (4 GranCoupe)

    K tomu ekvivalentní X3 (SUV) a X4 (SUV "kupé")

    Představa že tam, kde normální automobilka udělá z jednoho auta 8 karosářskejch variant a dohromady nabízí 20-30 modelů (platí třeba pro BMW a Mercedes, což jsou přímí konkurenti Tesly), si Tesla může dlouhodobě dovolit fungovat se čtyřma, je naivní.

    Teď to jde, protože Teslu kupujou fanboys, kterým to nevadí, protože to vymyslel Musk, a potom lidi, co prostě chtějí funkční elektromobil a žádnej jinej na trhu není. Ale tahle doba výjimečnosti Tesle končí. Už teď mají konkurenceschopný EV Hyundai a Kia, ještě letos přijdou VW ID3, Škoda Enyag, Audi A4 e-tron a Cupra el-Born jakožto první auta na platformě MEB (dohromady na ní má přijít asi 30 modelů do roku 2025), Ford začne tuším ještě letos vyrábět Mustang Mach E, BMW i4 nebo i5 nebo jak se ten sedan má jmenovat přijde taky do roka, a tak dále.

    Potom už nebude Tesla jediná volba a automobilka, která dělá čtyři auta, prostě neudrží takovej podíl na trhu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ten design sa musel podriadit odporovemu koeficientu
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: Hm, ja jsem naopak mluvil pouze o designu, skutecnost ze jde o elektroauto jsem ponechal stranou. Me prijde ze naopak chteli za kazdou cenu aby ten design byl inovativni a ohromujici takze pouzili vsechny jakkoli legracni gizma ktery nekoho vozralyho v nejakym brainstormingu napadly, a naflakali to na co nejvic libivej design aniz by si vsimli ze vysledkem je nejaky bezpohlavni hyundai. Pricemz u hyundai aspon neni kazdej pes jina ves, tam tu corporate identity prectes. Cybertruck je jaksi potvrzenim vyse receneho, ten nejspis smela navrhnout nejaka mexicka uklizecka. Fakt ze existujou tyhle upoceny „s3xy cars“ hricky tomu celymu nasazujou korunu, ve smyslu „strasne chci ale nejde to“.

    Naopak mam pocit ze kdyby neslo o elektroauta, tak by najednou ten poutovej design byl viditelnejsi, takhle jim leckdo tu poutovost promine protoze jde takrikajic o novou species.

    Bude zajimavy pozorovat co se stane az tesla bude na trhu mit technicky srovnatelnou konkurenci - imho se budto vzpamatuje a zacne navrhovat pricetnejsi veci, nebo ztrati podil na trhu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Většina zákazníků Mercedesu netuší, co ty písmenka znamenaj, ale stejně si to auto koupí, protože jim je úplně jedno, jestli jsou pojmenovaná v rámci nějakého důsledného systému, nebo jejich názvy někdo náhodně vytahal z klobouku (což je BTW systém, který používá velká část automobilek a nikdo s tím nemá problém).

    BLOWUP: Ty v tuhle chvíli nechceš elektromobil, to asi žádná reklama nezmění :) Jinak, co se týče toho designu, tak jsem přesvědčený o tom, že ten poměrně nudný vzhled "bez emocí" (pokud vynecháme Cybertruck), je záměr a není úplně nezvládnutý. Chápu, že pro tebe to je nuda, ale M3 vlastně splňuje velkou část bodů z Ramsových Zehn thesen. Zajímavé je, že když se Ramse ptali, proč nikdy neudělal žádné auto, odpověď byla ve smyslu, že automobilový průmysl ho vždycky hrozně dráždil, protože permanentně usiluje o něco, co je nesmyslné a zbytečné, namísto toho, aby se snažil být skutečně inovativní a řešil otázku toho, jak by měla vypadat budoucnost transportu, tak vyrábí zbytečně moc variací téhož, co se akorát tváří, že je nějakým způsobem jiné a je nesmyslně posedlý rychlostí, přičemž není potřeba "rychlejší", ale "lepší".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Design je subjektivna vec, technologicka vyspelost a bezpecnost je objektivna vec
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    BLOWUP: Souhlas! Jakkoli jsou technicky nepochybně zajímavá, jsou jejich auta nepřekonatelně designově odporná!
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty mas pocit ze Tesla nepotrebuje reklamu a vsichni jeji produkty chteji?

    Hmm. Ja zase premejslel co by se muselo stat aby se mi neco od nich zacalo aspon libit, o kupovani samozrejme nemluvim. Me ty jejich auta nejak neoslovujou, prijdou mi jako studie studenta designu kterej to teprve zkousi. Nemaj zadnou firemni linii - kazdej model nema s tim predchozim krome loga nic spolecnyho. Proste mi u nich chybi emoce :) imho by se meli poohlidnout po nejakym dobrym navrhari s citem pro proporce a corporate identity, aby ty auta prestaly pusobit tak nahodne zbastleny.

    Takze jak vidis na mym prikladu, prodat mi teslu by asi vyzadovalo hodne reklamy, blby je jenom ze ja reklamu z myho zivota prakticky kompletne odstranil.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Já si právě myslím, že tyhle nesmyslné rozdíly, které IMO nejsou způsobeny tím, že by to zákazník fakt chtěl, ale tím, že mu reklama řekla, že to chce (resp. že chce nové auto - detailní parametry IMO většina kupujících nesleduje, nezná) + "spotřební mentalitou", zaniknou.

    A dost pochybuji, že by se na tuhle cestu vydala zrovna Tesla.
    KEB
    KEB --- ---
    Anebo TOP s3xy Cars a má Elon tři písmena k dispozici :-D
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    SEJDA: Chtel jsem rict, ze by mohli jit po vzoru Applu s tema upgradama, ale Tesla SS by asi nemela uspech :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: tak to by mohla udelat model H jako hatchback a pak i model L jako liftback :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Přes HW/SW funkce nevyřešíš to, že zákazník chce auto o kus delší, ale nižší, nebo vyšší, nebo s jiným počtem dveří, nebo nějakou takovou píčovinu.

    Nebo prostě chce něco jinýho, než má soused.

    DAN_F: No teď je to jedno, protože Tesly si kupujou převážně fanboyové, který jsou do toho nadšený, a ty modely jsou čtyři.

    Až se budou snažit splnit představy milionu lidí, který nejsou fanboyové Tesly, ale budou mít jako alternativu třeba elektrický modely of Volkswagenu, tak bude potřeba nabídnout širší paletu možností. Třeba VW Group chce v následujících 5 letech představit na plně elektrický platformě MEB tuším asi 25 modelů. Mercedes a BMW na tom budou nejspíš podobně a další značky taky.

    Zatím nikomu se metoda "nedáme jim vybrat, oni to stejně koupí" nepovedla, jakmile měl rozmanitější konkurenci.

    No a ve chvíli, kdy bude mít Tesla modely ve všech velikostních segmentech (i když vynecháme A segment, kterej je moc malej, tak to jsou ekvivalenty Pola a Golfu coby Model 1 a 2, Model 3, Model S. K tomu stejná řada SUV, k tomu nejspíš nějaký sportovnější alternativy nebo naopak praktičtější alternativy... najednou máš 20 modelů a když v tom nemáš systém, tak zákazník naprosto netuší, co si má koupit.

    Se podívej na ten link na Mercedes. Ani většina zákazníků Mercedesu netuší, co ty písmenka znamenaj a který auto je který.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    A já si k těm názvům jen odložím fotku z dnešní kolony na Strakonické, kdy předemnou stála Hyundai Kauai electric. Název mě překvapil, protože jsem o tom ani neslyšel (znám jen Hyundai Kona), ale teta Wiki poradila, že je to jen jiný název pro stejné auto, protože Kona je příliš podobné slovu "cona", což v portugalštině slangově označuje ženské přirození. A v Číně se prodává jako Hyundai Encino :-).

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Recyklováním jsem myslel více modelů pod jedním písmenem, nikoliv nahrazování.

    Jinsk pochybuji, že by se Tesla vydala cestou "milionu modelů" - spíš vytvoří model pro každý základní segment a pak už bude (tak jako teď u stávajících vozů) už jen průběžně dodávat nové HW/SW funkce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: mensi SUV je logicky model Z (X Y Z) ;)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Proboha, jejich způsob pojmenovávání nebude možná vytvářet žádný systém, to je teda fakt "průser" ‍♀️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam