• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Většina zákazníků Mercedesu netuší, co ty písmenka znamenaj, ale stejně si to auto koupí, protože jim je úplně jedno, jestli jsou pojmenovaná v rámci nějakého důsledného systému, nebo jejich názvy někdo náhodně vytahal z klobouku (což je BTW systém, který používá velká část automobilek a nikdo s tím nemá problém).

    BLOWUP: Ty v tuhle chvíli nechceš elektromobil, to asi žádná reklama nezmění :) Jinak, co se týče toho designu, tak jsem přesvědčený o tom, že ten poměrně nudný vzhled "bez emocí" (pokud vynecháme Cybertruck), je záměr a není úplně nezvládnutý. Chápu, že pro tebe to je nuda, ale M3 vlastně splňuje velkou část bodů z Ramsových Zehn thesen. Zajímavé je, že když se Ramse ptali, proč nikdy neudělal žádné auto, odpověď byla ve smyslu, že automobilový průmysl ho vždycky hrozně dráždil, protože permanentně usiluje o něco, co je nesmyslné a zbytečné, namísto toho, aby se snažil být skutečně inovativní a řešil otázku toho, jak by měla vypadat budoucnost transportu, tak vyrábí zbytečně moc variací téhož, co se akorát tváří, že je nějakým způsobem jiné a je nesmyslně posedlý rychlostí, přičemž není potřeba "rychlejší", ale "lepší".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Já si právě myslím, že tyhle nesmyslné rozdíly, které IMO nejsou způsobeny tím, že by to zákazník fakt chtěl, ale tím, že mu reklama řekla, že to chce (resp. že chce nové auto - detailní parametry IMO většina kupujících nesleduje, nezná) + "spotřební mentalitou", zaniknou.

    A dost pochybuji, že by se na tuhle cestu vydala zrovna Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Přes HW/SW funkce nevyřešíš to, že zákazník chce auto o kus delší, ale nižší, nebo vyšší, nebo s jiným počtem dveří, nebo nějakou takovou píčovinu.

    Nebo prostě chce něco jinýho, než má soused.

    DAN_F: No teď je to jedno, protože Tesly si kupujou převážně fanboyové, který jsou do toho nadšený, a ty modely jsou čtyři.

    Až se budou snažit splnit představy milionu lidí, který nejsou fanboyové Tesly, ale budou mít jako alternativu třeba elektrický modely of Volkswagenu, tak bude potřeba nabídnout širší paletu možností. Třeba VW Group chce v následujících 5 letech představit na plně elektrický platformě MEB tuším asi 25 modelů. Mercedes a BMW na tom budou nejspíš podobně a další značky taky.

    Zatím nikomu se metoda "nedáme jim vybrat, oni to stejně koupí" nepovedla, jakmile měl rozmanitější konkurenci.

    No a ve chvíli, kdy bude mít Tesla modely ve všech velikostních segmentech (i když vynecháme A segment, kterej je moc malej, tak to jsou ekvivalenty Pola a Golfu coby Model 1 a 2, Model 3, Model S. K tomu stejná řada SUV, k tomu nejspíš nějaký sportovnější alternativy nebo naopak praktičtější alternativy... najednou máš 20 modelů a když v tom nemáš systém, tak zákazník naprosto netuší, co si má koupit.

    Se podívej na ten link na Mercedes. Ani většina zákazníků Mercedesu netuší, co ty písmenka znamenaj a který auto je který.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    A já si k těm názvům jen odložím fotku z dnešní kolony na Strakonické, kdy předemnou stála Hyundai Kauai electric. Název mě překvapil, protože jsem o tom ani neslyšel (znám jen Hyundai Kona), ale teta Wiki poradila, že je to jen jiný název pro stejné auto, protože Kona je příliš podobné slovu "cona", což v portugalštině slangově označuje ženské přirození. A v Číně se prodává jako Hyundai Encino :-).

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Recyklováním jsem myslel více modelů pod jedním písmenem, nikoliv nahrazování.

    Jinsk pochybuji, že by se Tesla vydala cestou "milionu modelů" - spíš vytvoří model pro každý základní segment a pak už bude (tak jako teď u stávajících vozů) už jen průběžně dodávat nové HW/SW funkce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: mensi SUV je logicky model Z (X Y Z) ;)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Proboha, jejich způsob pojmenovávání nebude možná vytvářet žádný systém, to je teda fakt "průser" ‍♀️
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tam se ti opakujou písmenka :)

    COMODOR_FALKON: To půjde těžko, i kdyby přestali dělat Model S, 3, X a Y, tak budou muset mít jejich nástupce.

    Já se obávám, že to skončí jako u Mercedesu. Tam taky začali tím, že měli modely označený číslama podle velikosti motoru a pak přidali 220S jako "Sonderklasse". Tím vytvořili větší model s písmenkem a menší jen s číslama. Pak začali přidávat za ty čísla taky "D" jako diesel a později "E" jako Einspritzung, čili vstřikování. A pak kombinace jako SE.

    No a pak lidi zapomněli, co znamená to E, takže to začali brát jako označení tý třídy, zvlášť když Mercedes přidal další, menší auto.

    Což je dovedlo k tomu, že pak vytvořili třídy C, E a S, což nemá naprosto žádnou logiku. Když pak potřebovali něco menšího, tak přidali A a B a odvozený modely začali řešit změtí písmenek.

    A proč to celý píšu?

    Protože Tesla s tímhle super cool plánem spěje do stejnýho průseru.

    Budou Modely 3, Y, S a X.

    Pak třeba udělají menší než trojku a logicky z toho bude Model 2, pak Model 1. Ale co když budou chtít udělat SUV z dvojky? Model 2Y? Model B? Totéž něco mezi trojkou a eskem, nebo třeba opravdový SUV od eska.

    Oni si teď možná myslí, že jim stačej 4 auta, ale s rostoucím podílem na trhu se ukáže, že nestačej.

    A pak buďto skončej jako Mercedes, kterej nikdy nechtěl udělat kompletní překopávku a tak se doteď plácá v naprosto iracionální změti písmenek:

    Osobní vozy Mercedes-Benz
    https://www.mercedes-benz.cz/passengercars.html?group=all&subgroup=see-all&view=BODYTYPE#modeltabs

    Nebo to celý zaříznou a udělají nějakej logickej systém. Můj tip ale je to první.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH, JIMIQ: Nebo začnou písmena "recyklovat"...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: Az dojdou pismenka tak udelaji S3XY CARS 4EVAH :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak mu Grimesz nejake vymysli... Tesla X AE-13 nebo tak neco
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To by dávalo smysl, někdo měl teorii, že "A" je to ATV k Cybertrucku, ale menší auto by dávalo smysl.

    Na druhou stranu mi přijde, že kdyby takový auto měli v plánu už tak dlouho, aby zapadalo do tohohle systému, tak už by o něm Musk někde mluvil a ne jen reagoval na Twitteru.

    Ostatně ještě by taky měl bejt autonomní minibus.

    A jsem zvědavej, co budou dělat, až jim dojdou písmenka v tomhle a zjistěj, že potřebujou nějaký modely navíc :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Spekuluje se, že to bude Model C, ale spíš bych to viděl na "Model A"...

    Koneckonců vzpomeňme na Tesla-trencle:
    S - Model S
    3 - Model 3
    X - Model X
    Y - Model Y

    C - Cybertruck (+Model C?)
    A - ??? (Model A?)
    R - Roadster
    S - Semi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Něco jako "Model 2" velikosti ID3 bych čekal v horizontu pár let, protože to začne bejt smysluplný finančně (za auto týhle velikosti lidi dají 30k).

    Na ten Model 1 si ještě hodně dlouho počkáme, protože zatím není možný zmenšením velikosti auta stlačit cenu o tolik. Auto velikosti Mazdy2 je třeba Opel eCorsa nebo elektrickej Peugeot 208 nebo Renault Zoe nebo tak něco. Všechny zatím stojí cca těch 30k eur, pokud mají mít nějaký dojezd. Kombinace pohonnýho ústrojí a baterek dostačujících na použitelnej dojezd prostě stojí tolik peněz, že se ta cena nedá stlačit pod nějakou hranici.

    Za 15k eur se dá dneska postavit něco jako Renault Twizzy. Zanedlouho bude za podobný peníze (do půl milionu korun, takže pod 20k eur) ta nová Dacia, ale ta bude nejen maličká, ale bude mít nahovno dojezd.

    Na použitelný elektroauto za 15k eur by byly potřeba baterky tak za $50/kWh.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, ten větší obrys je kombík od ID3. Ale Tesla nechce stavět kombík, ale hatchback.

    Mimochodem, k tomu, že nemůžu vědět, co si o tom myslí Musk. Tesla Model S je podle tvojí definice zcela očividně hatchback:



    Co o ní říká Tesla?

    "PALO ALTO, Calif. -- Tesla Motors (NASDAQ: TSLA) is expanding its retail network to new locations in Bellevue, WA, Chicago, IL, and Newport Beach, CA, in November, laying the groundwork for Model S, the world’s first electric premium sedan, to start customer deliveries next year."

    Tedy Tesla a potažmo Elon Musk očividně bere jako důležitý to, jak dlouho to má prdel a ne jak se tomu otvírá kufr. Protože když je Tesla Model S sedan, tak je sedan i Octavia.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mohli by spravit "model 2" velkosti id3 za 30k a potom keby chceli byt este drzejsi tak urobit "model 1" velkosti mazdy2 za 15k a to uz by som si mohol dovolit aj nove :D tym by mohli vdaka sieti nabijaciek celkom zaplavit europsky trh
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: akorat ze octavia tam je ten slabsi "vetsi" obrys.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Prostě to, co dává smysl a sedí do označení "smaller european style hatchback" je tohle:


    TOMBRIDER:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: To o tom, že Octavia je malý auto a má jen dlouhej kufr, platilo u první generace, která byla postavená na podvozku Golfu a zachovávala jeho rozvor (vzdálenost mezi přední a zadní nápravou, obecně nejdůležitější údaj ohledně toho, jak to auto "působí velký"). Teď už má Octavia rozvor o kus větší než Golf, byť pořád kratší než Model 3, kterej má "kola v rozích".

    Obecně je samozřejmě Model 3 prostornější než Octavia, protože to tak u elektromobilů je vždycky – stejně tak je ID3 výrazně větší než Golf.

    Ale pointa byla v tom, že Octavii se leckdy říká i sedan (rozdíl je právě v dýlce kufru) a tudíž do tý definice nespadá. Takže prostě mysleli něco jako Golf/ID3.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: vsak s Oktavii jsme si to uz vyjasnili, napsal jsi nam, ze je jenom o milimetr kratsi nez Model 3. Coz mne a asi i jine prekvapilo, protoze Model 3 je dlouhy, zatimco Octavia je mensi auto a jenom ma velky kufr. To uz ted vime. Taky uz snad i ty chapes, ze Octavia jsou skoro vsechny modely z pohledu Muska a mnohych jinych, hatchbacky. A ze velky kufr, z ni "velke" auto neudela.

    Ja fakt nevim, co si Musk mysli, a co nakonec Tesla vyrobi, ale ty jsi tu ten nejvetsi vestec :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Prostě pointa tak, abys jí pochopil i ty:

    Když Musk mluvil o tom, že by mohl být dobrý nápad udělat menší hatchback v evropském stylu, určitě tím nemyslel auto, který velikostí a tvarem karoserie odpovídá tomu, co už vyrábí. Myslel tím něco o třídu menšího, co odpovídá VW ID3 potažmo Golfu.

    Debata o tom, jak se kterýmu typu kastle říká, už je vcelku vedlejší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Za prvé, Musk o tom sám nezačal mluvit, ale jen odpovídat.

    Za druhý, to, na co reagoval, bylo "smaller, European style hatchback". To v žádným případě není Octavia, ale třeba Golf. Rozdíl mezi těma autama je asi půl metru, Octavia je auto velikostně odpovídající Modelu 3.

    BTW, není to o tom, jak vysoko jdou ty dveře zvedat, ale jestli se zvedají i se sklem. Tesla Model 3 je sedan, protože se kufr otevírá až pod sklem. Octavia se liší tím, že se s tím otevírá i to sklo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam