• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JANOS
    JANOS --- ---
    VITEKK: Jj, U tesly existujou 4 varianty:
    1. NOTHING
    2. BASIC AUTO PILOT
    3. ENHANCED AUTO PILOT
    4. FULL SELF DRIVING

    Kdysi se prodavali auta ve variantech 1,3,4, kdezto ted je default 2 a muzes si priplatit za 4.
    Nepamatuju si rozdil mezi 2 a 3 uplne presne, ale myslim ze 3 ma prave ty stopky a zmeny pruhu, tedy v soucastnosti 3==4
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: jenom doplnim: autopilot ma kazda tesla v zakladu, coz je adaptivni tempomat + drzeni v pruhu a nove rozpoznavnai semaforu (ale nic to s nimi nedela). To za priplatek se jmenuje "full self driving" a ma to navic automatickou zmenu jizdniho pruhu, sjizdeni z dalnic a ted nove zastavovani na stopkach nebo cervenejch (nejsem si jistej jestli v evrope)
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: dobře, takže buď odjede aby dal vydělávalo anebo si jeho prostoj, kdy na mě bude čekat zaplatím. Chápu to správně?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: na jednodnovy vylet tam to auto ostane zaparkovane pre teba tych 6 hodin alebo kolko
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To platí pouze pro ty, co si kupují auta z nudy... Pokud to někdo kupuje jako velkou investici, nejlépe se spotřebákem na 10 let, tak rozhodně nevybere naslepo.

    1,2,8) Anachronistická představa o autě jako spotřebním zboží.
    3) Nikdo tu netvrdil, že autonomie bude zítra
    4) Anachronistická představa založená na mizivé znalosti procesů mimo centra...
    5,7) Vzhledem k tomu, že 30 let je cca doba "finálního dožití" ICEV, tak by bylo překvapivé, kdyby to bylo dřív.
    6) ??? A ICEV se zhmotňují, či co?
    9) Tesla má technologický náskok cca 10 let, především v oblasti baterií, který budou "klasické" automobilky se svým velmi těžkopádným procesem rozhodování jen obtížně odmazávat.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: no jasně, on ten důvod může být i v EU legislativě, tady je prostě problém sbírat data, tak je lepší o tom nemluvit, neupozorňovat na to a tvářit se že tu nikdo není. Praha je daleko...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, k těm interfacům. Dneska jsem si vyzvedl novýho Golfa. Má všechno dotykový.

    ZABÍT!

    Jestli někdo nechápe, proč je dotykový ovládání úplně kreténský a je v Praze nebo okolí, rád přijedu a ukážu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No že sbírají víc dat než tvrdí je možný.

    Ale mě šlo o to, že u toho nevyvolávají v lidech dojem, že řídí nějaký "autonomní auto", který se vlastně řídí samo. Že nejspíš kdejaká Škodovka nebo VW sbírá tuny dat a ty o tom nevíš, to je dost pravděpodobný.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to je to co přiznávají. Nedělal bych si moc iluze o tom co nepřiznávají.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Jiný automobilky ty data získávají při zapunutých asistentech, což není takovej rozdíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: A BMW má jako co? Úplně to samý. Taky sbírá data ze svých aut vybavených asistenčními systémy. Jenom se u toho netváří, že je to autopilot.

    Rozdíl teda je, že BMW má těch aut trochu víc.

    A určitě to dělá víc značek, jen u BMW si tím jsem jistej, protože jsem o tom překládal nějakou tiskovku.

    Většina dnešních lepších aut má podobnou sadu senzorů jako Tesla a podobný možnosti komunikace a sběru dat, akorát se u toho netváří jako "autonomní auto" a nevyvolává v lidech pocit, že ho můžou nechat řídit samotný.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    nemluve u dat z automatickeho rizeni. Tesla zkrz fan boy dokazala presvedcit statisice lidi, aby zapinali nedovyvinuterizeni v beznem provozu - coz je dost velika idiocie. Nicmene diky tomu se dostali k datum, ktere ostatni budou velmi tezko ziskavat. Otazka zda se ostatni automobilkam povede datahnout nektere funkcne do konce.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: je rada firem, ktere se tim zabyvaji.. Ale u vyvoje ai je kriticke mnozstvi dat, variabilita. A tam tesla nema konkurenci. Pokud chces konkurovat tesle, tak musis mit pristup k podobnemu mnozstvi dat. Tesla ma momentalne statisice streamu ze vsech koutu planety - uz po nekolik let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Nevím jak Mercedes, ale třeba BMW ty data sbírá.

    Akorát u toho netvrdí, že umí jezdit samo.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja teda myslim ze klidne mize Tesla se SEXY CARSfungovat, akorat zavedou model S+ a model S- a hned mas misto 6 aut (+ cybertruck a semi),18 aut, to uz jde, ne? :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ono to tu psal uz PETER_PAN: ten "autopilot" dava tesle nekolik let naskoku. To co ma tesla, jsou data ze statisicu aut v zivem provozu. On to neni software, ktery X vyvojaru vyvine za Y mesicu. AI musi zmoulat ziva data. Jejich mnozstvi ma vyznamny vliv na spravnost fungovani. A mercedes ( a ostatni ) budou muset jit stejnou cestou... To ze udelaji demo jizdu moc rolinehraje. Az budou mit nasbirane data z milionu km, tak budou se moci srovnavat. Opravdu to neni jednoduchy proces.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tobě se klaním. Tvoje vytrvalost ve vyvrácení místních bludů je obdivuhodna. A evidentně žijeme na rozdíl od ostatních ve stejném světě, protože s tebou souhlasím ve všech bodech obžaloby :-)
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: a samozřejmě to co mám v autě pořád jako je deka, deka pro prcka, kapesníky, vlhký ubrousky, nějaký oblečení kdyby se něco podělalo nebo se prcek, pár hraček na dlouhý cesty, tak sebou budu muset tahat jak kretén taky pořád dokola. Jednodenní vyletY vyloučeny bo autosedačka atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Asi tak.
    KEB
    KEB --- ---
    Jen k těm share autům. Mám chatu a chci na ni jet. Sednu si k počítači a objednám si automobil. Pobalim věci vezmu dítě za ruku a jdeme před dům. Samozřejmě, že sebou táhneme autosedačku, protože je povinná a nepředpokládám, že by v share autě byla defaultně. Přijede auto, namontuju sedačku nachází všechny věci a jedu. Na chatě zase všechno vyhazu z auta včetně sedačky, abych toe řešil zase po cestě zpátky. Když mám dvě děti tahame sebou dvě autosedačky. Je to úplně v pohodě asi to tak začnu dělat je to stejně praktické jako nabíjet auto prodlužkou ze šestého patra.

    Osobně doufám, že je tenhle scénář vzdálený ještě hodně daleko. Celá ta vize share aut je reálná a prakticka tak leda pro single člověka ve velkoměstě.

    Btw co když se mi dítě v share autě pozvrací? To ten po mně bude asi nadšením bez sebe, že?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak článek poukazující hned na dvě věci, o kterých jsem mluvil:

    Elektrický Mercerdes EQE už křižuje Německo. Láká na dojezd 700 kilometrů | auto.cz
    https://www.auto.cz/elektricky-mercerdes-eqe-uz-krizuje-nemecko-laka-na-dojezd-700-kilometru-135469

    1) Tesla bude mít problém, protože když půjde koupit Mercedes, kterej umí totéž, co Tesla, spousta lidí si koupí radši ten Mercedes.
    2) Tady je přesně vidět, kam vede, když se někdo včas nezamyslí nad systémem označování.

    Jak už jsem předtím vysvětloval, systém modelů u Mercedesu vznikl tak, že "S" byla "sonderklasse" (speciální třída nebo tak něco), E vzniklo z Einspritzung (benzínový Mercedesy se vstřikováním byly třeba 280E, když to byl větší Mercedes, tedy Sonderklasse, tak byl 280SE, lidi z toho začali dovozovat, že "éčko" je menší Mercedes). Potom pod to udělali třídu C, a o mnoho let později pod ní třídy A a B.

    V tuhle chvíli mají tedy podle velikosti sedany A, B, C, E, S.

    Když se jim do toho začali plýst SUV s označeníma odvozenýma od "G" jako Geländewagen, tak začaly zmatky s věcma jako GL (velký SUV) a GLK (maličký SUV), mezi kterýma ale bylo ML, protože nikdo neví proč.

    Takže udělali to, že mění první dvě písmenka podle kategorie a za nima je písmenko podle třídy.

    Takže třeba GL jsou SUV. A mají:
    GLA, GLB, GLC, GLE, GLS
    CL jsou "čtyřdveřový kupé" (prostě placatější sedan) a měli by tudíž mít:
    CLA, GLB, CLC, CLE, CLS. (CLB, CLC a CLE naštěstí neexistujou).

    EQ jsou elektrický auta, takže plánujou EQA, EQB, EQC, EQE, EQS. Ale protože začínají s elektrickýma autama u SUV/crossoverů, tak potřebujou označení i pro elektrický auto, co není crossover, takže se rozhodli, že bude... STEJNÝ.

    Takže EQE bude buďto elektrickej sedan nebo elektrický SUV a nikdo nebude vědět co je co.

    Naproti tomu třeba BMW má řady 1 až 7, s označením kde první číslo je velikost auta, druhý číslo je velikost motoru, písmenko na konci je druh motoru. Třeba 330d je trojka s třílitrovým dieselem, 330e je trojka s dvoulitrovým benzínem a elektromotorem, ale furt to tak nějak dává smysl.
    Když je před tím X, tak je to vyšší. Když je před tím Z, tak je to nižší. Sudý čísla jsou "kupé", lichý čísla normální čtyřdveřák nebo SUV.

    Víceméně stejnej princip má Audi.

    Tohle jsem měl na mysli, když jsem spustil mega flame tím, že jsem řekl, že S3XY CARS je hrozně cute myšlenka u startupu, ale jak se z toho začne stávat automobilka, tak z týhle myšlenky bude buďto osina v prdeli a nebo se to zavrhne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam