• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak článek poukazující hned na dvě věci, o kterých jsem mluvil:

    Elektrický Mercerdes EQE už křižuje Německo. Láká na dojezd 700 kilometrů | auto.cz
    https://www.auto.cz/elektricky-mercerdes-eqe-uz-krizuje-nemecko-laka-na-dojezd-700-kilometru-135469

    1) Tesla bude mít problém, protože když půjde koupit Mercedes, kterej umí totéž, co Tesla, spousta lidí si koupí radši ten Mercedes.
    2) Tady je přesně vidět, kam vede, když se někdo včas nezamyslí nad systémem označování.

    Jak už jsem předtím vysvětloval, systém modelů u Mercedesu vznikl tak, že "S" byla "sonderklasse" (speciální třída nebo tak něco), E vzniklo z Einspritzung (benzínový Mercedesy se vstřikováním byly třeba 280E, když to byl větší Mercedes, tedy Sonderklasse, tak byl 280SE, lidi z toho začali dovozovat, že "éčko" je menší Mercedes). Potom pod to udělali třídu C, a o mnoho let později pod ní třídy A a B.

    V tuhle chvíli mají tedy podle velikosti sedany A, B, C, E, S.

    Když se jim do toho začali plýst SUV s označeníma odvozenýma od "G" jako Geländewagen, tak začaly zmatky s věcma jako GL (velký SUV) a GLK (maličký SUV), mezi kterýma ale bylo ML, protože nikdo neví proč.

    Takže udělali to, že mění první dvě písmenka podle kategorie a za nima je písmenko podle třídy.

    Takže třeba GL jsou SUV. A mají:
    GLA, GLB, GLC, GLE, GLS
    CL jsou "čtyřdveřový kupé" (prostě placatější sedan) a měli by tudíž mít:
    CLA, GLB, CLC, CLE, CLS. (CLB, CLC a CLE naštěstí neexistujou).

    EQ jsou elektrický auta, takže plánujou EQA, EQB, EQC, EQE, EQS. Ale protože začínají s elektrickýma autama u SUV/crossoverů, tak potřebujou označení i pro elektrický auto, co není crossover, takže se rozhodli, že bude... STEJNÝ.

    Takže EQE bude buďto elektrickej sedan nebo elektrický SUV a nikdo nebude vědět co je co.

    Naproti tomu třeba BMW má řady 1 až 7, s označením kde první číslo je velikost auta, druhý číslo je velikost motoru, písmenko na konci je druh motoru. Třeba 330d je trojka s třílitrovým dieselem, 330e je trojka s dvoulitrovým benzínem a elektromotorem, ale furt to tak nějak dává smysl.
    Když je před tím X, tak je to vyšší. Když je před tím Z, tak je to nižší. Sudý čísla jsou "kupé", lichý čísla normální čtyřdveřák nebo SUV.

    Víceméně stejnej princip má Audi.

    Tohle jsem měl na mysli, když jsem spustil mega flame tím, že jsem řekl, že S3XY CARS je hrozně cute myšlenka u startupu, ale jak se z toho začne stávat automobilka, tak z týhle myšlenky bude buďto osina v prdeli a nebo se to zavrhne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: To mě vůbec nepřekvapuje.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Mne uz nekdo na baru rikal, ze si to jeho fotr nekde v holandsku koupil prave kvuli tomu, ze to ma jezdit samo... Pak se s nima mel snad i soudit, kdyz mu nevratili prachy :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: "Jenom sbírá data" třeba BMW, který tu elektroniku nenechá řídit auto.

    V případě Tesly mohlo nepochybně za několik z úmrtí při nehodách to, že lidi, ukonejšený představou "Autopilota" k tomu jako k autopilotovi přistoupili a nechali to řídit samo a nesledovali silnici.

    Já sice vím, že Tesla od cca prvního průseru někdy ve 2015 nebo tak nějak upozorňuje řidiče, že má držet ruce na volantu atd., ale zároveň tomu furt říká Autopilot a prezentuje to jako autonomní řízení, který jen není dotažený.

    Jo, s Mercedesem nebo VW se taky stane, že nějakej idiot něco položí/pověsí na volant a použije kombinaci asistentů jako "autopilota", ale není to tak častý, protože ty značky jasně říkaj, že to autonomní řízení zatím není. Marketing Tesly způsobuje, že si spousta lidí myslí, že opravdu disponuje nějakým stupněm autonomie vyšším, než nabízejí asistenty u ostatních značek.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: testování na lidech je docela drsný obvinění, afaik jenom sbírají data. O tom, že se další značky taky snaží (btw. keden z nejlepších autopilotů má mít VW), sem slyšel, ale zatím to byla schopná prodat jenom ta Tesla. Na slibovanej příchod dalších hráčů napjatě čekám už delší dobu, ale zatím nic pořádnýho.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Zeptám se na lehký OT, protože věci rozumíš. Poznáme tenhle bateriový průlom i v našich kapsách kde nosíme mobilní telefon? Nabití za 10 min (max) a "dojezd" alespoň 3-4 dny použivání?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, sorry, základní autopilot je aktuálne u trojky ve standardu, ale potenciální schopnost umět plnou autonomii je za mastnej příplatek.

    A to, co umí Autopilot, už má v týhle cenový kategorii taky kde kdo ve standardu, není to zas tak výjimečný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Pozor, já neříkal, že je na úrovni Tesly to, co je běžně v každým autě. Já říkal jen to, že jiný automobilky jsou technologicky cca stejně daleko, ale s nasazením "autopilotů" čekají, až to budou mít vychytaný.

    A třeba SuperCruise od Cadillaku (General Motors) je minimálně stejně daleko jako Autopilot.

    Se zbytkem souhlas.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Souhlasim prakticky se vsim co posledni dny psal ID: BOBASH, kromne toho ze Tesla "autopilot" je stejne zaostaly jako maji (v provozu, ne v laboratorich) ostatni automobilky. Komplexnost "chapani" situace na silnici je v pripade Tesly skokove dal, neni to jen asistent jizdy v pruzich. Je to rozhodne dal. Neni to hotove, rozhodne by se to nemelo nazyvat "autopilot", ale je to dal nez klasicti asistenti.

    Kazdopadne nejdulezitejsi co bych vypichnul je "A jedním z hlavních důvodů, proč lidi kupujou auta, je svoboda a nezávislost ... "

    I kdyz utahovani sroubu a omezovani automobilism v Evrope je tragikomicka podivana, tak ja stale doufam ze tohle bude dobudoucna stale vysada, kterou elektromobily pomohou udrzet, protoze tam neexistuje argument lokalnich emisi, zaroven je mnohem lepe technologicky vyresena likvidace/recyklace a v ramci transformace energetiky ustanou i argumenty s uhlikovou stopou a obecne externalitama provozu.

    Nejenom proto jsem fanda elektromobilu, i protoze jsou proste lepsi (motor, zivotnost, nabijeni doma etc.). Ale kriticky je nutno uznat ze TAM jeste technologicky uplne nejsme, ale behem par let budeme. Ti lide co nekriticky adoruji tu prvni generaci elektromobilu dnesnich automobilek (bez ohledu na to jestli to jsou teoretici, nebo elektroauto vlastni ci provozuji) proste vytesnuji vsechny ty objektivni negativa ktera u soucasnych elektoraut jsou.

    Nicmene ta doba se rychle zmeni, at uz zivotnost tech baterek (dneska ma nejenom Tesla vyvinutou baterii s zivotnosti 1+M km), sit nabijecek, a kapacita baterii. Do vyzkumu baterii se lijou ted prakticky neomezene finance, podobne jako v 90. letech do vyzkumu HIV (coz vedlo k vysledku).
    - Ta magicka hranice 400 Wh/kg je dotahovana, kazdy mesic ctu neco odborneho o bateriich a tuhle metu chteji pokorit vsichni. Je to mimojine meta od ktere ma smysl uvazovat o elektroletadlech na stredni vzdalenosti.
    - Dalsi meta je snizeni celkove hmotnosti battery pack, coz je dost zavisle na urovni nutneho chlazeni. Tj. nabijeci i vybijeci ztraty. To kazda dalsi generace baterek ma lepsi na jednotku elektrickeho toku (A) pri stejnem napeti. Tzn. je to multiplikujici efekt.
    To povede behem jednotek let k tomu ze auto s dojezdem 500km bude o desitky procent levnejsi nez srovnatelne dnes a zaroven u drazsich aut bude dosazitelny ten 1000km dojezd.

    Schvalne zkuste propocitat. Jak pisu tady : [ PETER_PAN @ Elektromobily ]
    - Pri kapacite baterii Panasonic NCR18650B 265 Wh/kg ma battery pack 160 Wh/kg. A auto ma treba 90kWh baterii s dojezdem 500km (velmi zhruba 18kWh/100km, netahat za slovicko)
    - Ted si vemte next-gen baterii co bude mit 400 Wh/kg a battery pack bude ne 240 Wh/kg, ale diky zminenemu snizeni naroku na chlazeni treba (ted fabuluju) 300 Wh/kg. Pak bude stejna tezka baterie mit treba 170 kWh a poskytovat dojezd ~ 900+ km. A to je za dvermi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hardware uz mas ale v kazdom aute, aktivovat si to mozes aj neskor pomocou ota update
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Autopilot není u žádný Tesly v základu, je za příplatek, za příplatek je dokonce i HW příprava pro autopilot.

    Nevím teď z hlavy, kdy co přišlo u BMW, ale už v roce 2012 jsem jel na dovolenou do Chorvatska s A6 Allroad, která uměla udržování v jízdním pruhu a sledování provozu před sebou. Tesla je v tomhle v některých ohledech mírně napřed, ale opravdu jen mírně.

    Největší rozdíl je v tom, že Tesla se tváří, jak umí strašně řídit sama, a nasazuje věci, který potom "testuje na lidech". Třeba Volvo je na tom s vývojem patrně stejně nebo líp než Tesla, ale prostě to nedá do sériovýho auta, než si budou fakt jistý.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: njn oni to len tak nestastne volaju, ale to comu by automobilky hovorili autopilot je u tesly FSD, druha vec ze oni tieto ficury davaju do svojich modelov za priplatok, kdezto u tesly to mas v kazdom aute ktore vyjde z fabriky

    "The Active Driving Assistant comes standard in the 2018 6 Series Gran Turismo, which is a first for a BMW model."

    to comu bmw hovori active driving assistant mali tesly uz niekedy 2015
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a ještě jedna věc. Vy všichni jako ajťáci (jestli tu je někdo mě oponující kdo není ajťák, tak se omlouvám) máte jeden zásadní autisticky-geekovskej problém. Očekáváte, že lidi kupují věci čistě racionálně.

    Lidi kupujou racionálně možná ledničky a pračky, ale rozhodně ne auta.

    A jedním z hlavních důvodů, proč lidi kupujou auta, je svoboda a nezávislost – možnost jet tehdy, kdy chci, tam, kam já chci. Tohle jim nedá ani elektromobil s dojezdem 200 km (nedojede kam chtějí) ani autonomní auto na zavolání (není hned po ruce, musí se čekat). Takže auta se kupovat furt budou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Já to jen shrnu, ať víme o čem se bavíme.
    1) Tesla, pokud má mít nějakej vliv na automobilismus nebo vůbec jen přežít, bude muset dosáhnout tak o řád většího objemu výroby než dnes.
    2) Má-li Tesla prodat střední jednotky milionů aut ročně, bude muset rozšířit nabídku, se čtyřma modelama to nedá, protože lidi chtějí mít auto jaký chtějí a ne jaký Musk vymyslel. Delší, kratší, nižší, vyšší, sportovnější, cokoliv. Větší výběr.
    3) Autonomie časem přijde, ale bude to trvat.
    4) Robotaxíky přijdou, ale budou funkční hlavně ve městech, a tam spíš v jejich centrech.
    5) Robotaxíky + sdílení aut možná sníží podíl osobního vlastnictví, ale nenahradí ho. Možná bude ve vyspělých zemích za 30 let polovina aut než dnes (a to je ještě hodně odvážná představa), ale nebude to nula.
    6) To nás vrací k tomu, že všechny ty auta bude muset někdo vyrobit.
    7) Auta na benzín a naftu se budou běžně používat ještě minimálně cca 20 let, protože dřív nejde stihnout přechod na elektromobilitu ani kdyby teď všichni začali stavět nabíječky a Tesla prodávala 10 milionů aut ročně.
    8) Jak moc staví Tesla na autonomii a netradičních formách placení za auta (sharing atd.) je úplně jedno, pokud jde o nutnost vyrábět víc a rozmanitějších aut. Když se nedokáže stát automobilkou, která PRODÁ tak 3-5 milionů aut ročně, tak ve chvíli, kdy se bude dát mluvit o robotaxících, nebude existovat.
    9) Teslu čeká krušný období, protože v průběhu letošního podzimu ztratí výlučný postavení na trhu s elektromobilitou a v dalších letech se to pro ní bude jen horšit, protože všichni přivádějí na trh další a další elektrický auta.

    Takže by si Elon měl hodně rychle vymyslet nějakej dospělejší způsob pojmenovávání aut než S3XY CARS.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jel jsi někdy nějakým autem s jakoukoliv úrovní autonomního řízení?
    Já většinou těch, co jsou na trhu.

    Současný auta (včetně Tesly) zvládnou spolehlivě jet po silnici s oddělenýma směrama (dálnice nebo rychlostní silnice se středovým pásem), na který je kvalitní vodorovný značení a kterou mají v GPS.

    Silnej déšť, mlha, různý jiný nestandardní situace, to všechno rozhodí to auto i na tý dálnici. Změna vodorovnýho značení (svedení do jednoho pruhu apod.) vede u většiny aut k tomu, že se tě nějakým způsobem pokusí zabít (poslat do protisměru apod.).

    Venkovská silnice bez označených krajnic, s rozbitým povrchem, v noci, za deště? Když to dobře půjde, tak za 10 let možná budou auta schopný takovou situaci zvládnout bezpečně ve 30 km/h.

    Auto schopný jezdit samo po venkovských silnicích stejně dobře jako člověk? Si počkáme...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Speciálně ten vesničan, kterej radši vlastní než pravidelně platí, nebude chtít věc, kterou si musí zavolat telefonem, pak čekat za jak dlouho přijede a platit za každý použití.

    Obecně tohle lidi budou chtít jen tehdy, pokud budou čekací doby a ceny dost nízký na to, aby to bylo lepší než vlastní auto. Což nás vrací k tomu, že to bude fungovat jen ve velkým městě.

    Aby totiž provozovatel dokázal zajistit krátký čekací doby a nízký ceny, musí se mu to vyplatit. To znamená, že musí mít hodně aut, pro který ale musí mít hodně velkou vytíženost. A to reálnou vytíženost. Autonomní taxík jezdící po Praze bude jezdit od jednoho klienta k druhýmu a bude díky tomu levnej, navíc bude ekologickej, ušetří místo, má prostě samý výhody.

    Stejně jako už dnes dává v Praze skvělej smysl Bolt a Uber.

    Někde na malým městě, na předměstích, na vesnicích, prostě kdekoliv kde není opravdu hodně lidí na jednom místě, bude robotaxík trávit kvantum času čekáním, a ještě víc času a energie utratí vyzvedáváním lidí, vracením se atd. Tedy bude výrazně dražší. A zároveň jeho výhody jsou nižší.

    Takže od určitý úrovně přestává být zajímavej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, technologie minimálně Volva, Mercedesu, GM a BMW jsou na podobný úrovni jako Tesla. Jen nikdo z nich nemá tu drzost říkat adaptivnímu tempomatu s udržováním v jízdním pruhu "autopilot".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Prodat asi ne, ale nekoupit nové ano.

    BOBASH: Nepotřebuješ... Zvládají to v určité míře už dnešní systémy... Jde o kvalitu kamer a rozlišení povrchů.
    Pro vyšší spolehlivost stačí nasadit a vylepšit geofencing.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ci to nebude tym, ze automobilky pouzivaju 3rd party a nie inhouse vyvinuty HW specializovany na AI a neuronove siete, takze proste nemaju potrebnu vypocetnu kapacitu, aby ich auta zvladali viac nez adaptivny cruise control a lane assist
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ad level 5 autonomie - já vím jak to funguje a taky vím, kde jsou problémy. I samotný automobilky (kromě Tesly) přiznávají, že skok z level 3 na level 5 je těžší než to předtim. Na jízdu po neznačený silnici za deště už potřebuješ skoro generál AI.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam