• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    OMNIHASH: znas v Praze trasu, ktera by byla
    - bud 2x30 minut v zacpe na Magistrale
    - nebo 2x40 minut prijemne prochazky pesky
    -------------------------------------
    Ja se priznam, ze neznam a to bydlim v centru, jezdim po praze hodne autem i po ni chodim hodne pesky.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: no asi tak 5x zabavnejsi nez stravit 2x30 minut v zacpe na magistrale
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Vidíš, papuče jsem si včera koupil a navoskování by parketám prospělo!
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: navoskuj parkety, kup pořádný papuče a můžeš se klouzat :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nebo to zkus na ženskou, co má děti, musí je vyzvednout ze školy/školky, uvařit, nakoupit nebo jakejkoliv shit matky vlastně dělaj.

    Jako já do práce pěšky chodím, ale u mě je trochu jiná situace. Auto se nevejde do výtahu, MHD mi po chodbě nejezdí a koloběžka i kolo by rušily sousedy :-))
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tak pokud sedíš cel den v práci na zadku, tak to smysl dává. Ušetřiš za fitko atd. Zkus tohle vybalit na někoho, kdo v práci stoji nebo chodí.

    DZODZO: tak teď už to srovnání nedává smysl vůbec, ale to je asi stejně jedno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jako jezdit do práce MHD nebo na kole, tomu samozřejmě rozumím. Ale vstávat o půl hodiny dřív, abych tam šel pěšky? Hele... fakt ne :)

    A to jsem jeden čas dojížděl do práce v Praze z Pardubic vlakem. Ale tam nebyla alternativa a ve vlaku se dalo pracovat. Strávit denně hodinu a půl chozením pěšky? Well...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mam rodinu a v tom mrazu a desti so mnou jazdi aj 7-rocne decko autobusom do 25 km vzdialeneho mesta, naproti tomu niektori hnilovia z nasej vesnice vozia decka autami aj do skoly co je tuto 500 metrov cez cestu, to nie je o casovo narocnej praci alebo rodine, s tym na mna nechod, vsetko sa da ked sa chce

    u nas v praci mame obmedzene parkovacie miesta, takze cip na zavoru dostali len zamestnanci, ktori "si to zasluzia", ja som bol jeden z nich, ale prenechal som to jednemu zelenacovi co jazdi v ramci mesta, lebo sa mi proste neoplati mat parkovaci cip ked som v meste autom raz za mesiac... a takych co maju cip a jazdia autom v ramci mesta je tam 6 z 8... to nema co spolocne s casovo narocnou pracou, ktoru mame vsetci stejnu, alebo rodinou, to je len vec vlastnej pohodlnosti
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 40 minut 2x denně příjemná procházka? To zkus vysvětlovat někomu, kdo má třeba časově náročnou práci... nebo rodinu... nebo cokoliv :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: domace stresne solary nie su dotovane z POZE ale z emisnych povoleniek uz si to zapamatajte :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mrazivych dni som moc nezazil a ano chodim tak aj v dazdi (mam dazdnik), denny priemer podla krokometra je 7,5 km aspon sa potom nemusim citit previnilo, ked si vecer dam chipsy
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: šrotovné a solární tunel je srovnání jak cihly s melounem.

    Na šrotovné mohl dosáhnout i plebán že solaru je akorát drazsi elektrika
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: je vidět že v práci sedíš na prdeli. Mě představa 45minut pěšky po noční dost děsí. Na kole jediná možnost. A vůbec výdrží ti tvoje nadšení i v dešti a mrazu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: 5 km je zrovna trasa ktoru prejdem pesi za nejakych 40 minut, alebo na bajku za 10, az sa teraz zasa zacne chodit do skoly, tak budem od skoly do prace chodit peso 6 km tam a naspat, je to taka prijemna prechadzka

    BOBASH: uvidime ako bude pokracovat prepad predaja aut ako USA upada viac a viac do recesie, ktora je este horsia ako ta v roku 2009, kedy musela z bryndy vytahovat automobilky vlada... ostatne aj u nas fungovalo srotovne, ale paradoxne plebsom viac vadia dotacie na solary :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Já se přiznám, že já do obchoďáků furt jezdím, ale vždycky cestou odněkud někam. Na běžný ad hoc nákupy mám všechno taky kolem baráku...

    Ale já to mám navíc trochu nestandardní tím, že kvůli testování aut musím často někam jet jen abych někam jel.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: krucinál já ten rohlík budu muset někdy vyzkoušet, když je to tak super :-D všechny obchoďáky mam v dochozi vzdálenosti. A včera jsme se ženou zhřešili s jeli do obchoďáku autem. Nemohl jsem si vzpomenout kdy naposledy...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, další přirozená a přitom velmi ekologická změna životního stylu je nakupování online, zejména nahrazení nákupů v hypermarketu třeba Rohlíkem.

    O dost lepší než nahradit každý ze 100 aut, který pojedou pro nákup, jedním elektrickým, je nahradit je všechny jednou dodávkou, která rozveze 100 nákupů. Ideálně elektrickou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Změna životního stylu má smysl u lidí, u kterých má smysl. U někoho, kdo pracuje na směny, je řešení PHEV pokud má kde nabíjet, nebo co nejúspornější benzínové/naftové/plynové auto pokud nemá.

    Smysl by mělo, kdyby všichni ti, co před Covidem chodili na 8 hodin denně do práce, a najednou tam měsíc a půl nešli a nic moc se nestalo, do tý práce už chodit nezačli. Nebo začli, ale na den nebo dva v tejdnu. Tam nasekat schůzky a zbytek dělat práci a komunikovat online.

    To navíc umožní nasharovat kanceláře, ušetřit za energie v nich, udělat z části z nich zpátky byty, čímž bude moct víc lidí bydlet v centru, kde se dá všude chodit a nemusí se všude jezdit autem...

    A potom už nebude tolik vadit, když ten, co opravdu potřebuje, najezdí svejch 40 tisíc ročně v naftový Octavii.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: PHEV není elektromobil, ale hybrid.

    Když by se počítaly PHEV, tak je samozřejmě dosáhnout 100% elektrifikace v roce 2030 reálný, PHEV má menší baterky a hlavně umí jezdit normálně na benzín jako normální auto. A většina z nich to taky po většinu času dělá.

    Má to ale drobnou nevýhodu – totiž že z hlediska snižování emisí CO2 to může být výrazně horší, než vyrábět malý benzínový, naftový nebo plynový nehybridy. Už jsem to tu vysvětloval a celý je to popsaný v tomhle článku:

    Chcete snížit klimatický dopad aut? Udělejte je lehčí! | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/ekonomika/410973-chcete-snizit-klimaticky-dopad-aut-udelejte-je-lehci!

    Ale TL;DR:

    – PHEV má teoreticky skvělou spotřebu paliva. V reálu takovou má jen když jezdí malý denní nájezdy a pravidelně se nabíjí.
    – V běžným provozu, kdy jezdí větší nájezdy mezi nabitím, nebo se delší dobu nenabije vůbec (což je reálnej režim spousty z nich) žere stejně jako normální hybrid, respektive o něco víc (váha baterek). To v kombinaci s tím, že PHEV je obvykle na benzín, znamená, že žere o něco víc než ekvivalentní diesel (Superb 2.0 TDI evo umí jezdit za 4,5 litru, PHEV Superb iV jezdí za 7 litrů).
    – Pokud se vynutí extrémně nízká hodnota průměrných emisí CO2 (už dnešních 95 g/km je bez hybridu nereálný, uvažovaných 50 g/km CO2 dokáže jen PHEV a jen díky tomu jak je postavenej testovací cyklus), tak se víceméně znemožní dělat malý a levný auta.
    – PHEV jsou z principu velmi drahý, protože je to komplikovaná technologie. Jediná cesta, jak zákazníky přimět, aby za ně zaplatili, je nalákat je na velký, pohodlný a rychlý auto.

    => Proto jsou víceméně všechny PHEV na trhu relativně velký a obvykle i výkonný auta. U BMW X5 se náklady na hybrid ztratí, u Fabie by zdvojnásobily cenu.

    Výsledek:

    Víceméně jsme automobilce znemožnili úspěšně prodávat auto jako je Fabia 1.6 TDI se spotřebou 4 litry na sto, a Fabii 1.0 TSI jsme zdražili a udělali jí míň profitabilní.

    Zároveň jsme téže automobilce dali impuls, aby vytvořila věc jako chystaný Kodiaq RS iV (PHEV sportovní verze), který bude papírově žrát odhaduju tak 2 litry, takže bude mít EL značky a moct parkovat v modrých zónách, a v reálu bude žrát ještě víc než dieselový RS co je dneska, takže v reálu tak 12 litrů.

    Takže celkový efekt je negativní. Kdyby se místo honby za tabulkovýma emisema CO2 podpořilo to, aby auta byly co nejmenší, nejlehčí a třeba jezdily na plyn nebo bionaftu nebo něco, bude reálný efekt větší.

    Fun fact:
    Když jsem jezdil Volvem V60 T8 (PHEV, tabulkové emise asi 48 g/km CO2, EL značky, vyrobeno švédskou environmentálně zodpovědnou značkou, milováno woke kapitalisty kteří chtějí zachraňovat planetu aniž by omezili svoji spotřebu), tak moje reálná spotřeba byla v libovolném režimu cca o 0,5 - 1,0 litru nižší než s mým 20 let starým Jaguarem XJ8 3.2 V8 Executive. A vyšší, než jakou jsem míval pár let zpátky s Lincolnem Town Car 4.6 V8 z roku 1998. Jo, Town Car je takový to auto co jezdívalo v America jako limuzína, je o metr delší než to Volvo a má skoro pětilitrovej osmiválec.

    A přesto dokázalo volvíčko s dvoulitrem, elektrem a baterkama žrát víc.

    Congrats, EU.
    KEB
    KEB --- ---
    To volání po změně životního stylu je sice hezké, ale naráží to už v základu na realitu dne. Já se v 50k městě nedostanu MHD do práce. Ne tak aby to dávalo smysl. A to to mám blbych 5 km. Známá bydlí ve městě vedle a jezdí do Olomouce na 12ky. MHD naprosto nereálné, teda pokud nemá trávit tři hodiny na cestě atd. Ono všeobecně dojíždět do práce na směny je s MHD dost nereálné a to je jen taková maličkost.

    A ještě jsou u nás vtipné share biky. Placené od minuty a musíš je nechat jen na určených místech jinak flastr. Proto na nic jezdí akorát děcka. Dospelaky co jsem na nich viděl bych spočítal na prstech jedné ruky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam