JIMIQ: PHEV není elektromobil, ale hybrid.
Když by se počítaly PHEV, tak je samozřejmě dosáhnout 100% elektrifikace v roce 2030 reálný, PHEV má menší baterky a hlavně umí jezdit normálně na benzín jako normální auto. A většina z nich to taky po většinu času dělá.
Má to ale drobnou nevýhodu – totiž že z hlediska snižování emisí CO2 to může být výrazně horší, než vyrábět malý benzínový, naftový nebo plynový nehybridy. Už jsem to tu vysvětloval a celý je to popsaný v tomhle článku:
Chcete snížit klimatický dopad aut? Udělejte je lehčí! | Finmag.cz
https://finmag.penize.cz/ekonomika/410973-chcete-snizit-klimaticky-dopad-aut-udelejte-je-lehci!
Ale TL;DR:
– PHEV má teoreticky skvělou spotřebu paliva. V reálu takovou má jen když jezdí malý denní nájezdy a pravidelně se nabíjí.
– V běžným provozu, kdy jezdí větší nájezdy mezi nabitím, nebo se delší dobu nenabije vůbec (což je reálnej režim spousty z nich) žere stejně jako normální hybrid, respektive o něco víc (váha baterek). To v kombinaci s tím, že PHEV je obvykle na benzín, znamená, že žere o něco víc než ekvivalentní diesel (Superb 2.0 TDI evo umí jezdit za 4,5 litru, PHEV Superb iV jezdí za 7 litrů).
– Pokud se vynutí extrémně nízká hodnota průměrných emisí CO2 (už dnešních 95 g/km je bez hybridu nereálný, uvažovaných 50 g/km CO2 dokáže jen PHEV a jen díky tomu jak je postavenej testovací cyklus), tak se víceméně znemožní dělat malý a levný auta.
– PHEV jsou z principu velmi drahý, protože je to komplikovaná technologie. Jediná cesta, jak zákazníky přimět, aby za ně zaplatili, je nalákat je na velký, pohodlný a rychlý auto.
=> Proto jsou víceméně všechny PHEV na trhu relativně velký a obvykle i výkonný auta. U BMW X5 se náklady na hybrid ztratí, u Fabie by zdvojnásobily cenu.
Výsledek:
Víceméně jsme automobilce znemožnili úspěšně prodávat auto jako je Fabia 1.6 TDI se spotřebou 4 litry na sto, a Fabii 1.0 TSI jsme zdražili a udělali jí míň profitabilní.
Zároveň jsme téže automobilce dali impuls, aby vytvořila věc jako chystaný Kodiaq RS iV (PHEV sportovní verze), který bude papírově žrát odhaduju tak 2 litry, takže bude mít EL značky a moct parkovat v modrých zónách, a v reálu bude žrát ještě víc než dieselový RS co je dneska, takže v reálu tak 12 litrů.
Takže celkový efekt je negativní. Kdyby se místo honby za tabulkovýma emisema CO2 podpořilo to, aby auta byly co nejmenší, nejlehčí a třeba jezdily na plyn nebo bionaftu nebo něco, bude reálný efekt větší.
Fun fact:
Když jsem jezdil Volvem V60 T8 (PHEV, tabulkové emise asi 48 g/km CO2, EL značky, vyrobeno švédskou environmentálně zodpovědnou značkou, milováno woke kapitalisty kteří chtějí zachraňovat planetu aniž by omezili svoji spotřebu), tak moje reálná spotřeba byla v libovolném režimu cca o 0,5 - 1,0 litru nižší než s mým 20 let starým Jaguarem XJ8 3.2 V8 Executive. A vyšší, než jakou jsem míval pár let zpátky s Lincolnem Town Car 4.6 V8 z roku 1998. Jo, Town Car je takový to auto co jezdívalo v America jako limuzína, je o metr delší než to Volvo a má skoro pětilitrovej osmiválec.
A přesto dokázalo volvíčko s dvoulitrem, elektrem a baterkama žrát víc.
Congrats, EU.