KEB: Ad první otázka – po pravdě jsem CNG ještě netankoval, zatím se mi nepodařilo v žádným za tejden vyjezdit palivo (kombinace benzín + plyn). Ale pokud vím, je to z uživatelskýho hlediska cca to samý.
Mild hybrid má určitě smysl, protože využiješ energii z brzdění a trochu zlepšíš spotřebu. Ale nepřijde mi, že nějak výrazně, jezdil jsem teď Golfem e-TSI a žralo to tak nějak podobně jako normální. Na druhou stranu, ono to není o moc složitější ani dražší, v podstatě tam máš větší baterku a místo alternátoru a startéru trochu větší elektromotor.
Pozor ale, ať si to nepleteš s "normálním" hybridem "bez přívlastku". Pro preventivní ujasnění pojmů:
BEV (battery electric vehicle): Prostě elektromobil, jezdí na elektriku.
PHEV (plug-in hybrid electric vehicle): hybrid co má větší baterky a dá se dobíjet ze zásuvky, díky tomu obvykle ujede delší vzdálenost – řádově desítky km – na elektriku. Umí ale fungovat i jako "normální" hybrid a typicky umožňuje jízdu přímo na spalovací motor (má převodovku). Výjimka jsou věci jako Transit/Tourneo Connect, BMW i3 REX nebo Opel Ampera, který mají spalovací motor jen na výrobu elektřiny a není připojen ke kolům.
HEV (hybrid electric vehicle) – "normální" hybrid jako třeba Toyota Prius, typicky umí jezdit i čistě na elektřinu, ale jen v určitých režimech, pokud má "čistě elektro" režim, tak na něj ujede třeba kilometr. Všechna elektřina vzniká rekuperací, případně je generovaná od spalovacího (spalovací motor přímo či nepřímo "roztáčí" generátor).
mHEV – mild hybrid, má to elektromotor co je víceméně větší startér a malý baterky (jednotky kWh), je to dobrý na to, že to uloží energii z brzdění, která by se jinak změnilo v teplo, a tou to potom "pomůže" spalovacímu motoru. Elektromotor to ale neumí pohánět, nebo maximálně při jízdě krokem.
Ad složitost – mHEV už jsem řešil, PHEV a HEV (liší se obvykle jen velikostí baterie a přítomností nabíjecího portu) jsou případ od případu o něco složitější než normální ICE (třeba Superb iV – má komplet ICE pohonný ústrojí plus k tomu elektromotor a baterie) nebo naopak jednodušší než ICE. Druhý případ je typicky HSD (Hybrid Synergy Drive) od Toyoty, což je pohonné ústrojí původně z Priusu, nyní i v Corolle (dříve Auris), RAV4 a Yarisu, verze s větším motorem v různých Lexusech. Tahle věc je dneska asi nejspolehlivější pohonný ústrojí jakýhokoliv auta, je regulérně schopná bez větších servisních zásahů ujet milion kilometrů.
Obecně ale i mírně složitější hybridy bývají trvanlivější než ICE, protože díky "pomoci" od elektromotoru se spalovací motor vyhne režimům v největší zátěži, které působí nejvíc opotřebení. Proto bývají hybridy populární třeba u taxikářů, protože dýl vydrží (plus díky brzdění rekuperací vydrží nesrovnatelně dýl brzdy).
Takže jestli chceš běžný, dostupný auto který je trochu na elektriku, kup si Toyotu Corolla, nebo zánovního či ojetýho Aurise. Je to ekvivalent VW Golf, stojí to podobně, a vydrží to nafurt.