• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tyvole, i normální auto s couvací kamerou ti při jejím zapnutí hlásí, že nemáš spoléhat jen na její obraz a zkontrolovat situaci, aby si legálně chránili prdel.

    Vážně myslíš, že někdo umožní, aby člověk legálně ovládal na dálku dvoutunovou věc ve složitý situaci mezi lidma jen přes kamery?

    Nemluvě o tom, že to neřeší problém, kterej nastane když to auto neví za jízdy. I u Level 2/3 semiautonomních systémů je strašnej problém v "předávce". Když aktivně neřídíš, je téměř nemožný, abys úspěšně převzal řízení v krizový situaci, kterou automatika nezvládne – než se zorientuješ, co se děje, budeš mít šílenou reakční dobu. A člověk někde mimo to auto nemá šanci už vůbec. Na to zapomeň.

    Dokud to nebude umět vyřešit všechno samo, tak to samo legálně jezdit nebude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak mozu tam mat nejake prechodove obdobie, kedy budu na provoz dohliadat operatori, nieco jak ked zacali telefonne ustredne, tiez to najprv obsluhovali zenske co prepajali kolicky, ked si chcel medzimestsky hovor a az neskor to nahradili relatka, oproti doprave je to samozrejme milionkrat zjednodusene prostredie, ale zasa sme technologicky niekde uplne inde, ML tiez na zaciatku trenovali ludia, teraz uz stacia datasety
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Tohle se vyřeší tele-operací. Každá autonomní firma počítá s možností, že tyhle situace rozhodne operátor. Tohle neni problém, protože jediné riziko je zpoždění pár vteřin, než si to nějaký operátor chytne. Problém je fakt vyřešit jízdní situace, aby to někoho nesejmulo.
    Plynulost provozu a rychlost v porovnání s řidiči je ale samozřejmě relevantní. Spíš jde ale o rozumnou balanci defenzivity vs. agresivity, aby to auto ostatní nešikanovali a přitom nikoho neohrozilo…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: To máš jedno. I když ti bude ulici blokovat 5 nebo 10 minut, většina lidí tam nechce tu dobu sedět a čekat v autě. Navíc teda vůbec nejde o tyhle jednotlivé konkrétní příklady a jejich řešení, ale o to, že takových situací máš v běžném, neřízeném provozu hrozně moc a liší se natolik, že je problém je dostatečně abstrahovat a navázat na to adekvátní sadu reakcí. Proto, jak jsem psal, musí mít třeba Waymo centrum s operátory, kteří ve chvíli, kdy systém neví, co se děje, jsou připraveni mu to "vysvětlit". I to nejspíš půjde vyřešit, ale bude to vyžadovat umělou inteligenci na mnohem vyšší úrovni, než zatím máme.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: dodavka co vyhadzuje sudy nebude ulicu blokovat tak dlho ako popelari
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Jak jsem asi už psal, i na základě těch Muskových vyjádření a aktuálních formulací na webu Tesly, lze letos asi očekávat něco, co by mohlo splňovat L3. Pokud to půjde dobře. A nejspíš to ještě nějakou dobu stejně v Evropě nebude plně funkční :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak oni už řekli, že se to bude jmenovat FSD. Jenom to bude mít tradiční Tesláckou definici, kdy to, že se něco jmenuje "plně samořídící" ve skutečnosti znamená, že se to umí samo řídit jen občas.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nechtěl jsi spíš říct, že to bude „autistická sada jízdních asistentů“?:)

    Já bych řekl, že daj něco lepšího, že to bude spíš BSSD: (Baby-Sitted-Self-Driving). Že to bude umět jezdit skoro všude samo, ale budeš muset být furt ve střehu a kontrolovat to a pomáhat tomu několikrát za jízdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já bych ještě přidal, že asi ani jeden z nás nerozporuje realizovatelnost plně autonomního řízení.

    Jen to rozhodně nebude letos, jak tvrdí Musk.

    Letos Tesla očividně něco představí, ale nejspíš to bude taková lepší sada jízdních asistentů s hezkým názvem, kterej bude naprosto mimo realitu.

    Robotaxíky tak za 10 let.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: No jasně, tak problém je už v tom, že FSD není odborný termín, ale marketingové označení Tesly, takže to znamená, cokoliv řeknou, že to znamená :) Jinak, z odborného hlediska, Conditional Self Driving neexistuje, je to definované jako Conditional Driving Automation a místo FSD se řeší, jestli systém zvládá DDT. Ve chvíli, kdy ano a to i za předpokladu, že je to jen po omezenou dobu, nebo za určitých podmínek, považuje se systém za ADS (Automated Driving System). To, že tomu v Tesle říkají FSD a ne třeba Autonomous Self-Driving nebude náhoda. Ta auta se za určitých podmínek nejspíš brzy dokáží sama řídit, ale autonomní nebudou.

    COMODOR_FALKON: Pořád řešíš akorát schopnost detekovat, ne pochopit situaci, aby na ni mohl systém adekvátně reagovat (jinak, než bržděním, nebo úhybným manévrem). To, že systém dokáže rozeznat objekt a směr jeho pohybu neznamená, že dokáže pochopit, co se děje. Já už nevím, jak ti to mám vysvětlit :)

    DZODZO: Jako, konkrétně popelářské auto a situaci vyvážení popelnic, by asi nebyl zas takový problém systém naučit. Ale vysvětlit, která random zásobovací dodávka zrovna zastavila před hospodou a vyhazuje sudy a která jen stojí před křižovatkou, už bude o dost komplikovanější. Jinak, k tomu vyhodnocování pro vyšší levely autonomie bude asi muset docházet on-board a bez externích vstupů různých signálů, protože ve chvíli, kdy by něco z tohohle vypadlo, paralyzuje to dopravu jako celek. Věci jako Car2X můžou hodně pomoct a zlepšit, ale v tuhle chvíli moc nevěřím, že by na takové bázi mohla globálně fungovat pozemní doprava.
    KEB
    KEB --- ---
    PRAXE: jak drahé je jezdit autem na benzín a na elektřinu? | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/praxe-jak-drahe-je-jezdeni-autem-na-benzin-na-elektrinu

    No nevím, moc mě to nepřesvědčilo...
    KEB
    KEB --- ---
    Svět potřebuje Chvaletice kvůli manganu do baterií - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/21281-svet-potrebuje-chvaletice-kvuli-manganu-do-baterii
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: ten existuje a zavadi se. Car2X
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: keby existoval nejaky jednotny komunikacny protokol na sync medzi autami, tak by to popelarske auto vedelo poslat signal autu, ktore ma planovanu cestu danou ulicou, ze tadeto teraz nejazdi, bude to tu pul hodky neprujezdne, take waze ale updatovane realtime
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: To spíš jen nepozorně čteš výstupy, které k tomu jsou.

    Samozřejmě, je jednodušší rozpoznat objekt, který má dle databáze velikost 2x1x1 metr, max rychlost třeba 40 km (golfový vozík) a může se pohybovat jen určitým směrem.

    Nicméně kamery umožňují takový objekt detekovat mnohem dříve, než lidar a i bez identifikace zvládnou odhadnout jeho velikost a rychlost (podle toho ostatně zrychlují i identifikaci identifikovatelných objektů)

    Lidar je limitován na "objekt{x,y,z}, v=0 se vynořil na okraji zorného pole. Podle velikosti by to mohl být sedící člověk, popelnice nebo sloup."
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JAZZZ: Soucasne systemy nejsou samoucici. Maji pevne zadratovane vzorce a podle nich postupuji
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: to je zajimave, ze si takovy sofistikovany system po par chybach nedokaze zapamatovat, ze tohle misto je garaz plna pravidelne rozmistenych sloupu a kdyz se nehybou, tak nedupat na brzdu, protoze tim ohrozuje posadku i ostatni auta.
    clovek by rekl, ze prave tenhle typ uceni a sdileni mezi auty je klic k dosazeni FSD..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Level 3 pořád vyžaduje přítomnost řidiče, tedy to není "Full Self-Driving" a není to ani to, co slibuje Musk.

    Musk slibuje robotaxík. Robotaxík je Level 5.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Zdroj? Není to terminologické nedorozumění? L3 je conditional self driving. Možná někde tvrdí, že je to „full“ po omezenou dobu, což není moc full. To je jako být „trošku těhotná“:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Podle definice SAE lze označení FSD použít už u L3 systémů. Není to sice možná FSD jak si ho definuješ ty, ale zároveň to není lež.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam