• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Level 3 pořád vyžaduje přítomnost řidiče, tedy to není "Full Self-Driving" a není to ani to, co slibuje Musk.

    Musk slibuje robotaxík. Robotaxík je Level 5.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Zdroj? Není to terminologické nedorozumění? L3 je conditional self driving. Možná někde tvrdí, že je to „full“ po omezenou dobu, což není moc full. To je jako být „trošku těhotná“:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Podle definice SAE lze označení FSD použít už u L3 systémů. Není to sice možná FSD jak si ho definuješ ty, ale zároveň to není lež.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JYRKA: letadla a jejich navigace se daji zmast jednoduchymi laserovymi ukazovatky...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba proto, že po už tak mnohaletým vývoji neumí Tesla spolehlivě rozpoznat zkurvenej kamion přes cestu?

    To je pořád to, co tady někteří nechápou – asistent řízení, jako je Autopilot, může bejt skvělej a užitečnej a všechno, i když bude fungovat na 99% a bude občas potřebovat zásah člověka.

    Ale FSD to není, dokud to auto nemůžeš poslat odkudkoliv kamkoliv a kdykoliv prázdný, s jistotou, že dojede.

    Dokud nebudeš moct zaparkovat Teslu na parkovišti LAX, doletět na JFK a tam si jí zavolat, a ona přijede, tak je označení "FSD" lež.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Blbý je, že se v tom teda nemýlím jen já, ale i všechny firmy, co vyvíjí systémy autonomního řízení :) Ty pořád řešíš nějakou jednu, poměrně jednoduchou situaci – potenciální riziko srážky, kde je poměrně jasné, jak to má systém vyhodnotit a reagovat (= předejít srážce). Když ale třeba pojedeš ulicí, kterou budou zrovna vyvážet popeláři, a každých pár (desítek) metrů na ~30 vteřin zastaví, nepozná v dnešní době autonomní systém, že by je měl předjet / změnit trasu, jinak tam takhle ve výsledku strávíš třeba půl hodiny. Což není uživatelsky moc přívětivé a není to ani lepší, než si to odřídit sám. A takových situací je v podstatě nekonečně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Mě se pre-crash pokusil zabít mnohokrát, jednou jsem třeba přejížděl z pruhu do pruhu, ale v tom, ktere jsem opouštěl, to uvidělo cyklistu (minul bych ho bočně o metr). Tak mi to zašláp.

    Naštěstí za mnou v tom levým nejelo auto, protože by to jinak zvenku vypadalo, že jsem ho záměrně vybrzdil.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Jednak zatím nemáme FSD systém schopný jezdit kdekoliv bez intervencí (Waymo umí jen pár lokalit a Tesla potřebuje dozor řidiče). Tedy zatím ani nevíme, jak jsou současné systémy spolehlivé, protože nejezdí zatím všude.
    Současná spolehlivost řidičů je asi 0,0000015 % fatalit na míli (v USA).
    Takže někdo nejdřív musí vůbec dokončit systém, který je schopný řídit sám kdekoliv bez zásahu člověka.
    A pak ho musí naučit na tolika datech, aby jeho spolehlivost byla o řád nebo víc řádů lepší než lidí.
    Ta data jsou navíc specifická pro každý region, protože všude jsou nějaké variace značek a zvyků.

    A nejtěžší je získat data o kritických/složitých událostech, které se stávají málo často, ale přitom vedou k fatalitám.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: na hybridu v diskuzi kdosi popisoval, že mu systém na ochranu chodců vždycky dupne na brzdu v podzemní garáži, protože Sloup.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: a preco myslis ze je to mnohaleta faza? lebo ak to beries zo svojho pohladu tak pravdepodobnost vyskytu nejakej z milionu udalosti za rok jazdenia je 1/1000000 = 0,0001% ale ked to bude milion aut tak ta pravdepodobnost, ze sa jedna z miliona udalosti prihodi aspon 1 autu je 100% (ciste matematicky)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: A to je přesně důvod, proč to ještě bude tak dlouho trvat:
    čeká nás mnohaletá trénovací fáze, kdy autonomní týmy budou pracovat na tom, aby pro systém získali dostatečně variabilní a kvalitní trénovací data tak, aby se to ve FSD režimu dostalo do problémů a někoho zabilo jen v 0.0000001 % lidí (procento určí regulátoři).

    A do té doby nemáme FSD, které může jezdit bez řidiče, ale autonomní řízení, které sice většinu cesty jezdí samo, al potřebuje nějakého baby-sittera, který v problematických situacích zasáhne.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: lenze tak ako decku trva naucit sa citat, pisat a pocitat postupnym skladanim tychto informacii dohromady napr. prvych 6-7 rokov zivota, tak ML sa toto vie na zaklade vstupov naucit lusknutim prstov, staci aby sa jeden clovek so svojim autom pocas tejto trenovacej faze stretol s nejakou nepredvidanou situaciou a na druhy den bude tuto situaciu zvladat cela flotila automobilky
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: takhle právě machine learning nefunguje.
    Důvod, proč poznal loužičku, je, že tomu předtím předhodili v tréninku tisíce jiných loužiček. Vidíš, že ve videu tam maj na pevno kategorie WET_ROAD.

    Není tam třeba kategorie SHIT_ON_ROAD, takže pokud se před tím někdy vyklopí hovnocuc, tak je riziko, že to nepozná, a uklouzne na tom. A point je, že právě nikdo neví, co se stane.

    A to je to omezení machine/deep learning, které to dělá tak nevyzpytatelný. Právě že to nefunguje jako malé děcko. Nezačne mu nic šrotit v hlavě, ale jen suše odhaduje s jakou pravděpodobností je v obraze něco z toho, čehož příklady už viděl v učící fázi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    technologia alien versus predator :)

    Nový Mercedes třídy S se v parkovacím domě obejde bez řidiče - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...anek/novy-mercedes-tridy-s-se-v-parkovacim-dome-obejde-bez-ridice-40339183
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Další testy ukázaly, jak vnímání okolního světa kamerami bez ohledu na kontext může vést k naprosto mylným výsledkům. Tesla tak prudkým brzděním reagovala na obrázek chodce promítaný na vozovku, jakož i na dopravní značku projektovanou do větví stromů. V obou případech byla dle výstupu palubního počítače přesvědčená o tom, že se jedná o skutečné objekty.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: v tom videu co som postoval system na ceste ktoru siel prvykrat vyhodnotil louzicku na ceste ako louzicku na ceste s istotou 40-85%, nevyhodnotil to ako pickup vykoteny na streche, ktory sa v tom odrazal... je to situacia s ktorou sa stretol prvykrat, to je nieco ako ked 3-rocne decko prvykrat uvidi napr. svoj odraz v zrkadle a zacne mu to srotit v hlave ako to moze fungovat... lenze narozdiel od 3-rocneho decka tento system je hivemind miliona 3-rocnych deciek, ktore na to pridu ovela skor, ked to prezeniem, tak za par hodin a nie za mesiac
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Fakt je, ze mi auto uz parkrat pred vodni tříští od nakladaku ve vedlejsim pruhu zacalo brzdit. Bylo to pro vsechny moc fajn :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo, ono totiž bude hrozně super, když to bude na objekty reagovat aniž by to vědělo, co jsou zač.

    Třeba odraz dítěte ve výloze vs. dítě.

    Nebo cákanec z kaluže nebo kouř vs. hmotnej objekt.

    Zatím je to ve stavu, že je pro to auto občas problém všimnout si takový věci, jako je kamion přes cestu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Mno a to je přesně to, v čem se totálně mýlíš.
    Problém je především v tom, co, kdy a jak jaký systém vidí.

    Protože v konečném důsledku je úplně irelevantní, zda se přes ulici producíruje bába na kolečkovém křesle, nebo nána s kočárkem. V obojím případě jde o objekt určité velikosti s určitým vektorem pohybu.
    A čím dřív ho systém detekuje, tím dřív vyhodnotí jeho trajektorii.

    Schopnost určit CO je ten objekt zač je fajn, ovšem umožňuje pouze zvýšit předvídatelnost situace - autobus nemůže náhle ujet do boku, osoba naopak může uskočit kamkoliv.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam