PSYCHO: Člověk není na 99% spolehlivej v řízení auta? Takže jednu ze 100 jízd nabourá? Nebo dokonce udělá ze 100 rozhodnutí jedno úplně blbě? 100 rozhodnutí je na silnici v městským provozu tak tři kilometry...
Samozřejmě nic není 100%, ale nechtělo se mi psát 99,999999999999999%.
Zkus se zamyslet nad tím, jak to vypadá v reálu. To, z čeho tady někteří hýkají nadšením, tedy že Musk se chlubí tím, že jeho auto umí "dojet do práce jen s pár zásahy člověka" je ve skutečnosti na hony vzdálený tomu, co je potřeba.
Nejtěžší není udělat auto, který po většinu času jezdí samo a když je v průseru, tak mu člověk pomůže. To je věc, která vypadá dobře na videu, protože když si dají pár pokusů, tak natočí několikakilometrovou jízdu bez zásahu řidiče. Lidi si řeknou "super, máme samojezdící auta, budou robotaxíky".
Ale pokud budeš mít ve městě 100 000 robotaxíků, který fungujou tak, že za desetikilometrovou cestu potřebujou jeden nebo dva zásahy, a každej z nich za den najede 300 kilometrů, tak máš za den 3-6 milionů situací, kdy ten taxík potřebuje zásah člověka.
To v lepším případě znamená, že zastaví a bezradně neví, v horším případě, že do něčeho narazí.
A operátor na dálku mu může a nemusí pomoct, protože má k dispozici jen to, co vidí to auto. Když pominu tu drobnost, že nejspíš nebude legální řídit auto přes kamery nebo rozhodovat kam pojede (viz varování na couvacích kamerách), tak pokud auto neví, operátor na dálku často taky neví.
Aby něco jako robotický taxi mohlo fungovat, tak se to musí dostat do stavu, kdy bude třeba jeden lidskej zásah na den na celou tu flotilu 100 000 taxíků. A k tomu je ještě spousta let.