• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Bavime se o rozhodnutich a ja jsem presvedcenej, ze kdyby si vzal kazdych 100 rozhodnuti a opomenuti za volantem, tak jich bude vic jak 1 spatne nebo vubec. Ne kazdy opomenuti vede k bouracce. To mas to samy jako vlaky denne projedou x navesti co by nemely, ale srazi se jich jen par tydne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Člověk není na 99% spolehlivej v řízení auta? Takže jednu ze 100 jízd nabourá? Nebo dokonce udělá ze 100 rozhodnutí jedno úplně blbě? 100 rozhodnutí je na silnici v městským provozu tak tři kilometry...

    Samozřejmě nic není 100%, ale nechtělo se mi psát 99,999999999999999%.

    Zkus se zamyslet nad tím, jak to vypadá v reálu. To, z čeho tady někteří hýkají nadšením, tedy že Musk se chlubí tím, že jeho auto umí "dojet do práce jen s pár zásahy člověka" je ve skutečnosti na hony vzdálený tomu, co je potřeba.

    Nejtěžší není udělat auto, který po většinu času jezdí samo a když je v průseru, tak mu člověk pomůže. To je věc, která vypadá dobře na videu, protože když si dají pár pokusů, tak natočí několikakilometrovou jízdu bez zásahu řidiče. Lidi si řeknou "super, máme samojezdící auta, budou robotaxíky".

    Ale pokud budeš mít ve městě 100 000 robotaxíků, který fungujou tak, že za desetikilometrovou cestu potřebujou jeden nebo dva zásahy, a každej z nich za den najede 300 kilometrů, tak máš za den 3-6 milionů situací, kdy ten taxík potřebuje zásah člověka.

    To v lepším případě znamená, že zastaví a bezradně neví, v horším případě, že do něčeho narazí.

    A operátor na dálku mu může a nemusí pomoct, protože má k dispozici jen to, co vidí to auto. Když pominu tu drobnost, že nejspíš nebude legální řídit auto přes kamery nebo rozhodovat kam pojede (viz varování na couvacích kamerách), tak pokud auto neví, operátor na dálku často taky neví.

    Aby něco jako robotický taxi mohlo fungovat, tak se to musí dostat do stavu, kdy bude třeba jeden lidskej zásah na den na celou tu flotilu 100 000 taxíků. A k tomu je ještě spousta let.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Dacia zahajuje elektrickou revoluci. Spring bude nejlevnější elektromobil v Evropě
    https://zpravy.aktualne.cz/...bil-dacia-spring-bude-levnejsi-nez/r~2c92b3fa0ef611eb9d74ac1f6b220ee8/
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: když už jsme uletěli do turbín (považujme to za alternativní pohon), Chrysler kdysi udělal tohle nádherný osobní auto na turbínu: https://www.youtube.com/watch?v=b2A5ijU3Ivs
    Škoda, že to tolik žere, podle mě to byl masterpiece.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: 99% spolehlivost je vyrazne vic nez maj lidi.
    100% spolehlive neni nic.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Já neodbíhám, ale ty nějak vůbec nebereš v potaz téma, které se tu řeší :)
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: jo turbínové Abramsy hlavně spotřeba turbín.

    COMODOR_FALKON: RPG je jen příklad pro cokoliv s kumulativní hlavicí a ujišťuji tě, že těmhle systémum neodzvonilo a odzvoni jim až my už tu dávní nebudeme, ale to není důležité a není to ani tématem klubu. Dál jsem to sem jen pro zajímavost.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Amíci kvůli tomu měli tank poháněný turbínou (naftovou/benzínovou, turbíny jedou skoro na všechno) místo pístového motoru: na větší vzdálenost menší hluk a méně vibrací (ale vysoká spotřeba)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To je dost nelogická představa, protože už z principu budou ty baterky někde v podlaze , tj. mimo dosah RPG... (Které už na modernější obrněnce a tanky beztak moc nefunguje)

    Jinak tohle ani není tank, ale BVP a ještě ke všemu jen hybrid - což už se testovalo dřív, protože ve chvíli, kdy se pohybuješ terénem na baterky, tak jseš výrazně hůř detekovatelný, hlavně pro drony hledající kořist FLIR kamerou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: NENÍ.

    Pokud to ten systém někdo nenaučí, tak situaci nepochopí, a když jí nepochopí, může na ní reagovat zcela neadekvátně. Třeba zabrzdí před odrazem v louži nebo oblakem kouže, nebo naopak nezabrzdí před dítětem, který považoval za odraz nebo něco.

    Tady se nedá počítat s tím, že "99% stačí" a "skoro nulový zásahy řidiče" jsou úplně stejně nahovno jako nutnost držet volant furt. Chceš robotaxík, potřebuješ 100% spolehlivost.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: ale ak tam daju lifepo baterky tak tie nehoria, to ti vysvetli napr. Dr. Kazda

    Dr. Kazda o Tesla Battery Day 2020 - podrobný rozbor bateriových inovací | Electro Dad #128
    https://www.youtube.com/watch?v=g5SQu5jGOHo
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: nechci ani domýšlet, kdo se snaží dodělat autonomii do tohohle. Ti se s certifikací a ztrátama zas tolik zatěžovat nemusí… A 29. srpna si Skynet uvědomil sám sebe…
    KEB
    KEB --- ---
    Němci vyvíjejí elektrotank. Má dojezd 150 kilometrů | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/nemci-vyvijeji-elektrotank-ma-dojezd-150-kilometru

    To jen pro zajímavost :-) si vždycky představím
    kumulativni paprsek z RPG, jak se propaguje baterií a jak to nejde a nejde uhasit.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Odbíháš...
    "Pochopení situace" je už jen otázkou výpočetního výkonu nad setem manuálně/experimentálně získaných typických vzorců chování detekovaných objektů, které se samotnou formou detekce objektů nemají nic společného.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jenomže ta cisterna může jezdit po předem definovaný trase po dálnici, která na to může být připravená (senzory, komunikující dopravní značení a tak), většinu času jede konstantní rychlostí atd.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: svěřit automatu řízení 20i tunové cisterny plné benzínu např? Ab to nebylo jak s těma letadlama jeden průser a pohádky je konec.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Přejet USA po dálnicích je výrazně jednodušší než projet městem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Experimentálně a ve Phoenixu.

    FSD kamiony na dálnici mi přijdou realistický v horizontu jednotek let.

    FSD taxíky ve městě tak do konce dekády.

    Ale FSD osobní auto, který bude plně FSD? Tedy to, co slibuje Musk, schopnost autonomně přejet USA? To bude trochu horší...
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No vidíš, a přitom už to schválili v Phoenixu, kde už jezdí plně autonomně bez operátora.
    Až se prokáže, kolik to ušetří životů, které nezabijou řidiči, tak to schváli i všude jinde, kde je internet, přičemž ostatním místům se to bude vyhýbat. Ten, kdo o tom bude rozhodovat, si nelajsne zodpovědnost za ty miliony životů, co zabijou řidiči. (celosvětově je to přes mega ročně). Až bude dost autonomních mil.

    S lidarem nemáš problém zastavit kdykoliv, takže ta možnost není nepravděpodobná. S použitím lidaru už se tohle umí. Jenom nesmíš bejt kokot jako Uber, a zablokovat fail-safe systémy, protože to máš tak zdrátovaný, že ti to zastavuje furt, a nikam se nedostaneš:) Musíš bejt dál jako Waymo.

    Full self driving mimo města: kamióny mezi logistickými centry naopak budou výrazně dřív. Je to výrazně jednodušší a většina AV firem už teď počítá, že tohle rozjede první.
    Tohle neni problém. Vyřešit fyziku, adhezi a brzdnou dráhu je výrazně jednodušší než rozpoznávání scény.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já úplně vidím, jak někdo ochotně schválí do provozu věc, která je závislá na tom, že bude mít internet, protože jinak by mohla v lepším případě zůstat viset uprostřed cesty a brzdit dopravu.

    Což furt předpokládá tu nepravděpodobnou možnost, že se to může dostat do stavu kdy to neví, co s překážkou, ale vždycky to bude umět zastavit a nikdy se mu to nestane ve vyšší rychlosti, kde už zastavit nejde.

    Jak už říkám dlouho – velký město a do 30-40 km/h je jedna věc, Full Self Driving mimo město je technologicky fakt vzdálená věc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam