Tady ještě něco k tomu, jak rychle to půjde/nepůjde. Tesla momentálně pořád ještě jako automobilka nevydělává, vydělává jako prodejce emisních povolenek. Tedy ta automobilka a s ní každý auto, který vyrobí, je dotovaný tradičníma automobilkama.
Stejně tak všechny elektromobily tradičních automobilek jsou buďto přímo dotovaný z produkce ostatních modelů, nebo mají minimálně výrazně menší marži.
Což znamená, že provoz automobilek drží nad vodou pořád ICE, na kterých jsou zisky, který vyrovnávají to, že na EV se vydělat zatím moc nedá.
Takže pokud by nebyly ICE, máme trošku problém.
Samozřejmě to může v následujících letech vyrovnat pokles ceny baterií, ale je dobrý nezapomínat na to, že pokles ceny baterií tím pádem bude vyrovnávat to, že automobilky teď EV dotujou z ICE – a tudíž se nebude moct promítnout do ceny EV jako takových.
Taky se to dá vyjádřit tak, že kdyby se z nich stejným způsobem měly uživit automobilky, tak by ID.3 nestál milion a Model 3 by nestál milion a půl. Spíš by ID.3 stál milion a půl a Model 3 dva. Nebo tak něco.
Tolik k tomu, jak je realistický, aby v půlce dekády nahrazovaly elektrický auta běžný dostupný modely jako je Golf nebo Octavia. K použitelnýmu EV za půl milionu jsme pořád ještě roky daleko...
Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars - CNN
https://edition.cnn.com/2021/01/31/investing/tesla-profitability/index.html