• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Jedna pumpa to rule them all
    Model Y E13: Comparing Model 3 eAC to Model Y Heat Pump
    https://www.youtube.com/watch?v=J-lJI1EFdr4
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Počkat, vždyť tesla má tohle řešení 2v1 (aspoň v tom domnění celou dobu žiju). Takže když si u ID3 objednáš heat pumpu, tak máš ac kompresor a ještě odděleně heat pumpu?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Kazdopadne obecne si myslim, ze vzhledem k tomu jak se honi CO2/km a jak absence tepelneho cerpadla absolutne meni logiku pouzivani tehle rychlokvaskovych a fakt nedokonalych elektroaut typu ID.3 / ID.4 / enyaq / etc. - bych povazoval za samozrejmost ze to tepelne cerpadlo bude nedilnou soucasti vybavy uplne vsech koncernovych elektroaut.
    Tzn. je to fakt na urovni jako auto bez steracu s tim ze si je muzes priobjednat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ok, tohle vysvětlení beru, děkuji :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: Jen pro zajimavost, kolik si myslis ze bude stat 4-cestný reverzní ventil klimatizace s certifikaci pro automotive a pracovnima teplotama od minus hodne do plus hodne a zivotnosti kolem 250k km najezdu / 15 let? Jen pro zajimavost, protoze tohle jsou okrajove vyrabene soucastky a rozhodne tam nepujde pouzit ventil na prumyslove klimatizace.

    Nemluve o trochu jine konstrukci. Podivej se kde je umisten vyparnik klimatizace v aute a jak by to zeslozitelo ten system, kdyby to melo byt reverzni. Tohle neni ani domaci klimatizace ani prumyslova klimatizace. Navic je to docela mlady produkt, protoze auto klimatizace jsou pohanene tradicne sekundarnim rozvodem (spolu s vodni pumpou, cerpadla oleje posilovace rizeni atd.) a tady maji byt pohanene elektricky v situaci kdy prid auta je uplne jinak konstruovana.

    Plus ted ta cena odpovida normalni priplatkove vybave vseho. Originalni tazne zarizeni u novych aut je dobre vyresene, ale stoji 30-40k CZK. V te cene je nejen marze, ale i upraveni vyrobniho programu, u nekterych aut treba vetsi sahara (predpoklad vetsi zateze), jina ridici jednotka elektrorozvodu a vyvoj toho vseho aby to odpovidalo homologaci. A normalni tazny ti udelaji za 7-8k CZK vc. hlinikovy zasuvky a papiru do technicaku.

    Srovnavas proste nesrovnatelne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no tepelný čerpadla pro domy tohle mají už dneska běžně. Nebo možná chytří inženýři automobilek mají od automobilky zadání co nejvíc vydělat a proto to dělají takhle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Skoro všechny elektromobily mají klimatizaci a jen některý mají tepelný čerpadla.

    Zdá se, že tvoje myšlenka se čtyřcestným ventilem hloupé inženýry automobilek nenapadla.

    ... nebo to možná nebude tak jednoduchý.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nemaj snad vsechny ID.3 klimatizaci? Staci 4 cestny ventil a je z toho ohrev tepelnym cerpadlem
    Tak nechapu proc za to chtej 30k
    A pokud nemaj ve standardu klimosku tak je to osul kdyz to stoji mego :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Elon Musk talks Tesla electric van with solar-powered deployable roof - Electrek
    https://electrek.co/2021/02/11/elon-musk-tesla-electric-van-solar-powered-deployable-roof/

    “You can also have a roof with solar and then when it is stationary and it goes out from the sides to provide shade. now with triple the area and a big flat surface, you can start having enough solar to get something like 30 miles of range per day.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tak u Enyaqa 30 000. U ID.3 jsem línej to hledat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: 20 tisíc tuším.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a kolik je ten příplatek víš? Bych chtěl vidět toho setrilka co to koupí bez :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ne, je za příplatek, stejně jako u Enyaqu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: počkej, oni dělaj verzi bez tepelnýho čerpadla? jsem myslel, že to maj prostě natvrdo všechny
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Kolega Vaculík teď testuje ID.3 ve verzi bez tepelnýho čerpadla a ta věc žere 30 kWh/100 km. Peklo.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Elektrickou tříkolku musela z tunelu vytlačit policie. Baterie nezvládla vysoký mráz :D

    https://zpravy.aktualne.cz/...a-z-tunelu-vytlacit-policie-bateri/r~0287ddfa6c4e11eb9cafac1f6b220ee8/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na tomhle není vcelku nic zvláštního, fabriky mají takovýhle podobný osudy naprosto běžně, zhusta ještě zadotovaný místníma úřadama/vládou, protože poté, co jedna automobilka odtáhla, všichni brečej po práci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 42 by nebylo do 420 meme, ale odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na margo vodiku... (poznamka: Diess je sef VW ale toho asi vsetci poznaju)

    https://twitter.com/Herbert_Diess/status/1359775142445015042
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: podla mna Toyota chcela 41 mega, ale Tesla im dala "42" mega just for shits'n'giggles, ale to je iba taka moja divoka konspiracia, aby to vsetko zapadalo do 420 meme
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DZODZO: on ten nákup byl spíš snesen z nebe, neměli by na to ani peníze. Toyota koupila část tesly v podstatě za cenu fabriky, kterou jim toyota prodala :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no v tom bola cast geniality tej Tesly, ze v spravnom case kupili fabriku, mne to iba pride take symbolicke, ze na troskach fosilnych dinosaurov vyrastla nova automobilka s uplne novym smerom myslenia, ktora bori take tie zavedene konvencie o tom ako by mali fungovat auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo, ale třeba takovej Ford měl ve 2019 obrat 160 miliard dolarů, Tesla měla rekord 35 miliard ve 2020.

    Přesto má Tesla 20x vyšší hodnotu.

    Viz debata pod tím samým článkem u mě na FB s kamarádem investičním bankéřem. Shodujeme se, že je Tesla nadhodnocená, ale taky se shodujeme, že bychom jí teď neshortovali, protože může vydržet nadhodnocená roky, protože trhy nejsou racionální, zvlášť ne teď.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Vidíš, a tvoje tabulka dost sedí s touhle tabulkou, která vypovídá o tom, jak jsou ty automobilky reálně velký:

    List of manufacturers by motor vehicle production - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_manufacturers_by_motor_vehicle_production

    Výjimky jsou tři:
    Tesla
    NIO, což je úplná bublina, automobilka, která za celou svoji existenci vyrobila míň aut než Ford tenhle tejden (a to v Americe ještě čtvrtek nezačal) má hodnotu větší než ten Ford

    a Ferrari, který:
    – vyrábí auta s naprosto šílenou marží, na jednom La Ferrari vydělají hádám tolik co Volkswagen tak na tisíci ID.3
    – není zdaleka jen automobilka. Z hlediska revenue je Ferrari mnohem míň "automobilka" než třeba Tesla, asi čtvrtina obratu jsou věci jako sponzoring a jiný kraviny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Soudě podle toho, co jsem slyšel o firemní kultuře Tesly, bych si nebyl jistej odpovědí, i v případě, že takoví zaměstnanci jsou (Tesla to nepřebírala s lidma). Já bych třeba pod Muskem asi dělat nechtěl.

    Hlavně nevím, co by to mělo jako vypovídat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Tady máš tabulku:

    Top 25 Automakers by Market Cap - Disk Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/u/1/d/1HflVng6sYIb6Gs4pOKiDGtqU5YJ2-hgdM4pRNaT62gs/htmlview

    hezký jak ferrari prodalo pár aut a má takovou tržní hodnotu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hustý a přitom dokázala mít 20x větší obrat než subaru :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mohli by sme sa spytat byvalych zamestnancov GM, ktori teraz pracuju v Tesle, ze kde sa im viac paci
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam