• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: weird flex but OK
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano.

    Z hlediska autonomie je oboje na stejný úrovni, level 2.

    Vyšší úroveň autonomie je, když můžeš pustit volant. Ještě vyšší, když nemusíš sledovat silnici.

    Tesla nic takovýho neumí, nemá žádnou autonomii, má jízdní asistenty, který lživě označuje za autonomii.

    Autopilot/FSD je velmi schopnej bezpečnostní a komfortní systém, umí fungovat jako takovej o hodně lepší tempomat a jako asistent co občas zachrání nějakej průser (nedobrždění a tak). Ale není schopnej v žádných podmínkách a na žádnou vzdálenost fungovat samostatně, dokonce není schopen ani fungovat tak, aby řidič nemusel sledovat cestu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: vážně chceš srovnávat line assist s autopilotem, nebo co to tu rozjíždíš za haluze?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Obě dvě ty věci popisujou stejnou realitu.

    Octavia dokáže jet 90% času z Prahy do Pardubic proto, že těch 90% je dálnice.

    Tesla dokáže ne 90%, ale třeba 98% času jezdit "sama". Což je pokrok o několik řádů proti tý Octavii. Ale pořád je to o dalších několik řádů od chvíle, kdy bude moct jezdit opravdu sama.

    Protože nemáš jistotu, že bude umět projet křižovatku nebo si poradit se složitější situací. V tuhle chvíli je Tesla v městským provozu pořád na úrovni, kdy potřebuje několik zásahů za každou jízdu.

    A to z toho systému furt dělá asistenta.

    I až bude potřebovat lidskej zásah jednou za 10 jízd, furt to bude asistent, protože furt v tom autě musí sedět člověk a věnovat se řízení.

    Aby to nebyl asistent, tak bude potřeba, aby bylo několik tisíc jízd na jeden zásah člověka. A to taky může trvat 10 let.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Oukej, tuhle paralelní realitu, kde je Tesla neschopná přeject křižovatku, zato oktávka dojede sama z Prahy do Pardubic, jsem ještě nenavštívil...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (a pozor, já si tim volantem nejsem jistej, ale nechci ho skálopedně odsuzovat, než si ho vyzkoušim)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak to je samozřejmě potřeba, zvlášť u automobilky, která neumí používat HUD.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (víc důvodů mě nenapadá)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Tak když chceš jeden důvod... Líp vidíš na displej před sebou :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Pořád jste mi hlavně nevysvětlili jednu věc:

    Proč je lepší yoke než volant.

    Jeden jedinej důvod, kromě toho, že to vypadá jako z Knight Ridera.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, autopilot omezuje smrťáky, protože vcelku dobře funguje jako asistenční systém.

    Ale neumí řídit sám. Kdybys ho nechal řídit sám, tak tě zabije. Že tě nezabije je výsledkem toho, že řidič zasáhne – což se stává několikrát za jízdu. Ta věc prostě není schopná ani dojet do práce, aniž bys musel něco udělat.

    Problém všech nadšených optimistů je, že to vnímají tak, že když 99% času jedu v auto režimu, tak už zbývá jen detail, už je to "skoro hotový". Omyl. 99% času je přesně to, kdy je to jednoduchý (jede to třeba rovně) a to 1%, kdy tomu do toho musíš hrabat, jsou ty věci jako třeba křižovatka.

    Když pojedu z Pardubic do Prahy, tak normální Škoda Octavia dokáže (pokud něco položím na volant) jet 90% času sama. Je to autopilot? Není.

    Ve výsledku je podstatný to, že Tesla nemůže sama řídit vůbec nikdy. Neexistuje režim, ve kterým by bylo legální, aby Tesla jela bez toho, že máš ruce na volantu a sleduješ na silnici. Takže žádný autonomní řízení není, je to asistent.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, zbavit se na 420 byl hloupej odhad. Teď už taky neříkám "prodat hned", protože nevylučuju, že to ještě před krachem stoupne.

    Ale velmi bych to sledoval a byl bych připravenej prodávat rychle, protože až se něco stane, tak ten krach může bejt rychlej (netýká se jen Tesly, samozřejmě, celej trh technologickejch akcií má potenciál k další dot com bubble nebo černýmu pátku 1929).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Kamon, ty tvoje počty… :) Na kolik najetých km se zapnutým autopilotem připadá jeden smrťák? A na kolik že to vychází u vozidel bez autopilota? :D
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Divnej úchylnej volant?
    Me gusta!
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Pro teslu byl každej model skoro krach až po (a včetně) Modelu 3. A to nebyla šílenost. Pořád si myslim, že se ten risk ve výsledku vyplatil.

    BOBASH: Na messengeru jsi byl velmi jasnej, že se akcií mam zbavit (a ne v horizontu 5let). To byla hodnota 420$. Mam v kalendáři na únor 2022 upomínku, takže počkej, ozvu se ti a připomenu tvá slova :)

    A ach jo, musim makat. Rád bych se tu hádal hodiny (kecám), ale práce nepočká.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Žádná Tesla tě bez řízení domů neodveze, i když si to spousta majitelů myslí (a pak bouraj). Viděl jsem videa, jak ta věc funguje – aby tě to třeba po městě odvezlo domů, tak to má před sebou ještě roky vývoje, teď to prostě samo řídit neumí (ano, umí to "řídit" v 98% času, ale v ty 2% tě to zabije, což je trochu problém).

    A rejd na parkovišti je důležitej vcelku pro každýho, protože lidi obvykle parkujou. Nebo zatáčej.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: pro někoho je důležitej raid na parkovišti, pro někoho ten strašlivě napyču nespolehlivej lvl.2 asistant, co tě doveze domů bez řízení, uvidíme, která je větší, IMHO celkem brzo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Protože ta kapitalizace je furt blbost.

    Samozřejmě je to z části projev naprosto zdeformovanýho stavu současný ekonomiky a zejména kapitálovejch trhů, kde se dějou úplně divný věci, co se nikdy neděly, do značný míry dost možná kvůli věcem jako jsou drobní investoři z Robinhoodu, ale do mnohem větší míry kvůli naprosto nekontrolovanýmu tištění peněz.

    V žádným vesmíru nedává smysl, aby Tesla měla fundamentální hodnotu vyšší než 10 největších automobilek.

    A krach přijde, ale jak jsem psal na FB, rozhodně bych Teslu neshortoval, protože ten pád může taky přijít za 5 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Loni na jaře jsem psal, že začnou přicházet na trh letos. Což se děje. Ale ještě nenastala ta druhá podmínka, totiž že jich dokážou vyrobit a prodat víc.

    Tesly už teď nejsou nijak výjimečný – možná výkonem u modelu Plaid, ale to nikoho moc nezajímá, už normální elektromobily jsou až zbytečně rychlý. To, co je pro Teslu reálně důležitý, jsou Modely 3 a Y, a ty už mají spousty srovnatelný konkurence, ať už je to Enyaq, Mach E, Kia EV6, BMW i4, Mercedesy EQA nebo EQC...

    Jediná šance Tesly na to, zůstat opravdu významnou automobilkou, by bylo dokázat spustit reálně fungující FSD, který by bylo fakt FSD ( = daly by se spustit robotaxíky). Jinak už bude její význam spíš klesat.

    Stoupne asi podíl na trhu, ale s tímhle směřováním nemá šanci překonat pozici dejme tomu BMW, což ale nestačí na potvrzení hodnoty firmy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Dokud ty píčoviny neohrožujou produkt jako takovej, tak je to v pohodě a love brand chápu.

    Problém Tesly je, že některý ty píčoviny produkt už ohrozily (Falcon Doors málem způsobily, že nestihli Model X, což je ještě mohlo poslat ke dnu) a další ji ohrozí, zejména proto, že Musk ty píčoviny vymýšlí čím dál větší. A dopadne tak přesně stejně jako Henry Ford, kterej taky stvořil úžasný věci a pak ho museli příbuzný normálně vykopat z vedení automobilky, která málem zkrachovala.

    Závody, speciální modely a podobně jsou něco jinýho než to, že překopeš nějakou naprosto klíčovou část auta tak, že bude hůř fungovat, jen aby byla víc cool.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam