• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: I 3 milióny může stačit na slušnou valuaci. Viz mobily, kdy většinu profitu celého odvětví drží Apple, i když zdaleka nemá majoritu prodejů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: !remindme 5 years :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hele s timhle odhadem bych neměl problém a docela bych s tim i souhlasil. Akorát tam pak vidim to, co Musk už xkrát naznačil, že by klidně rádi prodávali technologie a baterky ostatním výrobcům, ale sami maj málo. Plus růst dalších částí jejich byznysu. Takže si nemyslim, že budou největší automobilka časem. Ale to už jsme zase v říši odhadů. Ono i když jim vyjde FSD (in two weeks ;D), tak to je taky něco, co můžou lehce prodávat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: jinak můj odhad je, že Tesla skončí někde kolem 2 milionů aut ročně. Dál už nepůjde ne kvůli výrobním kapacitám, který jí omezují dneska, ale proto, že víc aut nedokáže prodat. Kdyby se jim hodně zadařilo s malým autem, tak možná 3 miliony.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jenomže na market cap větší než 10 největších automobilek světa by musela tou největší automobilkou bejt. Tedy je předražená.

    A že jí Musk potopí není výhled na rok nebo dva, může to trvat třeba deset.

    Navíc to předpokládá, že by furt zůstal ve vedení. Podle mě je realistickej předpoklad, že do pěti let Musk odejde z vedení Tesly, místo něj přijde nějakej manažer z automotive a za 10 let bude Tesla prostě jedna z automobilek, bez velkýho rozdílu mezi ní a třeba BMW.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN: čímž jsem ti krásně otevřel zase cestu, abys tu mohl otevřít téma nadhodnocení tesly, ale tohle téma je vyčerpané a ukáže čas (a ano akcie jsou teď drahé na to, co aktuálně dělají a mají - s tím já souhlasim)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Hele, ale tak s tim souhlasim, nemyslim si, že tesla bude největší automobilka na světě. To bych ani nechtěl, protože si teslu chci někdy pořídit a nechci, aby jí měl každej :D
    BOBASH: Ne nutně. Pár akcií jsem už prodal a nejsem slepej k problémům. Třeba termíny fsd etc. Jenom ty to ženeš místy až do demence a senzace, viz výrobní čísla a potopení tesly muskem. Kdyby tesla nezačala vyrábět v novejch továrnách a nenavýšila výrobu a nezačala vyrábět S a X, tak má našlápnuto na 720 000 aut tenhle rok (Q1 vyrobila 180 000 aut).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To funguje vždycky oběma směrama. Kognitivní disonance.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, a proto taky BMW nikdy nebude největší automobilka na světě, stejně jako Tesla.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Pozor, já pořídil akcie, protože tomu věřim. Neni to tak, že tomu věřim, protože mam akcie.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Ale no tak. Timhle bys mohl shrnout každou druhou automobilku. Kdo si kupuje ve většině případů bmw, porsche? Z většiny procent dementi a pozéři kvůli statusu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: A to je celej problém Tesly shrnutej v jedný větě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Úplně se pleteš.

    Na poměry "autařů" jsem poměrně velkej fanoušek Tesly a uznávám jí spoustu zásadních úspěchů, především to, že naprosto změnila automobilovej průmysl. Stejně jsem už v době, kdy nikdo nevěřil, že Tesla přežije, říkal, že z ní bude velká automobilka.

    Jako hejtr na Teslu vypadám v prostředí plným Tesla fanatiků, kteří jsou přesvědčení, že Tesla je celá budoucnost automobilismu a všechny tradiční automobilky dělají všehcno úplně špatně, a kteří věří tomu, že Tesla může mít hodnotu větší než 10 největších automobilek na světě.

    Což je logický, protože tomu, jako třeba CRAZY_IVAN, věří proto, že mají její akcie.

    Tady jsem skeptik, protože Tesla má spoustu problémů, který jí můžou zabráni a patrně taky zabrání v tom, aby se stala globálně nějak megavýznamnou automobilkou.

    Primárně to je:
    1) Že zas tak moc dobře neuměj vyrábět auta. To se dost učej, viz pokrok mezi 3 a Y, ale pořád to má mouchy.
    2) Že dělají auta pro lidi, co nemají rádi auta. To se zhoršuje, viz yoke.
    3) Že už nejsou tak výjimečný, jako před 3 rokama. To se zhoršuje brutálně, rovnocenný konkurenty pro Model 3 už ani nespočítáš.
    4) Ani kdyby se dalo exponenciálně škálovat výrobu, bude problém s celým zbytkem. Dealerská a hlavně servisní síť a podobně.
    5) Musk má tendenci pouštět se do marketingovejch píčovin co bavěj geeky jakejch je vás tady spousta, ale odrazujou normální lidi.

    Zjednodušeně řečeno, Tesla zůstane Applem automobilovýho průmyslu, objemem výroby se může vyškrábat třeba na úroveň BMW, ziskama taky.

    Dál nemá šanci bez zásadní revoluce v tom jak dělá věci. Lidi, který si kupujou Toyoty Corolla a Volkswageny Golf v naprostý většině nechtějí ty věci, kterejma je Tesla jiná, a počkaj si, až si budou moct koupit elektrickýho Golfa (ID.3) nebo Corollu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ale jo, třeba pár kupců cybertrucku zruší předobjednávku a koupí si radši F150. Ale obávám se, že to bude marginální číslo z jednoho prostého důvodu... cybertruck si lidi kupují, protože je cool. Nemyslím, že ho kupují lidi jako pracovní nástroj :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: F150ka bude pravděpodobně překonaná tenhle rok. A to nebude plně naběhnutá výroba v berlíně (snad to moc neprodloužej eko spolky v německu), texasu (ten už začal produkovat části modelu Y - přední castingy). Dej si to do kalendáře, můžeme se k tomu zase za nějakou dobu vrátit a třeba poopravíš své budoucí předpovědi :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIGHTHUNTER: jakože nevidíme, že ford prodává auta po celém světě? Nerozumim. Bobash psal, že za pár let bude ford prodávat elektrickejch aut jako tesla, ale i kdyby byl každá F150 elektrická za pár let, tak tesla nebude prodávat 500 000 aut jako minulej rok. Za pár let už může být jinde, kor když se tento rok předpokládá, že by mohla dosáhnout na milion vozů. Kapacita továren se bude zvyšovat a budou růst další (viz rozšíření čínské továrny, optimalizace výroby, ...). A jestli tu Bobash zmiňoval, že kupci F150 jsou konzervativní, tak si ford bude ukusovat akorát sám sobě, nikoliv tesle. Tedy celková produkce fordu bude... cca stejná?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Samozřejmě, že produkce Tesly růst. Tímhle tempem možná se možná už za dva roky dostane na větší počet vyrobenejch aut než kolik Ford prodá dohromady F-150, a v půlce dekády už třeba bude v první dvacítce největších automobilek světa a překoná Subaru...
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    CRAZY_IVAN: asi i já už jsem pochopil, že když celá Tesla vyrobila za rok 2020 cca půl milionu aut dohromady, letos má otevřít 2 nové továrny, tak ano - počet vyrobených aut bude růst...

    Ford za rok 2020 prodal jenom v USA, jenom modelů F, celkem 787 422 kusů. A Ford vyrábí i jiné modely, nejen pickupy. A představ si, že je prodává nejen v USA, ale i ve zbytku světa, takže pak je to 4.2 milionu prodaných Fordů celosvětově. Ale vy SHEFIK to asi stále nevidíte...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CRAZY_IVAN: bobash nenavidi teslu, protoze ztelesnuje vyvraceni spousty veci, ktere soucasne automobilky definovaly jako nesmyslne, nebo nemozne. Tesla tak utoci na jeho samotne zaklady znalosti sektoru a tedy i jeho obzivu v auto zurnalismu. Tecka, netreba dal rozvadet, staci jeho haty ignorovat
    KEB
    KEB --- ---
    SITH: hlavně mi přijde že model 3 a f150 jsou dvě úplně jiný auta :D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KEB: Jenže Bobash neřeší problém "točení o X stupňů navíc" v krizové situaci, ale nepraktičnost useklého volantu v kombinaci s množstvím jeho otáček, potřebných k dosažení maximálního rejdu. Jinak ty 2 %, se kterými se tu pracuje, nejsou žádná reálná hodnota. Nikdo z nás při řízení 2 % času nemusí trhat volantem, aby do něčeho nejebl a u moderních aut už stejně v takové situaci většinou rychleji a lépe zareaguje asistenční systém. To virtuální množství procent, co Bobash zmiňuje, jsou všechny situace, kdy musíš v provozu hypoteticky točit volantem o víc než 180°, což ti mnohem spíš než krizové situace budou dělat právě různé otočky, parkování apod. Každopádně je nesmysl dělat si názor bez osobní zkušenosti a zároveň je taky těžké brát vážně Bobashův názor, protože i když výhledově tu osobní zkušenost nejspíš mít bude, názor si udělal už teď na základě videa z Twitteru.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hele a tohle píšeš, protože se nudíš a chceš rozpoutat flame, nebo si myslíš, že produkce tesly nebude růst?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam