• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Právní rámec jsem neřešil, já jsem řešil to, že Musk tvrdí (tvrdil), že bude mít se stávajícím hardware Modelu 3 něco, čemu říká "FSD" a s čím budeš moct poslat Model 3 jezdit jako taxík, a že to bude mít příští rok. Nebude, protože je to mnohem těžší, než se na první pohled zdá.

    Právní zodpovědnost za úmrtí je řešitelná, Level 3/4 automatický auta co ujedou 800 km po dálnici v kuse jsou řešitelný úplně snadno (respektive už to umí, chybí jen ta legislativa), robotaxíky v centru města jsou dosažitelný.

    Full Self-Driving je furt vzdálenej sen.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: koukam, ze si se chytil, aniz bych te jmenoval :))

    Kazdopadne abysme to objasnili, ja vubec nenarazel na zadnej level 3, 4, nebo 5, ale na pravni ramec zodpovednosti za umrti. A vida, pravni ramec bude velmi brzy.

    Tolik k naysayers.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Stálo, ale proto že bylo dotovaný, jinak by stálo taky tak 700. A 400 to bylo jen na začátku, pak stouply na 450 a ty nový, co jsou na trhu teď, jsou často za půl mega nebo víc (jo, vypadá to, že to auto stoupá na ceně i ojetý :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: On tady někdo říkal, že nikdy?

    Tady se mluvilo o tom, že LEVEL 5, tedy to, co by se dalo nazývat FULL selfdriving, nepřijde ještě spoustu let.

    To, co linkuješ, mluví o "automated roads" a "predefined routes or zones", což přesně odpovídá tomu, co píšu už dlouho. Že relativně brzo budeme mít autonomní auta schopný jezdit po daných trasách na dálnici nebo v daných zónách ve městě.

    Ale abys mohl ze svý Tesly 3 udělat robotaxík, což je hlavní benefit FSD slibovanej Muskem, potřebuješ skutečnej Level 5 (nebo by musela podporovat připravený zóny pro robotaxíky, o čemž u Tesly pochybuju, ta si dělá všechno po svým) a k tomu můžeme mít klidně 10+ let daleko.

    Těžko s tebou debatovat o autonomních autech, když ti nedochází rozdíl mezi Lev3/Lev4 autem na "automatizovaný dálnici", případně robotaxíkem v centru velkýho města, a plnou autonomií kdekoliv.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já myslel spíš něco jako Citigo tomu říkám prcek, protože si ho na ježdění po Praze tady už chválili a to stálo myslím bpul mega nebo tak nějak.


    AVATAREK: tak to potřebuješ asi opravdu velkým auto :-D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    K tem povidackam, ze "nikdy" a "nejde to"

    France Is Preparing For The Arrival Of Autonomous Driving | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/07/04/france-is-preparing-for-the-arrival-of-autonomous-driving/

    France’s Ministry of Interior shared a press release that explained that the nation published a decree adopting the provisions of the Highway Code and the Transport Code to allow for autonomous vehicles. The press release described these vehicles as “fitted with delegated control systems” and noted that, once approved, the transport systems will be on automated roads on predefined routes or zones starting in September of 2022.

    The decree also stated that the driver of the automated vehicle will be released from criminal liability as long as the automated driving system operates in accordance with the conditions of use. The decree also defined the terms of interaction between the driver and the automated driving system along with emergency maneuvers. There may be cases where the system will have to perform emergency maneuvers automatically.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    AVATAREK: Tak za rok toho přijde ještě spousta, to bude zas z čeho dalšího vybírat. Spousta automobilek to teď začne chrlit strašně rychle – to co dlouho trvalo byl vývoj techniky, ale jakmile máš platformu, tak postavit na ní pět modelů už není tak těžký.

    Jestli potřebuješ vozit hodně dětí, tak by mohl být řešení VW ID.Buzz.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, ale kupovat za 800 tisíc elektrickej ekvivalent benzínovýho auta za 400 tisíc je furt pitomost.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Norway's Plugin EV Share Hits 85% In June, Combustion Vehicles Falling Rapidly | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/07/03/norways-plugin-ev-share-hits-85-in-june-combustion-vehicles-falling-rapidly/?amp
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DOMI982: Když jsme u toho BMW, vypadá to, že nově v elektrice bude taky Serie 3

    Pure electric BMW 3 Series spotted in China - CarNewsChina.com
    https://carnewschina.com/2021/07/04/pure-electric-bmw-3-series-spotted-in-china/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    maju tie webky nejake take polofunkcne no :)
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    DZODZO: btw, na tom webu chybi i iX3, ne? :-)
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    DZODZO: Nene. Ma to objednany normalne u sveho prodejce v Inveltu. Byl jsem u toho, kdyz to konfiguroval/objednaval. Prodejce mel k dispozici plnohodnotny konfigurator, vcetne hezke vizualizace vysledneho auta. Akorat par detailu v interieru neni jasnych - prodejce slibil, ze info zjisti primo u importu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOMI982: to ma nejaky early access? normalne na webovke ho nevidim

    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    KEB: Právě, že větší. 2 děti z minulého manželství a teď jedno z druhého. Přijde ještě jedno nejspíš 😅. Když vozím děti z minulého, tak potřebuji 2 místa na sedačky a trochu kufru aspoň. Když jedeme všichni po kupě, tak máme GLS.
    AVATAREK
    AVATAREK --- ---
    DOMI982: Taky nad tím přemýšlím. Naštěstí mám ještě tak rok čas, tak uvidíme, co se kde objeví.
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    BOBASH: BMW i4 uz lze objednat. Vyroba v listopadu (snad). Kamarad ma jit objednanou tu M verzi. V matne modry. Krasny auto je to!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aha da sa do chorvatska dojst aj na 1 nabitie, ked trosku pocheatujete, ale ma prekvapilo ze sa do opelu mokka zmesti surf

    Autovlakom do Chorvátska? - Skúsenosti pocity a ceny - OPEL MOKKA-E - GLOG#77
    https://www.youtube.com/watch?v=2i4BfSvi1T4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jestli to bude stát půl mega a mít dojezd 400, tak bych si to klidně koupil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    AVATAREK: Jestli jsi zvyklej na BMW, počkej si na BMW i4. Do 2 mega se vejdeš, všechno co znáš z BMW tam bude, protože je to v podstatě elektrická čtyřka, pojede to mnohem líp než 330d, bude to umět rychlonabíjení a má to dojezd až 590 km WLTP, takže s tím klidně můžeš jet i na dovolenou (kombinace tohohle dojezdu a rychlýho nabíjení znamená na cestě do Chorvatska míň než hodinu nabíjení, dáš si dvakrát kafe a jsi tam).

    BMW i4 (G26): ceny, modely, dojezd, nabíjení & design | BMW.CZ
    https://www.bmw.cz/cs/all-models/bmw-i/i4/2021/bmw-i4-preview.html

    Alternativy, pokud máš důraz na to, aby to dobře jezdilo (ona teda většina elektromobilů bude aspoň srovnatelná s 330d, i s tou aktuální, ale přeci jen třeba ID.4 nebo Enyaq budou trošku línější):

    Ford Mustang Mach E.
    Dojzed 610 km u long range verze, všechnu konektivitu to umí, proti BMW to nemá tak příjemnou ergonomii (už to teslácky narvalo spoustu funkcí na středovej displej), i když je to crossover, tak to výborně jezdí díky nízkýmu těžišti (baterky dole).

    https://www.ford.cz/osobni-vozy/mustang-mach-e

    Obě tyhle auta můžeš klidně používat (a nejspíš budeš) jako primární a jako "druhý" skončí to původně "první".

    V blízký budoucnosti toho určitě přijde víc s podobnejma parametrama a u druhýho auta v rodině ti třeba může fungovat i Audi Q4 e-tron, který má jinak malej dojezd, taky bude určitě menší elektrickej Mercedes, přijde toho dost.

    Jo a na cesty do 50 km by ti mohlo fungovat i plug-in hybridní BMW 330e, ale i4 mi přijde jako lepší volba.

    Teslu si samozřejmě můžeš koupit taky, ale když existujou BMW a Ford se srovnatelnýma parametrama, tak nevidím důvod, proč to dělat – už jen kvůli neexistující servisní síti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam