• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Ten tlak na zbavení se staré technologie ale počítá s jejím nahrazením v době, kdy už cenový ekvivalent bude, respektive kdy bude nejspíš levnější.

    Problém je, že spousta lidí uvažuje o něčem, co se má stát v roce 2035, s představou cen z roku 2020.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: To nemas teda rozhodne pravdu. Telekomunikacni homologace jsou prima analogie automobilovym. Pocinaje maximalnimi vyzarovanymi vykony, koncentraci BTS, protokolu, kmitoctovych pasem, vynucene prechody na technologie, plan zmen na leta dopredu atd.

    A co se lobby tyce, tak to nemas take pravdu. Emisni a bezpecnosti normy graduji co nekolik let od 70. let minuleho stoleti, to neni nic noveho. Postupne se k tomu kromne lokalnich emisi pridavali i ty komplexne enviromentalni pozadavky a o tom ze emisni normy kolem roku 2030+ uz budou muset byt takove ze realne neco resi se vede odborna diskuze pres 30 let.

    Naopak oil industry jakoukoliv transformaci uspesne brzdi poslednich 30 let. Jeste v 90. letech nikdo o tom ze se planeta otepluje vlivem clovek a jim vypoustenym sklenikovycm plynum na odborne a vrcholove politicke urovni nepochyboval. I ti nejvetsi konzervativci jako Margaret Tečrová to meli v politicke agende, tedy transformace prumyslu na neemitujici. Tehdy ale ty velke korporace do toho nalily ohromny mnozstvi penez (pseuodovedecke vystupy, vlastni fakeove studie, zakladani ruznych think-thanku z kterych dotedka cerpaji takovi jako IVK, tlak na politiky a znasobeni penez do politickeho lobbyingu).

    Ted je rok 2021, klimatologie ma jeste presnejsi modely, ty z 90. let sedi na soucasnost s nepresnosti par procent (v 80. letech mely jednotlive modely velke odlisnosti, ale po roce cca 1993 ty rozdily mezi jednotlivymi modely uz byly velmi male a doted se jenom zmensuji), o komplexite vime vic ne z kdy predtim a stejne za tech skoro 30 let se podarilo vytvorit takovy informacni reflex, ze to jako neni uplne jednoznacne a jasne jestli pripadne do jake miry globalni emise sklenikovych plynu jsou problem a rozporovani/rozmlzeni o tom ze otepleni o 1, 2 nebo 3 stupne jejich vlivem je rozdil asi jako mezi Elrondovou Roklinkou a Mordorem.

    Tak a ty znalosti alespon do nejake miry reflektuji obecne prumyslove normy ktere se updatuji jednou za mnoho let. A jednou z nich jsou i emisni normy, ktere od urciteho data nepujde splnit u zadneho spalovaciho motoru. Vi se o tom 30 let, na pripravu je dalsich 10 let (cca rok 2030 bude v prodejich u osobnich aut celosvetove uz temer bez spalovaku, pak bude jeste 20 let dobihat provoz spalovaku), ten tlak je pozvolny a je na adaptaci dost casu. Posledni spalovaky pujdou do srotu kolem roku 2050 a zbytek bude po garazich jako veterani. Jako delat to vic pomalejc uz si nedokazu predstavit.

    Co se cenoveho ekvivalentu tyce, viz. zde: [PETER_PAN @ Elektromobily]
    NJAL
    NJAL --- ---
    PETER_PAN: Problem te analogie je, ze do generacni vymeny telekomunikacnich zarizeni nezasahovaly zadne zakony, tlaky a lobby jine, nez provozovatelu telekomunikacnich siti. Pevnou linku (ekvivalent parni lokomotivy) nakonec muzes mit i dnes a pri prodeji stareho mobilu nejsi penalizovan dosti vysokym poplatkem.

    V pripade osobni mobility je velky tlak na zbaveni se stare technologie, aniz by byl k dispozici cenovy ekvivalent, o ekvivalentu cena/vykon ani nemluve.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: a nebo to budou vnitřně dotovat aby se vyhli pokutě za emise
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A tohle je přesně jeden z důvodů, proč bych si Teslu nekoupil fakt nikdy. A proč bude mít Tesla problém, jakmile se bude snažit konkurovat tradičním automobilkám ve chvíli, kdy i ony budou mít použitelný EV:

    Tesla apologizes for new Model S delays, but some worrying things are going on - Electrek
    https://electrek.co/2021/08/10/tesla-apologizes-new-model-s-delays-worrying-things/?fbclid=IwAR30jnT47XcPkfQbgmZ0Plnm7GtPfUSMvuuAKZRveoJzPy_tITFHgMgrbFg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To furt nestačí. Škoda je VÝRAZNĚ dražší značka než Dacia – srovnatelnej model (Sandero vs. Fabia) stojí od Škodovky o kilo víc. Těch 10% ročně neudělá ani to, aby dával smysl elektrickej ekvivalent Springu za stejný prachy. A podle mě nebudou chtít jít na trh s něčím, co má dojezd 250 km.

    Nicméně kdyby přišla nová generace baterek, která by přinesla jima slibovanej pokles ceny plus zvýšení kapacity o 30% plus zvýšení životnosti, pak by za cenu Springu mohli najednou mít auto s dojezdem třeba 350-400 km a to už se dá prodávat...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: V zasade mas pravdu, ale to prijde prirozene tak jako prichazela penetrace signalu pro GSM, zlevnovani novych mobilu a prodej second-hand mobilu. Nebude to ve smyslu vcera NE a dneska ANO, ale bude to gradientni proces do kteryho bude postupne naskakovat vic a vic lidi a nakonec i ty strejcove s Fabii zjisti ze uz parni lokomotiva smysl nedava.
    NJAL
    NJAL --- ---
    Myslim, ze v Cesku a vubec postkom zemich se trh s elektromobily rozumne rozjede, az bude moznost koupit si levne (na urovni dnesnich spalovacich ojetin) ojety elektromobil a relativne levne si v nem nechat repasovat baterie, popripade budou nabidky tretich stran na zvyseni dojezdu starsich elektromobilu s tim, jak bude postupovat technologie baterii...

    (+ samozrejme rozvine se nabijeci sit)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak tři roky jsou tři roky, baterky jsou o nějakých 10% ročně dolů, takže úspory tam jsou. Plus je možné že rozložením nákladů platformy mezi víc aut dosáhnou úspory z rozsahu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jsou dvě možnosti. Buďto Škodovka udělá konkurenci pro Spring, která bude použitelná jako auto do města, nebo ve VW vědí o vývoji baterek něco, co my nevíme.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: uvidime ako sa popasuju s rastucou cenou materialov, kdesi som cosi cital o inflacii 3,4%

    „Největší vliv na meziroční cenový růst měly potřetí za sebou ceny v dopravě,“ uvádí vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá.

    „Ceny automobilů vzrostly o 5,4 procenta, pohonných hmot a olejů o 18,5 procenta. Například Natural 95 se v červenci u čerpacích stanic prodával průměrně za necelých 33,50 koruny za litr, což byla nejvyšší hodnota od prosince 2014,“ říká Šedivá.


    Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/inflace-spotrebitelske-ceny-zdrazovani-auta-csu-cnb.A210810_101554_ekonomika_maz
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Má to Fabia spočítané? Škoda chystá levný elektromobil, který se vejde pod půl milionu - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/ma-to-fabia-spocitane-skoda-chysta-levny-elektromobil-ktery-se-vejde-pod-pul-milionu/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: zajimavy. Ja si proste tehdy vybral nejaky abo a dal na to asi deset let nemyslel. Ale zrovna pred tejdnem jsem neco podobnyho udelal poprve v zivote sam: potreboval jsem v Chorvatsku neomezeny data pro videodohled nad mym stavenistem a za par haliru jsem si tam koupil tamni simkartu do ipadu - s mym svycarskym abo by to samy stalo asi stonasobek :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VITEKK: podobna trasa, jine zkusenosti. Sef VW chfrl ukazat jak si s Id.3 dojede asi taky do Benatek ..

    Šéf Volkswagenu zažil pořádné rozčarování u nabíječek Ionity | auto.cz
    https://www.auto.cz/sef-volkswagenu-zazil-poradne-rozcarovani-u-nabijecek-ionity-140301
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    jinak jsem mluvil s clovekem od PRE a pry ze na plugsurfingu nejak meni system tak ted nejde tam PRE pridat, ale ze jsou na Hubjectu o cem teda sem slysel poprve ale je to taky apka co agreguje ruzny dobijecky skrz evropu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Když mi bylo 17, měl jsem kapesný 300 na měsíc a s jedním tarifem stála SMS 6,60 ale dalo se s ním i zavolat, ale se druhým stála 3 koruny ale volání stálo 10 korun za minutu, tak ano, řešil jsem to :)
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: jo a taky to byla doba, kdy se ústní lidovou slovesnosti předávalo info o tom, kde konkrétně jít aby si člověk zavolal s tim kterým operátorem. Tzn kolem 2k.
    KEB
    KEB --- ---
    BLOWUP: jo třeba já :-D to byla tráva zelenější, sníh bělejší a já o dvacet let mladší :-D

    DZODZO: já jich znal docela dost
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: tiez som mal znamych co mali 2 karty a ked potrebovali volat tak si prehodili simku a na smsky prehodili druhu
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: to nekdy nekdo delal? (Fakt netrollim, vazne by me to zajimalo)
    KEB
    KEB --- ---
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: je mi to jasný, je to jak s benzínem v lékárně, ale uznej, že určitou skupinu lidí třeba starších to opravdu může odradit.

    Já si mezitím počkám až Prachaci zaplatí vychytání much :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam