• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Dost se mi to nezda. Cipy a elektronicke soucastky do automotive jsou dany normama v radach AEC-Q100, AEC-Q200, ... A ty jsou dneska velmi prisne. Nekdy po roce 2010 (ted nevim presne) doslo k vyraznemu zvyseni pozadavku na kvalitu vsech elektronickych komponent v automotive.
    Dnesni AEC-Q normy jsou v zasade srovnatelne nebo i prisnejsi (!) nez adekvatni normy pro letecky prumysl. Samozrejmne testovani tech technologickych celku je nesrovnatelne narocnejsi pro letectvi, ale norma na samotne soucastky je takhle prisna.
    Toho si muze vsimnou kazdy. Takove ty pribehy ze si nekdo koupil novyho MB ML (W164) a po 3 letech a 100kkm mu odesla hlavni ridici jednotka co stala 120k CZK bez prace, tak ty uz dneska proste nejsou bezne.

    A prave to ze na AEC normy nejsou schopni dosahnout ty mraky cinskych vyrobcu jsou jeden z duvodu celosvetove krize soucastek (hlavne, ale nejen) pro automotive. A bylo to jasne (ze ten problem prichazi) a zname uz pred covidem. Jeden z mych nejlepsich kamaradu dela pro jednu ze 3 nejvetsich firem na svete co dodava elektronicke soucastky a mluvi o tom nekolik let. Bezne dodavatelske terminy se posunuly z 6 na 20+ mesicu. Zdrazeni v radu stovek procent. Top managment z Audi osobne vyjednava zarazeni vyrobniho slotu v pozadovanem terminu a uplaci tu firmu co ma ten vyrobni slot garantovany aby mu ho pustila atp. Firma co dela pro skodovku v CR nejake male segmenty jede vyrobu v zaporne marzi, na rozhodnuti o alternativni soucastce ma 24 hod. apod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to si neviem moc dobre predstavit: „Momentálně vyhrávají asijské značky, jako Hyundai a Kia, které mají lepší přísun čipů z Asie a dokonce dostávají i lepší čipy,“ řekl Povšík.

    jak jako lepsie? kia dostane 4GHz a skodovke daju iba 2GHz? :)

    Odbory: Koncern VW by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/odbory-koncern-vw-by-mohl-baterie-v-elektromobilech-zakaznikum-pronajimat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: U Q4 e-tron jsou tuším 19" základní rozměr, jako u Kodiaqu. Tenhle kus je na příplatkovejch 21".
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Dik. Ta Q4 e-tron S-line je na 19" ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Proti Enyaqu mi přijde tvrdší podvozek, ale mám nějakou S-line, nevím, jestli není tvrdší kvůli tomu – ta co jsem s ní jezdil na launchi mi taková nepřišla. Jinak klasickej rozdíl Škoda vs. Audi – hezčí vnitřek, proti Enyaqu to má víc tlačítka a míň displeje, celý je to takový "tradičnější". Nesnaží se to ukazovat jak je to elektrický, spíš bejt normální Audi.

    S Q5 2.0 TDI 150 kW jsem jezdil relativně nedávno. Tohle je určitě lepší, po jízdní stránce. Ta Q5 byla asi lepší mimo cestu, ale to je tak všechno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Už je, Honza Markovič už s ním jezdil. Já musím zavolat do Mercedesu.
    ADAM
    ADAM --- ---
    BOBASH: netušíš, za jak dlouho bude mezi novináři eqs?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: jo Q4 e-tron me zajima. Jestli se to da ridicsky srovnat vuci (dolu) ENYAQu a (nahoru) vuci normalni spalovaic Q5 (facelift).
    Q5 je etalon toho jak se ma ridicsky chovat stredne velky SUV. Tak jestli je Q4 taky takova.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tenhle tejden Q4 e-tron, tak kdyby někoho něco zajímalo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Na tý tiskovce jsem byl. Přemýšlím, co o tom napíšu – asi to bude spíše humoristická literatura. Čím víc nad tím odvčera přemýšlím, tím víc mi to přijde jako vtip.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO: vadný kus , imho težko
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: tu riesili ze pouzil nejaku divnu metodu vypoctu https://teslaclub.sk/node/30672?p=76828#post76828

    na druhu stranu mohol mat vadny kus
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Uppsss
    My VW Id.3 lost almost 10% battery in 1 year
    https://www.youtube.com/watch?v=_DSQw09Rl7c
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    heh nie priamo elektromobily ale pre ilustraciu ako by dopadli asi staci:

    Výbava je pouze jedna – ta nejvyšší – což je navázáno zejména na bezpečnost. V Číně totiž s úrovní výbavy klesá i úroveň bezpečnostních prvků, což v Evropě již není zvykem. Nejvyšší výbava má šest airbagů, ta nižší by jich měla méně.

    Čínská značka Dongfeng vstupuje na český trh - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/cinska-znacka-dongfeng-vstupuje-na-cesky-trh-21006873
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    napad sit baterie na mieru podla potrieb zakaznikov je zaujimavy, lebo univerzalna chemia zatial neexistuje

    Očarili sme svet. Slovenské batérie pre elektromobily porážajú špičku, vydržia vyše 600 000 km
    https://fontech.startitup.sk/ocarili-sme-svet-slovenske-baterie-pre-elektromobily-porazaju-spicku-vydrzia-vyse-600-000-km/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    dřív nebo později se něco takového stejně zavede a pak to bude skokově a i na elektřinu a topení
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: když myslíš že to věci pomůže, že to neposíli všechny Klause a Okamury, tak směle do toho. Podle mne by tohle byla voda na mlýn přesně jim. Už teď letí nahoru inflace, energie vlastně fsechno a ty jako EU řekneš zdrazime palivo kupte si bev. To soudržnosti EU jen prospěje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: zlute vesty su ale frantici ne? ti maju strajkovanie ako narodny sport a v praci sa moc nepretrhnu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jestli to dobře čtu na wiki, tak to daňové navýšení mělo srovnat naftu s benzínem a hlavní růst byl způsobem růstem ceny ropy a pro ty lidi už to bylo moc. A šlo o 15-20% navýšení během roka. Takže pár centíků ročně by takové protesty nevyvolalo, tím spíš kdyby to nebyla akce jedné vlády, ale celé EU a postupně a deklarovaná dostatečně dopředu
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: o kolik zdrazili frantici před žlutými vestami? Já jen abych věděl...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    V Německu už běžné plug-in hybridy nechtějí. Od příštího roku dosáhne na dotace mnohem méně modelů - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/v-nemecku-uz-bezne-plug-in-hybridy-nechteji-od-pristiho-roku-dosahne-na-dotace-mnohem-mene-modelu/

    jdou správným směrem ale ne dost razantně. Já bych hlavně tu dotaci dal na polovinu od 1.1.2022 a na čtvrtinu od 1.1.2023.

    A EU obecně by měla deklarovat postupné zvyšování daní z paliv (každej rok třeba o 2 eurocenty na litr)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam