• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Však právě. CUKI může mít pocit, že Yaris každýmu stačí, ale ono to není potřeba vysvětlit Cukimu, ono je to potřeba vysvětlit týpkovi, kterej má Kodiaqa a ve skutečnosti by chtěl X5M...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Hele CUKI je v mnoha vecech opravdu jak z jine planety, ale je to proste jeho individualni preference. V auditku o autech pred casem ukazoval nejake auticko vhodne tak na rozvoz pizzy po meste s "vestavbou" na spani a ze je to jakoze OK. Zadny problem, minimalismu, nic mu neschazi, je to dostatecne, ... Ja mu to verim ze to tak ma, ale pro nejakou zobecnitelnou diskuzi to neni.

    Napriklad muj bratranec take zije v domecku bez tekouci teple vody a nechape co se komu na tom nelibi. Je zrucny, uzivi se, pocitac na hry ma, auto take a sprchovat se v teple vode je vicemene rozmlsanost. Zivotni pristup uplne OK, ale jako navrh na reseni energeticke krize by to moc neobstalo. To je stejne jako CUKI a auta nebo domy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nedává, bylo by to drahý a komplikovaný a navíc by to fungovalo jen s nějakou pidibaterií, tedy bys musel mít dvě auta.

    Baterku, se kterou se dá někam rozumně dojet, si fakt doma nevyměníš, neb váží půl tuny.

    A Yaris skutečně většině lidí nestačí – možná někomu kdo žije sám, ale jakmile potřebuješ třeba s dětma na dovolenou, nebo vozit cokoliv objemnějšího, je něco velikosti dejme tomu Octavie v kombíku minimum.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    ICS: až na to, že to je Bohmerland ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: dodavka ma oproti teardrop fastbacku horsiu aerodynamiku uz len tak nejak standardne a 3mm hore dole na streche tam ozaj moc nepomozu
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Já jsem od začátku psal o dodávce co má velkou plochu střechy o ničem jiném.
    Ty střechy na těch autech mají asi 3,6mm co jsem viděl. Nevím jakou si představuješ aerodynamickou ztrátu, hmotnost je asi 2,x kg na m2. Pokud se to dělá na přímo bude ještě lehčí. Tak tu zase neval hlouposti. Pokud bude střecha vážit o 20Kg víc a bude o 3mm vyšší na tom minimálně dvoutunovém kolosu vůbec nepoznáš :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: není. Stokrát tolik, co u standardního auta nabiješ, ztratíš na přidaný hmotnosti a zhoršeným aerodinamickým odporu. Jediný reálný uplatnění je u těch karavanů na kamping.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já stavím jen ekologické pasivní domy. Takže tam se dostaneš prostě níž, navíc obyvatelé jsou většinou dosti uvědomělí (v tomto ohledu).

    Plánuju dodávku, ale na dlouhodobé bydlení v ní na cestách. Na běžné věci mi Yaris stačí. Možná jsem asketa, možná ne. V každém případě jsem jen malý vzorek populace.

    Ta výměnná baterie do auta prostě smysl dává. Mnoho lidí jezdí do práce třeba 10-15km ted pro jejich běžné použití stačí nějaká malá baterie. No ale když pojede někam dál mohl by ten dojezd takto plánovaně zvýšit.
    Případně by mohl jednu nabíjet ze střechy (domu) a druhou by měl v autě a jen by ji prohodil a měl by čerstvě nabitou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Je nesmysl tu baterii přendávat. Dává smysl mít menší baterii v baráku (protože to auto tam vždycky není) a větší v autě, která se přes V2G dá napojit na barák v případě potřeby.

    Ad velikost aut – jestli ti přijde Yaris dost velkej, tak jsi prostě asketa. Jsou lidi, kterejm přijde málo místa i v tý Octavii, a jsou taky lidi, kteří považujou za rozumný rodinný auto třeba VW Transporter...

    Dtto spotřeba 2,5 MWh ročně. To máme doma taky. Akorát elektřinou netopíme, neohříváme vodu, jen svítíme, máme spotřebiče a vaříme.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Nevím co máš ty za vizi, já se tu nebavím o tom, že by to mělo pokrývat 100% spotřeby. Jen prostě máš už v autě tak jako tak baterii, tak je škoda ty soláry nepoužít. BTW je to mnohem zajímavější a návratnější investice než dotované solární elektrárny do každého RD.
    Mě to smysl prostě dává.
    A k těm kemperům, mě šlo o to že jsem párkrát uvíznul někde mimo civilizaci protože nebyla šťáva. Neměl jsem problém tam zůstat o několik dní déle. Takže bych to auto jistě nabil alespoň na tolik abych popojel do té civilizace.
    Druhej možná trochu extrémní případ je právě u těch kemperů. Znám dost takových co se posouvaj třeba po 14dnech z místa na místo vzdálené jen několik desítek km. Navíc jezdej po místech kde je toho slunce dvojnásobek co tady u vás. Těm by to možná na to popojetí i stačilo.

    STETKINS: Ano je to tak kolem 2,5MWh, topení je asi 0,7MWh a odhadem 1,2MWh je z toho TUV. Zbytek ostatní spotřeba. Vaříme i pečme celkem často (tedy přiznám se já ne má žena :-))
    Jo loni to bylo celkově víc, protože jsme byli pořád doma na HO. Ale zase se míň díky tomu topilo. Kolik to bude ještě nevím. Jinak běžná domácnost 3počítače, lednice, pračka, bojler, sporák, rychlovarka. Nemáme ani TV ani sušičku ani myčku. Žije tu 2 a půl člověka. Ostatní stavby které jsem projektoval a nebo stavěl, mají poměrově dost podobnou spotřebu.

    HERR_FLICK: Zapomeň prosím na těch 25kWh, jen jsem dosadil čísla z toho článku, nijak jsem o tom nepřemejšlel. Per ten výpočet co jsem poslal dál.
    On je trochu rozdíl pokud si dáš na starou dodávku nějaké panely a když se jedná o elektromobil, který bude hádám za několik mega, tak se ty soláry cenově fakt ztratí.

    GOR: Nemám problém s velkym autem, ale prostě ochcávka a nebo tesla jsou u mě nepraktická auta. To je tak vše. A yaris na to jak je malej fakt uvnitř malej není. Vepředu má znatelně víc místa než třeba mazda 6ka, kde mi chybí do stropu pár cm. Včera jsem jen zase nějakým SUV nebo rádoby SUV od Renaultu a měl jsem problém šlapat na plyn protože se mi tam nevešla noha :-D
    BOBASH: Psal jsem že je potřeba parkovat na slunci, ale to se mi stává skoro pořád i když nechci. Jinak ano ze střechy mi to taky dává smysl. Nebo aby domácnost měla třeba jednu baterii, auto také a pokud by jsi potřeboval jet někam dál bafneš tu z domu a vrazíš ji do auta. To je ale hudba daleké budoucnosti, než bude nějaký standard. zatím spolu automobilky jen vesele soupeří

    OMNIHASH: Znám i ty co na soláru vařej a maj tam pověšenou ledničku. A to měli snad jen jeden solár. Možná bych vylovil fotku. Když jsem s divil, proč jinak tak vybavené auto (fakt luxusní přestavba velkého sprintera), nemá těch panelů víc, tak mi odpovědí bylo že není potřeba.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RSZ: vařit v aute na indukci místo plynu rozhodne není nerealné 600w+ v solarech a 500Ah v LifePO4 na to v pohodě stačí :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: mno tož to plus mínus můj výpočet vychází, s tím dobíjením ntb, svícením ledkama a ohřevem ranního kafe...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tohle jsme tu už jednou počítali, vycházelo to na něco jako že za 14 dní stání popojedeš o 100 km, když tu elektřinu ale nebudeš jinak používat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Můžeš ze střechy nabíjet rovnou elektromobil, pokud je zrovna doma.

    Panely na autě jsou fakt dobrý tak na kempování/udržování klimatizace a podobně. Třeba i proto, že požadavky na místo, kde parkuješ auto (třeba... stín. nebo to, že ho máš na ulici, nebo to, že ho chceš mít v zimě pod přístřeškem) jsou obvykle protikladný k požadavkům na umístění panelů.

    CUKI: Na dodávce možná uděláš teoretický 2 kW, ale taky ti ta dodávka sežere 30 kWh/200 km...

    A rychlonabíječky sice nabíjejí do 80%, ale ten zbytek se typicky nabíjí těma pomalejšíma, třeba někde u obchoďáku. A nebo si to nabiješ doma, pokud tam parkuješ za světla (když ne, dávají furt lepší smysl soláry na kanclu).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: jo jasně, když máš solárů plnou střechu nějakého Transportera, tak v Řecku tu dvouplotýnku utáhneš. Ale furt je to kuwa daleko k tomu, abys s tím někam jezdil, pokud plán není stát týden na místě a pak dojet k nejbližší nabíječce někam patnáct kiláků...
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: tys to začal a GOR: to dodělal. Takhle mi pokazit den. Ja se tak těšil. :-D
    GOR
    GOR --- ---
    STETKINS: Tak jako naopak, CUKI je dlouhodobe konzistentni. Domacnosti staci 2.5 MWh/rok a idealni rodinny auto je Yaris, Ovce Kombi nebo nedejpriroda Tesla X, at nejsme uplne OT, je plejtvani :-D
    GOR
    GOR --- ---
    KEB: Bezna sodikova vybojka ma 70 nebo 90 W. BTW ma podobnou ucinnost jako LED, akorat to uzky spektrum je na <|>. A predpokladam, ze to spektrum bude ve vysledku kamen urazu i pomineme-li bidnou intenzitu :-D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: to jsem samozřejmě plácnul, ale i kdyby měly 200, tak ti solár z toho nic nedá. Komerčně dostupné lepší panely dnes mají účinnost 21% a nepokreješ celý kužel světla z té lampy, že jo (nebo bys naopak měl pokrytou jen půlku panelu). A pokud k tomu přidáš měnič tak jseš v mínusu
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: 2kW narves takleda na Vario, 5 napříč a nezbyde ti tam místo ani na jedno střešní okno

    protože nejefektivnější panel na trhu - Maxeon3 - má 400w a 1700x1050mm a btw. stojí jeden desitku, tzn. úplně mimo to, co bys ty sám za panel kdy byl schopnej vysolit
    na normální dodávku aby kreténsky nečněly je napříč fakt nedáš

    Soláry na dodávce jsou max schopný v létě utáhnout nezávislou klimatizaci z nezávislý lithiový baterie, na ostatní, jako je pohon takový osmituny, jako je Vario, úplně zapomeň

    fakt 25kWh za den z 2kW na dodávce v Evropě je unreal, nevim, kdes k tomuhle číslu došel
    to by muselo 13h bejt slunce v poledni kolmo k panelům
    což nikdy neni
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam