• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: od prvního postu jsem se snažil vysvětlit, že to není dobrá cesta, dobrý směr u těchto větších aut. Ono to taky nemusí skončit u něj jako poslední velikosti na baterie.
    Že to automobily nechtějí, protože to Američani nechtějí je mi trošku putna, když má planeta omezený zdroje a úplně se tady neochlazuje.

    Jinak ty spotřeby se mi ani tak nezdají o třetinu viz co jsem našel na první klik
    EPA Energy consumption:
    Combined: 308 Wh/km
    City: 276 Wh/km
    Highway: 343 Wh/km

    Vs
    Results at 90 km/h (56 mph):
    energy consumption of 135 Wh/km
    Results at 120 km/h
    energy consumption of 205 Wh/km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Je to oboje. Může to sloužit jako pracovní auto, jako který je to původně navržený, ale často se to používá jako osobní auto, protože je to praktický a pohodlný.

    A automobilky nemůžou jít cestou udržitelnosti, když to zákazníci nechtěj. Nemůžeš jim vnutit, co si mají koupit. Americký zákazníci chtějí tohle a tak je dobře, že si to budou moct koupit elektrický.

    Tím je to mnohem důležitější než nějakej evropskej pidielektromobil, kterej stojí dvakrát víc než benzínovej ekvivalent a skoro nikdo si ho kvůli tomu nekoupí. Tohle je levnější než benzínová F-150, je to víceméně ve všem lepší a zároveň je to eko.

    Navíc jsi mi pořád nevysvětlil, co je na tom tak špatně. Žere to o cca třetinu víc než třeba VW ID.3, to z hlediska infrastruktury není tak zásadní rozdíl.

    Mimochodem, vodíková Toyota Mirai by, pokud by se její vodík vyráběl elektrolýzou, spotřebovala přinejmenším dvakrát tolik elektřiny než tohle.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: tak je to pracovní, nebo osobní auto? Prostě místo toho aby automobilky šly cestou udržitelnosti, tak to namalují na zeleno a ještě se jim tleská. Chápu úhel pohledu, že to je určitě lepší, ale prostě to není dost dobrý. Byť technicky se mi to líbí ale líbit se mi to může jak chce, když to nepokládám za dobrou cestu.
    A že na to není jiná infrastruktura, to neznamená, že je dostatečná a že se nemusí (nebude muset) dodělat stejně všude, pokud si tohle bude chtít koupit každej druhej amík.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    A kromne energeticke ucinnosti je problem v: [PETER_PAN @ Elektromobily]

    Uvazovat vodik do osobni prepravy je napad ktery to ma udelat komplikovane, drahe, extremne zavisle na dodavatelske pyramide vs. servisu, homologace k tomu ze si nekde vymenis ventilek atd.
    Elektrina, i stejnosmerna a vysokonapetova je skokove bezpecnejsi, vsechno je principielne zamenitelne, na homologaci muzou dosahnout i mensi hraci.

    Jako pro kamiony, mozna mestske autobusy a hlavne letadla vodik ano. Ale tam je to profesionalni pouziti kde se uplatnuji uspory z rozsahu, optimalizace, prumyslove pronajmy/operativni leasing atp. Tohle jde v prumyslu, komunalu, v letectvi kde to dokonce muze zlevnit provoz letadel atp., ale ne pro osobni level.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Tohle ale není nákladní auto. Tohle je nejprodávanější osobní auto v USA.

    A ne, není možný přesvědčit Američany, aby jezdily Volkswagenama ID.3. V Americe se prostě jezdí tímhle. A proto dává smysl, aby to bylo na elektřinu.

    Infrastruktura na tohle není nijak odlišná od tý na tu ID.3 nebo Teslu, jen to sežere tý elektriky o trochu víc, ale ne drasticky – má to menší baterii kolem 100 kWh, větší 133 kWh, to je jako Model S nebo o třetinu větší.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Snad je to omleto stokrat. Vodik v automotive ma v jakemkoliv usporadani energetickou ucinnost 1/3 oproti elektromobilu.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: ¯\_(ツ)_/¯ není infrastruktura. No není, ale k elektřině taky nebude, pokud si to koupí každej. Pokud se Ti zdá udržitelná cesta tunové baterie + plus škálovat (včetně síly přívodního kabelu) až po nákladní auta, tak se asi nemáme o čem bavit, protože máme jiné názory. Kamiony a tohle by měly být na vodík. Vodík stejně bude asi do budoucna mnohem víc používaný a ta infrastruktura prostě přijde stejně jako infrastruktura elektřiny. Já si prostě myslím, že nemáme udržitelné zdroje na to jít touhle cestou a do toho vodíku půjde čím dál víc velikých firem, prostě protože solár/vítr/moře + obrovské lobby petrofirem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Zatím to vypadá, že přesně tolik, kolik jich Ford dokáže vyrobit. Kvůli přívalu objednávek už asi dvakrát navyšovali plánovanou kapacitu (ještě než to jde do prodeje) a na základě prvních testů (první vyšly tuhle středu) to vypadá, že zájem bude spíš růst.

    Zatím jich plánujou na 2023 vyrobit 150 000 ročně, předpokládám, že se to do pár let dostane třeba na dvojnásobek, tedy třeba půlku vyrobených F-150.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: bude zajimavy pozorovat, kolik lidi si radsi ten elektrickej opravdu koupi, ale kazdopadne je to pro me spis auto nez ta comicsova prisernost od Muska.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: K vodíku není infrastruktura.

    Tohle dává skvělej smysl prostě proto, že tohle je auto, jakých se v Americe prodá nejvíc (F-150 je nejprodávanější model na US trhu). A geniální na tom je právě to, že vzali benzínovej pickup a se zachováním maxima stejných dílů s benzínem z toho udělali elektrický auto.

    Jen díky tomu to může být tak levný, díky čemuž si to koupí obrovský množství lidí, kteří by si jinak koupili benzínovej truck.

    A kromě toho to žere jen asi o třetinu víc než Škoda Enyaq, což s ohledem na užitnou hodnotu navíc není zas tak moc.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: jako souhlas s podstatou, ale nesouhlas s řešením. Tohle je prostě overkill. Pokud chceš mít auto co má čtyři tuny a z toho tunu baterie, tak se mi to nezdá úplně ok. Ať si to jezdí na vodík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Každá F-150 je mnohem větší ekologickej přínos než něco jako Leaf, protože člověk, co si koupil Leaf, patrně předtím měl Priuse a než byl Prius tak měl nějakou jinou malou mrchu.

    F-150 je jednak pro spoustu lidí pracovní auto (na což je elektrická verze ještě lepší) a druhak si elektrickou F-150 koupěj lidi, který předtím měli tu normální. Takže se tím nahradí auta s mnohem větším ekologickým dopadem.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    DZODZO: Čeče, já nevím, jestli jsme jako lidstvo ty automobily a možnou zelenou budoucnost pochopili, když vidím tohle :-D Z jednoho konce Aptera, sdílená vozidla a z druhého konce tohle :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    auto ako take dobre, pacia sa mi vselijake tie vychytavky ako napr. stolek, ale este musia zapracovat na tej elektronike, ten display je zalostne zalagovany, jako na pomery automobilov je to asi dobre, ale ked clovek vidi jak je to rychle v tesle, tak toto je tak 10 rokov pozadu, to odrazaju aj tie hry ktore je tam mozne hrat, ziadny zaklinac 3 na tom nepobezi :)

    2022 Ford F-150 Lightning Full Review: Electric Truck For the Masses
    https://www.youtube.com/watch?v=Bq5EwFRab6Q
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    zajímavá motorka
    More Torque than a Ferrari?! Verge hubless electric motorbike
    https://www.youtube.com/watch?v=a7oTg6XJsnk
    KEB
    KEB --- ---
    V Paříži preventivně vyřadili z provozu kvůli dvěma požárům třetinu elektrobusů - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/v-parizi-preventivne-vyradili-z-provozu-kvuli-dvema-pozarum-tretinu-elektrobusu-113516/

    Solidní ohňostroj
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: u nas je dneska zatazeno a trosku prsi, ale zitra by melo zase byt hezky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: takze kolega je nielen snob ale aj pokrytec, i ked ono to tak nejak chodi ruku v ruke :)

    toto je naopak zaujimava sprava, ked vezmem do uvahy akou nakladnou transformaciou VW prechadza

    Volkswagen je navzdory problémům v zisku
    https://www.hybrid.cz/volkswagen-je-navzdory-problemum-v-zisku/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: hmm, ja. Zajimavy je, ze uz jenom samotnej fakt ze to auto je na baterky u me zpusobi ze se mi zda neatraktivni :-)

    U toho kolegy v tom ale byl celkem i zamer: on mi to vysvetloval tak, ze mu primarne neslo o to mit elektroauto, ale symbol kterej u tech gretkarskejch uredniku zpusobi takovej ten pavlovuv slintaci reflex "ooh, zachrance planety", takze tam neslo o to aby to auto pusobilo nejak atraktivne, naopak, hnusna votekla tesla je presne ten symbol kterej u tyhle sorty lidi navaze na ty prislusny receptory. Kdyby jim pred uradem zaparkoval Porsche, tak to cely neprinese vubec nic :-)

    On ten celej dialog vzniknul na pozadi toho, ze on by byl asi ten posledni clovek na planete u kteryho bych to cekal (jeho vozovej park je spis z tech hmm, mene uspornejch aut, ma druhej domicil na Floride kde mu pred barakem parkuje sportovni letadlo, tady lita na vylety vlastni helikopterou, to jsou vsechno hobby ktery moc pred tema gretkarema radsi neventiluje :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam