• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Byl jsem jako ty. Obdivoval jsem inteligentní stroj. Myslel jsem si, že je v tom budoucnost. Ale když vidím, kam to vede. V laboratoři se to hezky zkoumá. Píšou se o tom hezky články. Ale reálně to bere lidem práci. A chvíle, kdy jsem získal odpor k umělé inteligenci byla, když jsem zahlédl první články o počítačem zdokonaleném zabíjení. To je všechno, co ti k tomu můžu říct.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GIOMIKY: Nevím, jak souvisí použití AI v boji s tím, jestli je trolley problem u autonomního auta relevantní problém nebo ne.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    BOBASH: Jsme v nesprávné diskuzi na tohle téma. Myslím, že sem by se pokračování hodilo lépe:
    [Artificial Intelligence AI]
    Za sebe bych to souhrně vyjádřil nějak takhle:
    [GIOMIKY @ Artificial Intelligence AI]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GIOMIKY: Názor můžeš mít jakej chceš, fakta jaký chceš mít nemůžeš.

    "Trolley problem" je záležitost, která se kolem autonomních aut řeší v médiích a rozebírají to amatéři, odborníci na problematiku se vesměs shodujou na tom, že problémy jsou úplně jinde a tohle je takový populární téma do nedělní přílohy novin, ne seriózní problém.

    Jinak umělá inteligence především neexistuje, strojový učení a neuronový sítě NEJSOU umělá inteligence v pravým smyslu. Proto v mnoha ohledech funguje značně nedokonale (viz můj dlouhej post níž), ale to je spíš o důvod víc, proč "trolley problem" není skutečnej problém.

    Zatím spíš řešíme, jestli tě autonomní řízení nezabije tím, že ho omylem napadne zkusit projet betonovej sloup.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    BOBASH: Nevm, co ti k tomu říct. Je to můj názor. Můžeš s ním nesouhlasit, můžeš argumentovat proti, ale nebudu ti vyvracet ten tvůj. A ten je, že to není řešitelné. A umělá inteligence funguje hezky, ale ne perfektně. Ve všech případech použití.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    BOBASH: ¯\_(ツ)_/¯
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GIOMIKY: To je víceméně virtuální problém.

    Situací, které by v množině řešení měly "zabráním srážce jinou srážkou" je v reálu naprosté minimum a obecně budou řídící algoritmy cílit na nejmenší pravděpodobnost srážky (nejvyšší pravděpodobnost jejímu zabránění).
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Doufám, že už se vyřešil problém, zda-li bude v nerozhodné situaci mít přednost život řidiče, který si platí předplatné za vyhřáté sedačky nebo člověka, který přechází ulici, když bude řídit umělá inteligence.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, není to "jen byrokratický" problém. Ta omezení místa a způsobu jízdy, kde to jako Level 3 pracuje, jsou právě důvodem, proč to vůbec jako Level 3 může fungovat.

    A jejich absence je důvodem, proč se Tesla v dohledné době nepodívá za Level 2.

    Vysvětlení už jsem tu už párkrát psal, ale asi je to trochu složitý:

    Úroveň bezpečnosti, vyžadovaná k tomu, aby auto moho jezdit "samo" (byť jen v režimu "řidič se dívá, ale nemusí aktivně řídit") po silnici, je poměrně vysoká.

    Snaha aproximovat pomocí neuronové sítě chování lidského řidiče a nějak ho napodobit téhle úrovně nedosahuje ani zdaleka a kdo ví jestli kdy bude. Viz videa s FSD Beta, kde i taková ta oslavná videa "almost perfect drive" i z nedávných měsíců pořád v naprosté většině případů zahrnují aspoň jeden zásah řidiče nebo odpojení FSD i na poměrně krátké (třeba nižší desítky kilometrů) trase.

    To pro snazší pochopení odpovídá tomu, kdybys v autoškole udělal na trase jedné lekce jednu nebo několik chyb, které by vyžadovaly instruktorův aktivní zásah do řízení, nebo bys rozhodil rukama a řekl že nevíš jak dál jet.

    Tím, že FSD Beta závisí na neuronové síti, která je víceméně black box a nikdo neví, jak funguje, a zároveň očividně nemá "naprogramované" základní postupy fungování na silnici (nezahýbá se před protijedoucí tramvaj, nezahýbá se do jednosměrky v protisměru, při jízdě rovně po ulici se náhled nezmění směr do zaparkovaného auta) a dělá občas dělá naprosto zásadní chyby ve vyhodnocení (dva mrtví motorkáři, protože jeli na motorkách s bočníma "bednama", které mají dvě koncová světla nízko nad silnicí, Tesla usoudila, že to je auto a je mnohem dál, takže je srazila), je Tesla pravděpodobně minimálně roky, spíš dekádu a víc, od stavu, kdy by mohla bez problémů fungovat opravdu všude.

    Přístup Tesly by vedl z Lev2 rovnou na Lev5 – když už se to naučí být takhle spolehlivé, tak to rovnou může jezdit samo všude bez řidiče, jak Musk slibuje, a dělat robotaxík, jak taky slibuje (a tvrdí, že díky tomu majitel ušetří a v tom je hodnota těch 15 tisíc dolarů).

    Jenomže to by znamenalo mít 100% (nebo 99,99999999999999%, v úrovni, kdy "nutnost zásahu řidiče" nebo "vypnutí systému" nastane jednou za stovky tisíc nebo spíš miliony kilometrů, protože bez aktivního řidiče znamenají obě dvě tyhle situace pravděpodobně nehodu.

    Toho Tesla zcela očividně není schopná docílit a ještě dlouho nebude.

    Ostatní automobilky mají systémy na podobné úrovni, ale protože to nejsou technologické startupy, ale firmy které mají normální postupy jak přistupovat k bezpečnosti toho, že nechávají (polo)samostatně jezdit dvoutunovou věc s lidma uvnitř.

    Proto k tomu "tradiční automobilky" přistupujou tak, že autonomii omezí lokací nebo způsobem jízdy, což jim umožní dosáhnout takové spolehlivosti, se kterou můžou "dovolit" řidiči aktivně neřídit a zanedlouho se dostanou i k tomu, že řidič nebude muset aktivně sledovat jízdu a třeba si číst, sledovat film nebo spát.

    Takže zatímco FSD Beta nebude stále řidiči přinášet žádnou praktickou výhodu proti Level2 ADAS jako je Travel Assist 2.0 co můžeš mít ve služební Octavii, SuperCruise nebo Drive Pilot od Mercedesu budou zákaznínkům přinášet reálnou výhodu – už dnes můžou aspoň pustit volant, v blízké době budou moct přestat sledovat řízení. Sice jen na dálnici a nejspíš jen na té která bude dostatečně zmapovaná (a brzo potom taky na "městských dálnicích" jako je pražský okruh nebo magistrála).

    FSD Beta tou dobou bude pořád fungovat tak, jako funguje teď. Tedy systém, který kromě faktoru "čum jak to hezky jede" nepřináší vůbec žádnou výhodu a podle všeho je jízda s ním na soustředění NÁROČNĚJŠÍ než bez něj, protože pro člověka je snazší vykonávat rutinní činnost (řízení auta) než tutéž činnost sledovat s nutností případně zasáhnout.

    Tohle se paradoxně navíc bude zlepšovat s rostoucí spolehlivostí FSD (viz https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/435859-paradox-aut-budoucnosti-cim-lepsi-autopilot-tim-spis-vas-zabije ). Teď je FSD tak špatné, že i FSD Beta odvážlivci, co točí ta nadšená videa, jezdí s očima přilepenýma na silnici a rukou někde poblíž volantu, protože čekají, co ta věc zase udělá za blbost.

    Až se spolehlivost toho systému zlepší, stane se nebezpečnějším.

    Když třeba 100, 500 nebo 1000 kilometrů neudělá žádnou velkou botu, řidič v něj získá důvěru a ztratí pozornost. Možná bude pořád věnovat větší pozornostem situacím, kdy by čekal chybu ( = kde by lidský řidič udělal chybu), jenomže FSD "nemyslí", a dělá chyby z pohledu člověka naprosto nepředvídatelné (viz videa kde se na rovném úseku "rozhodne" narazit do stojící překážky, nebo řada nehod kdy Tesly narazily do zaparkovaných policejních nebo hasičských aut).

    To, že Teslu nemůžeš nechat řídit samotnou, není "byrokratická záležitost", je to následek toho, že když jí nebudeš neustále věnovat 100% pozornost, tak dřív nebo později (zatím spíš dřív, v horizontu pravděpodobně stovek kilometrů, časem "později" v horitzontu třeba tisíců nebo desítek tisíc kilometrů) nabourá.

    Když bys dnes Tesle odstranil "byrokratické omezení" a nechal FSD jezdit jako Level 3, nemluvě o Levelu 4 nebo 5, tak při nájezdu typického řidiče co auto trochu intenzivněji používá (dojíždění do práce atd.) nabouráš tak do týdne a dost pravděpodobně první den. I s gigantickým zlepšením schopností FSD bys naboural třeba do měsíce nebo do roka...

    A proto FSD je a pravděpodobně vždycky bude Level 2 a tedy je to v lepším případě klamání zákazníka.

    Tesla nepochybně časem uvede na trh něco, co bude skutečně autonomní řízení, ale stejně jako se to nepovedlo u Autopilota (ten původně měl směřovat k plné autonomii), nepovede se to ani u FSD se stávajícím hardwarem a žádná v současnosti existující Tesla nebude nic mít víc než Level 2 ADAS.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Cadillac je americká značka, v EU se neprodává a tak to tady ani nefunguje.

    FSD Beta ale v EU dostupný taky není.

    Jestli chceš Level 3 v Evropě, je tvoje jediná možnost Mercedes.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Díky! I když ten popis jsi mohl dát nějakej normální...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Uvědomuješ si, že jsi právě potvrdil že problém není technický, ale byrokratický…?

    Krom toho SuperCruise má řadu technických a byrokratických omezení 🙄
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: BOBASH: založil jsem klub o FSD: [MINER @ nyx :: zadosti o zalozeni klubu - vsechny pohromade]
    Hlasujte prosím všichni pro zřízení, a pak se všechny debaty mohou přesunout tam, a tady se to vyčistí, jak napadlo STETKINS:

    Děkuji za spolupráci
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: pomozes mi tuto trochu? https://www.cadillac.com/world-of-cadillac/innovation/super-cruise

    neviem odzoomovat dole tu mapu, aby som si pozrel mapu europy, ze na ktorych cestach mozem jazdit so zapnutym supercruise, zobrazuje mi to iba ameriku, ale tam nebyvam :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Hardwarová výměna čehokoliv sranda není, pokud to nemá přesně stejný rozměry, což obvykle mít nebude.

    A taky to u věci jako radar není sranda proto, že budeš muset pravděpodobně musel poměrně zásadně rozebírat to auto, radar nebude úplně věc umístěná tak, abys ho vyměnil za půl hodiny.

    Celej proces může bejt úplně v klidu na několik hodin, klidně třeba půl pracovního dne. To je pro "automobilku" s takovou servisní sítí jako je Tesla dost těžko řešitelnej problém.

    Jo a kterejm automobilkám zajišťujou SW firmy z JV Asie?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zaměňuješ to, že má velmi jemný až nedostatečný upozornění na puštěnej volant s tím, že bys ho legálně mohl nedržet.

    Škoda Octavia (nebo cokoliv podobnýho) tě taky nechá ten volant chvíli nedržet než začne řvát a pak se vypne.

    Tesla má tyhle systémy o dost "krotší", očividně záměrně v rámci snahy prodat to lidem jako "autonomii" a potlačit pochopení toho, co to legálně je, tedy Level 2 ADAS.

    Ani s FSD nesmíš nikdy přestat řídit a neměl bys pouštět volant o nic víc než u normálního auta. Level 3 kde můžeš dlouhodobě pustit volant a jen sledovat silnici má třeba SuperCruise od GM, ale ne Tesla.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EU batteries to be the world’s greenest under new rules – EURACTIV.com
    https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/eu-batteries-to-be-the-worlds-greenest-under-new-rules/

    Mala zarizeni budou muset mit vymenitelnou baterku
    EV baterky budou muset mit “carbon footprint declaration”
    Baterie budou muset mit QR kod ktery povede na web s detailnimi informacemi (kapacita, odolnost, chemicke slozeni)
    Dale se zvysi vyzadovany zpetny sber baterii ze 45% nyni na 73% v roce 2030
    U EV 100% zpetny sber
    Nove baterie budou muset obsahovat podil recyklovane slozky
    16% kobalt, 85% olovo, 6% lithium, 6% nikl

    Dost drsny podminky, ale zase to vezme vitr z plachet skeptikum a vytvori to naopak podminky pro produkci baterek “doma” v Evrope
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    COMODOR_FALKON: zatím. Bude to problém, čekají nás změny ohledně cyber security a pak už toho člověk v autě moc nevymění.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    HERR_FLICK: můžu potvrdit, na energicu pravidelně koukám na alze už asi 5 let a stále jsem si ji nekoupil :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam