• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Je to trochu složitější…
    Aptera je malé auto s velkým footprintem, nevhodné do města (fakt nevím, jak bych s tím parkoval v Praze), ale super jako cestovní auto (v kufru se dá spát), nebo na dojíždění v amerických suburbs/českých vesnicích.
    Dá se dobíjet ze zásuvky, na druhou stranu má panely a omezeně se dokáže samo nabíjet, takže mu reálně nemůže dojít energie, v nejhorším si počká den, dva na dobití dpjezdu k nabíječce…
    Ty panely jsou sice malé, ale Aptera je auto postavené kolem aerodynamiky, takže jeho spotřeba je velmi, velmi malá a tím i potřebná plocha na panely.
    Aptera je zároveň auto stavěné tak, aby splňovalo požadavky Right-to-Repair, takže většina komponent je opravitelných/vylepšitelných, včetně panelů - takže s rozvojem technologie se bude zlepšovat i samo-dobíjecí schopnost Aptery.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: já to taky vydržel do půlky... ale nezatracoval bych to, život ukáže jestli to má nějaký smysl. Nějaké městské vozítko v jižních státech, kde je nedostatek nabíječek... ?
    A nemyslím si, že se s tím počítá pro země v našem podnebném pásmu.... čekal bych cílovku třeba u bohatých středoškoláků v Kalifornii (?), ale taky jsem to nezvlád dokoukat, takže třeba tam je jiný plán.


    BOBASH: njn budu doufat dál :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: Reagoval jsem na to, že "Never needs to charge"
    Jinak mi to pořád nedává smysl: vozíš s sebou drahý a díky rozměrům, tvarům karosérie a okolnímu prostředí neúčinný solární panely. Přitom vyrobí 00 nic, takže dobíjíš. Kdybys dobil rovnou z domácí elektrárny, tak máš vyřešeno a nemusíš mít takovou exotiku.
    Osobní tip: hezká idea na hloupé investory, která zkrachuje jako ty minimálně dvě před ní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: Za 400k koupíš Dacii Spring, což je totální jebka. VW slibuje po ID.2 ještě ID.1, která bude pod půl mega a tedy za cenu Fabie, ale to bych tipoval tak 2027.

    Elektromobil za 400k je ojetej Leaf.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BOBASH: aj, sorry.. já myslel v těch nižší cenových hladinách, tzn. nyní kolem 400k CZK. Nebo tak nějak koupíš Fabii, ne?
    A pak to bude hra dojezdu... ale pro druhé auto do domácnosti, začnou ty kolem 400k docela dávat smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KUTAS: 2025 bude ten VW co jsme ho tady řešili, cenovka zhruba jako základní Golf s malou baterkou, jako čtyřválcovej Golf s velkou baterkou.

    Platforma MEB Entry, takže stejně jako Enyaq, celá řada ID nebo třeba Mercedesy EQS a EQE normálně auto navržený od základu jako elektromobil.

    Nad milion korun už jsou běžně elektrický auta za cenu spalováků odpovídající kategorie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Naopak, VW testuje reálnou techniku, akorát jí neukazuje v tom designu. Tesla jezdí s věcma který mají ten design, ale od tý doby musela předělávat celou techniku a nejspíš konstrukci, protože to vypadá, že exoskeleton neprojde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, při představení novýho modelu kterej jde na trh za víc než pár měsíců je naprosto běžný ukazovat CGI.

    Představení fyzicky existujícího kusu novinářům bude tak příští rok, dynamická prezentace hádám přelom 24-25.

    Normální postup, nic zvláštního.

    Cybertruck prokazatelně existuje, ale to neznamená, že ve verzi, která se dá prodávat.

    Ona to totiž Tesla dělá naopak než normální automobilky. Normální automobilky mají už technicky hotový auto, ale na cestách ho potkáš "zabalený" do kastle něčeho jinýho, protože finální podobu představěj až se jim to bude marketingově hodit.

    Jezdící ID.2 vypadá takhle:



    Naopak Tesla už asi čtvrtým rokem jezdí s Cybertruckama, který vypadaj jako ten koncept a jak by měl vypadat sériovej, ale tak nějak se zjišťuje, že to nakonec možná bude jinak velký, mít jinou konstrukci a vlastně to bude úplně jiný auto.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    JYRKA: pustil jsi to video? Víš, že to auto má možnost dobíjení, že?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tady vidíš výrobu za únor- s 5 kW, co generuje celá střecha, ujedeš nějakým malým autem při troše štěstí 50 km.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: Máš solární elektrárnu na střeše? Jak je velká? Utáhne po celý rok jedno auto?
    Jako majitel solárů jsem hodně skeptický vůči těmto nápadům.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    FINALLY a Solar Powered Car that NEVER needs to charge!
    https://www.youtube.com/watch?v=c-pboYgSF2Q
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KUTAS: ne, Enyaq, ID.3 a další z VW jsou dedikovaně nadizajnovaný elektromobily. To samé GM Chevy Bolt a určitě jsou další
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já doufal, že kolem 2025 už bude nějaký to elektro v ceně spalováku a ne teda nějaký čínský Dacie. Takže jsem přehnanej optimista?

    Jinak rozumím tom tak, že spousta stávajících EV (samo mimo Teslu) jsou prostě předělané spalováky (i třeba Enyaq?) a pro plné využití i třeba jízdních vlastností EV je vhodné si počkat na další generace (jako na např. ten níže zmiňovaný VW?).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: no hej ale narozdiel od jadrovej fuzie, tento produkt sa uz realne testuje na cestach :) podla mna to viazne na zvyseni produkcie 4680 clankov, ktore tam budu pouzite
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN: Ano. Drží slovo!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DZODZO: Hlaseny na konec roku byl uz pred 3 rokama, ne? :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: cybertruck je hlaseny na koniec roku, takze 2024 uz by sa mohol predavat jak teple rozky

    Also oops... https://9gag.com/gag/aqeR0XR
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Beru, že v katalogu nebo konfigurátoru může být CGI. Bral bych to i v případě, že by šlo o nějaký start-up, co potřebuje vybrat peníze na převod z CGI do reálného prototypu.

    Ale u legacy automobilky bych čekal, že při "odhalení" budou ukazovat minimálně předprodukční prototyp, který dosahuje slibovaných parametrů

    BOBASH: Tak Cybertruck prokazatelně existuje i jinde, než jen na obrázku…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prototyp mají podle mýho odhadu tak od roku 2020.

    A jako fanatickej zastánce Tesly bych bejt tebou někde v koutě šoupal nohama, protože by si někdo mohl vzpomenout na Roadster a Cybertruck.

    ID.2 pořád může bejt na trhu dřív než Cybertruck a myslím, že bude.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Odhalili něco, co je sice možná CGI render, ale poměrně očividně je to věc, která není koncept, ale finální produkční verze. Jestli to maj na fotce nebo na renderu je vcelku jedno, třeba v katalogu Škodovky máš taky většinou rendery i u aut co už existujou.

    Pokud říkají 2025, tak to znamená, že už na to mají vyhrazený fabriky, nasmlouvaný dodavatele atd., protože tohle se děje tak 2-3 roky před výrobou. Takže si tipnu, že to téměř určitě trefěj.

    Jestli trefěj cenu jsem zvědav, záleží taky na inflaci. Ale za těch 600k to určitě nebude mít velkou baterku, s tou menší to bude mít dojezd tak 350 km WLTP (takže stejně jako Corsa-e a e208 který stojej 800-900k), ta větší bude, soudě podle cenový politiky u ostatních aut koncernu, za necelý kilo navíc.

    Takže pod 700 tisíc bude auto s WLTP dojezdem 450, tzn. reálných tak 400-450 po městě a okolí, 300 po dálnici když je hezky a 250 po dálnici když je zima.

    Furt je to posun cenový parity (Golf stojí 625 tisíc v základu a je v něm stejně místa) o třídu dolů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tak každý auto který má WLTP dojezd 450 má reálnej na delší vzdálenost (= dálnice) tak 300. Tesla taky neujede WLTP dojezd, to je prostě daný metodikou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam