• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: A to mi ještě uniklo, že je nesmysl, že by EU vydírala sama sebe:)

    To by nás museli chtít vydírat Japonci nebo Korejci, kde platí to samé, co jsem psal o prosazení takového zákona v demokracii...

    Krom toho, že nám naše spolupráce vyhovuje, a nikdo nemá imperiální tendence..
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Demokracie fungujou jinak než totalitní režimy.

    Ne, fakt nestačí, aby prezident podepsal jeden papír. ‚Executive orders‘ maj jasný omezení. Navíc je může zvrátit jak kongres tak soudy.
    I kdyby se kontrolu firem státem snažil prosadit stát (byť legislativnim procesem), dostal byl takovej céres od opozice i vlastníků firem (tedy lidí s největším vlivem) a jimi zburcovaných mas, že už by si neškrt. Prosperita západu stojí (mimo jiné) na svobodě podnikání a lidi si na to šáhnout nenechaj.

    USA ani nejsou zajímavé pro Evropu, páč tu moc americkejch aut taky neni. Takže se bavíme o zákonech EU. A tam už je podepsání jednoho papíru úplný Sci-Fi, i kdyby v USA nebylo.

    Hacknout auto fakt neni trivka. Jediný způsob, jak se to zatím někomu podařilo (pokud to dokonce nebyly click-baity), bylo, když k němu měl přímý přístup. Aby miliony různých aut hacknul někdo na dálku je unreal.
    Pokud jsou nějaký potvrzený případy hacknutí mainstreamových aut na dálku bez přístupu, sdílejte. O ničem nevim.

    A vypnout OTA bude k ničemu, pokud tam už backdoor ty auta maj (jak jsem psal) nebo ho tam nahrajou dřív než miliony lidí získaj podezření a firmy začnou zjišťovat, jak to vypnout. Pokud s tim maj záměr, tak to nebude menu-settings.

    Proti tomu máš jasně napsanej čínskej zákon, který přikazuje každé čínské firmě spolupráci s vládou, a příklady, kdy si Čína takovou spolupráci vynutila.

    V demokracii fakt nejde to, co v totalitě. Naštěstí pro nás.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: To s USA a Applem je spis takovej falesnej pocit bezpeci. Ted je to OK, ale staci aby prezident podepsal jeden papir a vsechno bude jinak. Stejne tak to muze nekdo hacknout (treba ty Cinani nebo Rusove). Neprijde mi uplne produktivni takovehle veci resit. Vypnout OTA komunikaci u auta urcite nebude tezke.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: my mame vo firme zakazane pouzivat cokolvek od huawei, iba tak preventivne
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Volvo je pidiautomobilka, moc malá na to, aby se udržela sama s kompletním vývojem. Dneska prodává necelej milion aut, míň než Škodovka, která je přitom de facto jen divizí VW.

    V tomhle objemu teoreticky může fungovat prémiová automobilka s velkejma maržema, ale to Volvo nebylo, byla to taková pseudo-skoro-prémie.

    Ono i u těch prémiovejch značek to často není o moc jiný, třeba takovej Jaguar krachuje a prodává se tak co 15 let už někdy od konce 60s.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A Fordu se prodalo, protože už mainstream automobilka nedokáže konkurovat koncernům sama kvůli úsporám z rozsahu? Nebo proč?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: V70 nebo XC70 je buřt, XC70 je taková "V70 allroad". Níže zmíněné platí komlpet :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ford neuměl managovat koupený automobilky, celá Premier Automotive Group (Volvo, Jaguar, Land Rover, Aston) šla do hajzlu, zůstal z ní jen Lincoln, což je nablejskanější Ford.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: tak ono i to rusky vydirani s tou ropou a plynem de facto zpusobilo, ze i tem uplne vzadu doslo ze je na case zavislost na tomhle zdroji opustit. Bez nej by imho rusko dodavalo jeste par desetileti, minimalne.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja mam V70, uz asi treti, ted zrovna diesel. Mel jsem i na benzin, kdysi 850. vsechny byly fajn
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ví se, proč to Volvo neustálo a prodalo se?

    Je to strašná škoda. Volvo, Saab.. kaput…
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: odposlouchávání je o několik řádů složitější realizovat (donedávna téměr nemožné) než něco vypnout. A dává smysl jen u významných lidí a nedává smysl u mas.

    Naopak, když vypneš čtvrtině národa auta, tak to vyvolá slušný nepokoje, který bude mít jakýkoliv stát problém zvládnout, neřkuli řešit u toho nějaký konflikt na Taiwanu například (který je pro nás významnější než Čína). A vypnout auto je trivka. Může tam být i backdoor, že když se auto za měsíc nepřihlásí, tak nenastartuje. To má pod kontrolou autor software.

    Před pár lety taky jen někdo varoval, že Rusko využije ropu/plyn k vydírání.

    Bohužel po dekádách klidu se situace ve světě zhoršuje. Teď to nemá sílu, ale kdoví, jak to bude za 5-10 let…

    Čína už má track-record zneužívání síly. Krom mazání fotek z Huawei, jaksi na 3 měsíce zmizel ‚neposlušný‘ CEO Alibaby, a od té doby už si moc nevyskakuje…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak zrovna u Volva v posledních 30 letech je poměrně zásadní, komu zrovna patří nebo s kým má blízký vazby. Poslední ryzí Volva byly sedmičková, osmičková a devítková řada, který z kolaborací jinde měly jen motory (šestiválce PRV od Renaultu, pětiválec TDI z kolaborace s Audi).

    Od cca přelomu století ale začali bejt partneři vidět výrazně víc. Nejdřív Volvo koupil Ford, čímž Volvo přešlo poměrně masivně na techniku Fordu, i když něco šlo i opačným směrem (benzínový pětiválce). Tvoje XC70 je technicky velmi podobná Mondeu, C30, S40, V50 a C70 ze stejný doby jsou ještě mnohem víc podobný Focusu.

    A to byla taky poslední éra, kdy mi dávalo smysl si to koupit.

    Od cca 2015 stojí Volva na technice mateřskýho koncernu Geely, kterej to koupil ve 2010. Ty platformy jsou vesměs sdílený s něčím čínským, typicky s Lynk & Co, ty menší i přímo s Geely, EX30 pak třeba se Smartem.

    I ta "velká", devadesátková řada působí technicky poměrně lowcostově a naprosto nerozumím tomu, kde v tom kdo vidí prémiovou značku.

    Ale EX30 je ještě úplně jinej případ. To je prostě čínský auto od začátku do konce, jen se skandinávským designem, kterej je ale PŘÍŠERNĚ osekanej na nákladech. Od věcí jako tlačítka na okna jen uprostřed (a by se ušetřily kabely) a jen dvě (na ovládání zadních oken si to musíš přepnout) po soundbar místo repráků ve dveřích a podobný legrace, nebo třeba super-ekologický čalounění z recyklovaných džínů a obložení z recyklovanýho plastu. To čalounění ještě vypadá fajn, ale ta palubka vypadá dost výrazně jako že jí někdo z něčeho zrecykloval.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: hm. Ja volvem jezdim nekolik dekad, komu ta firma zrovna patri me nikdy moc nezajimalo. Zatim vsechny skandaly typu „vyrobce odposlouchava hovory v kabine“ ktery jsem zaregistroval vyprodokovaly produkty prastenyho Elona, ale samozrejme, co neni muze jeste bejt. Imho, kdyby cina ty auta „vypnula“ tak by bylo jasny ze uz si je nikdy nikdo vcetne me od nich nekoupi - tezko rict, jestli by jim to nakonec stalo za to.

    Ja na volvu nejak sentimentalne zavislej nejsem - zatim ale pokazdy kdyz jsem zrovna kupoval novy auto dokazalo nabidnout kvalitu spojenou s dostatecne konzervativnim designem takze nebyl duvod kupovat neco jinyho. Kdyby tuhle cestu opustili, tak me u nich nic nedrzi, par nahradnich alternativ porad jeste existuje.
    MINER
    MINER --- ---
    ... Jinak teď je vydírací potenciál mizivej, páč tu moc čínských aut nejezdí. Ale kdyby jich tu byla čtvrtina, tak je to jiná liga...

    U mě jde o princip, že se na ničem takovém nechci podílet. Jinak je to samozřejmě na vkusu každého soudruha...
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: ... Čínské zákony...:)

    ... píšu z telefonu:D sorry..
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: čínské firmy...:)
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Není to jak USA ani vzdáleně.

    Čínské záhony vynucují spolupráci čínské fotky s vládou. Nic takového v USA není ani vzdáleně. A otestoval to Apple, když odmítl spolupráci s USA vládou.

    Backdoors nemaj, protože design je západní. Tam jen jede výroba některých komponent podle designu a většina čipů není ani z Číny.
    A hlavně vůbec nepřijdou do kontaktu se softwarem, kde který by then backdoor mohl kontrolovat.

    Jako konflikt stačí Taiwan, na který si Čína zrovna brousí zuby, což je teď největší riziko, protože tam se vyrábí většina chipů. Z Číny je menšina.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Valecny konflikt s Cinou by dlouho netrval pokud by nevedl primo k WW3 a jinak je to asi stejne riziko jako u aut z USA. Cina nas potrebuje stejne jako my potrebujem ji. Nemaj duvod takovehle blbosti delat. Navic dneska je snad 99% elektroniky z Ciny a nikdy nevis jake backdoory tam muzou mit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jedna věc je, že to je vyrobený v Číně firmou vlastněnou Čínou a evropskej je na tom celým akorát vývoj toho jak to vypadá.

    Druhá věc je, že to navíc fakt nevypadá jako Volvo za 870 tisíc. Celý je to jeden velkej cost-cutting.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam