• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jestli pořád reagujeme na tvoji původní teorii tady COMODOR_FALKON: , tak jen ve stručnosti, co je s tím blbě:

    1) Neurčil jsi typ provozu. Pokud se ale bavíš o 20-25 kWh u TMY, tak pravděpodobně myslíš dálnici, protože ve městě žere míň.
    2) Pokud se bavíš o dálnici, tak je tvoje řešení akcelerace nesmyslný, i kdyby tvůj výpočet fungoval, protože akceleruješ a deceleruješ na dálnici minimálně (i kdyby jsi na 100 km dálnice dvakrát zastavil a posouval se v zácpě, tak to budou maximálně jednotky procent, vyrovnaný zase tím, že jedeš chvíli pomalejc).
    3) Naprosto ignoruješ všechny ostatní rozdíly mezi těma dvěma autama mimo Cx, čelní plochy (kterou navíc neznáš – u novýho Macanu není zveřejněná) a hmotnosti.

    Tam přitom máš obrovský množství věcí, který se můžou změnit, od účinnosti motoru a křivky tý účinnosti, přes ztráty v drivetrainu, který se taky můžou měnit v různých jízdních režimech, po třeba valivej odpor kol, kterej závisí nejen na jejich rozměru, ale i na použitých pneumatikách, a tunu dalších parametrů.

    Ve tvým vzorečku pro kulový krávy ve vakuu ti třeba nepochybně vyjde, že Dacia Spring by měla žrát ani ne polovinu toho co i7 (vybírám největší a nejmenší EV kterým jsem loni jezdil), přitom i když hledám výsledky letní spotřeby od kolegů, tak je to na dálnici něco jako 18 vs. 21 kWh/km.

    Ve městě to bude samozřejmě jinak, ale pořád tam rozdíl hmotnosti nějakých 400 kilo (což je mimochodem rozdíl prázdný auto/auto plný lidí a zavazadel, což běžně téměř nepoznáš) neudělá takovej rozdíl spotřeby, aby ho nemohlo vyrovnat něco jinýho.

    Tím neříkám, že Macan musí bejt úspornější než TMY, dost pravděpodobně nebude – ale nemůžeš k tomu závěru dojít trojčlenkou za použití hmotnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To je úvaha na podobným levelu jako že čtyřlitr musí žrát 2x víc než dvoulitr.

    Na dálnici závisí spotřeba na aerodynamice, ne na hmotnosti. Cx má Macan skoro stejný jako Model Y (0,25 vs. 0,23), čelní plocha bude dost podobná.

    Soudě podle podobně velkých/těžkých aut jako Mach E nebo Enyaq bych tipoval, že při předpisový jízdě po dálnici to bude "žrát" něco mezi těma 20-25 podle počasí a podobnejch věcí.

    Město a okolí bude strašně záležet na stylu jízdy, mě třeba všechno žere 20+, protože jezdím jako čuně, s úsporným řidičem ale není důvod, proč by Macan neměl jezdit pod 20.

    Takže souhlasím s odhadem PETER_PAN:, na dálnici 400 (v zimě tak 350-380), město nebo okresky předpisovým tempem 500-600.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    COMODOR_FALKON: EV Macan má cx=025 a 2380kg
    Takže o 400kg těžší, než ~ awd TMY
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Jak píše LAUNCHER, jeho cca 2tunový TMYP žere 20-25 kWh/100km, přičemž futurism/atompunk design Tesly vede k větší aerodynamice…Šance, že bude 3tunový Macan žrát méně, je nulová…Tj. pokud budu brát, že o 50% těžší auto bude mít jen o 20-25% vyšší spotřebu - cca 25-30kWh/100km, tak s 96kwh baterií mi vychází ~300-400 km
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Mám to přepnuté na %. Nabijím na 80% víkend a 60% workdays, snažím se nevybijet pod 20%.

    Aktuálně s 60% mi to hlásí 282 km, když to kvůli Tobě přepnu z %. Dojede to výrazně méně viz výše a hlavně to prostě nevybíjím do 0%.

    Kdybych měl 100 kWh baterii nebo těch slibovaných 150 kWh ze solid state baterie, byl bych pro mé účely zcela pokrytý a ještě měl hezkou rezervu. Ale už teď jsem spoko ❤️. YMMV.

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LAUNCHER: A při takovým scénáři používání ti to ukazuje dojezd kolik?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Mám 20-25 na TMYP, využívám potenciál motorů.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    30 na 100 je dost. Kolik má TMY, 15-20?

    Největším problémem jinak velmi příjemného elektromobilu je dojezd. Na vině je kombinace hned několika okolností. Tou první je vcelku nevalná provozní efektivita. Lexus RZ 450e má prostě vysokou spotřebu. V průběhu testu jsem sice měl minimálně padesátiprocentní podíl dálnic, ale nepohyboval jsem na nich zrovna vysokou cestovní rychlostí. Málokdy jsem překročil zákonný limit a i přesto se spotřeba vyšplahala za hranici 30 kWh/100 km. Očekával bych lepší efektivitu i ve městě, kde se mi málokdy povedlo dostat pod 20 kWh/100 km. Ano, zimní měsice spotřebě nenahrávají, ale zase teploty nijak zásadně neklesaly pod bod mrazu a vyloženě na Vánoce bylo i poměrně teplo. Celkový účet za společně strávený týden činil velmi vysokých 28,3 kWh/100 km, a to je opravdu hodně. Dosaďte si do rovnice akumulátor o kapacitě 64 kWh (využitelná) a jednuduchými počty vychází nepěkný výsledek v podobě dojezdu někde na hranici 230 km.

    Lexus RZ 450e: Stylově kolem komína | Recenze & testy
    https://www.autickar.cz/clanek/lexus-rz-450e-stylove-kolem-komina/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo, mesto/predmesti 600 a dalnice v zime povolenou rychlosti 400. To je realisticke. Za me v pohode.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    COMODOR_FALKON: Na druhou stranu opravdu reálnejch 400km dosahuje málokterej BEV, takže za mě dobrý :)
    STETKINS: Za mě má smysl měřit max dojezd jen v dálničních rychlostech, protože když jezdíš okresky, nejedeš 400km v kuse, takže vždycky někde nabiješ.
    Takže "reálnej dojezd X" si představuju jako jízda 130-140km v běžném terénu a počasí.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom reálný dojezd? Nemyslím to nějak zle, jen mě zajímá jak to kdo chápe, páč to může být asi dost rozdílné?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vcera som videl tento nakupny vozik :)

    YOYO | XEV
    https://www.xev-global.com/yoyo.html

    v tej modrej farbe to vyzeralo sympaticky

    Used XEV Yoyo for sale - AutoScout24
    https://www.autoscout24.com/lst/xev/yoyo
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: IMHO reálný dojezd bude maximálně nějakých 400km…
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    Novym majitelem se timto stava ID Launcher, enjoy and thanks for all the fish :]
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pro nemcinare:

    Porsche Macan 4 im Test (2024) Das beste Elektro SUV der Geschichte?! Review | Turbo | Innenraum
    https://www.youtube.com/watch?v=ieuJJyy0wm8
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PETER_PAN: Zatim vsude jen first look videa, testy nevidim.

    FIRST LOOK: 2024 Porsche Macan – £95k, 635bhp SUV With A BIG Change
    https://www.youtube.com/watch?v=K8OrzVtz2QM
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Honda 0 EV Series Debut: Space-Hub Concept Model
    https://www.youtube.com/watch?v=idUscAG-qkc
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Honda 0 EV Series Debut: Saloon Concept Model
    https://youtu.be/A8nLOC9GhOE?si=qMOe8DGM3KJjeQGK
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Porsche Macan EV

    800V architektura, 96kWh, dojezd 600+ km, cena kolem 2M CZK za zakladni variantu


    Nové elektrické Porsche Macan oficiálně: 800 voltů a technické inovace od 2 milionů | auto.cz
    https://www.auto.cz/nove-elektricke-porsche-macan-oficialne-800-voltu-a-technicke-inovace-od-2-milionu-151191

    https://www.motortrend.com/news/2025-porsche-macan-ev-first-look-review/

    TOFI
    TOFI --- ---
    NIO ET7 - Mercedes ze Šanghaje | Jak se mi jezdilo s konkurentem EQS? | 4K
    https://www.youtube.com/watch?v=Ok1wpu0Okac
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Spoustu zajimaveho info. Akorat ta Svedstina (ENG v titulcich) 🙄 Libi se mi pneu s hroty na snih, jeste jsem nemel tu cest. Doufam ze si nekdy udelam pracovni pobyt nekde na severu, abych si (nejen je) vyzkousel.

    Tesla-expert: This is what breaks on your TESLA! (English subtitles)
    Experten: Det här går sönder på din TESLA!
    https://youtu.be/ArilrlaVoFU?si=cY6Zfyaf-sUf0N9o
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    The Electric Rolls Royce Spectre is Ridiculous!
    https://youtu.be/WadEyilW5CI?si=_P1RCJC7x9J4Vk3G
    ADAM
    ADAM --- ---
    Tak jsem objel pár nabíječek, než jsem našel s kabelem (ten nemám). Zkusil jsem appku be charge, registrace ok, ale cena 0.89eur/kwh se mi dost. Zkusím ještě další appky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam