• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: zajímavý, díky.
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: No, ja tim chtel rict, ze to ma i Leaf ZE1 (mozna i ZE0).
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    JYRKA: Už není
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: jo, už jsem se k tomu u článku u etronu dočetl, dneska mě bolí hlava, tak jsem pomalejší
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN:Cokoli ma moznost jednopedalovyho ovladani musi mit v podstate "brake by wire" s tim, ze paralelne muze na hlavni brzdovej valec zatlacit i ridic.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    In fact, Audi’s new E-tron is the first fully electric vehicle to include brake-by-wire technology...and even there, it comes with an asterisk. While true brake-by-wire systems would use electronically controlled brake calipers instead of hydraulic pressure, Audi’s system is electrohydraulic. There’s still no mechanical link between pedal and pad—save for a redundant backup we’ll discuss shortly—but the actuator on the business end of the brakes remain hydraulic; it's just controlled by the computer in response to the amount of pressure the driver lays on the pedal.

    The Audi E-tron SUV Brings Groundbreaking Brake-By Wire Technology to Electric Cars
    https://www.thedrive.com/tech/25563/the-audi-e-tron-brings-groundbreaking-electrohydraulic-brake-by-wire-technology-to-electric-cars
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    podle wiki by to už auta měla mít, ale už jsem moc línej hledat, jestli to neni nějakej hybrid systém

    Brake-by-wire is used in most common hybrid and electric vehicles produced since 1998 including all Toyota, Ford, and General Motors Electric and hybrid models. The Toyota Synergy Drive and the Rav4 EV use a system where a modified ABS (antilock brake system) actuator is coupled with a special hydraulic brake master cylinder to create a hydraulic system, coupled with the brake control unit (computer). Ford's system is almost identical to the Toyota system, and the General Motors system uses different nomenclature for components while the operation is virtually identical.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: a neblíží se náhodou doba, kdy už to zakázaný nebude? Lexus měl prototyp už před rokem s tím, že právě čekají a snaží se změnit legislativu... a tipovali to na rok 2025 - ve videu od 1:40
    TEST LEXUS RZ450e - nemá volant, ale knipel! Ako sa šoféruje?
    https://youtu.be/nvDnUCtBidk?si=_DtN08b8OJpSiXWU&t=100
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    On je to obecný problém - legislativa se do konstrukce aut promítá i v oblastech, kde ji nečekáte.
    Například nejde nastavit automatické spuštění nezávislého topení v daný čas. Jde to nastavit tak, že se spustí zítra, ale nedáte to opakovaně. Tohle nemám tedy dohledané v normách, to mám od právníků.
    U benziňáků taky neprojde remote start, což je funkcionalita naprosto obvyklá v Rusku nebo Indii.
    O datech, které dostává výrobce z auta, ani nemluvím - tady jsou ty testy, které se dělají v USA, naprosto nerelevantní. Ale novináři tím šermujou :)
    A teď přichází cyberbezpečnost a ta mění pravidla hry úplně.
    No a příklad z USA je taky zajímavý - matrix světla čekají na schválení léta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Toyota/Lexus na EU trhu plánuje steer-by-wire už docela brzo. Ale v tuhle chvíli to žádný auto nemá, to je pravda.

    FEDAJKIN: Throttle-by-wire už je dávno standard a žádný auto to nemá jinak, brake-by-wire si myslím že zatím taky nic sériově nemá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: V-class není MPV ale dodávka, která je stavěná od začátku jako dodávka. Cokoliv menšího je vždycky postavený aspoň částečně na platformě nějakýho osobáku a vždycky to má čumák, ať už schovanej nebo ne. Neexistuje MPV, který by to takhle nemělo. Dokonce i malý dodávky to maj stejně (od Berlinga přes Caddy po NV200).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: vím o řízení. Tím pádem se taky nedá homologovat Cybertruck. Ale o brzdách atd. netuším.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Tyjo nevěděl jsem. Jakože komplet všechny možný iterace toho (skládá se to tuším ze steer by wire, brake by wire,... )?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: Drive by wire je v Evrope zakazany
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    To, že to maj některý plesnivý MPV na bázi sedanů (Galaxy vs Mondeo) neznamená, že to opravdový MPV nemůžou mít řešený míň kreténsky (třeba V-class obou generací)
    Právě BEV platforma tomu nahrává, viz ID Buzz
    Proč to má Stellantis je daný opět sdílením nepovedený platformy
    Samozřejmě, že se v MPV řídí mnohem líp blíž useklýmu předku, než někde za kilometrovou palubkou
    U dnešních fly by wire řízení je to opět jedno i pro sklon volantu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Plus je tam ještě to, že když budeš sedět nad kolama, tak to bude nepříjemný z pohledu řízení, i když zpřevoduješ volant tak, aby byl normálně na svislo a ne jak v dodávce. Nejpřirozenější pocit z řízení máš, když jsi hlavou v cca půlce rozvoru. Je to taková ta věc nad kterou většinou nepřemejšlíš a nevíš proč se ti to auto řídí líp nebo hůř, ale působí to.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Jo a samozřejmě proti tomu Picassu musí bejt čumák o něco delší a tupější právě kvůli bezpečnosti – jak crashtesty samotnýho auta, tak částečně i ochrana chodců, byť to víc platí u spalovacích aut, kde je potřeba mít kapotu dostatečně vysoko nad motorem a čímkoliv jiným tvrdým, abys v případě sražení autem "padal do měkkýho".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Bezpečnost a celkový konstrukční uspořádání. Konstrukčně nejzásadnější a víceméně jediná absolutně nezměnitelná část auta je prostor cca od přední nápravy k volantu – vzájemná pozice prvků v tohle prostoru se v podstatě nedá předělat aniž by to znamenalo novou platformu.

    Zároveň už nikdo, pravděpodobně právě kvůli kombinaci bezpečnosti a využití prostoru, nedělá osobní auta s "dodávkovým" uspořádáním kde by se sedělo nad předníma kolama. Máš vždycky posaz udělanej tak, že máš nohy někde maximálně u nápravy, volantovou tyč nějak +- v podobným úhlu jako v čemkoliv jiným atd.

    A je to tak mimochodem už dlouho a u všeho. To, že se koncem MPV a jejich přeměnou na SUV něco změnilo, je mýtus.

    Tady máš obrázek víceméně předchůdce tý e-5008 (jo, je to Citroen, ale to jsou dvojčata), naprosto klasický ztělesnění rodinnýho MPV bez čumáku, C4 Picasso:



    A teď se podívej, kde v tom autě sedí řidič, kde je volant, kde začíná palubka a kde končí. Vidíš to?

    Ta 5008 se ve skutečnosti od toho Picassa liší akorát tím, že má jinde čelní sklo. Ta "absence čumáku" u toho Picassa je fejk, je to posunutý čelní sklo a gigantická palubka. To samý je dneska třeba u ID.Buzzu, kterej má čumák zhruba stejně dlouhej jako Enyaq, akorát na něm má sklo. Multivan to samý, stejně jako víceméně jakýkoliv MPV z posledních 30 let.

    Dělat mikrobus stylem "krabička na lidi odpředu dozadu", jak to dělal starej VW T1 nebo takový ty mrňavý Subaru, už dneska nejde, protože bys do deformační zóny dal nohy řidie.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DZODZO: To víme, že SUV podobně jako tepláky trendujou, ale tak moje otázka na škaredý dlouhý čumáky nestála.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOCKINEZ: na wiki pisu "Unlike the previous generation that was a pure MPV, the 5008 is an SUV to follow the trend in sales." - takze asi to bolo dane trhom
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam